search
conta.ro cauta meniu
search

Declaratii fiscale si situatii financiare anuale: Cine trebuie sa le semneze?

Prezentam astazi cazul unei companii care se confrunta cu o intrebare esentiala in contextul digitalizarii proceselor fiscale: cine trebuie, de fapt, sa semneze electronic declaratiile fiscale si situatiile financiare anuale?
 
In aceasta firma, contabilitatea este organizata intr-un departament propriu, condus de un director economic. Societatea utilizeaza o semnatura electronica emisa pe numele administratorului – care este si directorul general – pentru transmiterea tuturor documentelor catre ANAF.
 
Mentionam ca, in arhiva .zip atasata bilantului, a fost inclusa si prima pagina a situatiilor financiare, semnata olograf atat de administrator, cat si de directorul economic.
 
Totusi, in practica, apare o intrebare legitima: Este corect ca declaratiile fiscale si situatiile financiare sa fie semnate electronic de catre administratorul companiei?

Raspunsul specialistului

In cazul societatilor,reprezentantul legal este administratorul, care poate sa semneze declaratiile fiscale si sa le transmita electronic organului fiscal, daca este titular de certificat digital calificat.
 
Situatiile financiare anuale si raportarile contabile se semneaza de catre reprezentantul legal, precum si de catre directorul economic, contabilul-sef sau alta persoana imputernicita sa indeplineasca aceasta functie, angajata potrivit legii , prevede OUG 138/2024 (art. X).
 
Conform reglementarilor contabile, situatiile financiare anuale trebuie semnate de o persoana cu atributii in domeniul financiar-contabil, cum ar fi:
 
  • Director economic
  • Contabil-sef
  • Alta persoana desemnata prin decizie scrisa de administrator -salariat cu studii economice superioare)
  • persoana autorizata CECCAR (expert contabil sau contabil autorizat)
     
Reglementarile contabile privind situatiile financiare anuale individuale si situatiile financiare anuale consolidate din 29.12.2014
 
CAPITOLUL 9
 
Aprobarea, semnarea si publicarea situatiilor financiare anuale
 
557
 
(1) Situatiile financiare anuale se intocmesc si se publica, potrivit legii, in moneda nationala.
 
 
- numele si prenumele persoanei care le-a intocmit, inscrise in clar;
 
- calitatea acesteia (director economic, contabil-sef sau alta persoana desemnata prin decizie scrisa de administrator, persoana autorizata potrivit legii, membra a Corpului Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din Romania);
 
- numarul de inregistrare in organismul profesional, daca este cazul.
 
Asadar, situatiile financiare anuale si raportarile contabile trebuie semnate de catre reprezentantul legal, care poate fi administratorul, precum si de catre directorul economic sau contabilul-sef, sau o alta persoana autorizata sa indeplineasca aceasta functie, angajata potrivit legii.
 
In cazul dumneavoastra, daca administratorul companiei este si directorul general si detine semnatura electronica, este corect ca acesta sa semneze electronic declaratiile fiscale si situatiile financiare, cu conditia ca si directorul economic sa fie implicat in semnarea acestora, conform reglementarilor legale. De asemenea, includerea primei pagini din situatiile financiare semnate olograf de catre administrator si directorul economic in anexa zip este o practica adecvata.

Concluzie

In concluzie, administratorul societatii poate semna si transmite declaratiile fiscale, de asemenea, poate semna electronic, dar trebuie sa aveti si semnatura directorului economic, situatiile financiare anuale.

Raspuns oferit in luna iulie 2025 de catre specialistii site-ului PortalContabilitate.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile contabile + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.
 

Esential pentru contabili - Monografii contabile complete



Atentie, contabili!

Contabilitatea se schimba!
Completeaza adresa de email la care
vrei sa primesti Raportul Gratuit
TOP 12 Monografii Contabile