Legea nr.265/2022 privind registrul comertului si pentru modificarea si completarea altor acte normative cu incidenta asupra inregistrarii in registrul comertului, publicata in Monitorul Oficial nr. 750/26.07.2022, a intrat in vigoare la data de 26.11.2022.
Noua lege realizeaza simplificarea si digitalizarea in domeniul inregistrarii in registrul comertului, prin reglementarea de noi mecanisme si eliminarea de documente si proceduri:
- Procedura de constituire a societatilor si a sucursalelor acestora integral on-line, prin asigurarea logisticii necesare si pentru incheierea actului constitutiv al unei societati prin mijloace electronice, prin integrarea acestuia in serviciile on-line aferente inregistrarii in registrul comertului, disponibile pe portalul de servicii on-line al ONRC si eliberarea certificatului de inregistrarea in forma electronica;
- Mecanisme on-line de transmitere a tuturor cererilor si documentelor aferente inregistrarii in registrul comertului;
- Utilizarea semnaturii electronice calificate si a sigiliului electronic calificat pentru documentele care se transmit prin mijloace electronice, inclusiv pentru certificatul de inregistrare care atesta existenta societatii, eliberat la inmatricularea societatii ori atunci cand acesta se preschimba;
- Extinderea informatiilor disponibile cu titlu gratuit pe portalul de servicii on-line al ONRC cu informatii privind reprezentantii legali, sucursalele deschise in alt stat membru UE, pagina de internet, daca exista;
- Publicarea anumitor date si acte ale persoanelor fizice si persoanelor juridice inregistrate in registrul comertului, in mod gratuit, in Buletinul Electronic al Registrului Comertului, organizat ca platforma electronica centrala prin portalul de servicii online al ONRC;
- Realizarea serviciului public al controlului de legalitate prealabil inregistrarii in registrul comertului de catre registratorul de registrul comertului, personal de specialitate juridica, pentru care legea asigura garantiile de securitate juridica a procesului de autorizare a constituirii si inregistrarii in registrul comertului a profesionistilor;
- Reglementarea solutionarii cererii de inregistrare in registrul comertului in termen de o zi lucratoare de la inregistrarea acesteia;
- Cererea de inregistrare se solutioneaza numai pe baza de documente scrise, prezenta partilor in fata registratorului fiind necesara daca exista suspiciuni de fals cu privire la identitatea oricaror persoane a caror identitate este verificata in procedura de inregistrare;
Audienta publica se organizeaza la cererea partii sau a reprezentantului acesteia si se poate acorda un singur termen de amanare pentru solutionarea cererii, de cel mult 15 zile calendaristice;
- In cazul in care se solicita preschimbarea termenului de solutionare (numai in cazul amanarii solutionarii), cererea de inregistrare se solutioneaza intr-o zi lucratoare, fara a se mai acorda un alt termen de amanare;
- Spatiu electronic aferent utilizatorilor serviciilor on-line prin portalul de servicii on-line al ONRC prin care sunt gestionate documentele aferente inregistrarii in registrul comertului;
Eliminarea unor mecanisme de natura sa conduca la blocarea procesului de inregistrare in registrul comertului (ex. cererea de interventie la cererea de inregistrare in registrul comertului);
- Eliminarea specimenului de semnatura pentru persoanele care aveau obligatia depunerii acestuia;
- Eliminarea declaratiilor pentru indeplinirea calitatii de asociat/actionar/administrator /director/ cenzor etc.;
- Eliminarea documentelor ce anterior erau depuse ca anexe la cererea de inregistrare: dovada platii aporturilor la capitalul social; documente ce atesta drepturile de proprietate asupra bunurilor subscrise si varsate ca aport in natura la momentul constituirii;certificatul ce atesta ipoteci sau alte garantii asupra bunurilor imobile; documente ce atesta tranzactiile incheiate de fondatori, in numele societatii;
- Eliminarea dovezii privind acceptarea expresa a mandatului de administrator/membru al directoratului de catre persoanele care au fost numite prin actul constitutiv si/sau actul modificator al actului constitutiv;
- Reglementarea unui singur model de declaratie-tip pe proprie raspundere cu privire la indeplinirea conditiilor de functionare/desfasurare a activitatii pentru sediul social/profesional si/sau sedii secundare sau, dupa caz, la terti; activitatile inscrise in obiectul principal/secundar de activitate vor putea fi desfasurate la sediul social si/sau la sediile secundare si/sau la terti;
- Rezervarea denumirii firmei se face doar in raport cu firmele cu denumire identica inregistrate, fiind eliminat elementul de similaritate denumire;
- Dovada privind rezervarea denumirii firmei - obligatia de prezentare a dovezii rezervarii denumirii firmei este indeplinita prin grija personalului ORCT, in cazurile in care solicitantul indica, in orice modalitate, numarul de inregistrare a acesteia (ex.: in cuprinsul cererii de inregistrare, al actului constitutiv);
- Eliminarea emblemei firmei;
- Transferul competentei de la tribunal la oficiul registrului comertului in cazul cererilor de fuziune, fuziune transfrontaliera si divizare a societatilor, ceea ce conduce la simplificarea formalitatilor, accelerarea operatiunilor reducerea termenelor si a costurilor;
- Transferul competentei de la tribunal la oficiul registrului comertului a unor cazuri de dizolvare a societatilor, ceea ce conduce la simplificarea formalitatilor, accelerarea iesirii de pe piata a acestora, reducerea termenelor si a costurilor (ex.: nu mai sunt indeplinite conditiile referitoare la sediul social, ca urmare a expirarii duratei actului care atesta dreptul de folosinta asupra spatiului cu destinatie de sediu social ori transferului dreptului de folosinta sau proprietate asupra spatiului cu destinatie de sediu social, a incetat activitatea sau aceasta nu a fost reluata dupa perioada de inactivitate temporara – 3 ani, in cazul societatilor constituite pe perioada determinata, la expirarea perioadei).
Formatul formularului-tip de act constitutiv, formatul cererii de inregistrare, formatul, elementele de siguranta si structura certificatului de inregistrare, in forma letrica si electronica, modelul declaratiei-tip pe propria raspundere cu privire la indeplinirea conditiilor de functionare/desfasurare a activitatii, modelul certificatului constatator privind inregistrarea declaratiei pe propria raspundere cu privire la indeplinirea conditiilor de functionare/desfasurare a activitatii si structura identificatorului unic la nivel european-EUID sunt aprobate prin Ordinul ministrului justitiei nr. 5307/C/2022, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.1131/24.11.2022.
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Monografie Profit Reinvestit: Studii De Caz Utile
Profitul reinvestit reprezinta acea parte din castigul net al unei firme care nu este distribuita sub forma de dividende, ci este utilizata pentru dezvoltarea activitatii – de exemplu, pentru achizitia de echipamente, utilaje sau alte active necesare. Legislatia fiscala ofera facilitati companiilor care aleg sa isi reinvesteasca profitul, prin scutirea de impozit a acestor sume. Din perspectiva contabila, profitul reinvestit necesita o monografie contabila specifica, astfel incat sa...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Reparatii Auto: Cum Inregistrezi Reparatiile Pentru Dauna Autoturismului
Reparatiile auto sunt situatii frecvente care apar in activitatea unei firme si, pentru a fi tratate corect din punct de vedere financiar, au nevoie de o evidenta clara. Din punct de vedere contabil, aceste operatiuni pot ridica uneori semne de intrebare, de exemplu: cum se inregistreaza corect cheltuielile, ce conturi se utilizeaza si care sunt implicatiile fiscale?In acest articol vom prezenta trei studii de caz utile ce contin monografia contabila pentru reparatii auto. Scopul acestor exemple...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Dezvoltare Imobiliara Si Aspecte Fiscale Importante
Dezvoltatorii imobiliari se confrunta cu un set complex de operatiuni economice care necesita o evidenta contabila atenta si conforma cu reglementarile in vigoare. De la achizitia terenurilor si pana la vanzarea imobilelor finalizate, fiecare etapa implica tranzactii cu impact fiscal si contabil semnificativ.In acest articol prezentam o monografie contabila bine structurata pentru un dezvoltator imobiliar. Aceasta contine inregistrarile corecte in contabilitate si explicatii clare pentru fiecare...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Cod TVA Anulat
Anularea codului de TVA poate avea un impact semnificativ asupra activitatii unei firme, iar pentru a evita erorile si sanctiunile, este esential ca antreprenorii si contabilii sa cunoasca reglementarile legislative aplicabile. In acest articol vom prezenta tratamentul fiscal si contabil pentru codul de TVA anulat si o monografie contabila clara.Tratament fiscal-contabil pentru cod TVA anulatAnularea codului de TVA poate avea loc, conform art. 316 alin. (11) din Codul fiscal, in urmatoarele...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Factura Booking.com: Studii De Caz Utile
Factura emisa de platforma Booking.com ridica adesea semne de intrebare din perspectiva tratarii contabile si fiscale, mai ales in cazul firmelor care inchiriaza spatii prin intermediul acestui serviciu. In acest articol, analizam pas cu pas cum se inregistreaza factura de la Booking.com in contabilitate, ce monografii contabile se aplica si ce obligatii declarative revin firmei beneficiare.Inchirieri prin platforma Booking.com: aspecte important de stiutOrice persoana fizica sau juridica care...
vezi AICI monografia << Taxa de Mediu 2% Monografie Contabila
Taxa de mediu a fost instituita prin Legea nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, modificata si completata prin actele normative ulterioare. Aceasta taxa se aplica unei game variate de activitati si produse, de la autovehicule si anvelope uzate, la ambalaje si echipamente electrice si electronice, avand ca obiectiv principal descurajarea comportamentelor poluante si generarea de resurse financiare destinate proiectelor de protectie a mediului.Din perspectiva contabilitatii, taxa de mediu...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Retur Marfa Furnizor
Returul de marfa catre furnizor este o situatie care poate aparea in activitatea unei societati din varii motive, precum: marfa livrata neconforma, expirata, deteriorata sau pur si simplu in surplus fata de necesarul efectiv. Pentru a reflecta corect aceste operatiuni in contabilitate, este esential sa se respecte prevederile legale si principiile contabile in vigoare. In acest articol, prezentam monografia contabila aferenta returului de marfa catre furnizor, alaturi de implicatiile fiscale si...
vezi AICI monografia << Monografie Garantie Chirie Si Reglementari Cheie
Un contract de inchiriere implica, de cele mai multe ori, plata unei garantii de catre chirias, menita sa acopere eventualele daune sau neplati. Din punct de vedere contabil, aceasta garantie trebuie tratata cu atentie, avand un regim specific de inregistrare. In acest articol, prezentam aspecte contractuale importante si oferim o monografie clara pentru inregistrarea garantiei pentru chirie, conforma cu reglementarile contabile in vigoare.Garantie chirie: reglementari legislativeIn cazul unui...
vezi AICI monografia << Restituire Suma Necuvenita: Cont Contabil si Reglementari Cheie
In relatiile de munca pot aparea, uneori, erori sau situatii neprevazute care determina plata unor sume de bani catre salariat fara un temei legal. De la salarii platite in exces sau indemnizatii de concediu de odihna acordate eronate, aceste sume sunt considerate necuvenite si, potrivit legislatiei in vigoare, angajatorul are dreptul sa solicite restituirea acestora. In acest articol prezentam principalele reglementari legale cu privire la returnarea sumelor necuvenite si contul in care se...
vezi AICI monografia << Monografie Constituire Provizioane Clienti Neincasati
Provizioanele reprezinta o componenta importanta a evidentei contabile si sunt utilizate pentru a reflecta obligatii sau pierderi viitoare certe sau probabile. Constituirea corecta a acestora ajuta companiile sa-si gestioneze riscurile financiare si sa respecte principiul prudentei.Cand se constituie provizioanele?Provizioanele se constituie atunci cand o entitate are o obligatie curenta (legala sau implicita) generata de un eveniment trecut, iar pentru solutionarea acesteia este probabil sa fie...
vezi AICI monografia <<