Cand o societate este nou infiintata, multi antreprenori se intreaba ce optiuni au la dispozitie pentru a asigura capitalul necesar inainte de a genera primele incasari.
Intrebare: "Pentru o societate nou infiintata, fara niciun fel de activitate, mai exista vreo modalitate de a pune la dispozitia societatii fonduri banesti pentru inceperea/desfasurarea activitatii curente (achizitii marfa, plati facturi) pana in momentul in care apar primele incasari, in afara de imprumutul de la asociat ca persoana fizica?
De asemenea, in cazul acordarii unui imprumut de catre asociatul unic catre societate, e suficienta doar existenta contractului de imprumut sau mai sunt si alte formalitati care trebuiesc indeplinite?
In plus, ca o ultima chestiune, ce implicatii fiscale exista in cazul acestor imprumuturi primite de catre societate de la asociatul unic in calitatea sa de persoana fizica (atat pentru societate cat si pentru asociat)?"
Raspuns:
Pentru o societate nou infiintata, care are nevoie de fonduri pentru a-si incepe sau desfasura activitatea, exista cateva modalitati prin care se pot aloca fonduri, spre exemplu:
1.Asociatul unic poate decide sa majoreze capitalul social prin aporturi in numerar, care vor fi apoi disponibile pentru desfasurarea activitatii. Cresterea capitalului social trebuie inregistrata conform procedurilor legale si reflectata in actele firmei.
2.Societatea poate lua imprumuturi de la banci sau alte institutii financiare, imprumuturi care pot avea diferite conditii de dobanda si rambursare, in functie de acordul negociat.
3.Societatea poate cauta sa obtina finantari nerambursabile prin diverse programe guvernamentale sau fonduri europene, in special daca activitatea societatii se incadreaza in anumite criterii eligibile.
4.O alta metoda frecvent utilizata pentru finantare este contractarea de imprumuturi de la asociati sau actionari.
Legislatia romaneasca nu interzice acordarea imprumuturilor intre asociati si societatile lor, iar aceste tranzactii nu sunt reglementate de legile specifice institutiilor de credit, fiind permise sub egida Codului Civil pentru non-profesionisti. In cele mai multe cazuri, imprumuturile sunt formalizate prin contracte de imprumut, ce trebuie sa fie in forma scrisa pentru a asigura trasabilitatea sumelor si pentru a servi drept justificare in tranzactiile ulterioare, cum ar fi conversia creantelor in capital social.
Detalii ale contractului de imprumut
-Obiectul contractului:
Definirea clara a sumei imprumutate si a conditiilor de rambursare, inclusiv prezenta sau absenta dobanzii.
-Dobanda:
Imprumuturile pot fi neremunerate sau remunerate, iar conditiile de dobanda trebuie stipulate in mod explicit in contract. In cazul dobanzilor penalizatoare pentru intarzieri, acestea sunt reglementate de Ordonanta Guvernului nr. 13/2011 privind dobanda legala remuneratorie si penalizatoare pentru obligatii banesti.Implicatii Fiscale si ContabileDin punct de vedere fiscal, dobanda perceputa pe imprumut este impozitata la o cota de 10%. Pentru societate, dobanda platita asociatului este o cheltuiala deductibila in limita reglementarilor fiscale.
Contabil, sumele primite sub forma de imprumut sunt inregistrate in conturile specifice:
-Contul 4551 "Actionari/asociati - conturi curente" pentru sumele lasate la dispozitie de actionari/asociati.
-Contul 4558 "Actionari/asociati - dobanzi la conturi curente" pentru dobanzile aferente.
Rambursarea imprumutului
Suma imprumutata trebuie rambursata la termenul agreat, si poate include dobanzi, conform contractului. Asociatul are dreptul sa recupereze sumele imprumutate conform termenilor contractuali, avand posibilitatea sa initieze actiuni de executare silita in cazul neindeplinirii obligatiilor de catre societate.
Reglementarile contabile privind situatiile financiare anuale individuale si situatiile financiare anuale consolidate din 29.12.2014 (Parte integranta din Ordin 1802/2014)
349. - Sumele depuse sau lasate temporar de catre actionari/asociati la dispozitia entitatii, precum si dobanzile aferente, calculate in conditiile legii, se inregistreaza in contabilitate in conturi distincte (contul 4551 "Actionari/asociati - conturi curente", respectiv contul 4558 "Actionari/asociati - dobanzi la conturi curente").
Contul 455 "Sume datorate actionarilor/asociatilor"
Cu ajutorul acestui cont se tine evidenta sumelor lasate temporar la dispozitia entitatii de catre actionari/asociati.
Contul 455 "Sume datorate actionarilor/asociatilor" este un cont de pasiv.
In creditul contului 455 "Sume datorate actionarilor/asociatilor" se inregistreaza:
- sumele lasate temporar la dispozitia entitatii de catre actionari/asociati (512, 531);
- dobanzile aferente sumelor depuse de actionari/asociati (666);
- sumele reprezentand dividende cuvenite actionarilor/asociatilor si lasate la dispozitia entitatii (457);
- diferentele nefavorabile de curs valutar, din evaluarea soldului in valuta, inregistrate la finele lunii, respectiv la inchiderea exercitiului financiar (665).
In debitul contului 455 "Sume datorate actionarilor/asociatilor" se inregistreaza:
- sumele restituite actionarilor/asociatilor (512, 531);
- diferente favorabile de curs valutar aferente datoriilor fata de actionari/asociati (765);
- sume reprezentand datorii fata de actionari/asociati, prescrise, scutite sau anulate, potrivit legii (758).
Soldul contului reprezinta sumele datorate de entitate actionarilor/asociatilor.
Raspuns oferit in luna octombrie 2024 de catre specialistii site-ului PortalCodulFiscal.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile contabile + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.
Foto: pixabay.com
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Restituire Suma Necuvenita: Cont Contabil si Reglementari Cheie
In relatiile de munca pot aparea, uneori, erori sau situatii neprevazute care determina plata unor sume de bani catre salariat fara un temei legal. De la salarii platite in exces sau indemnizatii de concediu de odihna acordate eronate, aceste sume sunt considerate necuvenite si, potrivit legislatiei in vigoare, angajatorul are dreptul sa solicite restituirea acestora. In acest articol prezentam principalele reglementari legale cu privire la returnarea sumelor necuvenite si contul in care se...
vezi AICI monografia << Monografie Constituire Provizioane Clienti Neincasati
Provizioanele reprezinta o componenta importanta a evidentei contabile si sunt utilizate pentru a reflecta obligatii sau pierderi viitoare certe sau probabile. Constituirea corecta a acestora ajuta companiile sa-si gestioneze riscurile financiare si sa respecte principiul prudentei.Cand se constituie provizioanele?Provizioanele se constituie atunci cand o entitate are o obligatie curenta (legala sau implicita) generata de un eveniment trecut, iar pentru solutionarea acesteia este probabil sa fie...
vezi AICI monografia << Venituri Din Alte Surse: Tratament Fiscal si Monografie Contabila
Conform Codului Fiscal din Romania, veniturile din alte surse reprezinta o categorie fiscala distincta, in cadrul careia sunt incluse toate veniturile obtinute de persoanele fizice care nu se incadreaza in alte categorii de venituri, cum ar fi: salarii, activitati independente, cedarea folosintei bunurilor, pensii, investitii etc. In acest articol vom analiza tipurile de venituri din alte surse si tratamentul lor fiscal, oferind si un exemplu de monografie contabila.Ce sunt veniturile din alte...
vezi AICI monografia << Drepturi Salariale Castigate In Instanta: Monografie Contabila Si Tratament Fiscal
Drepturile salariale castigate in instanta de catre angajati genereaza obligatii clare pentru angajatori, nu doar din punct de vedere juridic, ci si fiscal-contabil. Aceste sume trebuie tratate ca venituri salariale, impozitate si inregistrate corespunzator, inclusiv cu dobanzile legale aplicabile. In acest articol analizam regimul fiscal al acestor plati si prezentam un studiu de caz practic cu monografie contabila.Tratament fiscal si contabil drepturi salariale castigate in instantaDrepturile...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Achizitie Actiuni - Aspecte Cheie
Achizitia de actiuni reprezinta o operatiune frecventa in activitatea companiilor care doresc sa isi diversifice investitiile sau sa dobandeasca controlul asupra altor entitati. Din punct de vedere contabil, o astfel de tranzactie implica o serie de inregistrari specifice, in functie de natura actiunilor achizitionate (listate sau nelistate), scopul detinerii acestora si sursa de finantare utilizata. In acest articol prezentam principalele aspecte contabile legate de achizitia de actiuni, cu...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Ajustare TVA Stoc Marfa: Studii De Caz
Ajustarea TVA aferenta stocurilor de marfa este o operatiune contabila importanta, care trebuie tratata cu atentie pentru a respecta prevederile fiscale si a evita erorile in evidenta contabila. In acest articol, prezentam studii de caz relevante ce contin monografii contabile cu ajustarea de TVA pentru un stoc de marfa.Cand se face ajustarea de TVA?Ajustarea TVA in cazul achizitiilor de servicii si bunuri, altele decat bunurile de capital, este reglementata de art. 304 alin (1) din Codul...
vezi AICI monografia << Rentrop & Straton implineste 30 de ani! Consilier Taxe si Impozite implineste 30 de ani!
Rentrop & Straton, cea mai cunoscuta companie din Romania din domeniul informatiilor specializate, aniverseaza 30 de ani de existenta.Sunt 30 de ani in care aceasta companie mixta romano-germana a sprijinit in mod profesionist dezvoltarea sanatoasa a mediului antreprenorial, realizand peste 6.100 de produse destinate firmelor romanesti si profesionistilor din domenii vitale ale economiei: fiscalitate, contabilitate, legislatia muncii, resurse umane, protectia datelor etc.6.100 de...
vezi AICI monografia << Reevaluarea Imobilizarilor Corporale: Monografie Contabila si Aspecte Fiscale Importante
Reevaluarea imobilizarilor corporale se efectueaza pentru a reflecta in contabilitate valoarea justa a acestora, in conformitate cu realitatea economica si cu evolutiile pietei. Aceasta operatiune este necesara atunci cand exista diferente semnificative intre valoarea contabila si valoarea de piata a activelor, astfel incat situatiile financiare sa ofere o imagine fidela si relevanta pentru utilizatori. In acest articol vom prezenta aspecte cheie ce trebuie avute in vedere la aceasta operatiune...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Casare Mijloace Fixe: Cum Se Inregistreaza Scoaterea Din Uz A Activelor
Casarea mijloacelor fixe este o operatiune contabila esentiala care marcheaza scoaterea definitiva din functiune a unor active ale unei entitati, fie din cauza uzurii fizice sau morale, fie pentru ca nu mai sunt eficiente economic.In acest articol, vom prezenta aspecte cheie cu privire la procedura de casare a mijloacelor fixe si vom oferi exemple de monografii contabile.Procedura de casare a mijloacelor fixeConform prevederilor din OMFP 2861/ 2009 privind inventarierea, scoaterea din functiune...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Cesiune Actiuni si Reglementari Cheie
Cesiunea partilor sociale reprezinta transmiterea partilor sociale catre persoane care, astfel, vor dobandi calitatea de asociat. Cesiunea se realizeaza pe baza unui contract de cesiune, iar transmiterea partilor sociale trebuie inscrisa in registrul comertului. In acest articol vom prezenta aspecte fiscale esentiale si vom oferi un exemplu de monografie contabile pentru cesiunea actiunilor.Reglementari cheie cu privire la cesiunea de actiuniContractul de cesiune se va incheia intre:cedenti,...
vezi AICI monografia <<