Va informam ca Ordinul 6515/2024 privind modificarea si completarea Ordinului nr. 2.547/2019 pentru aprobarea Procedurii privind stabilirea din oficiu a contributiei de asigurari sociale si a contributiei de asigurari sociale de sanatate datorate de persoanele fizice, precum si a modelului si continutului unor formulare a fost publicat in Monitorul Oficial nr. 1049 din 18 octombrie 2024. Astfel, acest ordin aduce actualizari legislative aplicabile celor care nu si-au respectat obligatia de a declara contributiile sociale prin intermediul Declaratiei unice (D212) aferente anului fiscal 2023.
In acest sens, ANAF a inceput sa trimita notificari contribuabililor persoane fizice care au obtinut venituri din activitati independente, dar nu au depus Declaratia Unica pentru a-si declara aceste castiguri.
Ionut Jinga, consultant fiscal, a explicat pentru
PortalContabilitate.ro care sunt principalele modificari/completari privind stabilirea din oficiu a CAS si CASS
"Stabilirea din oficiu a CAS (contributiei la asigurarile sociale de stat) - principalele modificari/completari
Din lista intocmita de organul fiscal cuprinzand contribuabilii care au realizat venituri din activitati independente si/sau venituri din drepturi de proprietate intelectuala pentru care se datoreaza contributia de asigurari sociale, se elimina si urmatorii contribuabili:
-
contribuabilii pentru care platitorii de venituri au retinut la sursa contributia de asigurari sociale calculata la plafonul de 24 de salarii minime brute pe tara anual si declarata in formularul 112;
-
contribuabilii pentru care platitorii de venituri au retinut la sursa contributia de asigurari sociale calculata la plafonul de 12 salarii minime brute pe tara anuale si declarata in formularul 112, cand au realizat venituri pana in 24 de salarii minime brute pe tara anuale.
Pentru contribuabilii din lista rezultata dupa eliminari se estimeaza baza anuala de calcul al contributiei de asigurari sociale, dupa cum urmeaza:
a) la nivelul de 12 salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a declaratiei unice estimative, in cazul veniturilor realizate cuprinse intre 12 salarii minime brute pe tara inclusiv si 24 de salarii minime brute pe tara;
b) la nivelul de 24 de salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a declaratiei unice estimative, in cazul veniturilor realizate cel putin egale cu 24 de salarii minime brute pe tara.
Stabilirea din oficiu a CASS (contributiei de sanatate) - principalele modificari/completari
Prezenta procedura se aplica persoanelor fizice care indeplinesc urmatoarele conditii cumulative:
A. au realizat venituri din urmatoarele categorii:
a) venituri din activitati independente;
b) venituri din drepturi de proprietate intelectuala;
c) venituri din asocierea cu o persoana juridica contribuabil potrivit prevederilor titlului II sau titlului III din Codul fiscal, pentru care sunt aplicabile prevederile art. 125 din acelasi cod;
d) venituri din cedarea folosintei bunurilor;
e) venituri din agricultura, silvicultura, piscicultura;
f) venituri din investitii;
g) venituri din alte surse.
B. au estimat pentru anul de impunere un venit net anual cumulat din veniturile prevazute la lit. A, din una sau mai multe surse si/sau categorii de venituri, mai mic decat nivelul a 6 salarii minime brute pe tara, iar venitul net/brut anual cumulat realizat este cel putin egal cu nivelul a 6 salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a declaratiei unice estimative;
C. nu si-au indeplinit obligatiile declarative privind contributia de asigurari sociale de sanatate datorata pentru anul fiscal de impunere.
Din lista intocmita de organul fiscal se elimina si urmatoarele categorii de contribuabili:
-
contribuabilii care au depus declaratia unica estimativa si care au completat capitolul II din declaratie, prin declararea la sectiunea corespunzatoare a contributiei de asigurari sociale de sanatate calculate la plafonul minim de cel putin 6 salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a declaratiei unice estimative;
-
contribuabilii care au realizat in mod exclusiv venituri din drepturi de proprietate intelectuala, din contracte de activitate sportiva, din arenda sau din asocieri cu persoane juridice, contribuabili potrivit titlului II sau titlului III din Codul fiscal, pentru care sunt aplicabile prevederile art. 125 din acelasi cod, in regim de retinere la sursa a impozitului, pentru care venitul net/brut cumulat, declarat de platitorii de venituri in formularul 112, este sub nivelul a 6 salarii minime brute pe tara;
-
contribuabilii pentru care platitorii de venituri au retinut la sursa contributia de asigurari sociale de sanatate calculata la plafonul de 24 de salarii minime brute pe tara anuale si declarata in formularul 112;
-
contribuabilii pentru care platitorii de venituri au retinut la sursa contributia de asigurari sociale de sanatate calculata la plafonul de 6 salarii minime brute pe tara anuale si declarata in formularul 112, cand au realizat pana in 12 salarii minime brute pe tara anuale;
-
contribuabilii pentru care platitorii de venituri au retinut la sursa contributia de asigurari sociale de sanatate calculata la plafonul de 12 salarii minime brute pe tara anuale si declarata in formularul 112, cand au realizat pana in 24 de salarii minime brute pe tara anuale.
Pentru contribuabilii din lista rezultata in urma parcurgerii etapelor de notificare si audiere se estimeaza baza anuala de calcul al contributiei de asigurari sociale de sanatate, dupa cum urmeaza:
a) la nivelul a 6 salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a declaratiei unice estimative, in cazul veniturilor realizate cuprinse intre 6 salarii minime brute pe tara inclusiv si 12 salarii minime brute pe tara;
b) la nivelul a 12 salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a declaratiei unice estimative, in cazul veniturilor realizate cuprinse intre 12 salarii minime brute pe tara inclusiv si 24 de salarii minime brute pe tara;
c) la nivelul de 24 de salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a declaratiei unice estimative, in cazul veniturilor realizate cel putin egale cu 24 de salarii minime brute pe tara."
In continuare, va prezentam modelul de notificare emis de ANAF:

Si modelul de referat:
Foto: pixabay.com
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Monografie Contabila Casare Mijloace Fixe: Cum Se Inregistreaza Scoaterea Din Uz A Activelor
Casarea mijloacelor fixe este o operatiune contabila esentiala care marcheaza scoaterea definitiva din functiune a unor active ale unei entitati, fie din cauza uzurii fizice sau morale, fie pentru ca nu mai sunt eficiente economic.In acest articol, vom prezenta aspecte cheie cu privire la procedura de casare a mijloacelor fixe si vom oferi exemple de monografii contabile.Procedura de casare a mijloacelor fixeConform prevederilor din OMFP 2861/ 2009 privind inventarierea, scoaterea din functiune...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Cesiune Actiuni si Reglementari Cheie
Cesiunea partilor sociale reprezinta transmiterea partilor sociale catre persoane care, astfel, vor dobandi calitatea de asociat. Cesiunea se realizeaza pe baza unui contract de cesiune, iar transmiterea partilor sociale trebuie inscrisa in registrul comertului. In acest articol vom prezenta aspecte fiscale esentiale si vom oferi un exemplu de monografie contabile pentru cesiunea actiunilor.Reglementari cheie cu privire la cesiunea de actiuniContractul de cesiune se va incheia intre:cedenti,...
vezi AICI monografia << Monografie Majorare Capital Social: Studii de Caz
Majorarea capitalului social inseamna cresterea valorii totale a capitalului subscris de asociati sau actionari intr-o societate. Cu alte cuvinte, este o operatiune prin care firma primeste fonduri suplimentare, care se inregistreaza oficial ca parte din capitalul sau social. In acest articol va prezentam 3 monografii contabile cu operatiunile aferente majorarii de capital social.Majorare capital social. Asociat persoana juridicaIntrebare:Va rog sa ma ajutati cu o monografie contabila pentru...
vezi AICI monografia << Monografii Contabile Institutii Publice
Institutiile publice, spre deosebire de entitatile din sectorul privat, se supun unui cadru contabil specific, reglementat de normele Ministerului Finantelor si alte acte normative in vigoare. In activitatea curenta, apar frecvent situatii contabile complexe care necesita o abordare riguroasa, in conformitate cu legislatia bugetara si fiscala aplicabila. In acest articol vom prezenta exemple concrete de monografii contabile care vizeaza situatii des intalnite in institutiile publice!Monografie -...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Colectarea Deseurilor Si Aspecte Fiscale
Activitatea de colectare a deseurilor este tot mai importanta in contextul protejarii mediului si al dezvoltarii durabile. Aceasta implica nu doar operatiuni logistice si tehnice, ci si aspecte contabile specifice. Indiferent daca este vorba despre deseuri reciclabile, menajere sau industriale, firmele care desfasoara astfel de activitati trebuie sa respecte o serie de reglementari fiscale si contabile. In aceasta monografie, prezentam modul de inregistrare in contabilitate a principalelor...
vezi AICI monografia << Monografie Gestionarea Subventiilor Si Reglementari Cheie
Subventiile sunt fonduri nerambursabile acordate de autoritati sau organizatii guvernamentale cu scopul de a sprijini diverse sectoare economice, de la agricultura si industrie pana la educatie si cercetare. O gestionare corecta este esentiala pentru conformitatea legala si pentru asigurarea transparentei si eficientei utilizarii fondurilor respective. Va prezentam in acest articol principalele reglementari contabile cu privire la gestionarea subventiilor si vom oferi o monografie contabila...
vezi AICI monografia << Monografie contabila spalatorie auto self service (cu jetoane)
Deschiderea si gestionarea unei spalatorii auto self-service implica nu doar aspecte operationale si tehnice, ci si obligatii contabile si fiscale specifice. Intrucat acest tip de afacere presupune incasari automate, este esential ca antreprenorii sa cunoasca tratamentul contabil adecvat si evidentierea corecta a veniturilor si cheltuielilor. In acest articol vom oferi informatii esentiale cu privire la inregistrarea in contabilitate a operatiunilor aferente acestei activitati...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Prosumator Si Obligatii fiscale
Avand in vedere cresterea numarului de persoane fizice si juridice care produc si consuma energie electrica este importanta cunoasterea legislatiei pentru aplicarea corecta a reglementarilor. In acest articol va prezentam principalele obligatii fiscale ale prosumatorilor si monografiia contabila aferenta.Ce este un prosumatorProsumatorii sunt persoane fizice sau juridice care produc energie din surse regenerabile pentru consumul propriu, iar surplusul il livreaza in reteaua nationala, primind in...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Reevaluare Cladiri
Reevaluarea cladirilor reprezinta un proces esential pentru reflectarea corecta a valorii acestora in evidentele contabile ale unei entitati. Aceasta procedura permite ajustarea valorii contabile a imobilizarilor in conformitate cu realitatile pietei, asigurand o imagine fidela a situatiei financiare. Va prezentam in acest articol cateva aspecte fiscale importante si monografia contabila a reevaluarii cladirilor.Aspecte fiscale importante privind reevaluare cladirilorDin punct de vedere fiscal,...
vezi AICI monografia << Monografie contabila tichete de masa si reglementari cheie
Tichetele de masa reprezinta un beneficiu extrasalarial frecvent intalnit in mediul de afaceri, oferit angajatilor pentru a sprijini costurile zilnice cu alimentatia. Din punct de vedere contabil, acestea implica inregistrari specifice atat pentru acordarea lor, cat si pentru deductibilitatea fiscala. Monografia contabila a tichetelor de masa trebuie sa respecte reglementarile in vigoare privind tratamentul lor fiscal si contabil, astfel incat firmele sa evite eventuale erori sau sanctiuni. In...
vezi AICI monografia <<