Dorim sa va reamintim ca asa cum arata reglementarile cuprinse la art. 11 alin. (11) – (12) din Codul fiscal, contribuabilii declarati inactivi, care desfasoara activitati economice in
perioada de inactivitate, sunt supusi obligatiilor privind plata impozitelor si taxelor, dar, in perioada respectiva, nu beneficiaza de dreptul de deducere a cheltuielilor si a taxei pe valoarea adaugata aferente achizitiilor efectuate. De asemenea, beneficiarii care achizitioneaza bunuri si/sau servicii de la contribuabili inactivi inscrisi in Registrul contribuabililor inactivi/reactivati, nu beneficiaza de dreptul de deducere a cheltuielilor si a taxei pe valoarea adaugata aferente achizitiilor respective.
Contribuabililor declarati inactivi li se anuleaza, din oficiu, inregistrarea in scopuri de TVA, incepand cu data comunicarii deciziei de declarare in inactivitate. La reactivare, acestia sunt inregistrati din oficiu in scopuri de TVA de catre organul fiscal competent.
Inactivitatea fiscala face obiectul inscrierii in cazierul fiscal al contribuabilului si al reprezentantilor legali ai acestuia.
Pentru evitarea acestor situatii, toti contribuabilii pot consulta Registrul contribuabililor inactivi/reactivati, care este public, se actualizeaza permanent si se afiseaza pe site-ul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, la sectiunea “Informatii publice”.
in evidenta contribuabililor declarati inactivi sunt inscrisi contribuabilii persoane juridice sau orice alte entitati fara personalitate juridica, daca:
- nu isi indeplinesc, pe parcursul unui semestru calendaristic, nicio obligatie declarativa prevazuta de lege (privind formularele 100, 112, 101, 301, 390, 394);
- se sustrag de la efectuarea inspectiei fiscale prin declararea unor date de identificare a domiciliului fiscal care nu permit organului fiscal identificarea acestuia;
- organele fiscale (de inspectie fiscala / din cadrul structurilor de Antifrauda) au constatat ca nu functioneaza la domiciliul fiscal declarat.
In cazul contribuabililor care nu isi indeplinesc, pe parcursul unui semestru calendaristic, nicio obligatie declarativa, fluxul privind declararea contribuabililor inactivi presupune:
- lunar, emiterea si transmiterea catre contribuabilii in cauza, de catre organul fiscal, a notificarilor pentru neindeplinirea obligatiile declarative;
- semestrial, in termen de 15 zile de la termenul de transmitere a notificarilor pentru termenele de declarare 25 iunie, respectiv 25 decembrie, intocmirea listei contribuabililor care indeplinesc conditiile pentru a fi declarati inactivi (care, in decursul unui semestru calendaristic, nu au depus nicio declaratie fiscala si nu li s-a aprobat, la cerere, regim derogatoriu de declarare) si transmiterea fiecarui contribuabil din lista, a unei notificari privind indeplinirea conditiilor pentru declararea ca inactiv;
- intocmirea si comunicarea, pentru contribuabilii care, nici in urma notificarii nu si-au indeplinit obligatiile declarative, a unei decizii de declarare in inactivitate;
- inscrierea informatiilor in Registrul contribuabililor inactivi/reactivati. Decizia de declarare in inactivitate produce efecte fata de terti din ziua urmatoare datei inscrierii in registru.
In cazul contribuabililor care se sustrag de la efectuarea inspectiei fiscale (adresa la care a fost declarat domiciliul fiscal al contribuabilului nu exista) / care nu functioneaza la domiciliul fiscal declarat, organul de inspectie fiscala este cel care constata aceasta, invita in scris reprezentantul legal al contribuabilului la sediul organului fiscal pentru clarificarea situatiei fiscale (solicitarea se trimite la adresa de domiciliu/domiciliu fiscal al reprezentantilor legali ai contribuabilului si la adresele unde functioneaza eventuale sedii secundare) si, in cazul neprezentarii, emite avizul privind propunerea de declarare in inactivitate. Pe baza avizului, organul fiscal care administreaza contribuabilul intocmeste si comunica decizia de declarare in inactivitate si inscrie informatiile in Registrul contribuabililor inactivi/reactivati.
Pentru a fi reactivati, contribuabilii declarati inactivi, trebuie sa indeplineasca cumulativ urmatoarele conditii:
- sa isi indeplineasca toate obligatiile declarative prevazute de lege;
- sa nu inregistreze obligatii fiscale restante;
- organele fiscale sa constate ca acestia functioneaza la domiciliul fiscal declarat.
Reactivarea contribuabililor se face cu data comunicarii deciziei de reactivare. Decizia de reactivare produce efecte fata de terti din ziua urmatoare datei inscrierii in Registrul contribuabililor inactivi/reactivati.
Daca, in urma solicitarii de reactivare, se constata ca respectivul contribuabil nu indeplineste conditiile de reactivare, se intocmeste si comunica decizia de respingere a cererii de reactivare.
Indreptarea erorilor materiale in cazul contribuabililor declarati inactivi/reactivati se realizeaza, din oficiu, de catre organul fiscal competent sau la solicitarea scrisa a reprezentantului legal al contribuabilului declarat inactiv, dupa caz, astfel:
- daca se constata ca un contribuabil a fost declarat inactiv/reactivat ca urmare a unei erori, se intocmeste si se comunica decizia de indreptare a erorii materiale, cu efect pentru viitor si pentru trecut, care se opereaza si in Registrul contribuabililor inactivi/reactivati. In cazul acestor contribuabili se corecteaza si anularea/inregistrarea in scopuri de TVA.
- daca, in urma solicitarii depuse de contribuabil, se constata ca respectivul contribuabil nu a fost declarat inactiv/reactivat ca urmare a unei erori, se intocmeste si se comunica decizia de respingere a cererii de indreptare a erorii materiale
Sursa: DGRFP Brasov
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Monografie Garantie Chirie Si Reglementari Cheie
Un contract de inchiriere implica, de cele mai multe ori, plata unei garantii de catre chirias, menita sa acopere eventualele daune sau neplati. Din punct de vedere contabil, aceasta garantie trebuie tratata cu atentie, avand un regim specific de inregistrare. In acest articol, prezentam aspecte contractuale importante si oferim o monografie clara pentru inregistrarea garantiei pentru chirie, conforma cu reglementarile contabile in vigoare.Garantie chirie: reglementari legislativeIn cazul unui...
vezi AICI monografia << Restituire Suma Necuvenita: Cont Contabil si Reglementari Cheie
In relatiile de munca pot aparea, uneori, erori sau situatii neprevazute care determina plata unor sume de bani catre salariat fara un temei legal. De la salarii platite in exces sau indemnizatii de concediu de odihna acordate eronate, aceste sume sunt considerate necuvenite si, potrivit legislatiei in vigoare, angajatorul are dreptul sa solicite restituirea acestora. In acest articol prezentam principalele reglementari legale cu privire la returnarea sumelor necuvenite si contul in care se...
vezi AICI monografia << Monografie Constituire Provizioane Clienti Neincasati
Provizioanele reprezinta o componenta importanta a evidentei contabile si sunt utilizate pentru a reflecta obligatii sau pierderi viitoare certe sau probabile. Constituirea corecta a acestora ajuta companiile sa-si gestioneze riscurile financiare si sa respecte principiul prudentei.Cand se constituie provizioanele?Provizioanele se constituie atunci cand o entitate are o obligatie curenta (legala sau implicita) generata de un eveniment trecut, iar pentru solutionarea acesteia este probabil sa fie...
vezi AICI monografia << Venituri Din Alte Surse: Tratament Fiscal si Monografie Contabila
Conform Codului Fiscal din Romania, veniturile din alte surse reprezinta o categorie fiscala distincta, in cadrul careia sunt incluse toate veniturile obtinute de persoanele fizice care nu se incadreaza in alte categorii de venituri, cum ar fi: salarii, activitati independente, cedarea folosintei bunurilor, pensii, investitii etc. In acest articol vom analiza tipurile de venituri din alte surse si tratamentul lor fiscal, oferind si un exemplu de monografie contabila.Ce sunt veniturile din alte...
vezi AICI monografia << Drepturi Salariale Castigate In Instanta: Monografie Contabila Si Tratament Fiscal
Drepturile salariale castigate in instanta de catre angajati genereaza obligatii clare pentru angajatori, nu doar din punct de vedere juridic, ci si fiscal-contabil. Aceste sume trebuie tratate ca venituri salariale, impozitate si inregistrate corespunzator, inclusiv cu dobanzile legale aplicabile. In acest articol analizam regimul fiscal al acestor plati si prezentam un studiu de caz practic cu monografie contabila.Tratament fiscal si contabil drepturi salariale castigate in instantaDrepturile...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Achizitie Actiuni - Aspecte Cheie
Achizitia de actiuni reprezinta o operatiune frecventa in activitatea companiilor care doresc sa isi diversifice investitiile sau sa dobandeasca controlul asupra altor entitati. Din punct de vedere contabil, o astfel de tranzactie implica o serie de inregistrari specifice, in functie de natura actiunilor achizitionate (listate sau nelistate), scopul detinerii acestora si sursa de finantare utilizata. In acest articol prezentam principalele aspecte contabile legate de achizitia de actiuni, cu...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Ajustare TVA Stoc Marfa: Studii De Caz
Ajustarea TVA aferenta stocurilor de marfa este o operatiune contabila importanta, care trebuie tratata cu atentie pentru a respecta prevederile fiscale si a evita erorile in evidenta contabila. In acest articol, prezentam studii de caz relevante ce contin monografii contabile cu ajustarea de TVA pentru un stoc de marfa.Cand se face ajustarea de TVA?Ajustarea TVA in cazul achizitiilor de servicii si bunuri, altele decat bunurile de capital, este reglementata de art. 304 alin (1) din Codul...
vezi AICI monografia << Rentrop & Straton implineste 30 de ani! Consilier Taxe si Impozite implineste 30 de ani!
Rentrop & Straton, cea mai cunoscuta companie din Romania din domeniul informatiilor specializate, aniverseaza 30 de ani de existenta.Sunt 30 de ani in care aceasta companie mixta romano-germana a sprijinit in mod profesionist dezvoltarea sanatoasa a mediului antreprenorial, realizand peste 6.100 de produse destinate firmelor romanesti si profesionistilor din domenii vitale ale economiei: fiscalitate, contabilitate, legislatia muncii, resurse umane, protectia datelor etc.6.100 de...
vezi AICI monografia << Reevaluarea Imobilizarilor Corporale: Monografie Contabila si Aspecte Fiscale Importante
Reevaluarea imobilizarilor corporale se efectueaza pentru a reflecta in contabilitate valoarea justa a acestora, in conformitate cu realitatea economica si cu evolutiile pietei. Aceasta operatiune este necesara atunci cand exista diferente semnificative intre valoarea contabila si valoarea de piata a activelor, astfel incat situatiile financiare sa ofere o imagine fidela si relevanta pentru utilizatori. In acest articol vom prezenta aspecte cheie ce trebuie avute in vedere la aceasta operatiune...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Casare Mijloace Fixe: Cum Se Inregistreaza Scoaterea Din Uz A Activelor
Casarea mijloacelor fixe este o operatiune contabila esentiala care marcheaza scoaterea definitiva din functiune a unor active ale unei entitati, fie din cauza uzurii fizice sau morale, fie pentru ca nu mai sunt eficiente economic.In acest articol, vom prezenta aspecte cheie cu privire la procedura de casare a mijloacelor fixe si vom oferi exemple de monografii contabile.Procedura de casare a mijloacelor fixeConform prevederilor din OMFP 2861/ 2009 privind inventarierea, scoaterea din functiune...
vezi AICI monografia <<