search

Guvernul a stabilit un nou plafon neimpozabil pentru tichetele cadou sau cadourile in bani pentru angajati

Vanzare terenuri: atentie, tratamentul fiscal este diferit in functie de incadrarea acestora! Ce cota de TVA se aplica?
Guvernul a luat decizia de a majora la 300 de lei plafonul neimpozabil pentru cadourile salariatilor, conform OUG 130/2021.

Suma de 150 de lei este in prezent plafon neimpozabil pentru cadourile in bani si/sau natura si tichetele cadou pe care le ofera firmele angajatilor de sarbatori. 
 
 
"In cazul cadourilor in bani si/sau in natura, inclusiv tichetelor cadou, oferite de angajatori, angajatilor cu ocazia Pastelui, Craciunului si a sarbatorilor similare ale altor culte religioase, angajatelor cu ocazia zilei de 8 martie si cele oferite angajatilor in beneficiul copiilor minori ai acestora cu ocazia zilei de 1 iunie, se propune majorarea plafonului neimpozabil si care nu se cuprinde in baza de calcul al contributiilor de asigurari sociale obligatorii de la suma de 150 lei la suma de 300 de lei pentru fiecare persoana si fiecare eveniment, avand in vedere ca ultima majorare a avut loc in anul 2005 (de la 120 de lei la 150 de lei/persoana/eveniment).", potrivit documentului de pe site-ul Finantelor Publice.
 
In nota de fundamentare a proiectului mai este specificat faptul ca se propune eliminarea din categoria veniturilor din alte surse a biletelor de valoare sub forma tichetelor cadou in corelare cu  masura modificarii tratamentului fiscal aplicabil tichetelor cadou acordate persoanelor fizice, de catre angajatori/platitori, in sensul eliminarii exceptarii de la plata contributiilor sociale obligatorii si includerea in baza de calcul al acestora a valorii nominale a tichetelor cadou acordate de catre angajatori/platitori, potrivit legii, in cazul persoanelor fizice care realizeaza venituri din salarii sau asimilate salariilor, in alte situatii decat cele in care se acorda cu ocazia Pastelui, zilei de 1 iunie, Craciunului si a sarbatorilor similare ale altor culte religioase.
 
Actul normativ are in vedere eliminarea situatiilor constatate in practica de catre organele fiscale de control, in sensul in care aceste tichete cadou sunt achizitionate in cea mai mare parte in vederea acordarii angajatilor societatilor de distributie a marfurilor, in functie de vanzarile realizate de catre acestia prin indeplinirea unor obiective sau a unor indicatori de performanta. Avand ca motivatie promovarea produselor, societatile care acorda tichete cadou stabilesc un sistem de bonusare al angajatilor societatilor de distributie prevalandu-se de prevederile art.15 alin. (2) din Legea nr.165/2018 privind acordarea biletelor de valoare, cu modificarile si completarile ulterioare si de prevederile Capitolului X „Venituri din alte surse” din Codul fiscal, potrivit carora tichetele cadou acordate persoanelor fizice in afara unei relatii generatoare de venituri din salarii sunt venituri din alte surse. Pentru aceste tichete cadou, societatea care le acorda, declara si plateste doar impozit pe venituri din alte surse, caz in care nu se datoreaza CAS, iar CASS se datoreaza doar in situatia in care este depasit plafonul anual de 12 salarii minime brute pe tara.
 
Din analizele efectuate, a reiesit faptul ca la nivelul anului 2018 aproximativ 4,2%, dintre societatile care achizitioneaza tichete cadou in vederea distribuirii, achizitioneaza aproximativ 70% din totalul tichetelor cadou, iar celelalte societati, aproximativ 95,8% respectiv 29.938 de societati, achizitioneaza restul de 30% din totalul tichetelor.
 
In cazul societatilor care achizitioneaza 70% din totalul tichetelor cadou, s-a constatat ca achizitiile au loc lunar, sumele fiind aproximativ egale pe tot parcursul anului, in timp ce in cazul societatilor care achizitioneaza 30% din tichetele cadou, in cele mai multe cazuri achizitiile au loc in cursul lunii aprilie (sarbatorile Pascale) si respectiv in luna decembrie (sarbatorile de iarna), respectandu-se dispozitiile legale privind acordarea tichetelor cadou.
 
Din analizele efectuate a rezultat faptul ca aceste tichete cadou sunt achizitionate in cea mai mare parte in vederea acordarii angajatilor firmelor de distributie a marfurilor, in functie de vanzarile realizate de catre acestia.
 
De exemplu, din analiza Declaratiei informative 205, depusa pentru anul 2018, in cazul unei singure societati au fost identificate cazuri in care mai multi angajati ai societatii de distributie au primit anual tichete cadou in valoare de peste 50.000 de lei, de 5 ori mai mare decat salariul obtinut la nivelul unui an. O astfel de practica evidentiaza in fapt o forma de salarizare disimulata, in scopul evitarii platii contributiilor sociale obligatorii.
 
Astfel, in corelare cu revizuirea prevederilor Legii nr. 165/2018 privind acordarea biletelor de valoare, cu modificarile si completarile ulterioare, se propune ca regimul fiscal aplicabil tichetelor cadou acordate potrivit legii, sa fie cel reglementat la Capitolul III – Venituri din salarii si asimilate salariilor din Codul fiscal, se mai specifica in document. 


Atentie, contabili!

Contabilitatea se schimba!
Completeaza adresa de email la care
vrei sa primesti Raportul Gratuit

E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice