O societate comerciala, persoana juridica romana, inregistrata in scopuri de TVA in Romania si platitoare de impozit pe profit, cu perioada fiscala luna pentru TVA, doreste, cu data de 01.08.2012, sa opteze pentru scoaterea din evidenta TVA. Vom stabili cum se face ajustarea TVA avand in vedere ca societatea are la 30.06.2012 stocuri de marfuri si servicii in valoare de 9.000 lei achizitionate in anul 2011, inclusiv in trimestrul al IV-lea 2011, precum si un autoturism achizitionat in octombrie 2011 cu durata normala de utilizare de 4 ani. Se va vedea unde se trec aceste ajustari in decontul de TVA.
Mentionam ca persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA care in cursul anului calendaristic precedent nu depaseste plafonul de scutire si in acelasi timp in anul in curs nu depaseste plafonul de scutire de TVA, recalculat cu numarul de luni de activitate, poate solicita scoaterea din evidenta persoanelor inregistrate in scopuri de TVA.
- Cadrul normativ privind anularea inregistrarii in scopuri de TVA este reglementat de art. 152 alin. (7) din Codul fiscal, ce stabileste atat procedura de anulare a inregistrarii in scopuri de TVA, cat si cateva obligatii privind ajustarea TVA, ce revin in mod obligatoriu in sarcina persoanei ce renunta la calitatea de platitor de TVA.
- Solicitarea se poate depune la organele fiscale competente intre datele de 1 si 10 ale fiecarei luni urmatoare perioadei fiscale aplicate de persoana impozabila in conformitate cu prevederile art. 1561 din Codul fiscal. Anularea va fi valabila de la data comunicarii deciziei privind anularea inregistrarii in scopuri de TVA.
- Organele fiscale competente au obligatia de a solutiona solicitarile de scoatere din evidenta persoanelor inregistrate in scopuri de TVA a persoanelor impozabile cel tarziu pana la finele lunii in care a fost depusa solicitarea. Pana la comunicarea deciziei de anulare a inregistrarii in scopuri de TVA, persoanei impozabile ii revin toate drepturile si obligatiile persoanelor inregistrate in scopuri de TVA conform art. 153 din Codul fiscal.
- Persoana impozabila care a solicitat scoaterea din evidenta are obligatia sa depuna ultimul decont de TVA indiferent de perioada fiscala aplicata pana la data de 25 a lunii urmatoare celei in care a fost comunicata decizia de anulare a inregistrarii in scopuri de TVA.
- in ultimul decont de taxa depus, persoanele impozabile au obligatia sa evidentieze valoarea rezultata ca urmare a efectuarii tuturor ajustarilor de taxa, conform prezentului titlu.
- Prin O.U.G. nr. 24/2012 s-a abrogat, incepand cu 01 iulie 2012, facilitatea de scutire la ajustarea TVA pentru bunurile si serviciile achizitionate inainte de 30 septembrie 2011 si aflate in stoc la data anularii inregistrarii in scopuri de TVA.
Practic, societatea are obligatia ajustarii TVApentru toate bunurile si serviciile la care s-a dedus TVA la achizitie, existente in stoc la data anularii inregistrarii in scopuri de TVA.
Trebuie ajustata TVA in favoarea bugetului avand in vedere procedura specifica fiecarui tip de activ:
- bunuri de capital conform art. 149 din Codul fiscal, se ajusteaza TVA cu perioada de neutilizare, 20 de ani pentru cladiri si de 5 ani pentru celelalte bunuri de capital, iar prin bunuri de capital intelegem imobilizarile cu o durata de utilizare mai mare de 5 ani; TVA de ajustat va corespunde perioadei de neutilizare a activelor de capital in perioada de ajustare mai sus amintita;
- stocuri si alte bunuri decat cele de capital, conform procedurii adoptate de normele pentru art. 148 din Codul fiscal. Prin bunuri, altele decat cele de capital, intelegem bunurile ce au o perioada de amortizare fiscala mai mica de 5 ani.
Astfel, norma metodologica pentru art. 148 din Codul fiscal stabileste urmatoarea procedura:
a) pentru stocuri, se ajusteaza TVA dedusa initial;
b) pentru alte bunuri decat cele de capital (cu amortizare mai mica de 5 ani), se ajusteaza TVA aferenta valorii neamortizate a activului.
Inregistrare contabila:
635 = 4427
"Cheltuieli cu alte impozite si taxe" "TVA colectata"
Documentul de evidenta a TVA ajustate este autofactura. Aceasta autofactura are datele de identificare ale societatii atat la cumparator, cat si la vanzator. Din punct de vedere fiscal, rolul autofacturii este exclusiv de document justificativ pentru evidentierea si inregistrarea TVA. Autofactura nu se declara in declaratia informativa privind achizitiile si livrarile pe teritoriul national 394.
Cheltuiala este deductibila la determinarea impozitului pe profit, deoarece activele vor fi in continuare utilizate pentru realizarea de venituri impozabile, si cheltuiala se poate deduce la calculul impozitului pe profit, conform art. 21 alin. (1) din Codul fiscal. Noi consideram ca ajustarea se inregistreaza in decontul de TVA 300 la randul 31.
TVA ce provine din ajustare se achita printr-o singura plata.
Trebuie retinut faptul ca ajustarea este posibila si in favoarea societatii. Daca peste o anumita perioada de timp aceasta se va inregistra in scopuri de TVA, atunci va ajusta in favoarea acesteia TVA de la bunurile de capital in cadrul perioadei de ajustare.
Daca, din diverse motive, societatea omite sa efectueze ajustarea TVA in ultimul decont de TVA sau ajustarea este incorect calculata si declarata, ulterior anularii inregistrarii in scopuri de TVA, societatea poate corecta sumele prin formularul 307 "Declaratie privind sumele rezultate din ajustarea taxei pe valoarea adaugata", prevazut de O.P.A.N.A.F. nr. 640/2012.
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Monografie Contabila Achizitie Actiuni - Aspecte Cheie
Achizitia de actiuni reprezinta o operatiune frecventa in activitatea companiilor care doresc sa isi diversifice investitiile sau sa dobandeasca controlul asupra altor entitati. Din punct de vedere contabil, o astfel de tranzactie implica o serie de inregistrari specifice, in functie de natura actiunilor achizitionate (listate sau nelistate), scopul detinerii acestora si sursa de finantare utilizata. In acest articol prezentam principalele aspecte contabile legate de achizitia de actiuni, cu...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Ajustare TVA Stoc Marfa: Studii De Caz
Ajustarea TVA aferenta stocurilor de marfa este o operatiune contabila importanta, care trebuie tratata cu atentie pentru a respecta prevederile fiscale si a evita erorile in evidenta contabila. In acest articol, prezentam studii de caz relevante ce contin monografii contabile cu ajustarea de TVA pentru un stoc de marfa.Cand se face ajustarea de TVA?Ajustarea TVA in cazul achizitiilor de servicii si bunuri, altele decat bunurile de capital, este reglementata de art. 304 alin (1) din Codul...
vezi AICI monografia << Rentrop & Straton implineste 30 de ani! Consilier Taxe si Impozite implineste 30 de ani!
Rentrop & Straton, cea mai cunoscuta companie din Romania din domeniul informatiilor specializate, aniverseaza 30 de ani de existenta.Sunt 30 de ani in care aceasta companie mixta romano-germana a sprijinit in mod profesionist dezvoltarea sanatoasa a mediului antreprenorial, realizand peste 6.100 de produse destinate firmelor romanesti si profesionistilor din domenii vitale ale economiei: fiscalitate, contabilitate, legislatia muncii, resurse umane, protectia datelor etc.6.100 de...
vezi AICI monografia << Reevaluarea Imobilizarilor Corporale: Monografie Contabila si Aspecte Fiscale Importante
Reevaluarea imobilizarilor corporale se efectueaza pentru a reflecta in contabilitate valoarea justa a acestora, in conformitate cu realitatea economica si cu evolutiile pietei. Aceasta operatiune este necesara atunci cand exista diferente semnificative intre valoarea contabila si valoarea de piata a activelor, astfel incat situatiile financiare sa ofere o imagine fidela si relevanta pentru utilizatori. In acest articol vom prezenta aspecte cheie ce trebuie avute in vedere la aceasta operatiune...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Casare Mijloace Fixe: Cum Se Inregistreaza Scoaterea Din Uz A Activelor
Casarea mijloacelor fixe este o operatiune contabila esentiala care marcheaza scoaterea definitiva din functiune a unor active ale unei entitati, fie din cauza uzurii fizice sau morale, fie pentru ca nu mai sunt eficiente economic.In acest articol, vom prezenta aspecte cheie cu privire la procedura de casare a mijloacelor fixe si vom oferi exemple de monografii contabile.Procedura de casare a mijloacelor fixeConform prevederilor din OMFP 2861/ 2009 privind inventarierea, scoaterea din functiune...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Cesiune Actiuni si Reglementari Cheie
Cesiunea partilor sociale reprezinta transmiterea partilor sociale catre persoane care, astfel, vor dobandi calitatea de asociat. Cesiunea se realizeaza pe baza unui contract de cesiune, iar transmiterea partilor sociale trebuie inscrisa in registrul comertului. In acest articol vom prezenta aspecte fiscale esentiale si vom oferi un exemplu de monografie contabile pentru cesiunea actiunilor.Reglementari cheie cu privire la cesiunea de actiuniContractul de cesiune se va incheia intre:cedenti,...
vezi AICI monografia << Monografie Majorare Capital Social: Studii de Caz
Majorarea capitalului social inseamna cresterea valorii totale a capitalului subscris de asociati sau actionari intr-o societate. Cu alte cuvinte, este o operatiune prin care firma primeste fonduri suplimentare, care se inregistreaza oficial ca parte din capitalul sau social. In acest articol va prezentam 3 monografii contabile cu operatiunile aferente majorarii de capital social.Majorare capital social. Asociat persoana juridicaIntrebare:Va rog sa ma ajutati cu o monografie contabila pentru...
vezi AICI monografia << Monografii Contabile Institutii Publice
Institutiile publice, spre deosebire de entitatile din sectorul privat, se supun unui cadru contabil specific, reglementat de normele Ministerului Finantelor si alte acte normative in vigoare. In activitatea curenta, apar frecvent situatii contabile complexe care necesita o abordare riguroasa, in conformitate cu legislatia bugetara si fiscala aplicabila. In acest articol vom prezenta exemple concrete de monografii contabile care vizeaza situatii des intalnite in institutiile publice!Monografie -...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Colectarea Deseurilor Si Aspecte Fiscale
Activitatea de colectare a deseurilor este tot mai importanta in contextul protejarii mediului si al dezvoltarii durabile. Aceasta implica nu doar operatiuni logistice si tehnice, ci si aspecte contabile specifice. Indiferent daca este vorba despre deseuri reciclabile, menajere sau industriale, firmele care desfasoara astfel de activitati trebuie sa respecte o serie de reglementari fiscale si contabile. In aceasta monografie, prezentam modul de inregistrare in contabilitate a principalelor...
vezi AICI monografia << Monografie Gestionarea Subventiilor Si Reglementari Cheie
Subventiile sunt fonduri nerambursabile acordate de autoritati sau organizatii guvernamentale cu scopul de a sprijini diverse sectoare economice, de la agricultura si industrie pana la educatie si cercetare. O gestionare corecta este esentiala pentru conformitatea legala si pentru asigurarea transparentei si eficientei utilizarii fondurilor respective. Va prezentam in acest articol principalele reglementari contabile cu privire la gestionarea subventiilor si vom oferi o monografie contabila...
vezi AICI monografia <<