Locul muncii este un element esential al contractului individual de munca, iar modificarea sa presupune acordul partilor, cu exceptia situatiilor prevazute expres si limitativ de lege.
In contractul individual de munca, locul muncii trebuie precizat, conform Ordinului MMSS 2171/2022, atat cu privire la adresa, cat si in privinta structurii interne (sectie, atelier, serviciu, compartiment).
In cazul in care ” in considerarea specificului muncii, executarea obligatiilor de serviciu de catre salariat nu se realizeaza intr-un loc stabil de munca”, angajatorul trebuie sa aiba in vedere negocierea, in cadrul contractului individual de munca, a clauzei de mobilitate cu stabilirea prestatiilor suplimentare, in bani si/sau in natura, de care va beneficia salariatul.
In afara situatiilor in care in contractul individual de munca este prevazuta o clauza de mobilitate, pentru cazul in care nu exista un loc de munca fix, sau este vorba despre telemunca ori munca la domiciliu, dispozitia angajatorului ca salariatul sa execute sarcinile si atributiile specifice postului in afara locului sau de munca inseamna delegare si intra sub incidenta art. 42,43 si 44 din Codul muncii.
Delegarea se defineste ca fiind exercitarea temporara a atributiilor de serviciu in afara locului de munca al salariatului, din dispozitia unilaterala a angajatorului.
Prin masura delegarii se modifica exclusiv locul muncii. Asta inseamna ca, pe durata delegarii, salariatul isi duce la indeplinire sarcinile de serviciu, conform fisei postului, beneficiind in continuare de toate drepturile prevazute in contractul individual de munca.
Delegarea poate fi dispusa la o sucursala, filiala sau punct de lucru al societatii din aceeasi localitate sau dintr-o alta localitate, precum si la o alta unitate.
Conform Codului muncii ” Delegarea poate fi dispusa pentru o perioada de cel mult 60 de zile calendaristice in 12 luni...”
In cazul in care nevoile si interesele angajatorului o cer, durata delegarii „… se poate prelungi pentru perioade succesive de maximum 60 de zile calendaristice, numai cu acordul salariatului.”
In acest caz , nu mai este vorba spre o decizie a angajatorului, ci de un act aditional deoarece delegarea devine o modificare a contractului individual de munca pentru care este nevoie de acordul salariatului.
Pe durata delegarii, salariatul are dreptul la „plata cheltuielilor de transport si cazare, precum si la o indemnizatie de delegare, in conditiile prevazute de lege sau de contractul colectiv de munca aplicabil”. In cazul in care, la nivelul societatii, nu exista prevederi specifice, se va lua in calcul nivelul indemnizatiei de delegare ( diurna), asa cum este el stabilit prin actele normative.
Alte elemente importante de retinut privind delegarea se refera la faptul ca:
– pe aceasta perioada contractul individual de munca nu suspenda, avand in vedere ca salariatul presteaza activitate iar angajatorul ii plateste salariu;
– intreaga perioada constituie vechime in munca si in specialitate;
– salariatul beneficiaza de protectie sub aspectul sanatatii si securitatii in munca;
– salariatul raspunde disciplinar sau patrimonial fata de angajatorului sau.
Incetarea delegarii poate avea loc nu doar la expirarea termenului pentru care a fost dispusa, ci si in urma revocarii unilaterale de catre angajator a masurii delegarii, respectiv la momentul incetarii contractului individual de munca de drept, prin acordul partilor sau din initiativa uneia dintre parti.
Sursa: ITM Salaj
Foto: pexels.com
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Monografie acordarea de ajutoare membrilor de sindicat
Organizatiile sindicale conduc contabilitatea potrivit Reglementarilor contabile aprobate prin O.M.F.P. nr. 3.103/2017, cu modificarile si completarile ulterioare. Principalele surse de venit ale sindicatelor sunt cotizatiile membrilor, venituri neimpozabile pentru sindicat conform art. 15 din Codul fiscal.Vom stabili in acest articol monografia contabila pentru acordarea de ajutoare membrilor de sindicatReglementari legislative importante privind acordarea de ajutoare membrilor de sindicatArt....
vezi AICI monografia << Monografie Reparatie In Garantie
Din punct de vedere contabil, reparatiile efectuate in perioada de garantie ridica probleme legate de recunoasterea corecta a cheltuielilor, a provizioanelor si a relatiei cu clientii sau furnizorii implicati. In practica, pot aparea mai multe scenarii: reparatia este efectuata de firma vanzatoare pe cheltuiala proprie, de un service autorizat cu decontare ulterioara, sau direct de catre client cu rambursarea costurilor de catre furnizor.In acest articol vom prezenta o monografie contabila...
vezi AICI monografia << Monografie Achizitie Utilaj: Tratament Fiscal Si Studii De Caz
Achizitia unui utilaj reprezinta o investitie importanta pentru orice companie, indiferent de domeniul de activitate. Din punct de vedere contabil, aceasta operatiune trebuie inregistrata corect, respectand reglementarile privind imobilizarile corporale, amortizarea si tratamentul fiscal aferent. In acest articol vom prezenta pas cu pas monografia contabila pentru achizitia unui utilaj, de la momentul cumpararii pana la punerea in functiune, evidentiind conturile utilizate si implicatiile...
vezi AICI monografia << Rentrop & Straton a implinit 30 de ani! Consilier Taxe si Impozite a implinit 30 de ani!
Rentrop & Straton, cea mai cunoscuta companie din Romania din domeniul informatiilor specializate, aniverseaza 30 de existenta.Sunt 30 de ani in care aceasta companie mixta romano-germana a sprijinit in mod profesionist dezvoltarea sanatoasa a mediului antreprenorial, realizand peste 6.100 de produse destinate firmelor romanesti si profesionistilor din domenii vitale ale economiei: fiscalitate, contabilitate, legislatia muncii, resurse umane, protectia datelor etc.6.100 de produse. O...
vezi AICI monografia << Monografie Profit Reinvestit: Studii De Caz Utile
Profitul reinvestit reprezinta acea parte din castigul net al unei firme care nu este distribuita sub forma de dividende, ci este utilizata pentru dezvoltarea activitatii – de exemplu, pentru achizitia de echipamente, utilaje sau alte active necesare. Legislatia fiscala ofera facilitati companiilor care aleg sa isi reinvesteasca profitul, prin scutirea de impozit a acestor sume. Din perspectiva contabila, profitul reinvestit necesita o monografie contabila specifica, astfel incat sa...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Reparatii Auto: Cum Inregistrezi Reparatiile Pentru Dauna Autoturismului
Reparatiile auto sunt situatii frecvente care apar in activitatea unei firme si, pentru a fi tratate corect din punct de vedere financiar, au nevoie de o evidenta clara. Din punct de vedere contabil, aceste operatiuni pot ridica uneori semne de intrebare, de exemplu: cum se inregistreaza corect cheltuielile, ce conturi se utilizeaza si care sunt implicatiile fiscale?In acest articol vom prezenta trei studii de caz utile ce contin monografia contabila pentru reparatii auto. Scopul acestor exemple...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Dezvoltare Imobiliara Si Aspecte Fiscale Importante
Dezvoltatorii imobiliari se confrunta cu un set complex de operatiuni economice care necesita o evidenta contabila atenta si conforma cu reglementarile in vigoare. De la achizitia terenurilor si pana la vanzarea imobilelor finalizate, fiecare etapa implica tranzactii cu impact fiscal si contabil semnificativ.In acest articol prezentam o monografie contabila bine structurata pentru un dezvoltator imobiliar. Aceasta contine inregistrarile corecte in contabilitate si explicatii clare pentru fiecare...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Cod TVA Anulat
Anularea codului de TVA poate avea un impact semnificativ asupra activitatii unei firme, iar pentru a evita erorile si sanctiunile, este esential ca antreprenorii si contabilii sa cunoasca reglementarile legislative aplicabile. In acest articol vom prezenta tratamentul fiscal si contabil pentru codul de TVA anulat si o monografie contabila clara.Tratament fiscal-contabil pentru cod TVA anulatAnularea codului de TVA poate avea loc, conform art. 316 alin. (11) din Codul fiscal, in urmatoarele...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Factura Booking.com: Studii De Caz Utile
Factura emisa de platforma Booking.com ridica adesea semne de intrebare din perspectiva tratarii contabile si fiscale, mai ales in cazul firmelor care inchiriaza spatii prin intermediul acestui serviciu. In acest articol, analizam pas cu pas cum se inregistreaza factura de la Booking.com in contabilitate, ce monografii contabile se aplica si ce obligatii declarative revin firmei beneficiare.Inchirieri prin platforma Booking.com: aspecte important de stiutOrice persoana fizica sau juridica care...
vezi AICI monografia << Taxa de Mediu 2% Monografie Contabila
Taxa de mediu a fost instituita prin Legea nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, modificata si completata prin actele normative ulterioare. Aceasta taxa se aplica unei game variate de activitati si produse, de la autovehicule si anvelope uzate, la ambalaje si echipamente electrice si electronice, avand ca obiectiv principal descurajarea comportamentelor poluante si generarea de resurse financiare destinate proiectelor de protectie a mediului.Din perspectiva contabilitatii, taxa de mediu...
vezi AICI monografia <<