Va prezentam in articolul de astazi baza legala si monografia contabila privind distribuirea dividendelor interimare.
Intrebare: "Va rog sa ma ajutati cu procedura pentru a distribui dividende pe parcursul anului. Cand se pot distribui dividendele pe parcursul anului (doar dupa data de 31.03.2024 si pana la trim. 3)? In contabiliate se inregistreaza la 31.03.2024 distribuirea de dividende sau doar la data hotararii AGA? Va rog sa ma ajutati cu ordinea cronologica in care se inregistreaza distribuirea de dividende: inregistrare contabila, bilantul interimar termen, hotatrarea AGA, plata dividendelor, plata impozitului pe dividende? De asemenea, ce alte obligatii fiscale (ce declaratii) are compania privind dividendele distribuite pe parcursul anului? Mentionez ca este vorba de o firma noua, infiintata in ianuarie 2024 si a inregistrat profit in primul trimestru. Trebuie sa retina si rezerve legale (5% din capital social)?"
Raspuns:
1. Dividendele interimare se pot distribui pe tot parcursul anului, inclusiv trimestrul 4, doar ca in practica nu se obisnuieste distribuirea dividendelor pentru trimestrul 4, avand in vedere ca este mai la indemana depunerea directa a situatiilor financiare anuale.
Cu toate acestea, am mai intalnit situatii cand asociatii aveau mare nevoie sa distribuie dividende la inceputul anului (in ianuarie spre exemplu), insa situatiile financiare anuale inca nu puteau fi depuse (nici nu aveam din pacate formularul de bilant actualizat de catre ANAF), prin urmare se depunea bilant interimar la trimestrul 4, urmand a se regulariza aceste dividende la momentul depunerii situatiilor financiare anuale.
Practic, odata ce incheiem un trimestru contabil, asociatii au dreptul sa retraga dividende (daca exista, bineinteles, profit contabil) in baza unei hotarari AGA. Daca ar fi sa punctam exact pe speta noastra, asociatii pot sa decida oricand in perioada 01.04.2024 – 30.06.2024 distribuirea de dividende in baza situatiilor financiare interimare la 31.03.2024 (sfarsitul trimestrului 1).
2. Ati mentionat foarte corect ca trebuie sa avem mare grija sa constituim rezerva legala inainte de orice alta distribuire din profit.
Baza legala:
Potrivit art. 19 alin. (3indice1) din Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, repartizarea trimestriala a profitului catre actionari sau asociati se poate efectua optional, in cursul exercitiului financiar, in limita profitului contabil net realizat trimestrial, plus eventualele profituri reportate si sume retrase din rezerve disponibile in acest scop, din care se scad orice pierderi reportate si sume depuse in rezerve in conformitate cu cerintele legale sau statutare, respectiv pe baza situatiilor financiare interimare aprobate de adunarea generala a actionarilor sau asociatilor, dupa caz.
Prin urmare, primul pas consta sa oprim bucatica ce revine constituirii rezervei legale, urmand ca diferenta din profitul ramas sa fie acordata ca si dividende. Insa ca sa fie cat mai usor de urmarit, va propun sa parcurgem impreuna monografia contabila si sa punctam acolo unde este cazul.
1. Constituire rezerva legala:
129 = 1061
2. Suma bruta repartizata in baza situatiilor financiare interimare (in baza hotararii AGA):
463 = 456
Nota contabila de mai sus se inregistreaza la data intocmirii hotararii AGA de depunere situatii financiare interimare si distribuire de dividende.
Spre exemplu, daca se intocmeste AGA la data de 26.04.2024 pentru distribuire de dividende aferente trimestrului 1 2024, nota contabila de mai sus se va reflecta la 26.04.2024.
Mai exista opinii in practica prin care aceasta nota contabila ar trebui reflectata la sfarsitul trimestrului pentru care se face distribuirea (cum ar fi 31.03.2024), insa opinia mea este ca orice distribuire de dividende se efectueaza la data intocmirii AGA, indiferent de anul/perioada pentru care se realizeaza distribuirea, aspect ce a fost confirmat si de catre monografia propusa de catre CECCAR.
Bilantul interimar trebuie depus in termen de 30 zile de la intocmirea Hotararii AGA (daca ar fi sa continuam exemplul de mai sus, atunci bilantul trebuie depus pana pe 26.05.2024).
Baza legala:
Potrivit art ART. V din OMFP 3067/2018 Situatiile financiare interimare se depun la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice, in termen de 30 de zile de la aprobarea acestora de catre adunarea generala a actionarilor/asociatilor.
3. Retinere impozit pe dividende:
456 = 446
Impozitul pe dividende il vom retine la momentul platii dividendelor si il vom declara prin intermediul declaratiei 100 pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare platii de dividende. Cota de impozit este de 8% in cazul asociatilor PF rezidenti in Romania si poate sa difere in cazul in care exista alta structura a AGA (asociati nerezidenti, asociati PJ, etc.).
Spre exemplu, daca AGA este intocmita la 26.04.2024, vom depune situatiile financiare interimare in termen de 30 zile de la data AGA (pana pe 26.05.2024), insa daca presupunem ca dividendele se platesc de abia in august 2024 catre asociati, noi trebuie sa avem mare grija sa retinem impozitul pe dividende la momentul platii (in august 2024, nu la momentul distribuirii din 26.04.2024). Impozitul astfel retinut va fi declarat prin intermediul formularului 100 pana la data de 25.09.2024 (in termen de 25 zile de la sfarsitul lunii in care s-a realizat plata de dividende).
Baza legala:
Conform prevederilor Legii 227/2015 privind Codul fiscal, art. 97 alin (7):
Veniturile sub forma de dividende, inclusiv castigul obtinut ca urmare a detinerii de titluri de participare definite de legislatia in materie la organisme de plasament colectiv se impoziteaza cu o cota de 8% din suma acestora, impozitul fiind final.
Obligatia calcularii si retinerii impozitului pe veniturile sub forma de dividende revine persoanelor juridice, odata cu plata dividendelor/sumelor reprezentand castigul obtinut ca urmare a detinerii de titluri de participare de catre actionari/asociati/investitori.
Termenul de virare a impozitului este pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care se face plata. in cazul dividendelor/castigurilor obtinute ca urmare a detinerii de titluri de participare, distribuite, dar care nu au fost platite actionarilor/asociatilor/investitorilor pana la sfarsitul anului in care s-a aprobat distribuirea acestora, impozitul pe dividende/castig se plateste pana la data de 25 ianuarie inclusiv a anului urmator distribuirii. Impozitul datorat se vireaza integral la bugetul de stat.
4. Plata impozitului pe dividende:
446=5121
5. Plata dividendelor nete catre asociati (dupa retinerea impozitului):
456=5121
Inregistrari ce le vom efectua in anul 2025 dupa depunerea situatiilor financiare anuale (momentul cand vom regulariza dividendele interimare distribuite pe parcursul anului 2024):
1171 = 457
457 = 463
Raspuns oferit in luna aprilie 2024 de catre specialistii site-ului PortalContabilitate.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile contabile + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.
Foto: pixabay.com
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Monografie acordarea de ajutoare membrilor de sindicat
Organizatiile sindicale conduc contabilitatea potrivit Reglementarilor contabile aprobate prin O.M.F.P. nr. 3.103/2017, cu modificarile si completarile ulterioare. Principalele surse de venit ale sindicatelor sunt cotizatiile membrilor, venituri neimpozabile pentru sindicat conform art. 15 din Codul fiscal.Vom stabili in acest articol monografia contabila pentru acordarea de ajutoare membrilor de sindicatReglementari legislative importante privind acordarea de ajutoare membrilor de sindicatArt....
vezi AICI monografia << Monografie Reparatie In Garantie
Din punct de vedere contabil, reparatiile efectuate in perioada de garantie ridica probleme legate de recunoasterea corecta a cheltuielilor, a provizioanelor si a relatiei cu clientii sau furnizorii implicati. In practica, pot aparea mai multe scenarii: reparatia este efectuata de firma vanzatoare pe cheltuiala proprie, de un service autorizat cu decontare ulterioara, sau direct de catre client cu rambursarea costurilor de catre furnizor.In acest articol vom prezenta o monografie contabila...
vezi AICI monografia << Monografie Achizitie Utilaj: Tratament Fiscal Si Studii De Caz
Achizitia unui utilaj reprezinta o investitie importanta pentru orice companie, indiferent de domeniul de activitate. Din punct de vedere contabil, aceasta operatiune trebuie inregistrata corect, respectand reglementarile privind imobilizarile corporale, amortizarea si tratamentul fiscal aferent. In acest articol vom prezenta pas cu pas monografia contabila pentru achizitia unui utilaj, de la momentul cumpararii pana la punerea in functiune, evidentiind conturile utilizate si implicatiile...
vezi AICI monografia << Rentrop & Straton a implinit 30 de ani! Consilier Taxe si Impozite a implinit 30 de ani!
Rentrop & Straton, cea mai cunoscuta companie din Romania din domeniul informatiilor specializate, aniverseaza 30 de existenta.Sunt 30 de ani in care aceasta companie mixta romano-germana a sprijinit in mod profesionist dezvoltarea sanatoasa a mediului antreprenorial, realizand peste 6.100 de produse destinate firmelor romanesti si profesionistilor din domenii vitale ale economiei: fiscalitate, contabilitate, legislatia muncii, resurse umane, protectia datelor etc.6.100 de produse. O...
vezi AICI monografia << Monografie Profit Reinvestit: Studii De Caz Utile
Profitul reinvestit reprezinta acea parte din castigul net al unei firme care nu este distribuita sub forma de dividende, ci este utilizata pentru dezvoltarea activitatii – de exemplu, pentru achizitia de echipamente, utilaje sau alte active necesare. Legislatia fiscala ofera facilitati companiilor care aleg sa isi reinvesteasca profitul, prin scutirea de impozit a acestor sume. Din perspectiva contabila, profitul reinvestit necesita o monografie contabila specifica, astfel incat sa...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Reparatii Auto: Cum Inregistrezi Reparatiile Pentru Dauna Autoturismului
Reparatiile auto sunt situatii frecvente care apar in activitatea unei firme si, pentru a fi tratate corect din punct de vedere financiar, au nevoie de o evidenta clara. Din punct de vedere contabil, aceste operatiuni pot ridica uneori semne de intrebare, de exemplu: cum se inregistreaza corect cheltuielile, ce conturi se utilizeaza si care sunt implicatiile fiscale?In acest articol vom prezenta trei studii de caz utile ce contin monografia contabila pentru reparatii auto. Scopul acestor exemple...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Dezvoltare Imobiliara Si Aspecte Fiscale Importante
Dezvoltatorii imobiliari se confrunta cu un set complex de operatiuni economice care necesita o evidenta contabila atenta si conforma cu reglementarile in vigoare. De la achizitia terenurilor si pana la vanzarea imobilelor finalizate, fiecare etapa implica tranzactii cu impact fiscal si contabil semnificativ.In acest articol prezentam o monografie contabila bine structurata pentru un dezvoltator imobiliar. Aceasta contine inregistrarile corecte in contabilitate si explicatii clare pentru fiecare...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Cod TVA Anulat
Anularea codului de TVA poate avea un impact semnificativ asupra activitatii unei firme, iar pentru a evita erorile si sanctiunile, este esential ca antreprenorii si contabilii sa cunoasca reglementarile legislative aplicabile. In acest articol vom prezenta tratamentul fiscal si contabil pentru codul de TVA anulat si o monografie contabila clara.Tratament fiscal-contabil pentru cod TVA anulatAnularea codului de TVA poate avea loc, conform art. 316 alin. (11) din Codul fiscal, in urmatoarele...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Factura Booking.com: Studii De Caz Utile
Factura emisa de platforma Booking.com ridica adesea semne de intrebare din perspectiva tratarii contabile si fiscale, mai ales in cazul firmelor care inchiriaza spatii prin intermediul acestui serviciu. In acest articol, analizam pas cu pas cum se inregistreaza factura de la Booking.com in contabilitate, ce monografii contabile se aplica si ce obligatii declarative revin firmei beneficiare.Inchirieri prin platforma Booking.com: aspecte important de stiutOrice persoana fizica sau juridica care...
vezi AICI monografia << Taxa de Mediu 2% Monografie Contabila
Taxa de mediu a fost instituita prin Legea nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, modificata si completata prin actele normative ulterioare. Aceasta taxa se aplica unei game variate de activitati si produse, de la autovehicule si anvelope uzate, la ambalaje si echipamente electrice si electronice, avand ca obiectiv principal descurajarea comportamentelor poluante si generarea de resurse financiare destinate proiectelor de protectie a mediului.Din perspectiva contabilitatii, taxa de mediu...
vezi AICI monografia <<