Consiliul Național al Întreprinderilor Private Mici și Mijlocii din România (CNIPMMR), a realizat o anchetă potrivit căreia 71% din IMM-urile investigate se confruntă cu deficit de forță de muncă, în timp ce 29% nu se confruntă cu astfel de deficit.
"Aproape 71% dintre firmele intervievate au răspuns la sondaj că se confruntă cu deficit de forță de muncă, nivel dublu față de procentul calculat în urmă cu un an. Mai mult de 400.000 de IMM nu reușesc să-și asigure forța de muncă și întâlnesc probleme și la angajarea muncitorilor calificați", a declarat vineri, într-o conferință de presă, președintele CNIPMMR, Ovidiu Nicolescu.
Sondajul a fost realizat prin intermedierea a 234 de firme mici și mijlocii și potrivit IMM-urilor, deficitul de forță de muncă este, în medie, de 17 angajați pentru fiecare firmă, nivel care ar putea să crească anul viitor la 29 de persoane, cele mai afectate fiind profesiile în care lucrează muncitori calificați.
Muncitorii calificați care se găsesc cel mai greu pe piața muncii sunt cei din domeniul construcțiilor, aceștia fiind urmați de strungari, instalatori, tâmplari, sudori, electricieni, vopsitori și tinichigii auto, frezori, lăcătuși-mecanici, agricultori, șoferi, agenți de pază, de deratizare și de vânzări. De asemenea, reprezentanții firmelor au reclamat lipsa de personal cu studii medii, respectiv operatori chimiști, precum și a celui cu studii superioare, respectiv arhitecți, ingineri electroniști, proiectanți și ingineri metalurgi.
Din patru firme, trei se gândesc să importe muncitori
Pentru a acoperi deficitul de personal, 74% dintre întreprinzătorii care au făcut parte din eșantionul cercetării, au indicat ca soluție acordarea de facilități de către Guvern firmelor care angajează cetățeni străini și le oferă spații de cazare corespunzătoare. "Circa trei firme din patru se gândesc să angajeze cetățeni străini pentru a-și putea continua activitatea, iar această măsură ar fi foarte bună și ar reduce problema deficitului de muncitori", a subliniat Nicolescu.
Pentru sprijinirea IMM-urilor, CNIPMMR are în vedere constituirea unui departament în cadrul sediului care să sprijine firmele în atragerea și angajarea forței de muncă din străinătate. Președintele Consiliului a precizat ca a luat deja legătura cu ambasadele mai multor țări din Asia, care au surplus de forță de muncă, pe care ar dori să-l aducă în România. Printre alte propuneri ale firmelor se numără reducerea fiscalității pe forța de muncă, organizarea de școli profesionale pentru meseriași, acordarea de facilități pentru companiile care organizează traininguri și cursuri de calificare sau recalificare din fondurile proprii, precum și stimularea întoarcerii în țară a muncitorilor români care lucrează în străinătate.
De asemenea, întreprinzătorii au solicitat facilitarea angajării de forță de muncă din Republica Moldova și condiții mai permisive pentru acordarea autorizațiilor de muncă sau vizelor de ședere, precum și revizuirea Codului Muncii, în vederea acordării de mai multe dreputuri salariaților și mai multe obligații angajatorilor.
Firmele cer introducerea sistemului de vouchere
O altă problemă ridicată de reprezentanții IMM la conferința de presă este legată de sprijinirea firmelor mici și mijlocii de către autoritățile române prin cofinanțarea formării profesionale.
"Propunem adoptarea practicilor europene privind finanțarea de la bugetul de stat și bugetele locale a formării profesionale prin introducerea sistemului de vouchere. Cu aceste vouchere firmele își pot trimite angajații să se pregătească la orice structură specializată", a adăugat Nicolescu.
În plus, reprezentanții CNIPMMR au apreciat că este necesară modificarea legislației privind accesul la formare profesională a angajatorilor. Modificările privesc, printre altele, eliminarea prevederilor legate de obligativitatea angajatorilor de a menține contractul de muncă cu persoanele participante la un program de pregătire profesională pe o perioadă de trei ani.
De asemenea, întreprinzătorii doresc să fie eliminată și limita de 20% din personalul angajat care participă la programe de training.
Niculescu a mai spus că patronatele se gândesc să urmeze exemplul Guvernului de a organiza burse ale locurilor de muncă în străinătate, pentru românii care vor să se întoarcă în țară, dar a precizat că nu este convins de succesul unor astfel de inițiative.
Potrivit președintelui CNIPMMR, patronii din România au nevoie de muncitori calificați, iar românii care vor să se întoarcă din Spania sau Italia sunt în majoritate necalificați.
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Monografie Contabila Achizitie Actiuni - Aspecte Cheie
Achizitia de actiuni reprezinta o operatiune frecventa in activitatea companiilor care doresc sa isi diversifice investitiile sau sa dobandeasca controlul asupra altor entitati. Din punct de vedere contabil, o astfel de tranzactie implica o serie de inregistrari specifice, in functie de natura actiunilor achizitionate (listate sau nelistate), scopul detinerii acestora si sursa de finantare utilizata. In acest articol prezentam principalele aspecte contabile legate de achizitia de actiuni, cu...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Ajustare TVA Stoc Marfa: Studii De Caz
Ajustarea TVA aferenta stocurilor de marfa este o operatiune contabila importanta, care trebuie tratata cu atentie pentru a respecta prevederile fiscale si a evita erorile in evidenta contabila. In acest articol, prezentam studii de caz relevante ce contin monografii contabile cu ajustarea de TVA pentru un stoc de marfa.Cand se face ajustarea de TVA?Ajustarea TVA in cazul achizitiilor de servicii si bunuri, altele decat bunurile de capital, este reglementata de art. 304 alin (1) din Codul...
vezi AICI monografia << Rentrop & Straton implineste 30 de ani! Consilier Taxe si Impozite implineste 30 de ani!
Rentrop & Straton, cea mai cunoscuta companie din Romania din domeniul informatiilor specializate, aniverseaza 30 de ani de existenta.Sunt 30 de ani in care aceasta companie mixta romano-germana a sprijinit in mod profesionist dezvoltarea sanatoasa a mediului antreprenorial, realizand peste 6.100 de produse destinate firmelor romanesti si profesionistilor din domenii vitale ale economiei: fiscalitate, contabilitate, legislatia muncii, resurse umane, protectia datelor etc.6.100 de...
vezi AICI monografia << Reevaluarea Imobilizarilor Corporale: Monografie Contabila si Aspecte Fiscale Importante
Reevaluarea imobilizarilor corporale se efectueaza pentru a reflecta in contabilitate valoarea justa a acestora, in conformitate cu realitatea economica si cu evolutiile pietei. Aceasta operatiune este necesara atunci cand exista diferente semnificative intre valoarea contabila si valoarea de piata a activelor, astfel incat situatiile financiare sa ofere o imagine fidela si relevanta pentru utilizatori. In acest articol vom prezenta aspecte cheie ce trebuie avute in vedere la aceasta operatiune...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Casare Mijloace Fixe: Cum Se Inregistreaza Scoaterea Din Uz A Activelor
Casarea mijloacelor fixe este o operatiune contabila esentiala care marcheaza scoaterea definitiva din functiune a unor active ale unei entitati, fie din cauza uzurii fizice sau morale, fie pentru ca nu mai sunt eficiente economic.In acest articol, vom prezenta aspecte cheie cu privire la procedura de casare a mijloacelor fixe si vom oferi exemple de monografii contabile.Procedura de casare a mijloacelor fixeConform prevederilor din OMFP 2861/ 2009 privind inventarierea, scoaterea din functiune...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Cesiune Actiuni si Reglementari Cheie
Cesiunea partilor sociale reprezinta transmiterea partilor sociale catre persoane care, astfel, vor dobandi calitatea de asociat. Cesiunea se realizeaza pe baza unui contract de cesiune, iar transmiterea partilor sociale trebuie inscrisa in registrul comertului. In acest articol vom prezenta aspecte fiscale esentiale si vom oferi un exemplu de monografie contabile pentru cesiunea actiunilor.Reglementari cheie cu privire la cesiunea de actiuniContractul de cesiune se va incheia intre:cedenti,...
vezi AICI monografia << Monografie Majorare Capital Social: Studii de Caz
Majorarea capitalului social inseamna cresterea valorii totale a capitalului subscris de asociati sau actionari intr-o societate. Cu alte cuvinte, este o operatiune prin care firma primeste fonduri suplimentare, care se inregistreaza oficial ca parte din capitalul sau social. In acest articol va prezentam 3 monografii contabile cu operatiunile aferente majorarii de capital social.Majorare capital social. Asociat persoana juridicaIntrebare:Va rog sa ma ajutati cu o monografie contabila pentru...
vezi AICI monografia << Monografii Contabile Institutii Publice
Institutiile publice, spre deosebire de entitatile din sectorul privat, se supun unui cadru contabil specific, reglementat de normele Ministerului Finantelor si alte acte normative in vigoare. In activitatea curenta, apar frecvent situatii contabile complexe care necesita o abordare riguroasa, in conformitate cu legislatia bugetara si fiscala aplicabila. In acest articol vom prezenta exemple concrete de monografii contabile care vizeaza situatii des intalnite in institutiile publice!Monografie -...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Colectarea Deseurilor Si Aspecte Fiscale
Activitatea de colectare a deseurilor este tot mai importanta in contextul protejarii mediului si al dezvoltarii durabile. Aceasta implica nu doar operatiuni logistice si tehnice, ci si aspecte contabile specifice. Indiferent daca este vorba despre deseuri reciclabile, menajere sau industriale, firmele care desfasoara astfel de activitati trebuie sa respecte o serie de reglementari fiscale si contabile. In aceasta monografie, prezentam modul de inregistrare in contabilitate a principalelor...
vezi AICI monografia << Monografie Gestionarea Subventiilor Si Reglementari Cheie
Subventiile sunt fonduri nerambursabile acordate de autoritati sau organizatii guvernamentale cu scopul de a sprijini diverse sectoare economice, de la agricultura si industrie pana la educatie si cercetare. O gestionare corecta este esentiala pentru conformitatea legala si pentru asigurarea transparentei si eficientei utilizarii fondurilor respective. Va prezentam in acest articol principalele reglementari contabile cu privire la gestionarea subventiilor si vom oferi o monografie contabila...
vezi AICI monografia <<