Conform prevederilor de la art. 1 din Legea nr. 252/2003 privind Registrul unic de control, numai contribuabilii, persoane juridice inregistrate la Oficiul National al Registrului Comertului, autorizate potrivit legii, au obligatia sa tina registrul unic de control.
Celelalte categorii de contribuabili (ex. persoane fizice autorizate sau alte persoane fizice) pot tine registrul unic de control, in functie de optiunea acestora.
Registrul unic de control are ca scop evidentierea tuturor controalelor desfasurate la contribuabil de catre toate organele de control specializate, in domeniile:
– financiar-fiscal;
– sanitar, fitosanitar;
– urbanism, calitatea in constructii;
– protectia consumatorului;
– protectia muncii, inspectia muncii;
– protectia impotriva incendiilor;
– alte domenii prevazute de lege.
Organele de control au obligatia de a consemna in registru, inaintea inceperii controlului, urmatoarele elemente: numele si prenumele persoanelor imputernicite de a efectua controlul, unitatea de care apartin, numarul legitimatiei de control, numarul si data delegatiei/ordinului de deplasare, obiectivele controlului, perioada controlului, perioada controlata, precum si temeiul legal in baza caruia se efectueaza controlul.
Registrul unic de control se numeroteaza, se sigileaza si se pastreaza de reprezentantul legal al unitatii verificate sau de inlocuitorul acestuia.
Registrul unic de control se tine la sediul social si la fiecare sediu secundar pentru care s-au eliberat avize/autorizatii si/sau acorduri de functionare.
Registrul unic de control se elibereaza, contra cost, de directiile generale ale finantelor publice din raza teritoriala unde isi are sediul social contribuabilul, pe baza certificatului de inregistrare, in cazul comerciantilor, si pe baza certificatului de inregistrare fiscala, in cazul celorlaltor categorii de contribuabili.
-
juridic: inregistrarea/modificarea/radierea juridica si/sau fiscala si explicarea termenilor utilizati
-
contabil: conducerea contabilitatii – documente de intocmit, registre si studii de caz
-
fiscal: calculul obligatiilor fiscale, declaratia unica anuala si alte declaratii.
Registrul unic de control. Modificare sediu social si sedii puncte de lucru
Intrebare: Va rog sa ma lamuriti cu privire la Registrul Unic de Control. Daca societatea a avut sediul social in Bucuresti, sectorul 5, apoi s-a mutat in Ilfov Voluntari, iar dupa cativa ani si-a mutat din nou sediul in Bucuresti, de data aceasta in sectorul 1, la fiecare mutare trebuia sa achizitioneze un nou Registru Unic de Control sau este in regula daca pastreaza acelasi Registru Unic de Control achizitionat cand societatea avea sediul in sectorul 5?
Referitor la sediile secundare, care nu au mai mult de 5 angajati, acestea trebuie sa aiba un Registru Unic de Control? Daca da, intrebarea este aceeasi ca pentru sediul social: de fiecare data cand isi muta adresa, trebuie sa achizitionam unul nou sau este in regula sa pastram acelasi registru?"
Raspuns: Asa cum reiese din prevederile art. 1 alin. 1 si art. 3 alin. 1 din Lege 252/2003 privind registrul unic de control, contribuabilii, persoane juridice inregistrate la ONRC au obligatia sa tina registrul unic de control si sa-l prezinte organelor de control. Conform prevederilor art.5 alin 2 din lege, registrul unic de control se tine la sediul social si la fiecare sediu secundar pentru care s-au eliberat avize/autorizatii si/sau acorduri de functionare.
De asemenea, din prevederile art. 6 alin. 1 si alin. 3 din lege reiese ca registrul unic de control se elibereaza, contra cost, de directiile generale ale finantelor publice din raza teritoriala unde isi are sediul social contribuabilul, in termen de 30 de la data inregistrarii/infiintarii.
Din prevederile Legii 252/2003 reiese ca acest registru unic de control are caracter unic si trebuie pastrat obligatoriu la sediul social si la fiecare sediu secundar pentru care s-au eliberat avize/autorizatii si/sau acorduri de functionare. Legea speciala in materie nu instituie in sarcina unui contribuabil care isi schimba sediul social obligatia de a achizitiona un nou registru unic de control deoarece prin art. 6 alin. 3 din lege s-a instituit obligatia achizitionarii registrului unic de control doar in sarcina contribuabililor nou-infiintati, respectiv acestia sunt obligati ca in termen de 30 de zile de la data inregistrarii la ONRC sa achizitioneze registrul unic de control.
Avand in vedere si faptul ca sediul social al unei societati este unul singur (societatea nu poate avea mai multe sedii sociale in acelasi timp), se poate concluziona ca, in cazul schimbarii sediului social, contribuabilul persoana juridica nu trebuie sa achizitioneze un nou registru unic de control. Insa, nu aceleasi lucru se poate concluziona si in cazul sediilor secundare/punctelor de lucru, avand in vedere ca societatea poate infiinta, concomitent, mai multe sedii secundare, astfel ca acestea nu se pot transfera de la un sediu secundar la altul. In aceste conditii, ori de cate ori societtaea infiinteaza un sediu secundar/punct de lucru pentru care s-au eliberat avize/autorizatii si/sau acorduri de functionare, este obligata sa achizitioneze in termen de 30 de zile si un registru unic de control aferent sediului secundar infiintat.
Citeste si: Ce trebuie sa faca o firma dupa deschiderea unui punct de lucru >>
Raspuns oferit de catre specialistii site-ului PortalContabilitate.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile contabile + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Venituri Din Alte Surse: Tratament Fiscal si Monografie Contabila
Conform Codului Fiscal din Romania, veniturile din alte surse reprezinta o categorie fiscala distincta, in cadrul careia sunt incluse toate veniturile obtinute de persoanele fizice care nu se incadreaza in alte categorii de venituri, cum ar fi: salarii, activitati independente, cedarea folosintei bunurilor, pensii, investitii etc. In acest articol vom analiza tipurile de venituri din alte surse si tratamentul lor fiscal, oferind si un exemplu de monografie contabila.Ce sunt veniturile din alte...
vezi AICI monografia << Drepturi Salariale Castigate In Instanta: Monografie Contabila Si Tratament Fiscal
Drepturile salariale castigate in instanta de catre angajati genereaza obligatii clare pentru angajatori, nu doar din punct de vedere juridic, ci si fiscal-contabil. Aceste sume trebuie tratate ca venituri salariale, impozitate si inregistrate corespunzator, inclusiv cu dobanzile legale aplicabile. In acest articol analizam regimul fiscal al acestor plati si prezentam un studiu de caz practic cu monografie contabila.Tratament fiscal si contabil drepturi salariale castigate in instantaDrepturile...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Achizitie Actiuni - Aspecte Cheie
Achizitia de actiuni reprezinta o operatiune frecventa in activitatea companiilor care doresc sa isi diversifice investitiile sau sa dobandeasca controlul asupra altor entitati. Din punct de vedere contabil, o astfel de tranzactie implica o serie de inregistrari specifice, in functie de natura actiunilor achizitionate (listate sau nelistate), scopul detinerii acestora si sursa de finantare utilizata. In acest articol prezentam principalele aspecte contabile legate de achizitia de actiuni, cu...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Ajustare TVA Stoc Marfa: Studii De Caz
Ajustarea TVA aferenta stocurilor de marfa este o operatiune contabila importanta, care trebuie tratata cu atentie pentru a respecta prevederile fiscale si a evita erorile in evidenta contabila. In acest articol, prezentam studii de caz relevante ce contin monografii contabile cu ajustarea de TVA pentru un stoc de marfa.Cand se face ajustarea de TVA?Ajustarea TVA in cazul achizitiilor de servicii si bunuri, altele decat bunurile de capital, este reglementata de art. 304 alin (1) din Codul...
vezi AICI monografia << Rentrop & Straton implineste 30 de ani! Consilier Taxe si Impozite implineste 30 de ani!
Rentrop & Straton, cea mai cunoscuta companie din Romania din domeniul informatiilor specializate, aniverseaza 30 de ani de existenta.Sunt 30 de ani in care aceasta companie mixta romano-germana a sprijinit in mod profesionist dezvoltarea sanatoasa a mediului antreprenorial, realizand peste 6.100 de produse destinate firmelor romanesti si profesionistilor din domenii vitale ale economiei: fiscalitate, contabilitate, legislatia muncii, resurse umane, protectia datelor etc.6.100 de...
vezi AICI monografia << Reevaluarea Imobilizarilor Corporale: Monografie Contabila si Aspecte Fiscale Importante
Reevaluarea imobilizarilor corporale se efectueaza pentru a reflecta in contabilitate valoarea justa a acestora, in conformitate cu realitatea economica si cu evolutiile pietei. Aceasta operatiune este necesara atunci cand exista diferente semnificative intre valoarea contabila si valoarea de piata a activelor, astfel incat situatiile financiare sa ofere o imagine fidela si relevanta pentru utilizatori. In acest articol vom prezenta aspecte cheie ce trebuie avute in vedere la aceasta operatiune...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Casare Mijloace Fixe: Cum Se Inregistreaza Scoaterea Din Uz A Activelor
Casarea mijloacelor fixe este o operatiune contabila esentiala care marcheaza scoaterea definitiva din functiune a unor active ale unei entitati, fie din cauza uzurii fizice sau morale, fie pentru ca nu mai sunt eficiente economic.In acest articol, vom prezenta aspecte cheie cu privire la procedura de casare a mijloacelor fixe si vom oferi exemple de monografii contabile.Procedura de casare a mijloacelor fixeConform prevederilor din OMFP 2861/ 2009 privind inventarierea, scoaterea din functiune...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Cesiune Actiuni si Reglementari Cheie
Cesiunea partilor sociale reprezinta transmiterea partilor sociale catre persoane care, astfel, vor dobandi calitatea de asociat. Cesiunea se realizeaza pe baza unui contract de cesiune, iar transmiterea partilor sociale trebuie inscrisa in registrul comertului. In acest articol vom prezenta aspecte fiscale esentiale si vom oferi un exemplu de monografie contabile pentru cesiunea actiunilor.Reglementari cheie cu privire la cesiunea de actiuniContractul de cesiune se va incheia intre:cedenti,...
vezi AICI monografia << Monografie Majorare Capital Social: Studii de Caz
Majorarea capitalului social inseamna cresterea valorii totale a capitalului subscris de asociati sau actionari intr-o societate. Cu alte cuvinte, este o operatiune prin care firma primeste fonduri suplimentare, care se inregistreaza oficial ca parte din capitalul sau social. In acest articol va prezentam 3 monografii contabile cu operatiunile aferente majorarii de capital social.Majorare capital social. Asociat persoana juridicaIntrebare:Va rog sa ma ajutati cu o monografie contabila pentru...
vezi AICI monografia << Monografii Contabile Institutii Publice
Institutiile publice, spre deosebire de entitatile din sectorul privat, se supun unui cadru contabil specific, reglementat de normele Ministerului Finantelor si alte acte normative in vigoare. In activitatea curenta, apar frecvent situatii contabile complexe care necesita o abordare riguroasa, in conformitate cu legislatia bugetara si fiscala aplicabila. In acest articol vom prezenta exemple concrete de monografii contabile care vizeaza situatii des intalnite in institutiile publice!Monografie -...
vezi AICI monografia <<