Dorim sa va reamintim ca asa cum arata reglementarile cuprinse la art. 11 alin. (11) – (12) din Codul fiscal, contribuabilii declarati inactivi, care desfasoara activitati economice in
perioada de inactivitate, sunt supusi obligatiilor privind plata impozitelor si taxelor, dar, in perioada respectiva, nu beneficiaza de dreptul de deducere a cheltuielilor si a taxei pe valoarea adaugata aferente achizitiilor efectuate. De asemenea, beneficiarii care achizitioneaza bunuri si/sau servicii de la contribuabili inactivi inscrisi in Registrul contribuabililor inactivi/reactivati, nu beneficiaza de dreptul de deducere a cheltuielilor si a taxei pe valoarea adaugata aferente achizitiilor respective.
Contribuabililor declarati inactivi li se anuleaza, din oficiu, inregistrarea in scopuri de TVA, incepand cu data comunicarii deciziei de declarare in inactivitate. La reactivare, acestia sunt inregistrati din oficiu in scopuri de TVA de catre organul fiscal competent.
Inactivitatea fiscala face obiectul inscrierii in cazierul fiscal al contribuabilului si al reprezentantilor legali ai acestuia.
Pentru evitarea acestor situatii, toti contribuabilii pot consulta Registrul contribuabililor inactivi/reactivati, care este public, se actualizeaza permanent si se afiseaza pe site-ul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, la sectiunea “Informatii publice”.
in evidenta contribuabililor declarati inactivi sunt inscrisi contribuabilii persoane juridice sau orice alte entitati fara personalitate juridica, daca:
- nu isi indeplinesc, pe parcursul unui semestru calendaristic, nicio obligatie declarativa prevazuta de lege (privind formularele 100, 112, 101, 301, 390, 394);
- se sustrag de la efectuarea inspectiei fiscale prin declararea unor date de identificare a domiciliului fiscal care nu permit organului fiscal identificarea acestuia;
- organele fiscale (de inspectie fiscala / din cadrul structurilor de Antifrauda) au constatat ca nu functioneaza la domiciliul fiscal declarat.
In cazul contribuabililor care nu isi indeplinesc, pe parcursul unui semestru calendaristic, nicio obligatie declarativa, fluxul privind declararea contribuabililor inactivi presupune:
- lunar, emiterea si transmiterea catre contribuabilii in cauza, de catre organul fiscal, a notificarilor pentru neindeplinirea obligatiile declarative;
- semestrial, in termen de 15 zile de la termenul de transmitere a notificarilor pentru termenele de declarare 25 iunie, respectiv 25 decembrie, intocmirea listei contribuabililor care indeplinesc conditiile pentru a fi declarati inactivi (care, in decursul unui semestru calendaristic, nu au depus nicio declaratie fiscala si nu li s-a aprobat, la cerere, regim derogatoriu de declarare) si transmiterea fiecarui contribuabil din lista, a unei notificari privind indeplinirea conditiilor pentru declararea ca inactiv;
- intocmirea si comunicarea, pentru contribuabilii care, nici in urma notificarii nu si-au indeplinit obligatiile declarative, a unei decizii de declarare in inactivitate;
- inscrierea informatiilor in Registrul contribuabililor inactivi/reactivati. Decizia de declarare in inactivitate produce efecte fata de terti din ziua urmatoare datei inscrierii in registru.
In cazul contribuabililor care se sustrag de la efectuarea inspectiei fiscale (adresa la care a fost declarat domiciliul fiscal al contribuabilului nu exista) / care nu functioneaza la domiciliul fiscal declarat, organul de inspectie fiscala este cel care constata aceasta, invita in scris reprezentantul legal al contribuabilului la sediul organului fiscal pentru clarificarea situatiei fiscale (solicitarea se trimite la adresa de domiciliu/domiciliu fiscal al reprezentantilor legali ai contribuabilului si la adresele unde functioneaza eventuale sedii secundare) si, in cazul neprezentarii, emite avizul privind propunerea de declarare in inactivitate. Pe baza avizului, organul fiscal care administreaza contribuabilul intocmeste si comunica decizia de declarare in inactivitate si inscrie informatiile in Registrul contribuabililor inactivi/reactivati.
Pentru a fi reactivati, contribuabilii declarati inactivi, trebuie sa indeplineasca cumulativ urmatoarele conditii:
- sa isi indeplineasca toate obligatiile declarative prevazute de lege;
- sa nu inregistreze obligatii fiscale restante;
- organele fiscale sa constate ca acestia functioneaza la domiciliul fiscal declarat.
Reactivarea contribuabililor se face cu data comunicarii deciziei de reactivare. Decizia de reactivare produce efecte fata de terti din ziua urmatoare datei inscrierii in Registrul contribuabililor inactivi/reactivati.
Daca, in urma solicitarii de reactivare, se constata ca respectivul contribuabil nu indeplineste conditiile de reactivare, se intocmeste si comunica decizia de respingere a cererii de reactivare.
Indreptarea erorilor materiale in cazul contribuabililor declarati inactivi/reactivati se realizeaza, din oficiu, de catre organul fiscal competent sau la solicitarea scrisa a reprezentantului legal al contribuabilului declarat inactiv, dupa caz, astfel:
- daca se constata ca un contribuabil a fost declarat inactiv/reactivat ca urmare a unei erori, se intocmeste si se comunica decizia de indreptare a erorii materiale, cu efect pentru viitor si pentru trecut, care se opereaza si in Registrul contribuabililor inactivi/reactivati. In cazul acestor contribuabili se corecteaza si anularea/inregistrarea in scopuri de TVA.
- daca, in urma solicitarii depuse de contribuabil, se constata ca respectivul contribuabil nu a fost declarat inactiv/reactivat ca urmare a unei erori, se intocmeste si se comunica decizia de respingere a cererii de indreptare a erorii materiale
Sursa: DGRFP Brasov
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Monografie Contabila Achizitie Actiuni - Aspecte Cheie
Achizitia de actiuni reprezinta o operatiune frecventa in activitatea companiilor care doresc sa isi diversifice investitiile sau sa dobandeasca controlul asupra altor entitati. Din punct de vedere contabil, o astfel de tranzactie implica o serie de inregistrari specifice, in functie de natura actiunilor achizitionate (listate sau nelistate), scopul detinerii acestora si sursa de finantare utilizata. In acest articol prezentam principalele aspecte contabile legate de achizitia de actiuni, cu...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Ajustare TVA Stoc Marfa: Studii De Caz
Ajustarea TVA aferenta stocurilor de marfa este o operatiune contabila importanta, care trebuie tratata cu atentie pentru a respecta prevederile fiscale si a evita erorile in evidenta contabila. In acest articol, prezentam studii de caz relevante ce contin monografii contabile cu ajustarea de TVA pentru un stoc de marfa.Cand se face ajustarea de TVA?Ajustarea TVA in cazul achizitiilor de servicii si bunuri, altele decat bunurile de capital, este reglementata de art. 304 alin (1) din Codul...
vezi AICI monografia << Rentrop & Straton implineste 30 de ani! Consilier Taxe si Impozite implineste 30 de ani!
Rentrop & Straton, cea mai cunoscuta companie din Romania din domeniul informatiilor specializate, aniverseaza 30 de ani de existenta.Sunt 30 de ani in care aceasta companie mixta romano-germana a sprijinit in mod profesionist dezvoltarea sanatoasa a mediului antreprenorial, realizand peste 6.100 de produse destinate firmelor romanesti si profesionistilor din domenii vitale ale economiei: fiscalitate, contabilitate, legislatia muncii, resurse umane, protectia datelor etc.6.100 de...
vezi AICI monografia << Reevaluarea Imobilizarilor Corporale: Monografie Contabila si Aspecte Fiscale Importante
Reevaluarea imobilizarilor corporale se efectueaza pentru a reflecta in contabilitate valoarea justa a acestora, in conformitate cu realitatea economica si cu evolutiile pietei. Aceasta operatiune este necesara atunci cand exista diferente semnificative intre valoarea contabila si valoarea de piata a activelor, astfel incat situatiile financiare sa ofere o imagine fidela si relevanta pentru utilizatori. In acest articol vom prezenta aspecte cheie ce trebuie avute in vedere la aceasta operatiune...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Casare Mijloace Fixe: Cum Se Inregistreaza Scoaterea Din Uz A Activelor
Casarea mijloacelor fixe este o operatiune contabila esentiala care marcheaza scoaterea definitiva din functiune a unor active ale unei entitati, fie din cauza uzurii fizice sau morale, fie pentru ca nu mai sunt eficiente economic.In acest articol, vom prezenta aspecte cheie cu privire la procedura de casare a mijloacelor fixe si vom oferi exemple de monografii contabile.Procedura de casare a mijloacelor fixeConform prevederilor din OMFP 2861/ 2009 privind inventarierea, scoaterea din functiune...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Cesiune Actiuni si Reglementari Cheie
Cesiunea partilor sociale reprezinta transmiterea partilor sociale catre persoane care, astfel, vor dobandi calitatea de asociat. Cesiunea se realizeaza pe baza unui contract de cesiune, iar transmiterea partilor sociale trebuie inscrisa in registrul comertului. In acest articol vom prezenta aspecte fiscale esentiale si vom oferi un exemplu de monografie contabile pentru cesiunea actiunilor.Reglementari cheie cu privire la cesiunea de actiuniContractul de cesiune se va incheia intre:cedenti,...
vezi AICI monografia << Monografie Majorare Capital Social: Studii de Caz
Majorarea capitalului social inseamna cresterea valorii totale a capitalului subscris de asociati sau actionari intr-o societate. Cu alte cuvinte, este o operatiune prin care firma primeste fonduri suplimentare, care se inregistreaza oficial ca parte din capitalul sau social. In acest articol va prezentam 3 monografii contabile cu operatiunile aferente majorarii de capital social.Majorare capital social. Asociat persoana juridicaIntrebare:Va rog sa ma ajutati cu o monografie contabila pentru...
vezi AICI monografia << Monografii Contabile Institutii Publice
Institutiile publice, spre deosebire de entitatile din sectorul privat, se supun unui cadru contabil specific, reglementat de normele Ministerului Finantelor si alte acte normative in vigoare. In activitatea curenta, apar frecvent situatii contabile complexe care necesita o abordare riguroasa, in conformitate cu legislatia bugetara si fiscala aplicabila. In acest articol vom prezenta exemple concrete de monografii contabile care vizeaza situatii des intalnite in institutiile publice!Monografie -...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Colectarea Deseurilor Si Aspecte Fiscale
Activitatea de colectare a deseurilor este tot mai importanta in contextul protejarii mediului si al dezvoltarii durabile. Aceasta implica nu doar operatiuni logistice si tehnice, ci si aspecte contabile specifice. Indiferent daca este vorba despre deseuri reciclabile, menajere sau industriale, firmele care desfasoara astfel de activitati trebuie sa respecte o serie de reglementari fiscale si contabile. In aceasta monografie, prezentam modul de inregistrare in contabilitate a principalelor...
vezi AICI monografia << Monografie Gestionarea Subventiilor Si Reglementari Cheie
Subventiile sunt fonduri nerambursabile acordate de autoritati sau organizatii guvernamentale cu scopul de a sprijini diverse sectoare economice, de la agricultura si industrie pana la educatie si cercetare. O gestionare corecta este esentiala pentru conformitatea legala si pentru asigurarea transparentei si eficientei utilizarii fondurilor respective. Va prezentam in acest articol principalele reglementari contabile cu privire la gestionarea subventiilor si vom oferi o monografie contabila...
vezi AICI monografia <<