Locul muncii este un element esential al contractului individual de munca, iar modificarea sa presupune acordul partilor, cu exceptia situatiilor prevazute expres si limitativ de lege.
In contractul individual de munca, locul muncii trebuie precizat, conform Ordinului MMSS 2171/2022, atat cu privire la adresa, cat si in privinta structurii interne (sectie, atelier, serviciu, compartiment).
In cazul in care ” in considerarea specificului muncii, executarea obligatiilor de serviciu de catre salariat nu se realizeaza intr-un loc stabil de munca”, angajatorul trebuie sa aiba in vedere negocierea, in cadrul contractului individual de munca, a clauzei de mobilitate cu stabilirea prestatiilor suplimentare, in bani si/sau in natura, de care va beneficia salariatul.
In afara situatiilor in care in contractul individual de munca este prevazuta o clauza de mobilitate, pentru cazul in care nu exista un loc de munca fix, sau este vorba despre telemunca ori munca la domiciliu, dispozitia angajatorului ca salariatul sa execute sarcinile si atributiile specifice postului in afara locului sau de munca inseamna delegare si intra sub incidenta art. 42,43 si 44 din Codul muncii.
Delegarea se defineste ca fiind exercitarea temporara a atributiilor de serviciu in afara locului de munca al salariatului, din dispozitia unilaterala a angajatorului.
Prin masura delegarii se modifica exclusiv locul muncii. Asta inseamna ca, pe durata delegarii, salariatul isi duce la indeplinire sarcinile de serviciu, conform fisei postului, beneficiind in continuare de toate drepturile prevazute in contractul individual de munca.
Delegarea poate fi dispusa la o sucursala, filiala sau punct de lucru al societatii din aceeasi localitate sau dintr-o alta localitate, precum si la o alta unitate.
Conform Codului muncii ” Delegarea poate fi dispusa pentru o perioada de cel mult 60 de zile calendaristice in 12 luni...”
In cazul in care nevoile si interesele angajatorului o cer, durata delegarii „… se poate prelungi pentru perioade succesive de maximum 60 de zile calendaristice, numai cu acordul salariatului.”
In acest caz , nu mai este vorba spre o decizie a angajatorului, ci de un act aditional deoarece delegarea devine o modificare a contractului individual de munca pentru care este nevoie de acordul salariatului.
Pe durata delegarii, salariatul are dreptul la „plata cheltuielilor de transport si cazare, precum si la o indemnizatie de delegare, in conditiile prevazute de lege sau de contractul colectiv de munca aplicabil”. In cazul in care, la nivelul societatii, nu exista prevederi specifice, se va lua in calcul nivelul indemnizatiei de delegare ( diurna), asa cum este el stabilit prin actele normative.
Alte elemente importante de retinut privind delegarea se refera la faptul ca:
– pe aceasta perioada contractul individual de munca nu suspenda, avand in vedere ca salariatul presteaza activitate iar angajatorul ii plateste salariu;
– intreaga perioada constituie vechime in munca si in specialitate;
– salariatul beneficiaza de protectie sub aspectul sanatatii si securitatii in munca;
– salariatul raspunde disciplinar sau patrimonial fata de angajatorului sau.
Incetarea delegarii poate avea loc nu doar la expirarea termenului pentru care a fost dispusa, ci si in urma revocarii unilaterale de catre angajator a masurii delegarii, respectiv la momentul incetarii contractului individual de munca de drept, prin acordul partilor sau din initiativa uneia dintre parti.
Sursa: ITM Salaj
Foto: pexels.com
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Monografie Majorare Capital Social: Studii de Caz
Majorarea capitalului social inseamna cresterea valorii totale a capitalului subscris de asociati sau actionari intr-o societate. Cu alte cuvinte, este o operatiune prin care firma primeste fonduri suplimentare, care se inregistreaza oficial ca parte din capitalul sau social. In acest articol va prezentam 3 monografii contabile cu operatiunile aferente majorarii de capital social.Majorare capital social. Asociat persoana juridicaIntrebare:Va rog sa ma ajutati cu o monografie contabila pentru...
vezi AICI monografia << Monografii Contabile Institutii Publice
Institutiile publice, spre deosebire de entitatile din sectorul privat, se supun unui cadru contabil specific, reglementat de normele Ministerului Finantelor si alte acte normative in vigoare. In activitatea curenta, apar frecvent situatii contabile complexe care necesita o abordare riguroasa, in conformitate cu legislatia bugetara si fiscala aplicabila. In acest articol vom prezenta exemple concrete de monografii contabile care vizeaza situatii des intalnite in institutiile publice!Monografie -...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Colectarea Deseurilor Si Aspecte Fiscale
Activitatea de colectare a deseurilor este tot mai importanta in contextul protejarii mediului si al dezvoltarii durabile. Aceasta implica nu doar operatiuni logistice si tehnice, ci si aspecte contabile specifice. Indiferent daca este vorba despre deseuri reciclabile, menajere sau industriale, firmele care desfasoara astfel de activitati trebuie sa respecte o serie de reglementari fiscale si contabile. In aceasta monografie, prezentam modul de inregistrare in contabilitate a principalelor...
vezi AICI monografia << Monografie Gestionarea Subventiilor Si Reglementari Cheie
Subventiile sunt fonduri nerambursabile acordate de autoritati sau organizatii guvernamentale cu scopul de a sprijini diverse sectoare economice, de la agricultura si industrie pana la educatie si cercetare. O gestionare corecta este esentiala pentru conformitatea legala si pentru asigurarea transparentei si eficientei utilizarii fondurilor respective. Va prezentam in acest articol principalele reglementari contabile cu privire la gestionarea subventiilor si vom oferi o monografie contabila...
vezi AICI monografia << Monografie contabila spalatorie auto self service (cu jetoane)
Deschiderea si gestionarea unei spalatorii auto self-service implica nu doar aspecte operationale si tehnice, ci si obligatii contabile si fiscale specifice. Intrucat acest tip de afacere presupune incasari automate, este esential ca antreprenorii sa cunoasca tratamentul contabil adecvat si evidentierea corecta a veniturilor si cheltuielilor. In acest articol vom oferi informatii esentiale cu privire la inregistrarea in contabilitate a operatiunilor aferente acestei activitati...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Prosumator Si Obligatii fiscale
Avand in vedere cresterea numarului de persoane fizice si juridice care produc si consuma energie electrica este importanta cunoasterea legislatiei pentru aplicarea corecta a reglementarilor. In acest articol va prezentam principalele obligatii fiscale ale prosumatorilor si monografiia contabila aferenta.Ce este un prosumatorProsumatorii sunt persoane fizice sau juridice care produc energie din surse regenerabile pentru consumul propriu, iar surplusul il livreaza in reteaua nationala, primind in...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Reevaluare Cladiri
Reevaluarea cladirilor reprezinta un proces esential pentru reflectarea corecta a valorii acestora in evidentele contabile ale unei entitati. Aceasta procedura permite ajustarea valorii contabile a imobilizarilor in conformitate cu realitatile pietei, asigurand o imagine fidela a situatiei financiare. Va prezentam in acest articol cateva aspecte fiscale importante si monografia contabila a reevaluarii cladirilor.Aspecte fiscale importante privind reevaluare cladirilorDin punct de vedere fiscal,...
vezi AICI monografia << Monografie contabila tichete de masa si reglementari cheie
Tichetele de masa reprezinta un beneficiu extrasalarial frecvent intalnit in mediul de afaceri, oferit angajatilor pentru a sprijini costurile zilnice cu alimentatia. Din punct de vedere contabil, acestea implica inregistrari specifice atat pentru acordarea lor, cat si pentru deductibilitatea fiscala. Monografia contabila a tichetelor de masa trebuie sa respecte reglementarile in vigoare privind tratamentul lor fiscal si contabil, astfel incat firmele sa evite eventuale erori sau sanctiuni. In...
vezi AICI monografia << Monografie contabila cofetarie
Gestionarea contabila a unei cofetarii presupune o evidenta clara a tuturor operatiunilor financiare, de la achizitia ingredientelor pana la vanzarea produselor finite. Intrucat aceasta activitate implica atat productie, cat si comercializare, inregistrarile contabile trebuie sa reflecte corect toate tranzactiile, inclusiv cheltuielile, veniturile si taxele aferente. In acest articol, va prezentamdoua exemple practice de monografii contabile pentru cofetarii.Monografie contabila...
vezi AICI monografia << Monografie contabila privind depozitarea cerealelor
O monografie contabila bine structurata pentru depozitarea cerealelor este cruciala pentru a reflecta corect si transparent activitatile economice, stocurile si fluxurile financiare implicate. Prin acest articol, ne propunem sa oferim o prezentare detaliata a aspectelor contabile relevante pentru gestionarea depozitelor de cereale, incluzand evidentierea inregistrarilor contabile specifice, conform legislatiei in vigoare.Depozitarea cerealelor: aspecte legislativePotrivit pct. 284 din O.M.F.P....
vezi AICI monografia <<