search

Situatiile in care este obligatorie intocmirea Notei de receptie a marfii (NIR)

Predarea contabilitatii unei SRL: Expertul contabil este obligat sa predea baza de date si in format electronic?
Nota de receptie a marfii (NIR) este un document esential in procesul de gestionare a marfurilor intr-o companie. Aceasta serveste ca dovada a primirii si acceptarii marfii de catre beneficiar, jucand un rol cheie in asigurarea transparentei si controlului asupra lantului de aprovizionare. In acest context, este important sa clarificam in ce conditii este obligatorie intocmirea NIR-ului in situatiile care implica importuri de la furnizori din afara UE.
 
Spre exemplu, este obligatoriu sa se intocmeasca Nota de receptie a marfii daca aceasta intra in Raomania din tari non-EU si se duce direct la clientul final (fara a ajunge la companie), sau se poate inregistra direct factura fara NIR? 
 
Formularele obligatorii pentru Departamentul de Contabilitate: Modele in format editabil, cu indicatii pentru completare, utilizare in circuit intern, livrare sau arhivare corecta! Detalii aici >>

Intocmirea Notei de receptie a marfii (NIR): raspunsul specialistului

Anexa nr. 2 la OMFP 2634/2015 privind documentele financiar-contabile stipuleaza urmatoarele:
"NOTA DE RECEPTIE SI CONSTATARE DE DIFERENTE
(Cod 14-3-1A)
 
Nota de receptie si constatare de diferente (NIR) serveste ca:
 
- document pentru receptia bunurilor aprovizionate;
 
- document justificativ pentru incarcare in gestiune;
 
- document justificativ de inregistrare in contabilitate.
 
Nota de receptie si constatare de diferente se foloseste ca document de receptie obligatoriu numai in cazul:
 
- bunurilor materiale cuprinse intr-o factura sau aviz de insotire a marfii, care fac parte din gestiuni diferite;
 
- bunurilor materiale primite spre prelucrare, in custodie sau in pastrare;
 
- bunurilor materiale procurate de la persoane fizice;
 
- bunurilor materiale care sosesc neinsotite de documente de livrare;
 
- bunurilor materiale care prezinta diferente la receptie;
 
- marfurilor intrate in gestiunile la care evidenta se tine la pret de vanzare.
 
In cazurile in care nu este obligatorie intocmirea NIR-ului, receptia si incarcarea in gestiune, dupa caz, si inregistrarea in contabilitate se fac pe baza documentului de livrare care insoteste transportul (factura, avizul de insotire a marfii etc.).
 
In cazul in care bunurile materiale sosesc in transe, se intocmeste cate un formular pentru fiecare transa, care se anexeaza apoi la factura sau la avizul de insotire a marfii.
 
In conditiile in care nu se inscriu datele valorice in Nota de receptie si constatare de diferente, este obligatoriu ca acestea sa se regaseasca intr-un alt document justificativ care sta la baza inregistrarii in contabilitate a valorii bunurilor.
 
In situatia in care se constata diferente la receptie, entitatile trebuie sa stabileasca prin proceduri proprii informatiile care trebuie sa fie inscrise in Nota de receptie si constatare de diferente (ex: cantitatea si valoare constatate plus/minus, persoanele care au facut receptia si alte mentiuni, in functie de necesitati)."
 
Asadar, in conditiile in care nu va aflati intr-una dintre situatiile pe care este obligatorie intocmirea documentului de intrare-receptie, nu aveti obligatia intocmirii acestui document.
 

Raspuns oferit in luna octombrie 2023 de catre specialistii site-ului PortalCodulFiscal.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile contabile + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.

 
Foto: pixabay.com



Atentie, contabili!

Contabilitatea se schimba de la 1 ianuarie 2024!
Completeaza adresa de email la care
vrei sa primesti Raportul Gratuit

Schimbari Semnificative in Fiscalitatea PFA si Profesiilor Liberale pentru 2024