Domeniul fiscal a suferit recent noi modificari prin adoptarea Ordonantei de Urgenta 115/2023. Acest nou act normativ include diverse schimbari fiscale si bugetare, dintre care unele vizeaza modificari semnificative asupra reglementarilor privind microintreprinderile, cu aplicabilitate incepand din anul 2024.
1. Conditia de detinere de catre asociati/actionari a trei microintreprinderi
In scopul intaririi regulilor de prevenire a fragmentarii afacerilor prin care se urmareste accesul la aplicarea regimului de impozitare a microintreprinderilor, se extinde analiza conditiei actuale de detinere directa de catre asociati/actionari a peste 25% din valoarea/numarul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot si la detinerea indirecta.
In acelasi timp, pentru ca sistemul de impozitare este unul favorabil se propune si reducerea numarului de microintreprinderi detinute de un actionar/asociat, pentru aplicarea acestui sistem de impozitare la o singura microintreprindere.
2. Conditia privind depunerea situatiilor financiare anuale
Se instituie conditia legata de obligatia depunerii la termen a situatiilor financiare anuale pentru incadrarea in sistemul fiscal al microintreprinderilor. Verificarea aplicarii conditiei se efectueaza pe baza unei proceduri aprobate prin ordin al presedintelui A.N.A.F.
3. Situatia intreprinderilor legate
Se reglementeaza ca in cazul in care o microintreprindere se gaseste in relatii speciale, cu alte persoane juridice romane, care conduc la incadrarea acestora in categoria «intreprinderilor legate», definite potrivit Legii nr. 346/2004 privind stimularea infiintarii si dezvoltarii intreprinderilor mici si mijlocii, cu modificarile si completarile ulterioare, conditia legata de stabilirea valorii plafonului de 500.000 euro sa se verifice pe baza veniturilor insumate pentru toate intreprinderile legate, inclusiv cu cele ale persoanei care verifica indeplinirea conditiilor de microintreprindere.
4. Microintreprinderile din domeniul HoReCa
Incepand cu data de 1 ianuarie 2024, se abroga prevederile speciale referitoare la persoanele juridice romane care desfasoara activitati in domeniul HoReCa.
Aceste persoane juridice romane vor aplica regulile generale ale sistemului de impunere pentru microintreprinderi, inclusiv in ceea ce priveste verificarea conditiilor de incadrare sau de iesire din sistemul de impunere pentru microintreprinderi.
Intrucat pentru anul fiscal 2023 microintreprinderile din domeniul HoReCa au fost exceptate, potrivit legii, de la indeplinirea conditiilor de incadrare in acest sistem, se propune ca microintreprinderile care au desfasurat activitati in domeniul HoReCa, pana la data de 31 decembrie 2023, sa aplice conditia de a nu mai fi fost platitoare de impozit pe veniturile microintreprinderilor, incepand cu anul fiscal 2024.
5. Activitati de intermediere in domeniile asigurarilor si reasigurarilor
Se introducere, pentru persoanele juridice romane care realizeaza venituri conexe din activitati de asigurare si reasigurare, o regula pentru pastrarea acestora in sfera de impunere pe veniturile microintreprinderilor, in situatia in care au realizat venituri din activitatea de distributie de asigurari/reasigurari in proportie de pana la 15% inclusiv din veniturile totale.
7. Inactivitatea temporara
Se adauga o regula fiscala pentru persoana juridica aflata in inactivitate temporara, respectiv ca acestea raman in sistemul de impozitare pe veniturile microintreprinderilor pentru intreaga perioada in care inregistreaza aceasta situatie de inactivitate, urmand ca la data inscrierii in Registrul Comertului a mentiunii de reluare a activitatii, sa verifice daca indeplineste conditiile prevazute pentru aplicarea acestui sistem.
Tranzactii cu numerar - noi modificari aduse de OUG 115/2023
De asemenea, cu privire la tranzactiile in numerar, avem urmatoarele modificari:
Cresterea plafonului pentru avansuri decontare la 5.000 lei
Platile din avansuri spre decontare sunt in limita unui plafon zilnic de 5.000 lei, stabilit pentru fiecare persoana care a primit avansuri spre decontare.
Creditare societate: se clarifica articolul 4 alin. (1) si (4) din Legea 70/2015
"(1) Operatiunile de incasari si plati in numerar efectuate intre persoanele prevazute la art. 1 alin. (1) si persoane fizice, reprezentand contravaloarea unor livrari ori achizitii de bunuri sau a unor prestari de servicii, dividende, cesiuni de creante sau alte drepturi, se efectueaza cu incadrarea in plafonul zilnic de 10.000 lei catre/de la o persoana.
(4) Operatiunile de incasari si plati efectuate intre persoanele prevazute la art. 1 alin. (1) si persoane fizice, reprezentand primiri ori restituiri de imprumuturi sau alte finantari, indiferent de natura si destinatia acestora, se efectueaza numai prin instrumente de plata fara numerar.”
Sold casierie
"Sumele in numerar aflate in casieria persoanelor prevazute la art. 1 alin. (1) nu pot depasi, la sfarsitul fiecarei zile, plafonul de 50.000 lei. In cazul magazinelor de tipul cash and carry, supermagazinelor si hipermagazinelor care sunt organizate si functioneaza in baza legislatiei in vigoare, sumele in numerar aflate in casierie nu pot depasi, la sfarsitul fiecarei zile, plafonul de 500.000 lei.
Sumele in numerar care depasesc plafonul se depun in conturile bancare ale acestor persoane in termen de doua zile lucratoare.”
Societati cu mai multe casierii
"Sucursalele si alte sedii secundare ale persoanelor juridice care au casierie proprie si/sau cont deschis la o institutie de credit aplica in mod corespunzator prevederile prezentului capitol, pentru fiecare casierie in parte.”
Atentie la sanctiuni!
"Nerespectarea prevederilor art. 4 alin. (4) constituie contraventie, daca nu a fost savarsita in astfel de conditii incat, potrivit legii penale, sa constituie infractiune, si se sanctioneaza, prin derogare de la prevederile art. 8 din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, cu amenda de de 25% din suma incasata/platita, dar nu mai putin de 500 lei.”
Foto: pixabay.com
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Monografie Majorare Capital Social: Studii de Caz
Majorarea capitalului social inseamna cresterea valorii totale a capitalului subscris de asociati sau actionari intr-o societate. Cu alte cuvinte, este o operatiune prin care firma primeste fonduri suplimentare, care se inregistreaza oficial ca parte din capitalul sau social. In acest articol va prezentam 3 monografii contabile cu operatiunile aferente majorarii de capital social.Majorare capital social. Asociat persoana juridicaIntrebare:Va rog sa ma ajutati cu o monografie contabila pentru...
vezi AICI monografia << Monografii Contabile Institutii Publice
Institutiile publice, spre deosebire de entitatile din sectorul privat, se supun unui cadru contabil specific, reglementat de normele Ministerului Finantelor si alte acte normative in vigoare. In activitatea curenta, apar frecvent situatii contabile complexe care necesita o abordare riguroasa, in conformitate cu legislatia bugetara si fiscala aplicabila. In acest articol vom prezenta exemple concrete de monografii contabile care vizeaza situatii des intalnite in institutiile publice!Monografie -...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Colectarea Deseurilor Si Aspecte Fiscale
Activitatea de colectare a deseurilor este tot mai importanta in contextul protejarii mediului si al dezvoltarii durabile. Aceasta implica nu doar operatiuni logistice si tehnice, ci si aspecte contabile specifice. Indiferent daca este vorba despre deseuri reciclabile, menajere sau industriale, firmele care desfasoara astfel de activitati trebuie sa respecte o serie de reglementari fiscale si contabile. In aceasta monografie, prezentam modul de inregistrare in contabilitate a principalelor...
vezi AICI monografia << Monografie Gestionarea Subventiilor Si Reglementari Cheie
Subventiile sunt fonduri nerambursabile acordate de autoritati sau organizatii guvernamentale cu scopul de a sprijini diverse sectoare economice, de la agricultura si industrie pana la educatie si cercetare. O gestionare corecta este esentiala pentru conformitatea legala si pentru asigurarea transparentei si eficientei utilizarii fondurilor respective. Va prezentam in acest articol principalele reglementari contabile cu privire la gestionarea subventiilor si vom oferi o monografie contabila...
vezi AICI monografia << Monografie contabila spalatorie auto self service (cu jetoane)
Deschiderea si gestionarea unei spalatorii auto self-service implica nu doar aspecte operationale si tehnice, ci si obligatii contabile si fiscale specifice. Intrucat acest tip de afacere presupune incasari automate, este esential ca antreprenorii sa cunoasca tratamentul contabil adecvat si evidentierea corecta a veniturilor si cheltuielilor. In acest articol vom oferi informatii esentiale cu privire la inregistrarea in contabilitate a operatiunilor aferente acestei activitati...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Prosumator Si Obligatii fiscale
Avand in vedere cresterea numarului de persoane fizice si juridice care produc si consuma energie electrica este importanta cunoasterea legislatiei pentru aplicarea corecta a reglementarilor. In acest articol va prezentam principalele obligatii fiscale ale prosumatorilor si monografiia contabila aferenta.Ce este un prosumatorProsumatorii sunt persoane fizice sau juridice care produc energie din surse regenerabile pentru consumul propriu, iar surplusul il livreaza in reteaua nationala, primind in...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Reevaluare Cladiri
Reevaluarea cladirilor reprezinta un proces esential pentru reflectarea corecta a valorii acestora in evidentele contabile ale unei entitati. Aceasta procedura permite ajustarea valorii contabile a imobilizarilor in conformitate cu realitatile pietei, asigurand o imagine fidela a situatiei financiare. Va prezentam in acest articol cateva aspecte fiscale importante si monografia contabila a reevaluarii cladirilor.Aspecte fiscale importante privind reevaluare cladirilorDin punct de vedere fiscal,...
vezi AICI monografia << Monografie contabila tichete de masa si reglementari cheie
Tichetele de masa reprezinta un beneficiu extrasalarial frecvent intalnit in mediul de afaceri, oferit angajatilor pentru a sprijini costurile zilnice cu alimentatia. Din punct de vedere contabil, acestea implica inregistrari specifice atat pentru acordarea lor, cat si pentru deductibilitatea fiscala. Monografia contabila a tichetelor de masa trebuie sa respecte reglementarile in vigoare privind tratamentul lor fiscal si contabil, astfel incat firmele sa evite eventuale erori sau sanctiuni. In...
vezi AICI monografia << Monografie contabila cofetarie
Gestionarea contabila a unei cofetarii presupune o evidenta clara a tuturor operatiunilor financiare, de la achizitia ingredientelor pana la vanzarea produselor finite. Intrucat aceasta activitate implica atat productie, cat si comercializare, inregistrarile contabile trebuie sa reflecte corect toate tranzactiile, inclusiv cheltuielile, veniturile si taxele aferente. In acest articol, va prezentamdoua exemple practice de monografii contabile pentru cofetarii.Monografie contabila...
vezi AICI monografia << Monografie contabila privind depozitarea cerealelor
O monografie contabila bine structurata pentru depozitarea cerealelor este cruciala pentru a reflecta corect si transparent activitatile economice, stocurile si fluxurile financiare implicate. Prin acest articol, ne propunem sa oferim o prezentare detaliata a aspectelor contabile relevante pentru gestionarea depozitelor de cereale, incluzand evidentierea inregistrarilor contabile specifice, conform legislatiei in vigoare.Depozitarea cerealelor: aspecte legislativePotrivit pct. 284 din O.M.F.P....
vezi AICI monografia <<