search

Procedura de infiintare a unei asociatii: inregistrarea fiscala si conducerea contabilitatii

Vanzare terenuri: atentie, tratamentul fiscal este diferit in functie de incadrarea acestora! Ce cota de TVA se aplica?
Consultantul fiscal Ionut Jinga abordeaza in articolul de astazi procedura de infiintare a unei asociatii, ce declaratii se depun pentru inregistrarea fiscala si cum se tine conduce contabilitatea asociatiilor.
 
Persoanele fizice si persoanele juridice care urmaresc desfasurarea unor activitati de interes general sau in interesul unor colectivitati ori, dupa caz,in interesul lor personal nepatrimonial pot constitui asociatii ori fundatii in conditiile legii.
 
Asociatiile si fundatiile constituite potrivit legii sunt persoane juridice de drept privat fara scop patrimonial.
Asociatia este subiectul de drept constituit de trei sau mai multe persoane care, pe baza unei intelegeri, pun in comun si fara drept de restituire contributia materiala, cunostintele sau aportul lor in munca pentru realizarea unor activitati in interes general, al unor colectivitati sau, dupa caz, in interesul lor personal nepatrimonial.
 
Asociatia dobandeste personalitate juridica prin inscrierea in Registrul asociatiilor si fundatiilor aflat la grefa judecatoriei in a carei circumscriptie isi are sediul.
 
Asociatia isi poate constitui atat filiale care reprezinta entitati cu personalitate juridica, cat si sucursale, ca structuri teritoriale fara personalitate juridica.
 
Daca asociatia, prin natura scopului sau obiectivelor propuse, urmeaza sa desfasoare activitati pentru care, potrivit legii, sunt necesare autorizatii administrative prealabile, aceste activitati nu vor putea fi initiate, sub sanctiunea dizolvarii pe cale judecatoreasca, decat dupa obtinerea autorizatiilor respective.

Inregistrare fiscala asociatie

Orice persoana sau entitate care este subiect intr-un raport juridic fiscal are obligatia sa se inregistreze fiscal primind un cod de identificare fiscala.


Depunerea declaratiei de inregistrare fiscala


In vederea atribuirii codului de inregistrare fiscala si eliberarii certificatului de inregistrare fiscala, asociatiile, fundatiile si federatiile constituite potrivit legii au obligatia sa depuna la organul fiscal competent formularul 010 „Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni/ Declaratie de radiere pentru persoane juridice, asocieri si alte entitati fara personalitate juridica”.
 
Declaratia de inregistrare fiscala se depune de catre reprezentantul legal al asociatiei sau fundatiei sau de catre un imputernicit al acestuia, in termen de 30 de zile de la data infiintarii, potrivit legii.
 
Imputernicitul este obligat sa depuna la organul fiscal actul de imputernicire, in original sau in copie legalizata.

Formularul 010 se completeaza in doua exemplare, un exemplar se pastreaza la entitate, iar celalalt se depune la organul fiscal competent.
Formularul 010 se poate depune direct la unitatea fiscala sau, se poate transmite prin posta, prin scrisoare recomandata.
Organul fiscal competent este organul fiscal in a carui raza teritoriala se afla sediul acestor entitati.


Eliberarea certificatului de inregistrare fiscala


Pe baza declaratiei de inregistrare fiscala, organul fiscal competent din subordinea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala elibereaza certificatul de inregistrare fiscala, intermen de 10 zile de la data depunerii declaratiei.
 
Daca asociatia, prin natura scopului sau obiectivelor propuse, urmeaza sa desfasoare activitati pentru care, potrivit legii, sunt necesare autorizatii administrative prealabile, aceste activitati nu vor putea fi initiate, sub sanctiunea dizolvarii pe cale judecatoreasca, decat dupa obtinerea autorizatiilor respective.
 

Conducerea contabilitatii la o asociatie

Din punct de vedere contabil, asociatiile, fundatiile si federatiile aplica prevederile Legii contabilitatii nr. 82/1991, republicate, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si ale Ordinului ministrului finantelor publice nr. 3.103/2017privind aprobarea Reglementarilor contabile pentru persoanele juridice fara scop patrimonial, cu modificarile si completarile ulterioare.
 
Asociatiile, fundatiile si federatiile constituite potrivit prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociatii si fundatii, cu modificarile si completarile ulterioare, au obligatia, potrivit legii, sa conduca contabilitatea in partida dubla si sa intocmeasca situatii financiare anuale.
 
Mai multe informatii privind obligatiile fiscale ale asociatiei pot fi citite in editia lunii mai a revistei Monitorul Contabil, o publicatie de specialitate care nu trece neobservata in mediul fiscal-contabil datorita continutului sau exceptional si care reuseste sa-ti ofere solutii pentru problemele frecvent generate de legislatia in continua schimbare.
 
Foto: pixabay.com


Atentie, contabili!

Contabilitatea se schimba!
Completeaza adresa de email la care
vrei sa primesti Raportul Gratuit

E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice