In ultima perioada, tot mai multe intrebari apar cu privire la categoriile de entitati vizate de obligatia de a depune fisierul SAF-T. Un subiect de interes il reprezinta societatile aflate in procedura falimentului: sunt acestea obligate sa depuna fisierul SAF-T? In cele ce urmeaza, vom analiza cadrul legal aplicabil.
Conform Ordinului ANAF nr. 1783/2021 privind implementarea fisierului standard de control fiscal (SAF-T), societatile aflate in procedura falimentului NU sunt exceptate in mod expres de la obligatia de depunere a Declaratiei D406 (SAF-T),
Deoarece societatea aflata in faliment isi continua activitatea economica (ex. valorificarea activelor, incasarea creantelor, desfasurarea unor operatiuni economice etc.), chiar in contextul procedurii falimentului, obligatia de depunere a fisierului SAF-T ramane valabila.
Conform Ordinului 1783/2021:
4. Urmatoarele categorii de contribuabili nu au obligatia de depunere a fisierului standard de control fiscal (SAF-T):
a) persoanele fizice autorizate (PFA);
b) intreprinderile individuale (II);
c) intreprinderile familiale (IF);
d) persoanele fizice care desfasoara activitati cu scop lucrativ (PFL);
e) asociatiile familiale (ASF);
f) societatile profesionale de avocati cu raspundere limitata (SPAR) si cabinetele individuale de avocat;
g) societatile profesionale notariale si birourile individuale notariale;
h) cabinetele medicale individuale (CMI);
i) societatile profesionale de practicieni in insolventa (SPI);
j) intreprinderile profesionale unipersonale cu raspundere limitata (URL);
k) institutiile publice (PUB), indiferent de sursa lor de finantare sau de categoria de contribuabili la care sunt incadrate;
l) autoritatile administrative, indiferent de sursa lor de finantare;
m) persoanele juridice care utilizeaza informatii clasificate sau detin documente ale caror specificatii tehnice sunt clasificate potrivit legii sau deruleaza contracte clasificate care impun, potrivit prevederilor legale, masuri speciale de securitate pentru protejarea unor interese esentiale de securitate ale statului, in situatia in care prin depunerea declaratiei D406 (SAF-T) ar furniza astfel de informatii;
n) asociatiile/persoanele fara scop patrimonial, alte entitati, care organizeaza si tin contabilitatea in partida simpla conform legii. In masura in care aceste asociatii/persoane/entitati opteaza pentru tinerea contabilitatii in partida dubla, acestea vor avea obligatia de depunere a fisierului standard de control fiscal (SAF-T), prin intermediul Declaratiei informative D406;
o) persoanele juridice a caror activitate este suspendata temporar prin inscrierea mentiunilor la registrul comertului nu au obligatia de depunere a fisierului standard de control fiscal (SAF-T) pentru perioada in care activitatea este suspendata temporar, conform art. 101 alin. (41) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare;
p) alte entitati care au solicitat suspendarea activitatii la organismele care le-au autorizat nu au obligatia de depunere a fisierului standard de control fiscal (SAF-T) pentru perioada in care activitatea este suspendata temporar, conform art. 101 alin. (42) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare;
q) alti contribuabili persoane fizice care realizeaza venituri din profesii liberale, precum si societatile profesionale/birourile/alte forme de organizare in cadrul carora acestia isi desfasoara profesia liberala si a caror activitate este organizata si reglementata prin legi speciale, in afara celor mentionati la lit. f), g), h) si i). Profesiile liberale sunt definite conform art. 7 pct. 34 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.
Raspuns oferit in luna iunie 2025 de catre specialistii site-ului PortalContabilitate.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile contabile + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Monografie acordarea de ajutoare membrilor de sindicat
Organizatiile sindicale conduc contabilitatea potrivit Reglementarilor contabile aprobate prin O.M.F.P. nr. 3.103/2017, cu modificarile si completarile ulterioare. Principalele surse de venit ale sindicatelor sunt cotizatiile membrilor, venituri neimpozabile pentru sindicat conform art. 15 din Codul fiscal.Vom stabili in acest articol monografia contabila pentru acordarea de ajutoare membrilor de sindicatReglementari legislative importante privind acordarea de ajutoare membrilor de sindicatArt....
vezi AICI monografia << Monografie Reparatie In Garantie
Din punct de vedere contabil, reparatiile efectuate in perioada de garantie ridica probleme legate de recunoasterea corecta a cheltuielilor, a provizioanelor si a relatiei cu clientii sau furnizorii implicati. In practica, pot aparea mai multe scenarii: reparatia este efectuata de firma vanzatoare pe cheltuiala proprie, de un service autorizat cu decontare ulterioara, sau direct de catre client cu rambursarea costurilor de catre furnizor.In acest articol vom prezenta o monografie contabila...
vezi AICI monografia << Monografie Achizitie Utilaj: Tratament Fiscal Si Studii De Caz
Achizitia unui utilaj reprezinta o investitie importanta pentru orice companie, indiferent de domeniul de activitate. Din punct de vedere contabil, aceasta operatiune trebuie inregistrata corect, respectand reglementarile privind imobilizarile corporale, amortizarea si tratamentul fiscal aferent. In acest articol vom prezenta pas cu pas monografia contabila pentru achizitia unui utilaj, de la momentul cumpararii pana la punerea in functiune, evidentiind conturile utilizate si implicatiile...
vezi AICI monografia << Rentrop & Straton a implinit 30 de ani! Consilier Taxe si Impozite a implinit 30 de ani!
Rentrop & Straton, cea mai cunoscuta companie din Romania din domeniul informatiilor specializate, aniverseaza 30 de existenta.Sunt 30 de ani in care aceasta companie mixta romano-germana a sprijinit in mod profesionist dezvoltarea sanatoasa a mediului antreprenorial, realizand peste 6.100 de produse destinate firmelor romanesti si profesionistilor din domenii vitale ale economiei: fiscalitate, contabilitate, legislatia muncii, resurse umane, protectia datelor etc.6.100 de produse. O...
vezi AICI monografia << Monografie Profit Reinvestit: Studii De Caz Utile
Profitul reinvestit reprezinta acea parte din castigul net al unei firme care nu este distribuita sub forma de dividende, ci este utilizata pentru dezvoltarea activitatii – de exemplu, pentru achizitia de echipamente, utilaje sau alte active necesare. Legislatia fiscala ofera facilitati companiilor care aleg sa isi reinvesteasca profitul, prin scutirea de impozit a acestor sume. Din perspectiva contabila, profitul reinvestit necesita o monografie contabila specifica, astfel incat sa...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Reparatii Auto: Cum Inregistrezi Reparatiile Pentru Dauna Autoturismului
Reparatiile auto sunt situatii frecvente care apar in activitatea unei firme si, pentru a fi tratate corect din punct de vedere financiar, au nevoie de o evidenta clara. Din punct de vedere contabil, aceste operatiuni pot ridica uneori semne de intrebare, de exemplu: cum se inregistreaza corect cheltuielile, ce conturi se utilizeaza si care sunt implicatiile fiscale?In acest articol vom prezenta trei studii de caz utile ce contin monografia contabila pentru reparatii auto. Scopul acestor exemple...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Dezvoltare Imobiliara Si Aspecte Fiscale Importante
Dezvoltatorii imobiliari se confrunta cu un set complex de operatiuni economice care necesita o evidenta contabila atenta si conforma cu reglementarile in vigoare. De la achizitia terenurilor si pana la vanzarea imobilelor finalizate, fiecare etapa implica tranzactii cu impact fiscal si contabil semnificativ.In acest articol prezentam o monografie contabila bine structurata pentru un dezvoltator imobiliar. Aceasta contine inregistrarile corecte in contabilitate si explicatii clare pentru fiecare...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Cod TVA Anulat
Anularea codului de TVA poate avea un impact semnificativ asupra activitatii unei firme, iar pentru a evita erorile si sanctiunile, este esential ca antreprenorii si contabilii sa cunoasca reglementarile legislative aplicabile. In acest articol vom prezenta tratamentul fiscal si contabil pentru codul de TVA anulat si o monografie contabila clara.Tratament fiscal-contabil pentru cod TVA anulatAnularea codului de TVA poate avea loc, conform art. 316 alin. (11) din Codul fiscal, in urmatoarele...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Factura Booking.com: Studii De Caz Utile
Factura emisa de platforma Booking.com ridica adesea semne de intrebare din perspectiva tratarii contabile si fiscale, mai ales in cazul firmelor care inchiriaza spatii prin intermediul acestui serviciu. In acest articol, analizam pas cu pas cum se inregistreaza factura de la Booking.com in contabilitate, ce monografii contabile se aplica si ce obligatii declarative revin firmei beneficiare.Inchirieri prin platforma Booking.com: aspecte important de stiutOrice persoana fizica sau juridica care...
vezi AICI monografia << Taxa de Mediu 2% Monografie Contabila
Taxa de mediu a fost instituita prin Legea nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, modificata si completata prin actele normative ulterioare. Aceasta taxa se aplica unei game variate de activitati si produse, de la autovehicule si anvelope uzate, la ambalaje si echipamente electrice si electronice, avand ca obiectiv principal descurajarea comportamentelor poluante si generarea de resurse financiare destinate proiectelor de protectie a mediului.Din perspectiva contabilitatii, taxa de mediu...
vezi AICI monografia <<