In speta de mai jos ne propunem sa analizam daca un angajat care lucreaza 8 ore la o societate din domeniul HORECA si 4 ore la o societate din domeniul constructiilor poate beneficia de anumite facilitati din partea societatii de constructii. Pentru a raspunde la aceasta intrebare, vom analiza situatia din punct de vedere legal.
Pentru veniturile pana in luna octombrie 2023 inclusiv, potrivit art. 60 pct. 5 lit. c) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, veniturile brute lunare din salarii si asimilate salariilor prevazute la art. 76 alin. (1) - (3), realizate de persoanele fizice pentru care se aplica scutirea sunt calculate la un salariu brut de incadrare pentru 8 ore de munca/zi de minimum 3.000 lei lunar. Scutirea se aplica pentru sumele din venitul brut lunar de pana la 10.000 lei inclusiv, obtinut din salarii si asimilate salariilor prevazute la art. 76 alin. (1) - (3), realizate de persoanele fizice. Partea din venitul brut lunar ce depaseste 10.000 lei nu beneficiaza de facilitati fiscale.
Potrivit art. 10 alin. (1) din OMF nr. 1528/2022 privind Procedura de acordare a facilitatilor fiscale in domeniul constructiilor, Conditia prevazuta la art. 60 pct. 5 lit. c) din Codul fiscal, privind salariul brut de incadrare, se considera indeplinita dupa cum urmeaza:
a) in cazul contractelor individuale de munca cu norma intreaga, incheiate potrivit legii, veniturile brute lunare din salarii si asimilate salariilor sunt calculate la un salariu brut de incadrare pentru 8 ore de munca/zi de minimum 3.000 de lei lunar. Salariul minim brut pe tara de 3.000 de lei lunar este stabilit proportional cu castigul salarial brut de baza pentru un program de lucru in medie de 167,333 de ore pe luna. Pentru salariatii care au incheiate contracte de munca cu timp partial, incheiate potrivit legii, facilitatile fiscale se acorda numai daca castigul salarial brut de baza este stabilit proportional cu castigul brut de baza pentru un program de lucru normal de 8 ore/zi.
Incepand cu 1 ianuarie 2023, salariul minim in constructii este in suma de 4.000 lei (conform art. XLI din OUG nr. 168/2022).
Asadar, societatea poate aplica facilitatile in domeniul constructiilor si pentru salariatii incadrati cu contract de munca cu timp partial, daca salariul brut de incadrare este stabilit proportional cu salariul de 4.000 lei pentru programul normal de 8 ore zi.
In cazul unui contract cu timp partial de 4 ore/zi conditia se considera indeplinita daca salariul de incadrare corespunzator este de minimum 3.000 lei / 8 ore x 4 ore = 2.000 lei.
Daca si celelalte conditii sunt indeplinite, se pot aplica facilitatile fiscale in constructii.
Atentie! Incepand cu veniturile lunii noiembrie 2023, se aplica prevederile Legii nr. 296/2023 privind unele masuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilitatii financiare a Romaniei pe termen lung, care la art. II pct. 9 precizeaza:
9. La articolul 60 punctul 5, literele c) si d) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
„c) veniturile brute lunare din salarii si asimilate salariilor prevazute la art. 76 alin. (1)—(3), realizate de persoanele fizice pentru care se aplica scutirea, sunt calculate la un salariu brut de incadrare pentru 8 ore de munca/zi prin raportare la nivelul salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata prevazut de lege pentru activitatile din domeniul constructiilor prevazute la lit. a). Scutirea se aplica la locul unde se afla functia de baza, pentru veniturile brute lunare din salarii si asimilate salariilor de pana la 10.000 lei inclusiv, realizate de persoana fizica in baza unui contract individual de munca, cu norma intreaga sau cu timp partial, dupa caz. Partea din venitul brut lunar ce depaseste 10.000 lei nu beneficiaza de facilitati fiscale;
d) scutirea se aplica potrivit procedurii aprobate prin ordin al ministrului finantelor.”
Asadar, incepand cu veniturile lunii noiembrie 2023 facilitatile fiscale in constructii se aplica la locul de munca unde se afla functia de baza, indiferent de norma de munca (CIM cu norma intreaga sau CIM cu timp partial), daca si celelalte conditii sunt indeplinite.
Raspuns oferit in luna octombrie 2023 de catre specialistii site-ului PortalContabilitate.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile contabile + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.
Foto: pexels.com
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Monografie Contabila Cesiune Actiuni si Reglementari Cheie
Cesiunea partilor sociale reprezinta transmiterea partilor sociale catre persoane care, astfel, vor dobandi calitatea de asociat. Cesiunea se realizeaza pe baza unui contract de cesiune, iar transmiterea partilor sociale trebuie inscrisa in registrul comertului. In acest articol vom prezenta aspecte fiscale esentiale si vom oferi un exemplu de monografie contabile pentru cesiunea actiunilor.Reglementari cheie cu privire la cesiunea de actiuniContractul de cesiune se va incheia intre:cedenti,...
vezi AICI monografia << Monografie Majorare Capital Social: Studii de Caz
Majorarea capitalului social inseamna cresterea valorii totale a capitalului subscris de asociati sau actionari intr-o societate. Cu alte cuvinte, este o operatiune prin care firma primeste fonduri suplimentare, care se inregistreaza oficial ca parte din capitalul sau social. In acest articol va prezentam 3 monografii contabile cu operatiunile aferente majorarii de capital social.Majorare capital social. Asociat persoana juridicaIntrebare:Va rog sa ma ajutati cu o monografie contabila pentru...
vezi AICI monografia << Monografii Contabile Institutii Publice
Institutiile publice, spre deosebire de entitatile din sectorul privat, se supun unui cadru contabil specific, reglementat de normele Ministerului Finantelor si alte acte normative in vigoare. In activitatea curenta, apar frecvent situatii contabile complexe care necesita o abordare riguroasa, in conformitate cu legislatia bugetara si fiscala aplicabila. In acest articol vom prezenta exemple concrete de monografii contabile care vizeaza situatii des intalnite in institutiile publice!Monografie -...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Colectarea Deseurilor Si Aspecte Fiscale
Activitatea de colectare a deseurilor este tot mai importanta in contextul protejarii mediului si al dezvoltarii durabile. Aceasta implica nu doar operatiuni logistice si tehnice, ci si aspecte contabile specifice. Indiferent daca este vorba despre deseuri reciclabile, menajere sau industriale, firmele care desfasoara astfel de activitati trebuie sa respecte o serie de reglementari fiscale si contabile. In aceasta monografie, prezentam modul de inregistrare in contabilitate a principalelor...
vezi AICI monografia << Monografie Gestionarea Subventiilor Si Reglementari Cheie
Subventiile sunt fonduri nerambursabile acordate de autoritati sau organizatii guvernamentale cu scopul de a sprijini diverse sectoare economice, de la agricultura si industrie pana la educatie si cercetare. O gestionare corecta este esentiala pentru conformitatea legala si pentru asigurarea transparentei si eficientei utilizarii fondurilor respective. Va prezentam in acest articol principalele reglementari contabile cu privire la gestionarea subventiilor si vom oferi o monografie contabila...
vezi AICI monografia << Monografie contabila spalatorie auto self service (cu jetoane)
Deschiderea si gestionarea unei spalatorii auto self-service implica nu doar aspecte operationale si tehnice, ci si obligatii contabile si fiscale specifice. Intrucat acest tip de afacere presupune incasari automate, este esential ca antreprenorii sa cunoasca tratamentul contabil adecvat si evidentierea corecta a veniturilor si cheltuielilor. In acest articol vom oferi informatii esentiale cu privire la inregistrarea in contabilitate a operatiunilor aferente acestei activitati...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Prosumator Si Obligatii fiscale
Avand in vedere cresterea numarului de persoane fizice si juridice care produc si consuma energie electrica este importanta cunoasterea legislatiei pentru aplicarea corecta a reglementarilor. In acest articol va prezentam principalele obligatii fiscale ale prosumatorilor si monografiia contabila aferenta.Ce este un prosumatorProsumatorii sunt persoane fizice sau juridice care produc energie din surse regenerabile pentru consumul propriu, iar surplusul il livreaza in reteaua nationala, primind in...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Reevaluare Cladiri
Reevaluarea cladirilor reprezinta un proces esential pentru reflectarea corecta a valorii acestora in evidentele contabile ale unei entitati. Aceasta procedura permite ajustarea valorii contabile a imobilizarilor in conformitate cu realitatile pietei, asigurand o imagine fidela a situatiei financiare. Va prezentam in acest articol cateva aspecte fiscale importante si monografia contabila a reevaluarii cladirilor.Aspecte fiscale importante privind reevaluare cladirilorDin punct de vedere fiscal,...
vezi AICI monografia << Monografie contabila tichete de masa si reglementari cheie
Tichetele de masa reprezinta un beneficiu extrasalarial frecvent intalnit in mediul de afaceri, oferit angajatilor pentru a sprijini costurile zilnice cu alimentatia. Din punct de vedere contabil, acestea implica inregistrari specifice atat pentru acordarea lor, cat si pentru deductibilitatea fiscala. Monografia contabila a tichetelor de masa trebuie sa respecte reglementarile in vigoare privind tratamentul lor fiscal si contabil, astfel incat firmele sa evite eventuale erori sau sanctiuni. In...
vezi AICI monografia << Monografie contabila cofetarie
Gestionarea contabila a unei cofetarii presupune o evidenta clara a tuturor operatiunilor financiare, de la achizitia ingredientelor pana la vanzarea produselor finite. Intrucat aceasta activitate implica atat productie, cat si comercializare, inregistrarile contabile trebuie sa reflecte corect toate tranzactiile, inclusiv cheltuielile, veniturile si taxele aferente. In acest articol, va prezentamdoua exemple practice de monografii contabile pentru cofetarii.Monografie contabila...
vezi AICI monografia <<