Referitor la recuperarea TVA-ului platit in alte state membre ale UE si prevederile aferente formularului 318, regasiti mai jos ghidul intocmit de ANAF pentru aceasta procedura.
Persoanele impozabile stabilite in Romania, care efectueaza importuri si achizitii de bunuri/servicii in alt stat membru al Uniunii Europene au posibilitatea solicitarii rambursarii TVA achitata in acel stat, prin completarea si depunerea formularului 318 "Cerere de rambursare a taxei pe valoarea adaugata pentru persoanele impozabile stabilite in Romania, depusa potrivit art. 1472 alin. (2) din Codul fiscal".
Unde se gaseste formularul 318 si instructiunile de completare?
Modelul si continutul formularului 318, instructiunile de completare ale acestuia precum si procedura de primire a cererilor de rambursare a TVA achitate de catre persoanele impozabile stabilite in Romania pentru importuri si achizitii de bunuri/servicii efectuate in alt stat membru al Uniunii Europene au fost aprobate prin OPANAF 3/2010 publicat in MO 32 din 15 ianuarie 2010.
Formularul 318 impreuna cu instructiunile de completare ale acestuia sunt afisate pe site-ul ANAF, sectiunea Declaratii electronice/Rambursare TVA din UE.
Cum se depune formularul 318?
Pentru a obtine o rambursare a taxei pe valoarea adaugata in statul membru de rambursare, solicitantul completeaza si transmite, pe cale electronica, respectivului stat membru, formularul 318 prin intermediul portalului electronic pus la dispozitie de ANAF. Pentru aceasta este necesar sa se descarce, sa se completeze si sa se valideze formularul 318 ( se apasa butonul VALIDARE, din formular, pentru a elimina eventualele greseli) si se aplica semnatura electronica. Apoi va aparea butonul cu textul "Trimite", se apasa pe el pentru expediere.
Care este termenul de depunere al formularului 318?
Cererea de rambursare - formular 318 se depune/transmite, in format electronic, pana la data de 30 septembrie a anului calendaristic care urmeaza perioadei de rambursare.
Care este perioada pentru care poate fi solicitata rambursarea?
Perioada de rambursare este de maximum un an calendaristic si de minimum 3 luni calendaristice. Cererile de rambursare pot insa viza o perioada mai mica de 3 luni, in cazul in care aceasta reprezinta perioada ramasa pana la sfarsitul anului calendaristic.
In cazul in care cererea de rambursare vizeaza o perioada de rambursare mai mica de un an calendaristic, dar mai mare de 3 luni, cuantumul TVA pentru care se solicita o rambursare nu poate fi mai mic de 400 euro sau echivalentul acestei sume in moneda nationala a statului de rambursare.
in cazul in care cererea de rambursare se refera la o perioada de rambursare de un an calendaristic sau la o perioada ramasa dintr-un an calendaristic, cuantumul TVA nu poate fi mai mic de 50 euro sau echivalentul acestei sume in moneda nationala a statului de rambursare.
La completarea perioadei de rambursare este necesar sa se aiba in vedere "Lista de preferinte a statelor membre" cuprinsa in Instructiunile de rambursare TVA din UE afisate pe site-ul ANAF.
Care sunt conditiile necesare transmiterii cererii autoritatii competente din statul membru de rambursare?
Dupa transmiterea formularului 318 de catre solicitant, prin intermediul portalului ANAF se verifica, cu ajutorul aplicatiei informatice, daca:
- in perioada de rambursare inscrisa in cerere, solicitantul a fost persoana inregistrata in scopuri de TVA, potrivit art. 153 din Codul fiscal
- documentele inscrise in sectiunea "Lista operatiunilor pentru care se solicita rambursarea TVA" sunt emise in perioada de validitate a codului de inregistrare in scopuri de TVA al persoanei impozabile stabilite in Romania.
ATENTIE! Dupa transmiterea cererii de rambursare, pentru a vedea stadiul in care se afla aceasta, este necesara logarea pe portalul ANAF, unde va fi afisat un ecran despre "SPATIUL DVS.PRIVAT", se selecteaza DECLARATII DEPUSE, apoi RAMBURSARE TVA si se vizualizeaza ISTORIC DECLARATII. Aici se vor gasi toate mesajele de validare, inclusiv cele din strainatate.
DOAR in situatia in care conditiile sunt indeplinite se atribuie un numar de referinta cererii de rambursare (318) si aceasta se transmite, electronic, autoritatii competente din statul membru de rambursare, impreuna cu toate documentele care insotesc respectiva cerere.
Numarul de referinta al cererii atribuit la transmitere trebuie inscris pe toate documentele referitoare la cererea respectiva. Acest numar se gaseste pe portalul ANAF in " SPAtIUL DVS.PRIVAT".
In cazul in care solicitanul nu indeplineste conditiile mentionate anterior, cererea nu este inaintata statului membru de rambursare, mesajul respectiv regasindu-se, de asemenea, pe portalul ANAF in "SPATIUL DVS.PRIVAT".
Care este termenul de solutionare al cererii?
Statul membru de rambursare ii comunica solicitantului decizia sa de aprobare sau respingere a cererii de rambursare in termen de patru luni de la data primirii cererii de catre statul membru respectiv.
Unde se pot afla detalii suplimentare?
Acest ghid ofera numai informatii generale. Informatii detaliate sau clarificari se pot obtine de la Administratiile Finantelor Publice de care apartineti.
Sursa: ANAF
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Venituri Din Alte Surse: Tratament Fiscal si Monografie Contabila
Conform Codului Fiscal din Romania, veniturile din alte surse reprezinta o categorie fiscala distincta, in cadrul careia sunt incluse toate veniturile obtinute de persoanele fizice care nu se incadreaza in alte categorii de venituri, cum ar fi: salarii, activitati independente, cedarea folosintei bunurilor, pensii, investitii etc. In acest articol vom analiza tipurile de venituri din alte surse si tratamentul lor fiscal, oferind si un exemplu de monografie contabila.Ce sunt veniturile din alte...
vezi AICI monografia << Drepturi Salariale Castigate In Instanta: Monografie Contabila Si Tratament Fiscal
Drepturile salariale castigate in instanta de catre angajati genereaza obligatii clare pentru angajatori, nu doar din punct de vedere juridic, ci si fiscal-contabil. Aceste sume trebuie tratate ca venituri salariale, impozitate si inregistrate corespunzator, inclusiv cu dobanzile legale aplicabile. In acest articol analizam regimul fiscal al acestor plati si prezentam un studiu de caz practic cu monografie contabila.Tratament fiscal si contabil drepturi salariale castigate in instantaDrepturile...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Achizitie Actiuni - Aspecte Cheie
Achizitia de actiuni reprezinta o operatiune frecventa in activitatea companiilor care doresc sa isi diversifice investitiile sau sa dobandeasca controlul asupra altor entitati. Din punct de vedere contabil, o astfel de tranzactie implica o serie de inregistrari specifice, in functie de natura actiunilor achizitionate (listate sau nelistate), scopul detinerii acestora si sursa de finantare utilizata. In acest articol prezentam principalele aspecte contabile legate de achizitia de actiuni, cu...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Ajustare TVA Stoc Marfa: Studii De Caz
Ajustarea TVA aferenta stocurilor de marfa este o operatiune contabila importanta, care trebuie tratata cu atentie pentru a respecta prevederile fiscale si a evita erorile in evidenta contabila. In acest articol, prezentam studii de caz relevante ce contin monografii contabile cu ajustarea de TVA pentru un stoc de marfa.Cand se face ajustarea de TVA?Ajustarea TVA in cazul achizitiilor de servicii si bunuri, altele decat bunurile de capital, este reglementata de art. 304 alin (1) din Codul...
vezi AICI monografia << Rentrop & Straton implineste 30 de ani! Consilier Taxe si Impozite implineste 30 de ani!
Rentrop & Straton, cea mai cunoscuta companie din Romania din domeniul informatiilor specializate, aniverseaza 30 de ani de existenta.Sunt 30 de ani in care aceasta companie mixta romano-germana a sprijinit in mod profesionist dezvoltarea sanatoasa a mediului antreprenorial, realizand peste 6.100 de produse destinate firmelor romanesti si profesionistilor din domenii vitale ale economiei: fiscalitate, contabilitate, legislatia muncii, resurse umane, protectia datelor etc.6.100 de...
vezi AICI monografia << Reevaluarea Imobilizarilor Corporale: Monografie Contabila si Aspecte Fiscale Importante
Reevaluarea imobilizarilor corporale se efectueaza pentru a reflecta in contabilitate valoarea justa a acestora, in conformitate cu realitatea economica si cu evolutiile pietei. Aceasta operatiune este necesara atunci cand exista diferente semnificative intre valoarea contabila si valoarea de piata a activelor, astfel incat situatiile financiare sa ofere o imagine fidela si relevanta pentru utilizatori. In acest articol vom prezenta aspecte cheie ce trebuie avute in vedere la aceasta operatiune...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Casare Mijloace Fixe: Cum Se Inregistreaza Scoaterea Din Uz A Activelor
Casarea mijloacelor fixe este o operatiune contabila esentiala care marcheaza scoaterea definitiva din functiune a unor active ale unei entitati, fie din cauza uzurii fizice sau morale, fie pentru ca nu mai sunt eficiente economic.In acest articol, vom prezenta aspecte cheie cu privire la procedura de casare a mijloacelor fixe si vom oferi exemple de monografii contabile.Procedura de casare a mijloacelor fixeConform prevederilor din OMFP 2861/ 2009 privind inventarierea, scoaterea din functiune...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Cesiune Actiuni si Reglementari Cheie
Cesiunea partilor sociale reprezinta transmiterea partilor sociale catre persoane care, astfel, vor dobandi calitatea de asociat. Cesiunea se realizeaza pe baza unui contract de cesiune, iar transmiterea partilor sociale trebuie inscrisa in registrul comertului. In acest articol vom prezenta aspecte fiscale esentiale si vom oferi un exemplu de monografie contabile pentru cesiunea actiunilor.Reglementari cheie cu privire la cesiunea de actiuniContractul de cesiune se va incheia intre:cedenti,...
vezi AICI monografia << Monografie Majorare Capital Social: Studii de Caz
Majorarea capitalului social inseamna cresterea valorii totale a capitalului subscris de asociati sau actionari intr-o societate. Cu alte cuvinte, este o operatiune prin care firma primeste fonduri suplimentare, care se inregistreaza oficial ca parte din capitalul sau social. In acest articol va prezentam 3 monografii contabile cu operatiunile aferente majorarii de capital social.Majorare capital social. Asociat persoana juridicaIntrebare:Va rog sa ma ajutati cu o monografie contabila pentru...
vezi AICI monografia << Monografii Contabile Institutii Publice
Institutiile publice, spre deosebire de entitatile din sectorul privat, se supun unui cadru contabil specific, reglementat de normele Ministerului Finantelor si alte acte normative in vigoare. In activitatea curenta, apar frecvent situatii contabile complexe care necesita o abordare riguroasa, in conformitate cu legislatia bugetara si fiscala aplicabila. In acest articol vom prezenta exemple concrete de monografii contabile care vizeaza situatii des intalnite in institutiile publice!Monografie -...
vezi AICI monografia <<