Va informam ca Ordonanta nr. 11/2025 pentru modificarea si completarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala a fost publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 695 din 24 iulie 2025.
De ce a fost necesara Ordonanta 11/2025?
Actul normativ are la baza urmatoarele premise:
-
Necesitatea implementarii recomandarilor prioritare pentru alinierea la cele mai bune politici si practici privind solutionarea litigiilor fiscale;
-
Respectarea angajamentelor asumate de Romania pentru implementarea standardului minim al Actiunii 14 in domeniul litigiilor fiscale;
-
Angajamentele internationale rezultate din conventiile de evitare a dublei impuneri semnate cu alte state;
-
Obligatiile asumate de Romania ca stat membru al Uniunii Europene;
-
Impactul negativ al dublei impuneri asupra competitivitatii investitorilor internationali.
Ordonanta introduce o modificare majora:
Companiile pot solicita emiterea unui acord de pret in avans (APA) nu doar pentru tranzactii viitoare, ci si retroactiv, pentru tranzactii deja efectuate – cu aplicabilitate pe o perioada de pana la 5 ani in urma, in anumite conditii ce urmeaza a fi detaliate prin legislatie secundara.
Scopul masurii:
-
Sprijinirea contribuabililor de buna-credinta;
-
Cresterea transparentei in relatia cu ANAF;
-
Oferirea de siguranta fiscala si stimularea conformarii voluntare;
-
Cresterea predictibilitatii in relatia cu autoritatile fiscale.
Alte prevederi importante:
-
ANAF va putea suspenda inspectiile fiscale pentru perioadele acoperite de o cerere de APA deja depusa, astfel incat solutionarea cererii sa fie tratata cu prioritate.
-
Daca tranzactiile vizate au avut loc anterior depunerii cererii, in conditii similare, contribuabilul poate solicita extinderea valabilitatii acordului de pret in avans pe o perioada de pana la 5 ani anteriori anului depunerii.
-
Aprobarea extinderii valabilitatii se face de catre organul fiscal competent.
In cazul in care cererea privind APA (inclusiv extinderea sa) este in curs de solutionare, iar contribuabilul este deja vizat de o inspectie fiscala pentru aceleasi perioade si impozite, conducatorul organului de inspectie poate decide suspendarea inspectiei.
IMPORTANT:
Prin ordin al ministrului finantelor se va stabili:
- Procedura de emitere a solutiei fiscale individuale anticipate;
- Continutul cererii corespunzatoare.
Prin ordin al presedintelui ANAF se vor stabili:
- Procedura de emitere a acordului de pret in avans;
- Continutul cererii de emitere/modificare/extindere/revizuire a acordului.
Procedura amiabila pentru evitarea dublei impuneri – modificari esentiale
Au fost revizuite prevederile legale referitoare la procedura amiabila pentru evitarea dublei impuneri, o situatie dificila in multe cazuri, in special in contextul schimbarilor legislative internationale, precum pilonul 2.
Daca o persoana afectata considera ca masurile luate de unul sau ambele state contractante conduc la o impozitare neconforma cu prevederile conventiei/acordului, aceasta:
- Se poate adresa autoritatii competente a oricareia dintre cele doua state, daca conventia permite;
- Daca nu exista aceasta optiune, iar persoana este rezidenta in Romania, poate solicita direct ANAF initierea procedurii amiabile.
In situatia in care conventia/acordul nu prevede adresarea catre oricare dintre state si solicitarea nu este admisibila (lipsesc informatii/documente, nu este in termen), ANAF:
- Va notifica autoritatea competenta a celuilalt stat;
- Sau va initia un proces de consultare bilaterala pentru clarificarea situatiei.
Termen pentru prezentarea cazului:
Persoana afectata trebuie sa formuleze solicitarea in maximum 3 ani de la data comunicarii actului administrativ fiscal sau notificarii care genereaza dubla impunere – sau in termenul prevazut de conventia aplicabila.
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Monografie Contabila Factura Booking.com: Studii De Caz Utile
Factura emisa de platforma Booking.com ridica adesea semne de intrebare din perspectiva tratarii contabile si fiscale, mai ales in cazul firmelor care inchiriaza spatii prin intermediul acestui serviciu. In acest articol, analizam pas cu pas cum se inregistreaza factura de la Booking.com in contabilitate, ce monografii contabile se aplica si ce obligatii declarative revin firmei beneficiare.Inchirieri prin platforma Booking.com: aspecte important de stiutOrice persoana fizica sau juridica care...
vezi AICI monografia << Taxa de Mediu 2% Monografie Contabila
Taxa de mediu a fost instituita prin Legea nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, modificata si completata prin actele normative ulterioare. Aceasta taxa se aplica unei game variate de activitati si produse, de la autovehicule si anvelope uzate, la ambalaje si echipamente electrice si electronice, avand ca obiectiv principal descurajarea comportamentelor poluante si generarea de resurse financiare destinate proiectelor de protectie a mediului.Din perspectiva contabilitatii, taxa de mediu...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Retur Marfa Furnizor
Returul de marfa catre furnizor este o situatie care poate aparea in activitatea unei societati din varii motive, precum: marfa livrata neconforma, expirata, deteriorata sau pur si simplu in surplus fata de necesarul efectiv. Pentru a reflecta corect aceste operatiuni in contabilitate, este esential sa se respecte prevederile legale si principiile contabile in vigoare. In acest articol, prezentam monografia contabila aferenta returului de marfa catre furnizor, alaturi de implicatiile fiscale si...
vezi AICI monografia << Monografie Garantie Chirie Si Reglementari Cheie
Un contract de inchiriere implica, de cele mai multe ori, plata unei garantii de catre chirias, menita sa acopere eventualele daune sau neplati. Din punct de vedere contabil, aceasta garantie trebuie tratata cu atentie, avand un regim specific de inregistrare. In acest articol, prezentam aspecte contractuale importante si oferim o monografie clara pentru inregistrarea garantiei pentru chirie, conforma cu reglementarile contabile in vigoare.Garantie chirie: reglementari legislativeIn cazul unui...
vezi AICI monografia << Restituire Suma Necuvenita: Cont Contabil si Reglementari Cheie
In relatiile de munca pot aparea, uneori, erori sau situatii neprevazute care determina plata unor sume de bani catre salariat fara un temei legal. De la salarii platite in exces sau indemnizatii de concediu de odihna acordate eronate, aceste sume sunt considerate necuvenite si, potrivit legislatiei in vigoare, angajatorul are dreptul sa solicite restituirea acestora. In acest articol prezentam principalele reglementari legale cu privire la returnarea sumelor necuvenite si contul in care se...
vezi AICI monografia << Monografie Constituire Provizioane Clienti Neincasati
Provizioanele reprezinta o componenta importanta a evidentei contabile si sunt utilizate pentru a reflecta obligatii sau pierderi viitoare certe sau probabile. Constituirea corecta a acestora ajuta companiile sa-si gestioneze riscurile financiare si sa respecte principiul prudentei.Cand se constituie provizioanele?Provizioanele se constituie atunci cand o entitate are o obligatie curenta (legala sau implicita) generata de un eveniment trecut, iar pentru solutionarea acesteia este probabil sa fie...
vezi AICI monografia << Venituri Din Alte Surse: Tratament Fiscal si Monografie Contabila
Conform Codului Fiscal din Romania, veniturile din alte surse reprezinta o categorie fiscala distincta, in cadrul careia sunt incluse toate veniturile obtinute de persoanele fizice care nu se incadreaza in alte categorii de venituri, cum ar fi: salarii, activitati independente, cedarea folosintei bunurilor, pensii, investitii etc. In acest articol vom analiza tipurile de venituri din alte surse si tratamentul lor fiscal, oferind si un exemplu de monografie contabila.Ce sunt veniturile din alte...
vezi AICI monografia << Drepturi Salariale Castigate In Instanta: Monografie Contabila Si Tratament Fiscal
Drepturile salariale castigate in instanta de catre angajati genereaza obligatii clare pentru angajatori, nu doar din punct de vedere juridic, ci si fiscal-contabil. Aceste sume trebuie tratate ca venituri salariale, impozitate si inregistrate corespunzator, inclusiv cu dobanzile legale aplicabile. In acest articol analizam regimul fiscal al acestor plati si prezentam un studiu de caz practic cu monografie contabila.Tratament fiscal si contabil drepturi salariale castigate in instantaDrepturile...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Achizitie Actiuni - Aspecte Cheie
Achizitia de actiuni reprezinta o operatiune frecventa in activitatea companiilor care doresc sa isi diversifice investitiile sau sa dobandeasca controlul asupra altor entitati. Din punct de vedere contabil, o astfel de tranzactie implica o serie de inregistrari specifice, in functie de natura actiunilor achizitionate (listate sau nelistate), scopul detinerii acestora si sursa de finantare utilizata. In acest articol prezentam principalele aspecte contabile legate de achizitia de actiuni, cu...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Ajustare TVA Stoc Marfa: Studii De Caz
Ajustarea TVA aferenta stocurilor de marfa este o operatiune contabila importanta, care trebuie tratata cu atentie pentru a respecta prevederile fiscale si a evita erorile in evidenta contabila. In acest articol, prezentam studii de caz relevante ce contin monografii contabile cu ajustarea de TVA pentru un stoc de marfa.Cand se face ajustarea de TVA?Ajustarea TVA in cazul achizitiilor de servicii si bunuri, altele decat bunurile de capital, este reglementata de art. 304 alin (1) din Codul...
vezi AICI monografia <<