In Monitorul Oficial, Partea I, nr. 85/04.02.2014, a fost publicat OpANAF 127/2014 pentru aprobarea Instructiunilor privind aplicarea procedurii de angajare a raspunderii solidare reglementata de dispozitiile art. 27-28 din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de Procedura Fiscala, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
Prin actul normativ mentionat au fost aprobate:
- Instructiunile privind aplicarea procedurii de angajare a raspunderii solidare reglementata de dispozitiile art. 27-28 din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de Procedura Fiscala;
- modelul, modul de difuzare, utilizare si de pastrare ale formularelor:
Decizie de angajare a raspunderii solidare in situatia atragerii raspunderii solidare prevazuta la art. 27 alin. (1) lit. a), alin. (2) si (3) din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de Procedura Fiscala;
Decizie de angajare a raspunderii solidare in situatia atragerii raspunderii solidare prevazuta la art. 27 alin. (1) lit. b) si c) din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de Procedura Fiscala.
In documentarul de mai jos, prezentam, in sinteza, principalele aspecte privind respectarea drepturilor contribuabililor in aplicarea procedurii de angajare a raspunderii solidare.
Dreptul de a fi ascultat
In conformitate cu dispozitiile art. 9 alin. (1) din Codul de Procedura Fiscala, inainte de emiterea deciziei de angajare a raspunderii solidare, organul fiscal cu competente in executarea silita a debitorului principal asigura persoanei pentru care urmeaza sa se angajeze raspunderea solidara conditiile necesare exercitarii dreptului de a fi ascultata, in vederea stabilirii situatiei de fapt.
Persoana pentru care urmeaza sa se angajeze raspunderea solidara poate fi asistata de avocat, consultant sau persoana care o consiliaza pe aceasta, sau poate fi reprezentata de o persoana imputernicita, in baza unui mandat intocmit in conditiile legii.
Convocarea persoanei pentru care urmeaza sa se angajeze raspunderea solidara, in vederea consultarii documentatiei aflata la dosar, se face prin notificare.
In situatia in care persoana pentru care urmeaza sa se angajeze raspunderea solidara, din motive temeinic justificate, nu se poate prezenta la audiere la data stabilita, aceasta poate solicita amanarea audierii, comunicand acest fapt in scris, cel tarziu pana la data stabilita pentru audiere.
Noua data ce poate fi stabilita pentru audiere de catre persoana pentru care urmeaza sa se angajeze raspunderea solidara, trebuie sa fie intr-o zi lucratoare, in termen de cel mult 15 zile de la data fixata initial de catre organul fiscal.
Declaratiile facute la audiere de persoana pentru care urmeaza sa se angajeze raspunderea solidara se consemneaza intr-un proces verbal, in care se face mentiunea si despre inscrisurile prezentate in aparare de catre aceasta.
Procesul-verbal se intocmeste in doua exemplare si se semneaza de doi functionari publici dintre cei care realizeaza audierea si de catre persoana audiata sau reprezentantul legal al acesteia, dupa caz.
Refuzul persoanei pentru care se va proceda la angajarea raspunderii solidare, sau a reprezentantului legal al acesteia de a semna procesul-verbal de audiere nu intrerupe procedura de angajare a raspunderii solidare.
Totodata, in cazul neprezentarii la audiere, functionarul public care a instrumentat dosarul de angajare a raspunderii solidare, intocmeste o nota de constatare in care consemneaza acest fapt.
Persoana pentru care urmeaza sa se angajeze raspunderea solidara, poate prezenta organului fiscal cu competente in executarea silita a debitorului principal, in scris, observatii si precizari, alaturi de orice alt inscris considerat util in apararea acesteia, in termen de 30 de zile de la data consultarii documentatiei aflata la dosar, sub sanctiunea decaderii.
Acest termen nu poate fi prorogat iar prezentarea obiectiunilor, precizarilor si inscrisurilor in apararea persoanei pentru care urmeaza sa se angajeze raspunderea solidara, se face prin depunere la registratura organului fiscal cu competente in executarea silita, posta sau fax.
Dreptul de a contesta decizia de angajare a raspunderii solidare
Persoana pentru care s-a atras raspunderea solidara, nemultumita, poate formula contestatie impotriva deciziei de angajare a raspunderii solidare, in termen de 30 de zile de la data comunicarii acesteia, sub sanctiunea decaderii, in conformitate cu dispozitiile art. 207 alin. (1) din Codul de Procedura Fiscala.
Mentionam ca procedura de angajare a raspunderii solidare inceteaza in cazul in care s-au stins obligatiile fiscale pentru care a fost declansata angajarea raspunderii solidare, cand decizia de angajare a raspunderii solidare a fost anulata pe cale administrativa urmare solutionarii contestatiei in acest sens, ori actele administrative fiscale emise au fost anulate de catre instanta de judecata competenta.
Sursa: DGFP Valcea
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Monografie Contabila Achizitie Actiuni - Aspecte Cheie
Achizitia de actiuni reprezinta o operatiune frecventa in activitatea companiilor care doresc sa isi diversifice investitiile sau sa dobandeasca controlul asupra altor entitati. Din punct de vedere contabil, o astfel de tranzactie implica o serie de inregistrari specifice, in functie de natura actiunilor achizitionate (listate sau nelistate), scopul detinerii acestora si sursa de finantare utilizata. In acest articol prezentam principalele aspecte contabile legate de achizitia de actiuni, cu...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Ajustare TVA Stoc Marfa: Studii De Caz
Ajustarea TVA aferenta stocurilor de marfa este o operatiune contabila importanta, care trebuie tratata cu atentie pentru a respecta prevederile fiscale si a evita erorile in evidenta contabila. In acest articol, prezentam studii de caz relevante ce contin monografii contabile cu ajustarea de TVA pentru un stoc de marfa.Cand se face ajustarea de TVA?Ajustarea TVA in cazul achizitiilor de servicii si bunuri, altele decat bunurile de capital, este reglementata de art. 304 alin (1) din Codul...
vezi AICI monografia << Rentrop & Straton implineste 30 de ani! Consilier Taxe si Impozite implineste 30 de ani!
Rentrop & Straton, cea mai cunoscuta companie din Romania din domeniul informatiilor specializate, aniverseaza 30 de ani de existenta.Sunt 30 de ani in care aceasta companie mixta romano-germana a sprijinit in mod profesionist dezvoltarea sanatoasa a mediului antreprenorial, realizand peste 6.100 de produse destinate firmelor romanesti si profesionistilor din domenii vitale ale economiei: fiscalitate, contabilitate, legislatia muncii, resurse umane, protectia datelor etc.6.100 de...
vezi AICI monografia << Reevaluarea Imobilizarilor Corporale: Monografie Contabila si Aspecte Fiscale Importante
Reevaluarea imobilizarilor corporale se efectueaza pentru a reflecta in contabilitate valoarea justa a acestora, in conformitate cu realitatea economica si cu evolutiile pietei. Aceasta operatiune este necesara atunci cand exista diferente semnificative intre valoarea contabila si valoarea de piata a activelor, astfel incat situatiile financiare sa ofere o imagine fidela si relevanta pentru utilizatori. In acest articol vom prezenta aspecte cheie ce trebuie avute in vedere la aceasta operatiune...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Casare Mijloace Fixe: Cum Se Inregistreaza Scoaterea Din Uz A Activelor
Casarea mijloacelor fixe este o operatiune contabila esentiala care marcheaza scoaterea definitiva din functiune a unor active ale unei entitati, fie din cauza uzurii fizice sau morale, fie pentru ca nu mai sunt eficiente economic.In acest articol, vom prezenta aspecte cheie cu privire la procedura de casare a mijloacelor fixe si vom oferi exemple de monografii contabile.Procedura de casare a mijloacelor fixeConform prevederilor din OMFP 2861/ 2009 privind inventarierea, scoaterea din functiune...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Cesiune Actiuni si Reglementari Cheie
Cesiunea partilor sociale reprezinta transmiterea partilor sociale catre persoane care, astfel, vor dobandi calitatea de asociat. Cesiunea se realizeaza pe baza unui contract de cesiune, iar transmiterea partilor sociale trebuie inscrisa in registrul comertului. In acest articol vom prezenta aspecte fiscale esentiale si vom oferi un exemplu de monografie contabile pentru cesiunea actiunilor.Reglementari cheie cu privire la cesiunea de actiuniContractul de cesiune se va incheia intre:cedenti,...
vezi AICI monografia << Monografie Majorare Capital Social: Studii de Caz
Majorarea capitalului social inseamna cresterea valorii totale a capitalului subscris de asociati sau actionari intr-o societate. Cu alte cuvinte, este o operatiune prin care firma primeste fonduri suplimentare, care se inregistreaza oficial ca parte din capitalul sau social. In acest articol va prezentam 3 monografii contabile cu operatiunile aferente majorarii de capital social.Majorare capital social. Asociat persoana juridicaIntrebare:Va rog sa ma ajutati cu o monografie contabila pentru...
vezi AICI monografia << Monografii Contabile Institutii Publice
Institutiile publice, spre deosebire de entitatile din sectorul privat, se supun unui cadru contabil specific, reglementat de normele Ministerului Finantelor si alte acte normative in vigoare. In activitatea curenta, apar frecvent situatii contabile complexe care necesita o abordare riguroasa, in conformitate cu legislatia bugetara si fiscala aplicabila. In acest articol vom prezenta exemple concrete de monografii contabile care vizeaza situatii des intalnite in institutiile publice!Monografie -...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Colectarea Deseurilor Si Aspecte Fiscale
Activitatea de colectare a deseurilor este tot mai importanta in contextul protejarii mediului si al dezvoltarii durabile. Aceasta implica nu doar operatiuni logistice si tehnice, ci si aspecte contabile specifice. Indiferent daca este vorba despre deseuri reciclabile, menajere sau industriale, firmele care desfasoara astfel de activitati trebuie sa respecte o serie de reglementari fiscale si contabile. In aceasta monografie, prezentam modul de inregistrare in contabilitate a principalelor...
vezi AICI monografia << Monografie Gestionarea Subventiilor Si Reglementari Cheie
Subventiile sunt fonduri nerambursabile acordate de autoritati sau organizatii guvernamentale cu scopul de a sprijini diverse sectoare economice, de la agricultura si industrie pana la educatie si cercetare. O gestionare corecta este esentiala pentru conformitatea legala si pentru asigurarea transparentei si eficientei utilizarii fondurilor respective. Va prezentam in acest articol principalele reglementari contabile cu privire la gestionarea subventiilor si vom oferi o monografie contabila...
vezi AICI monografia <<