search
conta.ro cauta meniu
search

Profituri din "portiele" pensiilor obligatorii

Mulți directori de societăți comerciale sau pe acțiuni se folosesc de lacunele din normele de aplicare a marketingului fondului de pensii administrate privat, pentru a obține foloase materiale proprii.
Normele nu cuprind o reglementare specifică despre statutul persoanelor care pot sau nu deveni agenți de marketing autorizați să încheie pensii private obligatorii și care dețin în același timp funcții de conducere în societăți comerciale cu un capital privat sau în societăți pe acțiuni.
Pentru obținerea avizului de agent de marketing, condiția este să nu deții funcții de conducere în instituții publice, să nu fi fost sancționat de autoritățile române sau străine cu interdicția definitivă sau, la momentul depunerii cererii de avizare, cu interdicția temporară de a desfășura activități în sistemul financiar-bancar, al pieței de capital, juridic sau al asigurărilor.
De asemenea, trebuie să fi obținut certificatul de absolvire a cursului de agent de marketing al fondului de pensii și să deții un contract de mandat încheiat cu un administrator sau, după caz, cu un agent de marketing persoană juridică.
Aceste condiții sunt reglementate de norma 25/2007 privind marketingul fondului de pensii administrat privat. La capitolul I, articolul 2, litera c, agentul de marketing este definit ca persoană fizică având un contract de mandat încheiat cu un administrator sau, după caz, cu un agent de marketing persoană juridică și care a fost avizată de către Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private (CSSPP) pentru a desfășura activitatea de marketing a fondurilor de pensii administrate privat.
Este ilegal să obligi un angajat să semneze cu tine, dar îl poți influența
Norma nu specifică faptul că o persoană având funcție de conducere într-o societate comercială nu ar putea în același timp să desfășoare o activitate de persoană fizică autorizată să lucreze ca agent de marketing pentru un fond de pensii obligatorii.
"Este ilegal să obligi un subaltern să semneze formularul de aderare la un anumit fond de pensii obligatorii folosindu-te de poziția de director pe care o ocupi la o anumită societate", a declarat pentru Curierul Național Florentina Ștefănescu, director de comunicare al CSSPP. Cu toate acestea, dacă nu este prins în flagrant, nu ai cum să-l sancționezi.
Există totuși un proiect de ordonanță în acest sens, un proiect aflat în prezent la Ministerul Muncii, Familiei și Egalității de Șanse. Despre acest proiect am încercat să obținem mai multe detalii de la directorul CSSPP, Cristian Roșu.
"Proiectul are două părți. Prima parte reglementează modalitatea de colectare a banilor contribuabililor, iar a doua parte cuprinde sancțiuni pentru diferitele entități autorizate de CSSPP. Nu poți să prevezi toate spețele din sistem și cu siguranță un director al unei societăți private își poate influența angajații să își facă pensia privată la ei. Se poate face tipul acesta de lucruri și în instituțiile publice, folosindu-se alte metode", a menționat Cristian Roșu. "Acestea sunt lucruri nescrise și e absolut imposibil să faci o previziune asupra tuturor situațiilor care pot apărea".
Până la 80 euro pe semnătură de la administratorii de pe pilonul II
Fiecare semnătură îi costă pe administratorii de fonduri de pensii private obligatorii (pilonul II) între 15 și 80 de euro, în funcție de companie și de numărul de participanți atrași, cele mai substanțiale comisioane fiind cele plătite firmelor de brokeraj, potrivit jucătorilor din piață.
"Agenții de marketing care au semnat un contract cu administratorii de pensii private obligatorii încasează pentru o semnătură între 15 și 35 euro, cele mai mari comisioane fiind încasate de brokerii persoane juridice, care iau chiar și 80 de euro", a declarat pentru NewsIn un responsabil din cadrul unei companii de administrare, care a dorit să rămână anonim.
Firmele de brokeraj de pensii și agenții de marketing au ridicat substanțial nivelul comisionului în doar câteva zile de la începerea campaniei în care românii își pot alege un fond obligatoriu, până la 60-80 de euro în cazul companiilor de brokeraj. Din această sumă, între 20 și 40 de euro urmează să fie încasați de angajații firmelor de brokeraj de pensii, care strâng semnăturile.
Agenții de marketing și-au ridicat și ei pretențiile până la 35 de euro pe semnătură atrasă pentru un fond de pensii de pe pilonul II, spun jucătorii din piață. Aceștia estimează că în cele patru luni de campanie de atragere de semnături pentru fondurile de pensii private obligatorii, se vor plăti peste 100 milioane de euro pentru comisioanele brokerilor și agenților de marketing.
Comisioanele practicate de administratorii pensiilor private obligatorii sunt fixe până la un anumit număr de semnături, după care ele cresc, însă nu semnificativ, în funcție de numărul de participanți atrași și de politica firmei respective.
CSSP a trimis 4,2 milioane de pliante informative
Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private a început expedierea pliantelor informative privind sistemul de pensii private în România către viitorii participanți la fondurile de pensii administrate privat.
Aceste materiale tipărite se adresează celor cca. 4,2 milioane persoane care îndeplinesc condițiile stabilite de legislație: angajații care contribuie la sistemul public de pensii (plătesc contribuția de asigurări sociale de 9,5%) cu vârsta de până în 35 de ani - obligați să adere, precum și cu vârsta de până între 35 și 45 de ani - care pot opta să adere la un fond de pensii administrat privat. Expedierea pliantelor se va efectua treptat, în funcție
de capacitatea rețelei poștale, în așa fel încât în final să se distribuie toate cele 4,2 milioane de plicuri.
În cadrul Campaniei de informare lansate de CSSPP, materialele tipărite sunt principala modalitate de diseminare a informației privind pensiile private.
În acest sens, în paralel cu expedierea prin poștă, în această săptămână vor fi transmise în teritoriu peste 235.000 de pliante, ghiduri și postere.
Materialele tipărite vor fi distribuite prin intermediul Prefecturilor, Direcțiilor generale financiare și Camerelor teritoriale de comerț și industrie din fiecare județ și Municipiul București.
CSSPP și-a propus ca materialele informative tipărite distribuite în teritoriu să fie utilizate de angajatori, organizații sindicale, instituții de învățământ, asociații și organisme neguvernamentale și, nu în ultimul rând, de către reprezentanții mass-media.
Se oferă, astfel, posibilitatea unei informări corecte și rapide a celor vizați, dar și a altor categorii de persoane interesate de pensiile private, cum ar fi, de exemplu, persoanele cu vârsta de peste 45 de ani, care pot afla detalii despre pensiile facultative.


Esential pentru contabili - Monografii contabile complete



Noutati contabile 1748725200
Atentie, contabili!

Contabilitatea se schimba!
Completeaza adresa de email la care
vrei sa primesti Raportul Gratuit
TOP 12 Monografii Contabile