search

Incetare activitate: cum se face predarea documentelor la Arhivele Nationale

In articolul de astazi vom afla cum se pastreaza documentele financiar-contabile pentru o societate care isi inceteaza activitatea (lichidare voluntara) si care sunt prevederile legale in materie privind predarea la arhivele statului.
 
Documentele financiar contabile precum si statele de salarii ce au stat la baza inregistrarilor in contabilitate se pastreaza timp de 5 ani incepand cu data de 1 iulie a anului urmator celui incheierii exercitiului financiar.
 
Situatiile financiare anuale, situatiile financiare consolidate si cele interimare se pastreaza timp de 10 ani.
 
In caz de incetare a activitatii documentele financiar-contabile precum si situatiile financiare se predau la arhivele statului.
Ordinul 2634 / 2015 ce reglementeaza intocmirea si inregistrarea documentelor financiar contabile, referitor la modul de pastrare a acestora in caz de incetare a activitatii face trimitere la prevederile Legii 31 /1990.
 
Articolul 261 din Legea 31 /1990 prevede posibilitatea ca actele societatii sa fie pastrate la asociatul desemnat de majoritate.
Prin actele societatii se intelege atat actele juridice ale societatii cat si cele fiananciar contabile.
 
In consecinta, actele financiar contabile ale societatii lichidate pot fi pastrate atat de asociatul unic sau de cel desemnat de majoritate cat si date spre pastrare arhivelor statului.
 
Pentru predarea catre arhivele statului va trebui sa luati legatura cu filiala judeteana pentru a stabili in primul rand daca acestea vor fi primite si apoi modul de predare.
 
Cadrul legal:

Legea 82/1991


Articolul 25
 
Registrele de contabilitate obligatorii si documentele justificative care stau la baza inregistrarilor in contabilitatea financiara se pastreaza in arhiva persoanelor prevazute la art. 1 timp de 5 ani calculati de la data de 1 iulie a anului urmator celui incheierii exercitiului financiar in care au fost intocmite, inclusiv pentru statele de salarii.
 
Articolul 35
 
(3) Situatiile financiare anuale, situatiile financiare anuale consolidate, precum si situatiile financiare interimare se pastreaza timp de 10 ani.
 
(4) In caz de incetare a activitatii persoanelor prevazute la art. 1, situatiile financiare anuale, precum si registrele si celelalte documente la care se refera art. 25 se predau la arhivele statului, in conformitate cu prevederile legale in materie.
 
Legea 31/1990
 
Articolul 261(1) Dupa aprobarea socotelilor si terminarea repartitiei, registrele si actele societatii in nume colectiv, in comandita simpla sau cu raspundere limitata, ce nu vor fi necesare vreunuia dintre asociati, se vor depune la asociatul desemnat de majoritate.
 
(2) In societatile pe actiuni si in comandita pe actiuni registrele prevazute de art. 177 alin. 1 lit. a)-f) vor fi depuse la registrul comertului la care a fost inregistrata societatea, unde orice parte interesata va putea lua cunostinta de ele cu autorizarea judecatorului delegat, iar restul actelor societatii vor fi depuse la Arhivele Nationale.
 
(3) Registrele tuturor societatilor vor fi pastrate timp de 5 ani.
 
Ordinul 2634/2015
 
40. Documentele financiar-contabile care atesta provenienta unor bunuri cu durata de viata mai mare de 5 ani se pastreaza pe perioada corespunzatoare duratei de viata utila a acestora.
 
41. In caz de incetare a activitatii societatilor, documentele financiar-contabile se pastreaza in conformitate cu prevederile Legii societatilor nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, sau se predau la Arhivele Nationale, in conformitate cu prevederile legale in materie, dupa caz.
 
42. Arhivarea documentelor financiar-contabile in format hartie se face in conformitate cu prevederile legale si cu respectarea urmatoarelor reguli generale: documentele se grupeaza in dosare, numerotate si snuruite; gruparea documentelor in dosare se face cronologic si sistematic, in cadrul fiecarui exercitiu financiar la care se refera acestea.
 
Dosarele astfel arhivate se pastreaza in spatii amenajate in acest scop, asigurate impotriva degradarii, distrugerii sau sustragerii, dotate cu mijloace de prevenire a incendiilor.Evidenta documentelor in arhiva se tine cu ajutorul Registrului de evidenta, potrivit Legii Arhivelor Nationale nr. 16/1996, republicata, in care sunt consemnate dosarele si documentele intrate in arhiva, precum si miscarea acestora in decursul timpului.

Citeste si: Pastrarea documentelor financiar-contabile: 3 completari aduse de Ordinul nr. 2.634/2015


Raspuns oferit in luna iunie 2023 de catre specialistii site-ului PortalContabilitate.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile contabile + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.

Foto: pixabay.com
 


Atentie, contabili!

Contabilitatea se schimba!
Completeaza adresa de email la care
vrei sa primesti Raportul Gratuit

E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice