Locul muncii este un element esential al contractului individual de munca, iar modificarea sa presupune acordul partilor, cu exceptia situatiilor prevazute expres si limitativ de lege.
In contractul individual de munca, locul muncii trebuie precizat, conform Ordinului MMSS 2171/2022, atat cu privire la adresa, cat si in privinta structurii interne (sectie, atelier, serviciu, compartiment).
In cazul in care ” in considerarea specificului muncii, executarea obligatiilor de serviciu de catre salariat nu se realizeaza intr-un loc stabil de munca”, angajatorul trebuie sa aiba in vedere negocierea, in cadrul contractului individual de munca, a clauzei de mobilitate cu stabilirea prestatiilor suplimentare, in bani si/sau in natura, de care va beneficia salariatul.
In afara situatiilor in care in contractul individual de munca este prevazuta o clauza de mobilitate, pentru cazul in care nu exista un loc de munca fix, sau este vorba despre telemunca ori munca la domiciliu, dispozitia angajatorului ca salariatul sa execute sarcinile si atributiile specifice postului in afara locului sau de munca inseamna delegare si intra sub incidenta art. 42,43 si 44 din Codul muncii.
Delegarea se defineste ca fiind exercitarea temporara a atributiilor de serviciu in afara locului de munca al salariatului, din dispozitia unilaterala a angajatorului.
Prin masura delegarii se modifica exclusiv locul muncii. Asta inseamna ca, pe durata delegarii, salariatul isi duce la indeplinire sarcinile de serviciu, conform fisei postului, beneficiind in continuare de toate drepturile prevazute in contractul individual de munca.
Delegarea poate fi dispusa la o sucursala, filiala sau punct de lucru al societatii din aceeasi localitate sau dintr-o alta localitate, precum si la o alta unitate.
Conform Codului muncii ” Delegarea poate fi dispusa pentru o perioada de cel mult 60 de zile calendaristice in 12 luni...”
In cazul in care nevoile si interesele angajatorului o cer, durata delegarii „… se poate prelungi pentru perioade succesive de maximum 60 de zile calendaristice, numai cu acordul salariatului.”
In acest caz , nu mai este vorba spre o decizie a angajatorului, ci de un act aditional deoarece delegarea devine o modificare a contractului individual de munca pentru care este nevoie de acordul salariatului.
Pe durata delegarii, salariatul are dreptul la „plata cheltuielilor de transport si cazare, precum si la o indemnizatie de delegare, in conditiile prevazute de lege sau de contractul colectiv de munca aplicabil”. In cazul in care, la nivelul societatii, nu exista prevederi specifice, se va lua in calcul nivelul indemnizatiei de delegare ( diurna), asa cum este el stabilit prin actele normative.
Alte elemente importante de retinut privind delegarea se refera la faptul ca:
– pe aceasta perioada contractul individual de munca nu suspenda, avand in vedere ca salariatul presteaza activitate iar angajatorul ii plateste salariu;
– intreaga perioada constituie vechime in munca si in specialitate;
– salariatul beneficiaza de protectie sub aspectul sanatatii si securitatii in munca;
– salariatul raspunde disciplinar sau patrimonial fata de angajatorului sau.
Incetarea delegarii poate avea loc nu doar la expirarea termenului pentru care a fost dispusa, ci si in urma revocarii unilaterale de catre angajator a masurii delegarii, respectiv la momentul incetarii contractului individual de munca de drept, prin acordul partilor sau din initiativa uneia dintre parti.
Sursa: ITM Salaj
Foto: pexels.com
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Monografie Constituire Provizioane Clienti Neincasati
Provizioanele reprezinta o componenta importanta a evidentei contabile si sunt utilizate pentru a reflecta obligatii sau pierderi viitoare certe sau probabile. Constituirea corecta a acestora ajuta companiile sa-si gestioneze riscurile financiare si sa respecte principiul prudentei.Cand se constituie provizioanele?Provizioanele se constituie atunci cand o entitate are o obligatie curenta (legala sau implicita) generata de un eveniment trecut, iar pentru solutionarea acesteia este probabil sa fie...
vezi AICI monografia << Venituri Din Alte Surse: Tratament Fiscal si Monografie Contabila
Conform Codului Fiscal din Romania, veniturile din alte surse reprezinta o categorie fiscala distincta, in cadrul careia sunt incluse toate veniturile obtinute de persoanele fizice care nu se incadreaza in alte categorii de venituri, cum ar fi: salarii, activitati independente, cedarea folosintei bunurilor, pensii, investitii etc. In acest articol vom analiza tipurile de venituri din alte surse si tratamentul lor fiscal, oferind si un exemplu de monografie contabila.Ce sunt veniturile din alte...
vezi AICI monografia << Drepturi Salariale Castigate In Instanta: Monografie Contabila Si Tratament Fiscal
Drepturile salariale castigate in instanta de catre angajati genereaza obligatii clare pentru angajatori, nu doar din punct de vedere juridic, ci si fiscal-contabil. Aceste sume trebuie tratate ca venituri salariale, impozitate si inregistrate corespunzator, inclusiv cu dobanzile legale aplicabile. In acest articol analizam regimul fiscal al acestor plati si prezentam un studiu de caz practic cu monografie contabila.Tratament fiscal si contabil drepturi salariale castigate in instantaDrepturile...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Achizitie Actiuni - Aspecte Cheie
Achizitia de actiuni reprezinta o operatiune frecventa in activitatea companiilor care doresc sa isi diversifice investitiile sau sa dobandeasca controlul asupra altor entitati. Din punct de vedere contabil, o astfel de tranzactie implica o serie de inregistrari specifice, in functie de natura actiunilor achizitionate (listate sau nelistate), scopul detinerii acestora si sursa de finantare utilizata. In acest articol prezentam principalele aspecte contabile legate de achizitia de actiuni, cu...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Ajustare TVA Stoc Marfa: Studii De Caz
Ajustarea TVA aferenta stocurilor de marfa este o operatiune contabila importanta, care trebuie tratata cu atentie pentru a respecta prevederile fiscale si a evita erorile in evidenta contabila. In acest articol, prezentam studii de caz relevante ce contin monografii contabile cu ajustarea de TVA pentru un stoc de marfa.Cand se face ajustarea de TVA?Ajustarea TVA in cazul achizitiilor de servicii si bunuri, altele decat bunurile de capital, este reglementata de art. 304 alin (1) din Codul...
vezi AICI monografia << Rentrop & Straton implineste 30 de ani! Consilier Taxe si Impozite implineste 30 de ani!
Rentrop & Straton, cea mai cunoscuta companie din Romania din domeniul informatiilor specializate, aniverseaza 30 de ani de existenta.Sunt 30 de ani in care aceasta companie mixta romano-germana a sprijinit in mod profesionist dezvoltarea sanatoasa a mediului antreprenorial, realizand peste 6.100 de produse destinate firmelor romanesti si profesionistilor din domenii vitale ale economiei: fiscalitate, contabilitate, legislatia muncii, resurse umane, protectia datelor etc.6.100 de...
vezi AICI monografia << Reevaluarea Imobilizarilor Corporale: Monografie Contabila si Aspecte Fiscale Importante
Reevaluarea imobilizarilor corporale se efectueaza pentru a reflecta in contabilitate valoarea justa a acestora, in conformitate cu realitatea economica si cu evolutiile pietei. Aceasta operatiune este necesara atunci cand exista diferente semnificative intre valoarea contabila si valoarea de piata a activelor, astfel incat situatiile financiare sa ofere o imagine fidela si relevanta pentru utilizatori. In acest articol vom prezenta aspecte cheie ce trebuie avute in vedere la aceasta operatiune...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Casare Mijloace Fixe: Cum Se Inregistreaza Scoaterea Din Uz A Activelor
Casarea mijloacelor fixe este o operatiune contabila esentiala care marcheaza scoaterea definitiva din functiune a unor active ale unei entitati, fie din cauza uzurii fizice sau morale, fie pentru ca nu mai sunt eficiente economic.In acest articol, vom prezenta aspecte cheie cu privire la procedura de casare a mijloacelor fixe si vom oferi exemple de monografii contabile.Procedura de casare a mijloacelor fixeConform prevederilor din OMFP 2861/ 2009 privind inventarierea, scoaterea din functiune...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Cesiune Actiuni si Reglementari Cheie
Cesiunea partilor sociale reprezinta transmiterea partilor sociale catre persoane care, astfel, vor dobandi calitatea de asociat. Cesiunea se realizeaza pe baza unui contract de cesiune, iar transmiterea partilor sociale trebuie inscrisa in registrul comertului. In acest articol vom prezenta aspecte fiscale esentiale si vom oferi un exemplu de monografie contabile pentru cesiunea actiunilor.Reglementari cheie cu privire la cesiunea de actiuniContractul de cesiune se va incheia intre:cedenti,...
vezi AICI monografia << Monografie Majorare Capital Social: Studii de Caz
Majorarea capitalului social inseamna cresterea valorii totale a capitalului subscris de asociati sau actionari intr-o societate. Cu alte cuvinte, este o operatiune prin care firma primeste fonduri suplimentare, care se inregistreaza oficial ca parte din capitalul sau social. In acest articol va prezentam 3 monografii contabile cu operatiunile aferente majorarii de capital social.Majorare capital social. Asociat persoana juridicaIntrebare:Va rog sa ma ajutati cu o monografie contabila pentru...
vezi AICI monografia <<