search

Refuz factura primita prin SPV: ce masuri se pot lua pentru rezolvarea situatiei?

Declaratia speciala de TVA (VAT Return One Stop Shop): marti, 30 aprilie 2024, este termenul limita pentru depunere
Primirea si procesarea facturilor reprezinta un aspect important pentru orice societate. Totusi, exista situatii in care beneficiarul unei facturi este pus in situatia de a refuza plata sau acceptarea acesteia din diverse motive. Refuzul unei facturi poate surveni in circumstante diverse, cum ar fi neconcordante in privinta serviciilor prestate, nerespectarea termenelor sau clauzelor contractuale. 

Refuz factura primita prin SPV: studiu de caz

Intrebare: "Societatea A are un contract de prestari servicii cu societatea B, facturarea facandu-se dupa acceptarea situatiei de lucrari de catre A, in urma serviciilor prestate de catre B. Societatea B trimite prin SPV factura de prestari servicii catre A, fara a fi acceptata situatia de lucrari de catre aceasta. Societatea A trimite atat prin SPV mesaj de refuz a acestei facturi cat si pe mail, fara a avea vreun raspuns de la B.
 
In caz refuzului societatii B de a efectua factura storno si de a factura corect (dupa acceptarea unei situatii de lucrari corecte), ce masuri poate lua societatea A pentru rezolvarea situatiei, avand in vedere ca factura initiala a fost trimisa prin SPV? Deci, ce face societatea A daca nu este de acord cu factura emisa de catre societatea B si aceasta refuza stornarea?"
 
Raspuns:
 
Primirea unei facturi poate fi refuzata de catre beneficiar in situatia in care serviciile facturate nu a fost prestate, ori atunci cand nu au fost respectate clauzele contractuale privind acceptarea situatiilor de lucrari.
 
Conform prevederilor art. 4 din OUG nr. 120/2021 privind administrarea, functionarea si implementarea sistemului national privind factura electronica RO e-Factura si factura electronica in Romania,
 
(7) Data comunicarii facturii electronice catre destinatar se considera data la care factura electronica este disponibila acestuia pentru descarcare din sistemul national privind factura electronica RO e-Factura. Destinatarul este notificat cu privire la facturile electronice primite in sistemul national privind factura electronica RO e-Factura conform procedurii prevazute la art. 3 alin. (4). Data comunicarii este accesibila in sistem si emitentului facturii electronice.
 
(8) Factura electronica comunicata destinatarului nu se poate returna in sistemul national privind factura electronica RO eFactura.
 
(9) In situatia unei facturi electronice asupra careia destinatarul are obiectii, acesta instiinteaza emitentul facturii electronice, inclusiv in sistemul national privind factura electronica RO e-Factura, prin inscrierea unui mesaj in acest sens.
 
(10) Corectia facturii electronice comunicata destinatarului in sistemul RO e-Factura se efectueaza conform art. 330 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare. Factura electronica corectata se transmite in cadrul aceluiasi sistem national privind factura electronica RO e-Factura.
 
Societatea A care nu este de acord cu factura emisa de catre societatea B, pe care a instiintat-o cu privire la refuzul facturii, inclusiv in sistemul national privind factura electronica RO e-Factura, are urmatoarele optiuni in cazul in care societatea B nu raspunde la obiectii sau refuza stornarea:
 
1. Nu inregistreaza factura primita, avand ca justificare mesajul de refuz transmis furnizorului si clauzele contractuale;
 
2. Inregistreaza factura primita in evidenta contabila si fiscala dar o refuza la plata total sau partial, pana la corectarea acesteia. Refuzul trebuie notificat si motivat in scris, invocand neindeplinirea conditiei de acceptare a situatiei de lucrari, conform clauzelor contractuale.
 
Transmiterea facturilor prin sistemul national RO e-Factura in contextul noilor reglementari este o conditie necesara, dar nu si suficienta pentru ca acestea sa constituie documente justificative ce stau la baza efectuarii platilor sau a inregistrarilor in contabilitate.
 
Conform art. 6 alin. (2) din Legea contabilitatii nr. 82/1991, documentele justificative care stau la baza inregistrarilor in contabilitate angajeaza raspunderea persoanelor care le-au intocmit, vizat si aprobat, precum si a celor care le-au inregistrat in contabilitate, dupa caz.
 
Pentru procedura de urmat in cazul litigiilor comerciale de orice natura, va recomand sa apelati la asistenta juridica specializata.
 

Raspuns oferit in luna aprilie 2024 de catre specialistii site-ului PortalContabilitate.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile contabile + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.

Foto: pexels.com



Noutati contabile 1714510800
Atentie, contabili!

Contabilitatea se schimba!
Completeaza adresa de email la care
vrei sa primesti Raportul Gratuit

E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice