Legea nr.265/2022 privind registrul comertului si pentru modificarea si completarea altor acte normative cu incidenta asupra inregistrarii in registrul comertului, publicata in Monitorul Oficial nr. 750/26.07.2022, a intrat in vigoare la data de 26.11.2022.
Noua lege realizeaza simplificarea si digitalizarea in domeniul inregistrarii in registrul comertului, prin reglementarea de noi mecanisme si eliminarea de documente si proceduri:
- Procedura de constituire a societatilor si a sucursalelor acestora integral on-line, prin asigurarea logisticii necesare si pentru incheierea actului constitutiv al unei societati prin mijloace electronice, prin integrarea acestuia in serviciile on-line aferente inregistrarii in registrul comertului, disponibile pe portalul de servicii on-line al ONRC si eliberarea certificatului de inregistrarea in forma electronica;
- Mecanisme on-line de transmitere a tuturor cererilor si documentelor aferente inregistrarii in registrul comertului;
- Utilizarea semnaturii electronice calificate si a sigiliului electronic calificat pentru documentele care se transmit prin mijloace electronice, inclusiv pentru certificatul de inregistrare care atesta existenta societatii, eliberat la inmatricularea societatii ori atunci cand acesta se preschimba;
- Extinderea informatiilor disponibile cu titlu gratuit pe portalul de servicii on-line al ONRC cu informatii privind reprezentantii legali, sucursalele deschise in alt stat membru UE, pagina de internet, daca exista;
- Publicarea anumitor date si acte ale persoanelor fizice si persoanelor juridice inregistrate in registrul comertului, in mod gratuit, in Buletinul Electronic al Registrului Comertului, organizat ca platforma electronica centrala prin portalul de servicii online al ONRC;
- Realizarea serviciului public al controlului de legalitate prealabil inregistrarii in registrul comertului de catre registratorul de registrul comertului, personal de specialitate juridica, pentru care legea asigura garantiile de securitate juridica a procesului de autorizare a constituirii si inregistrarii in registrul comertului a profesionistilor;
- Reglementarea solutionarii cererii de inregistrare in registrul comertului in termen de o zi lucratoare de la inregistrarea acesteia;
- Cererea de inregistrare se solutioneaza numai pe baza de documente scrise, prezenta partilor in fata registratorului fiind necesara daca exista suspiciuni de fals cu privire la identitatea oricaror persoane a caror identitate este verificata in procedura de inregistrare;
Audienta publica se organizeaza la cererea partii sau a reprezentantului acesteia si se poate acorda un singur termen de amanare pentru solutionarea cererii, de cel mult 15 zile calendaristice;
- In cazul in care se solicita preschimbarea termenului de solutionare (numai in cazul amanarii solutionarii), cererea de inregistrare se solutioneaza intr-o zi lucratoare, fara a se mai acorda un alt termen de amanare;
- Spatiu electronic aferent utilizatorilor serviciilor on-line prin portalul de servicii on-line al ONRC prin care sunt gestionate documentele aferente inregistrarii in registrul comertului;
Eliminarea unor mecanisme de natura sa conduca la blocarea procesului de inregistrare in registrul comertului (ex. cererea de interventie la cererea de inregistrare in registrul comertului);
- Eliminarea specimenului de semnatura pentru persoanele care aveau obligatia depunerii acestuia;
- Eliminarea declaratiilor pentru indeplinirea calitatii de asociat/actionar/administrator /director/ cenzor etc.;
- Eliminarea documentelor ce anterior erau depuse ca anexe la cererea de inregistrare: dovada platii aporturilor la capitalul social; documente ce atesta drepturile de proprietate asupra bunurilor subscrise si varsate ca aport in natura la momentul constituirii;certificatul ce atesta ipoteci sau alte garantii asupra bunurilor imobile; documente ce atesta tranzactiile incheiate de fondatori, in numele societatii;
- Eliminarea dovezii privind acceptarea expresa a mandatului de administrator/membru al directoratului de catre persoanele care au fost numite prin actul constitutiv si/sau actul modificator al actului constitutiv;
- Reglementarea unui singur model de declaratie-tip pe proprie raspundere cu privire la indeplinirea conditiilor de functionare/desfasurare a activitatii pentru sediul social/profesional si/sau sedii secundare sau, dupa caz, la terti; activitatile inscrise in obiectul principal/secundar de activitate vor putea fi desfasurate la sediul social si/sau la sediile secundare si/sau la terti;
- Rezervarea denumirii firmei se face doar in raport cu firmele cu denumire identica inregistrate, fiind eliminat elementul de similaritate denumire;
- Dovada privind rezervarea denumirii firmei - obligatia de prezentare a dovezii rezervarii denumirii firmei este indeplinita prin grija personalului ORCT, in cazurile in care solicitantul indica, in orice modalitate, numarul de inregistrare a acesteia (ex.: in cuprinsul cererii de inregistrare, al actului constitutiv);
- Eliminarea emblemei firmei;
- Transferul competentei de la tribunal la oficiul registrului comertului in cazul cererilor de fuziune, fuziune transfrontaliera si divizare a societatilor, ceea ce conduce la simplificarea formalitatilor, accelerarea operatiunilor reducerea termenelor si a costurilor;
- Transferul competentei de la tribunal la oficiul registrului comertului a unor cazuri de dizolvare a societatilor, ceea ce conduce la simplificarea formalitatilor, accelerarea iesirii de pe piata a acestora, reducerea termenelor si a costurilor (ex.: nu mai sunt indeplinite conditiile referitoare la sediul social, ca urmare a expirarii duratei actului care atesta dreptul de folosinta asupra spatiului cu destinatie de sediu social ori transferului dreptului de folosinta sau proprietate asupra spatiului cu destinatie de sediu social, a incetat activitatea sau aceasta nu a fost reluata dupa perioada de inactivitate temporara – 3 ani, in cazul societatilor constituite pe perioada determinata, la expirarea perioadei).
Formatul formularului-tip de act constitutiv, formatul cererii de inregistrare, formatul, elementele de siguranta si structura certificatului de inregistrare, in forma letrica si electronica, modelul declaratiei-tip pe propria raspundere cu privire la indeplinirea conditiilor de functionare/desfasurare a activitatii, modelul certificatului constatator privind inregistrarea declaratiei pe propria raspundere cu privire la indeplinirea conditiilor de functionare/desfasurare a activitatii si structura identificatorului unic la nivel european-EUID sunt aprobate prin Ordinul ministrului justitiei nr. 5307/C/2022, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.1131/24.11.2022.
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Monografie Contabila Casare Mijloace Fixe: Cum Se Inregistreaza Scoaterea Din Uz A Activelor
Casarea mijloacelor fixe este o operatiune contabila esentiala care marcheaza scoaterea definitiva din functiune a unor active ale unei entitati, fie din cauza uzurii fizice sau morale, fie pentru ca nu mai sunt eficiente economic.In acest articol, vom prezenta aspecte cheie cu privire la procedura de casare a mijloacelor fixe si vom oferi exemple de monografii contabile.Procedura de casare a mijloacelor fixeConform prevederilor din OMFP 2861/ 2009 privind inventarierea, scoaterea din functiune...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Cesiune Actiuni si Reglementari Cheie
Cesiunea partilor sociale reprezinta transmiterea partilor sociale catre persoane care, astfel, vor dobandi calitatea de asociat. Cesiunea se realizeaza pe baza unui contract de cesiune, iar transmiterea partilor sociale trebuie inscrisa in registrul comertului. In acest articol vom prezenta aspecte fiscale esentiale si vom oferi un exemplu de monografie contabile pentru cesiunea actiunilor.Reglementari cheie cu privire la cesiunea de actiuniContractul de cesiune se va incheia intre:cedenti,...
vezi AICI monografia << Monografie Majorare Capital Social: Studii de Caz
Majorarea capitalului social inseamna cresterea valorii totale a capitalului subscris de asociati sau actionari intr-o societate. Cu alte cuvinte, este o operatiune prin care firma primeste fonduri suplimentare, care se inregistreaza oficial ca parte din capitalul sau social. In acest articol va prezentam 3 monografii contabile cu operatiunile aferente majorarii de capital social.Majorare capital social. Asociat persoana juridicaIntrebare:Va rog sa ma ajutati cu o monografie contabila pentru...
vezi AICI monografia << Monografii Contabile Institutii Publice
Institutiile publice, spre deosebire de entitatile din sectorul privat, se supun unui cadru contabil specific, reglementat de normele Ministerului Finantelor si alte acte normative in vigoare. In activitatea curenta, apar frecvent situatii contabile complexe care necesita o abordare riguroasa, in conformitate cu legislatia bugetara si fiscala aplicabila. In acest articol vom prezenta exemple concrete de monografii contabile care vizeaza situatii des intalnite in institutiile publice!Monografie -...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Colectarea Deseurilor Si Aspecte Fiscale
Activitatea de colectare a deseurilor este tot mai importanta in contextul protejarii mediului si al dezvoltarii durabile. Aceasta implica nu doar operatiuni logistice si tehnice, ci si aspecte contabile specifice. Indiferent daca este vorba despre deseuri reciclabile, menajere sau industriale, firmele care desfasoara astfel de activitati trebuie sa respecte o serie de reglementari fiscale si contabile. In aceasta monografie, prezentam modul de inregistrare in contabilitate a principalelor...
vezi AICI monografia << Monografie Gestionarea Subventiilor Si Reglementari Cheie
Subventiile sunt fonduri nerambursabile acordate de autoritati sau organizatii guvernamentale cu scopul de a sprijini diverse sectoare economice, de la agricultura si industrie pana la educatie si cercetare. O gestionare corecta este esentiala pentru conformitatea legala si pentru asigurarea transparentei si eficientei utilizarii fondurilor respective. Va prezentam in acest articol principalele reglementari contabile cu privire la gestionarea subventiilor si vom oferi o monografie contabila...
vezi AICI monografia << Monografie contabila spalatorie auto self service (cu jetoane)
Deschiderea si gestionarea unei spalatorii auto self-service implica nu doar aspecte operationale si tehnice, ci si obligatii contabile si fiscale specifice. Intrucat acest tip de afacere presupune incasari automate, este esential ca antreprenorii sa cunoasca tratamentul contabil adecvat si evidentierea corecta a veniturilor si cheltuielilor. In acest articol vom oferi informatii esentiale cu privire la inregistrarea in contabilitate a operatiunilor aferente acestei activitati...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Prosumator Si Obligatii fiscale
Avand in vedere cresterea numarului de persoane fizice si juridice care produc si consuma energie electrica este importanta cunoasterea legislatiei pentru aplicarea corecta a reglementarilor. In acest articol va prezentam principalele obligatii fiscale ale prosumatorilor si monografiia contabila aferenta.Ce este un prosumatorProsumatorii sunt persoane fizice sau juridice care produc energie din surse regenerabile pentru consumul propriu, iar surplusul il livreaza in reteaua nationala, primind in...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Reevaluare Cladiri
Reevaluarea cladirilor reprezinta un proces esential pentru reflectarea corecta a valorii acestora in evidentele contabile ale unei entitati. Aceasta procedura permite ajustarea valorii contabile a imobilizarilor in conformitate cu realitatile pietei, asigurand o imagine fidela a situatiei financiare. Va prezentam in acest articol cateva aspecte fiscale importante si monografia contabila a reevaluarii cladirilor.Aspecte fiscale importante privind reevaluare cladirilorDin punct de vedere fiscal,...
vezi AICI monografia << Monografie contabila tichete de masa si reglementari cheie
Tichetele de masa reprezinta un beneficiu extrasalarial frecvent intalnit in mediul de afaceri, oferit angajatilor pentru a sprijini costurile zilnice cu alimentatia. Din punct de vedere contabil, acestea implica inregistrari specifice atat pentru acordarea lor, cat si pentru deductibilitatea fiscala. Monografia contabila a tichetelor de masa trebuie sa respecte reglementarile in vigoare privind tratamentul lor fiscal si contabil, astfel incat firmele sa evite eventuale erori sau sanctiuni. In...
vezi AICI monografia <<