O societate comerciala, persoana juridica romana, inregistrata in scopuri de TVA in Romania si platitoare de impozit pe profit, cu perioada fiscala luna pentru TVA, doreste, cu data de 01.08.2012, sa opteze pentru scoaterea din evidenta TVA. Vom stabili cum se face ajustarea TVA avand in vedere ca societatea are la 30.06.2012 stocuri de marfuri si servicii in valoare de 9.000 lei achizitionate in anul 2011, inclusiv in trimestrul al IV-lea 2011, precum si un autoturism achizitionat in octombrie 2011 cu durata normala de utilizare de 4 ani. Se va vedea unde se trec aceste ajustari in decontul de TVA.
Mentionam ca persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA care in cursul anului calendaristic precedent nu depaseste plafonul de scutire si in acelasi timp in anul in curs nu depaseste plafonul de scutire de TVA, recalculat cu numarul de luni de activitate, poate solicita scoaterea din evidenta persoanelor inregistrate in scopuri de TVA.
- Cadrul normativ privind anularea inregistrarii in scopuri de TVA este reglementat de art. 152 alin. (7) din Codul fiscal, ce stabileste atat procedura de anulare a inregistrarii in scopuri de TVA, cat si cateva obligatii privind ajustarea TVA, ce revin in mod obligatoriu in sarcina persoanei ce renunta la calitatea de platitor de TVA.
- Solicitarea se poate depune la organele fiscale competente intre datele de 1 si 10 ale fiecarei luni urmatoare perioadei fiscale aplicate de persoana impozabila in conformitate cu prevederile art. 1561 din Codul fiscal. Anularea va fi valabila de la data comunicarii deciziei privind anularea inregistrarii in scopuri de TVA.
- Organele fiscale competente au obligatia de a solutiona solicitarile de scoatere din evidenta persoanelor inregistrate in scopuri de TVA a persoanelor impozabile cel tarziu pana la finele lunii in care a fost depusa solicitarea. Pana la comunicarea deciziei de anulare a inregistrarii in scopuri de TVA, persoanei impozabile ii revin toate drepturile si obligatiile persoanelor inregistrate in scopuri de TVA conform art. 153 din Codul fiscal.
- Persoana impozabila care a solicitat scoaterea din evidenta are obligatia sa depuna ultimul decont de TVA indiferent de perioada fiscala aplicata pana la data de 25 a lunii urmatoare celei in care a fost comunicata decizia de anulare a inregistrarii in scopuri de TVA.
- in ultimul decont de taxa depus, persoanele impozabile au obligatia sa evidentieze valoarea rezultata ca urmare a efectuarii tuturor ajustarilor de taxa, conform prezentului titlu.
- Prin O.U.G. nr. 24/2012 s-a abrogat, incepand cu 01 iulie 2012, facilitatea de scutire la ajustarea TVA pentru bunurile si serviciile achizitionate inainte de 30 septembrie 2011 si aflate in stoc la data anularii inregistrarii in scopuri de TVA.
Practic, societatea are obligatia ajustarii TVApentru toate bunurile si serviciile la care s-a dedus TVA la achizitie, existente in stoc la data anularii inregistrarii in scopuri de TVA.
Trebuie ajustata TVA in favoarea bugetului avand in vedere procedura specifica fiecarui tip de activ:
- bunuri de capital conform art. 149 din Codul fiscal, se ajusteaza TVA cu perioada de neutilizare, 20 de ani pentru cladiri si de 5 ani pentru celelalte bunuri de capital, iar prin bunuri de capital intelegem imobilizarile cu o durata de utilizare mai mare de 5 ani; TVA de ajustat va corespunde perioadei de neutilizare a activelor de capital in perioada de ajustare mai sus amintita;
- stocuri si alte bunuri decat cele de capital, conform procedurii adoptate de normele pentru art. 148 din Codul fiscal. Prin bunuri, altele decat cele de capital, intelegem bunurile ce au o perioada de amortizare fiscala mai mica de 5 ani.
Astfel, norma metodologica pentru art. 148 din Codul fiscal stabileste urmatoarea procedura:
a) pentru stocuri, se ajusteaza TVA dedusa initial;
b) pentru alte bunuri decat cele de capital (cu amortizare mai mica de 5 ani), se ajusteaza TVA aferenta valorii neamortizate a activului.
Inregistrare contabila:
635 = 4427
"Cheltuieli cu alte impozite si taxe" "TVA colectata"
Documentul de evidenta a TVA ajustate este autofactura. Aceasta autofactura are datele de identificare ale societatii atat la cumparator, cat si la vanzator. Din punct de vedere fiscal, rolul autofacturii este exclusiv de document justificativ pentru evidentierea si inregistrarea TVA. Autofactura nu se declara in declaratia informativa privind achizitiile si livrarile pe teritoriul national 394.
Cheltuiala este deductibila la determinarea impozitului pe profit, deoarece activele vor fi in continuare utilizate pentru realizarea de venituri impozabile, si cheltuiala se poate deduce la calculul impozitului pe profit, conform art. 21 alin. (1) din Codul fiscal. Noi consideram ca ajustarea se inregistreaza in decontul de TVA 300 la randul 31.
TVA ce provine din ajustare se achita printr-o singura plata.
Trebuie retinut faptul ca ajustarea este posibila si in favoarea societatii. Daca peste o anumita perioada de timp aceasta se va inregistra in scopuri de TVA, atunci va ajusta in favoarea acesteia TVA de la bunurile de capital in cadrul perioadei de ajustare.
Daca, din diverse motive, societatea omite sa efectueze ajustarea TVA in ultimul decont de TVA sau ajustarea este incorect calculata si declarata, ulterior anularii inregistrarii in scopuri de TVA, societatea poate corecta sumele prin formularul 307 "Declaratie privind sumele rezultate din ajustarea taxei pe valoarea adaugata", prevazut de O.P.A.N.A.F. nr. 640/2012.
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Monografii Contabile Institutii Publice
Institutiile publice, spre deosebire de entitatile din sectorul privat, se supun unui cadru contabil specific, reglementat de normele Ministerului Finantelor si alte acte normative in vigoare. In activitatea curenta, apar frecvent situatii contabile complexe care necesita o abordare riguroasa, in conformitate cu legislatia bugetara si fiscala aplicabila. In acest articol vom prezenta exemple concrete de monografii contabile care vizeaza situatii des intalnite in institutiile publice!Monografie -...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Colectarea Deseurilor Si Aspecte Fiscale
Activitatea de colectare a deseurilor este tot mai importanta in contextul protejarii mediului si al dezvoltarii durabile. Aceasta implica nu doar operatiuni logistice si tehnice, ci si aspecte contabile specifice. Indiferent daca este vorba despre deseuri reciclabile, menajere sau industriale, firmele care desfasoara astfel de activitati trebuie sa respecte o serie de reglementari fiscale si contabile. In aceasta monografie, prezentam modul de inregistrare in contabilitate a principalelor...
vezi AICI monografia << Monografie Gestionarea Subventiilor Si Reglementari Cheie
Subventiile sunt fonduri nerambursabile acordate de autoritati sau organizatii guvernamentale cu scopul de a sprijini diverse sectoare economice, de la agricultura si industrie pana la educatie si cercetare. O gestionare corecta este esentiala pentru conformitatea legala si pentru asigurarea transparentei si eficientei utilizarii fondurilor respective. Va prezentam in acest articol principalele reglementari contabile cu privire la gestionarea subventiilor si vom oferi o monografie contabila...
vezi AICI monografia << Monografie contabila spalatorie auto self service (cu jetoane)
Deschiderea si gestionarea unei spalatorii auto self-service implica nu doar aspecte operationale si tehnice, ci si obligatii contabile si fiscale specifice. Intrucat acest tip de afacere presupune incasari automate, este esential ca antreprenorii sa cunoasca tratamentul contabil adecvat si evidentierea corecta a veniturilor si cheltuielilor. In acest articol vom oferi informatii esentiale cu privire la inregistrarea in contabilitate a operatiunilor aferente acestei activitati...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Prosumator Si Obligatii fiscale
Avand in vedere cresterea numarului de persoane fizice si juridice care produc si consuma energie electrica este importanta cunoasterea legislatiei pentru aplicarea corecta a reglementarilor. In acest articol va prezentam principalele obligatii fiscale ale prosumatorilor si monografiia contabila aferenta.Ce este un prosumatorProsumatorii sunt persoane fizice sau juridice care produc energie din surse regenerabile pentru consumul propriu, iar surplusul il livreaza in reteaua nationala, primind in...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Reevaluare Cladiri
Reevaluarea cladirilor reprezinta un proces esential pentru reflectarea corecta a valorii acestora in evidentele contabile ale unei entitati. Aceasta procedura permite ajustarea valorii contabile a imobilizarilor in conformitate cu realitatile pietei, asigurand o imagine fidela a situatiei financiare. Va prezentam in acest articol cateva aspecte fiscale importante si monografia contabila a reevaluarii cladirilor.Aspecte fiscale importante privind reevaluare cladirilorDin punct de vedere fiscal,...
vezi AICI monografia << Monografie contabila tichete de masa si reglementari cheie
Tichetele de masa reprezinta un beneficiu extrasalarial frecvent intalnit in mediul de afaceri, oferit angajatilor pentru a sprijini costurile zilnice cu alimentatia. Din punct de vedere contabil, acestea implica inregistrari specifice atat pentru acordarea lor, cat si pentru deductibilitatea fiscala. Monografia contabila a tichetelor de masa trebuie sa respecte reglementarile in vigoare privind tratamentul lor fiscal si contabil, astfel incat firmele sa evite eventuale erori sau sanctiuni. In...
vezi AICI monografia << Monografie contabila cofetarie
Gestionarea contabila a unei cofetarii presupune o evidenta clara a tuturor operatiunilor financiare, de la achizitia ingredientelor pana la vanzarea produselor finite. Intrucat aceasta activitate implica atat productie, cat si comercializare, inregistrarile contabile trebuie sa reflecte corect toate tranzactiile, inclusiv cheltuielile, veniturile si taxele aferente. In acest articol, va prezentamdoua exemple practice de monografii contabile pentru cofetarii.Monografie contabila...
vezi AICI monografia << Monografie contabila privind depozitarea cerealelor
O monografie contabila bine structurata pentru depozitarea cerealelor este cruciala pentru a reflecta corect si transparent activitatile economice, stocurile si fluxurile financiare implicate. Prin acest articol, ne propunem sa oferim o prezentare detaliata a aspectelor contabile relevante pentru gestionarea depozitelor de cereale, incluzand evidentierea inregistrarilor contabile specifice, conform legislatiei in vigoare.Depozitarea cerealelor: aspecte legislativePotrivit pct. 284 din O.M.F.P....
vezi AICI monografia << Monografie contabila agricultura. Cultivarea cerealelor
Cultivarea cerealelor joaca un rol esential in agricultura, reprezentand o sursa importanta de hrana si materii prime la nivel global. De la grau si porumb, pana la orz si ovaz, aceste culturi sunt fundamentale atat pentru industria alimentara, cat si pentru productia de furaje sau alte produse derivate. In acest articol, vom analize aspecte contabile specifice acestei activitati si vom oferi exemplu de monografie contabile pentru cultivarea cerealelor in agricultura.Aspecte contabile pentru...
vezi AICI monografia <<