Conform studiului EY Tax Risk and Controversy Survey 2023, care a analizat opiniile a peste 2.100 de lideri din domeniul fiscal si financiar din 47 de jurisdictii si 20 de sectoare industriale, numarul de audituri fiscale la care sunt expuse companiile va creste cu mai mult de o treime in urmatorii doi ani. Mai mult de jumatate (51%) dintre liderii departamentelor fiscale din companii se asteapta la mai multe litigii fiscale in urmatorii doi ani. Reformele fiscale transfrontaliere se claseaza pe prima pozitie in topul riscurilor.
Sondajul releva ca aplicarea legislatiei fiscale este principala preocupare a liderilor fiscali si financiari, majoritatea (35%) mentionand-o ca cel mai mare risc, peste riscul de afaceri (26%) si chestiunile legislative si de reglementare (30%). La baza acestor preocupari se afla preconizarea unor riscuri sporite asociate impozitarii transfrontaliere, incertitudinea in privinta legislatiei fiscale si o crestere semnificativa a numarului de informatii detaliate solicitate de autoritatile fiscale in urmatorii doi ani.
La nivel mondial, liderii se confrunta deja cu o lunga lista de probleme fiscale. 95% dintre cei intervievati au dezvaluit ca organizatia lor gestioneaza in prezent cel putin un litigiu fiscal, iar mai mult de jumatate (52%) spun ca au in curs de derulare litigii cu o valoare totala mai mare de 1 milion de USD.
„Si Romania se incadreaza in trendul global privind controalele fiscale. Incepand cu toamna anului 2022, se constata o intensificarea a controalelor fiscale. Astfel, mai mult ca oricand, companiile trebuie sa se pregateasca in avans pentru a face fata unor controale mult mai agresive, bazate pe intentia tot mai accentuata de recalificare a tranzactiilor in contextul in care autoritatile blocheaza in mod constant mijloacele alternative internationale de solutionare a disputelor fiscale”, spune Emanuel Bancila, Partener, Coordonatorul Practicii de Inspectii si controverse fiscale, Bancila, Diaconu si Asociatii.
Problemele fiscale transfrontaliere domina topul riscurilor
Impozitarea transfrontaliera va genera probabil cele mai multe dispute. Potrivit studiului, 53% dintre liderii departamentelor fiscale asteptandu-se la o mai mare concentrare a autoritatilor fiscale asupra problemelor legate de
impozitarea internationala si de preturile de transfer. Preturile de transfer s-au clasat din nou pe primul loc in topul riscurilor fiscale, cu 63% din raspunsuri, aproape dublu comparativ cu riscurile clasate pe urmatoarele pozitii – stimulentele fiscale (35%) si deductibilitatea costurilor (31%).
Punerea in aplicare a cotei minime globale de impozitare de 15%, elaborata de Organizatia pentru Cooperare si Dezvoltare Economica (OCDE) si de proiectul BEPS 2.0 condus de G20, reprezinta un motiv de ingrijorare pentru companii. Un procent de 55% dintre respondenti sunt de parere ca aceasta va creste costurile fiscale si aproape jumatate (45%) spun ca va creste probabilitatea unor noi audituri si litigii.
Prin urmare, nevoia de aliniere globala in gestionarea riscurilor fiscale a devenit o prioritate pentru liderii departamentelor fiscale. 84% dintre respondenti spun ca fie implementarea, fie imbunatatirea abordarii existente a cadrului de guvernanta globala pentru gestionarea riscurilor si controverselor fiscale ar aduce un plus de valoare afacerii lor in urmatorii doi ani. Multe dintre companiile intervievate (44%) spun ca centralizeaza gestionarea litigiilor fiscale, doar 3% dintre respondenti lasand gestionarea celor mai multe litigii fiscale in seama echipelor locale. Cu toate acestea, trei din patru (75%) companii spun ca nu au o vizibilitate completa a litigiilor lor fiscale la nivel global.
Guvernanta fiscala, in centrul preocuparilor liderilor
Organizatiile fac deja schimbari pentru a se adapta la mediul de risc si la controversele fiscale post-COVID-19, 69% dintre respondenti asteptandu-se ca atentia acordata guvernantei fiscale sa creasca in anii urmatori. Acest lucru se reflecta in atentia tot mai mare acordata de autoritatile fiscale testarii eficacitatii guvernantei fiscale ca modalitate de evaluare a riscurilor companiilor.
In conditiile in care respondentii au remarcat numarul tot mai mare de solicitari de informatii, atat formale, cat si informale, 86% dintre ei cauta sa fie mai proactivi in identificarea si gestionarea riscurilor, inainte ca acestea sa devina un litigiu.
Organizatiile dedica resurse sporite riscului fiscal
Pentru a face fata multitudinii de riscuri fiscale, liderii investesc in resurse, creand noi roluri si functii de munca. Multi respondenti (38%) au dezvaluit ca organizatia lor a numit un lider dedicat riscului fiscal sau controverselor fiscale in ultimii doi ani, iar un procent de 80% dintre respondenti considera ca un astfel de rol ar aduce valoare adaugata afacerii lor. Acelasi procent declara ca a creat un „comitet” sau un „centru de excelenta” pentru riscuri si controverse fiscale sau a imbunatatit un grup de lucru similar existent in ultimii doi ani.
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Monografie Contabila Cesiune Actiuni si Reglementari Cheie
Cesiunea partilor sociale reprezinta transmiterea partilor sociale catre persoane care, astfel, vor dobandi calitatea de asociat. Cesiunea se realizeaza pe baza unui contract de cesiune, iar transmiterea partilor sociale trebuie inscrisa in registrul comertului. In acest articol vom prezenta aspecte fiscale esentiale si vom oferi un exemplu de monografie contabile pentru cesiunea actiunilor.Reglementari cheie cu privire la cesiunea de actiuniContractul de cesiune se va incheia intre:cedenti,...
vezi AICI monografia << Monografie Majorare Capital Social: Studii de Caz
Majorarea capitalului social inseamna cresterea valorii totale a capitalului subscris de asociati sau actionari intr-o societate. Cu alte cuvinte, este o operatiune prin care firma primeste fonduri suplimentare, care se inregistreaza oficial ca parte din capitalul sau social. In acest articol va prezentam 3 monografii contabile cu operatiunile aferente majorarii de capital social.Majorare capital social. Asociat persoana juridicaIntrebare:Va rog sa ma ajutati cu o monografie contabila pentru...
vezi AICI monografia << Monografii Contabile Institutii Publice
Institutiile publice, spre deosebire de entitatile din sectorul privat, se supun unui cadru contabil specific, reglementat de normele Ministerului Finantelor si alte acte normative in vigoare. In activitatea curenta, apar frecvent situatii contabile complexe care necesita o abordare riguroasa, in conformitate cu legislatia bugetara si fiscala aplicabila. In acest articol vom prezenta exemple concrete de monografii contabile care vizeaza situatii des intalnite in institutiile publice!Monografie -...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Colectarea Deseurilor Si Aspecte Fiscale
Activitatea de colectare a deseurilor este tot mai importanta in contextul protejarii mediului si al dezvoltarii durabile. Aceasta implica nu doar operatiuni logistice si tehnice, ci si aspecte contabile specifice. Indiferent daca este vorba despre deseuri reciclabile, menajere sau industriale, firmele care desfasoara astfel de activitati trebuie sa respecte o serie de reglementari fiscale si contabile. In aceasta monografie, prezentam modul de inregistrare in contabilitate a principalelor...
vezi AICI monografia << Monografie Gestionarea Subventiilor Si Reglementari Cheie
Subventiile sunt fonduri nerambursabile acordate de autoritati sau organizatii guvernamentale cu scopul de a sprijini diverse sectoare economice, de la agricultura si industrie pana la educatie si cercetare. O gestionare corecta este esentiala pentru conformitatea legala si pentru asigurarea transparentei si eficientei utilizarii fondurilor respective. Va prezentam in acest articol principalele reglementari contabile cu privire la gestionarea subventiilor si vom oferi o monografie contabila...
vezi AICI monografia << Monografie contabila spalatorie auto self service (cu jetoane)
Deschiderea si gestionarea unei spalatorii auto self-service implica nu doar aspecte operationale si tehnice, ci si obligatii contabile si fiscale specifice. Intrucat acest tip de afacere presupune incasari automate, este esential ca antreprenorii sa cunoasca tratamentul contabil adecvat si evidentierea corecta a veniturilor si cheltuielilor. In acest articol vom oferi informatii esentiale cu privire la inregistrarea in contabilitate a operatiunilor aferente acestei activitati...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Prosumator Si Obligatii fiscale
Avand in vedere cresterea numarului de persoane fizice si juridice care produc si consuma energie electrica este importanta cunoasterea legislatiei pentru aplicarea corecta a reglementarilor. In acest articol va prezentam principalele obligatii fiscale ale prosumatorilor si monografiia contabila aferenta.Ce este un prosumatorProsumatorii sunt persoane fizice sau juridice care produc energie din surse regenerabile pentru consumul propriu, iar surplusul il livreaza in reteaua nationala, primind in...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Reevaluare Cladiri
Reevaluarea cladirilor reprezinta un proces esential pentru reflectarea corecta a valorii acestora in evidentele contabile ale unei entitati. Aceasta procedura permite ajustarea valorii contabile a imobilizarilor in conformitate cu realitatile pietei, asigurand o imagine fidela a situatiei financiare. Va prezentam in acest articol cateva aspecte fiscale importante si monografia contabila a reevaluarii cladirilor.Aspecte fiscale importante privind reevaluare cladirilorDin punct de vedere fiscal,...
vezi AICI monografia << Monografie contabila tichete de masa si reglementari cheie
Tichetele de masa reprezinta un beneficiu extrasalarial frecvent intalnit in mediul de afaceri, oferit angajatilor pentru a sprijini costurile zilnice cu alimentatia. Din punct de vedere contabil, acestea implica inregistrari specifice atat pentru acordarea lor, cat si pentru deductibilitatea fiscala. Monografia contabila a tichetelor de masa trebuie sa respecte reglementarile in vigoare privind tratamentul lor fiscal si contabil, astfel incat firmele sa evite eventuale erori sau sanctiuni. In...
vezi AICI monografia << Monografie contabila cofetarie
Gestionarea contabila a unei cofetarii presupune o evidenta clara a tuturor operatiunilor financiare, de la achizitia ingredientelor pana la vanzarea produselor finite. Intrucat aceasta activitate implica atat productie, cat si comercializare, inregistrarile contabile trebuie sa reflecte corect toate tranzactiile, inclusiv cheltuielile, veniturile si taxele aferente. In acest articol, va prezentamdoua exemple practice de monografii contabile pentru cofetarii.Monografie contabila...
vezi AICI monografia <<