Cand o societate este nou infiintata, multi antreprenori se intreaba ce optiuni au la dispozitie pentru a asigura capitalul necesar inainte de a genera primele incasari.
Intrebare: "Pentru o societate nou infiintata, fara niciun fel de activitate, mai exista vreo modalitate de a pune la dispozitia societatii fonduri banesti pentru inceperea/desfasurarea activitatii curente (achizitii marfa, plati facturi) pana in momentul in care apar primele incasari, in afara de imprumutul de la asociat ca persoana fizica?
De asemenea, in cazul acordarii unui imprumut de catre asociatul unic catre societate, e suficienta doar existenta contractului de imprumut sau mai sunt si alte formalitati care trebuiesc indeplinite?
In plus, ca o ultima chestiune, ce implicatii fiscale exista in cazul acestor imprumuturi primite de catre societate de la asociatul unic in calitatea sa de persoana fizica (atat pentru societate cat si pentru asociat)?"
Raspuns:
Pentru o societate nou infiintata, care are nevoie de fonduri pentru a-si incepe sau desfasura activitatea, exista cateva modalitati prin care se pot aloca fonduri, spre exemplu:
1.Asociatul unic poate decide sa majoreze capitalul social prin aporturi in numerar, care vor fi apoi disponibile pentru desfasurarea activitatii. Cresterea capitalului social trebuie inregistrata conform procedurilor legale si reflectata in actele firmei.
2.Societatea poate lua imprumuturi de la banci sau alte institutii financiare, imprumuturi care pot avea diferite conditii de dobanda si rambursare, in functie de acordul negociat.
3.Societatea poate cauta sa obtina finantari nerambursabile prin diverse programe guvernamentale sau fonduri europene, in special daca activitatea societatii se incadreaza in anumite criterii eligibile.
4.O alta metoda frecvent utilizata pentru finantare este contractarea de imprumuturi de la asociati sau actionari.
Legislatia romaneasca nu interzice acordarea imprumuturilor intre asociati si societatile lor, iar aceste tranzactii nu sunt reglementate de legile specifice institutiilor de credit, fiind permise sub egida Codului Civil pentru non-profesionisti. In cele mai multe cazuri, imprumuturile sunt formalizate prin contracte de imprumut, ce trebuie sa fie in forma scrisa pentru a asigura trasabilitatea sumelor si pentru a servi drept justificare in tranzactiile ulterioare, cum ar fi conversia creantelor in capital social.
Detalii ale contractului de imprumut
-Obiectul contractului:
Definirea clara a sumei imprumutate si a conditiilor de rambursare, inclusiv prezenta sau absenta dobanzii.
-Dobanda:
Imprumuturile pot fi neremunerate sau remunerate, iar conditiile de dobanda trebuie stipulate in mod explicit in contract. In cazul dobanzilor penalizatoare pentru intarzieri, acestea sunt reglementate de Ordonanta Guvernului nr. 13/2011 privind dobanda legala remuneratorie si penalizatoare pentru obligatii banesti.Implicatii Fiscale si ContabileDin punct de vedere fiscal, dobanda perceputa pe imprumut este impozitata la o cota de 10%. Pentru societate, dobanda platita asociatului este o cheltuiala deductibila in limita reglementarilor fiscale.
Contabil, sumele primite sub forma de imprumut sunt inregistrate in conturile specifice:
-Contul 4551 "Actionari/asociati - conturi curente" pentru sumele lasate la dispozitie de actionari/asociati.
-Contul 4558 "Actionari/asociati - dobanzi la conturi curente" pentru dobanzile aferente.
Rambursarea imprumutului
Suma imprumutata trebuie rambursata la termenul agreat, si poate include dobanzi, conform contractului. Asociatul are dreptul sa recupereze sumele imprumutate conform termenilor contractuali, avand posibilitatea sa initieze actiuni de executare silita in cazul neindeplinirii obligatiilor de catre societate.
Reglementarile contabile privind situatiile financiare anuale individuale si situatiile financiare anuale consolidate din 29.12.2014 (Parte integranta din Ordin 1802/2014)
349. - Sumele depuse sau lasate temporar de catre actionari/asociati la dispozitia entitatii, precum si dobanzile aferente, calculate in conditiile legii, se inregistreaza in contabilitate in conturi distincte (contul 4551 "Actionari/asociati - conturi curente", respectiv contul 4558 "Actionari/asociati - dobanzi la conturi curente").
Contul 455 "Sume datorate actionarilor/asociatilor"
Cu ajutorul acestui cont se tine evidenta sumelor lasate temporar la dispozitia entitatii de catre actionari/asociati.
Contul 455 "Sume datorate actionarilor/asociatilor" este un cont de pasiv.
In creditul contului 455 "Sume datorate actionarilor/asociatilor" se inregistreaza:
- sumele lasate temporar la dispozitia entitatii de catre actionari/asociati (512, 531);
- dobanzile aferente sumelor depuse de actionari/asociati (666);
- sumele reprezentand dividende cuvenite actionarilor/asociatilor si lasate la dispozitia entitatii (457);
- diferentele nefavorabile de curs valutar, din evaluarea soldului in valuta, inregistrate la finele lunii, respectiv la inchiderea exercitiului financiar (665).
In debitul contului 455 "Sume datorate actionarilor/asociatilor" se inregistreaza:
- sumele restituite actionarilor/asociatilor (512, 531);
- diferente favorabile de curs valutar aferente datoriilor fata de actionari/asociati (765);
- sume reprezentand datorii fata de actionari/asociati, prescrise, scutite sau anulate, potrivit legii (758).
Soldul contului reprezinta sumele datorate de entitate actionarilor/asociatilor.
Raspuns oferit in luna octombrie 2024 de catre specialistii site-ului PortalCodulFiscal.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile contabile + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.
Foto: pixabay.com
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Monografie Majorare Capital Social: Studii de Caz
Majorarea capitalului social inseamna cresterea valorii totale a capitalului subscris de asociati sau actionari intr-o societate. Cu alte cuvinte, este o operatiune prin care firma primeste fonduri suplimentare, care se inregistreaza oficial ca parte din capitalul sau social. In acest articol va prezentam 3 monografii contabile cu operatiunile aferente majorarii de capital social.Majorare capital social. Asociat persoana juridicaIntrebare:Va rog sa ma ajutati cu o monografie contabila pentru...
vezi AICI monografia << Monografii Contabile Institutii Publice
Institutiile publice, spre deosebire de entitatile din sectorul privat, se supun unui cadru contabil specific, reglementat de normele Ministerului Finantelor si alte acte normative in vigoare. In activitatea curenta, apar frecvent situatii contabile complexe care necesita o abordare riguroasa, in conformitate cu legislatia bugetara si fiscala aplicabila. In acest articol vom prezenta exemple concrete de monografii contabile care vizeaza situatii des intalnite in institutiile publice!Monografie -...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Colectarea Deseurilor Si Aspecte Fiscale
Activitatea de colectare a deseurilor este tot mai importanta in contextul protejarii mediului si al dezvoltarii durabile. Aceasta implica nu doar operatiuni logistice si tehnice, ci si aspecte contabile specifice. Indiferent daca este vorba despre deseuri reciclabile, menajere sau industriale, firmele care desfasoara astfel de activitati trebuie sa respecte o serie de reglementari fiscale si contabile. In aceasta monografie, prezentam modul de inregistrare in contabilitate a principalelor...
vezi AICI monografia << Monografie Gestionarea Subventiilor Si Reglementari Cheie
Subventiile sunt fonduri nerambursabile acordate de autoritati sau organizatii guvernamentale cu scopul de a sprijini diverse sectoare economice, de la agricultura si industrie pana la educatie si cercetare. O gestionare corecta este esentiala pentru conformitatea legala si pentru asigurarea transparentei si eficientei utilizarii fondurilor respective. Va prezentam in acest articol principalele reglementari contabile cu privire la gestionarea subventiilor si vom oferi o monografie contabila...
vezi AICI monografia << Monografie contabila spalatorie auto self service (cu jetoane)
Deschiderea si gestionarea unei spalatorii auto self-service implica nu doar aspecte operationale si tehnice, ci si obligatii contabile si fiscale specifice. Intrucat acest tip de afacere presupune incasari automate, este esential ca antreprenorii sa cunoasca tratamentul contabil adecvat si evidentierea corecta a veniturilor si cheltuielilor. In acest articol vom oferi informatii esentiale cu privire la inregistrarea in contabilitate a operatiunilor aferente acestei activitati...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Prosumator Si Obligatii fiscale
Avand in vedere cresterea numarului de persoane fizice si juridice care produc si consuma energie electrica este importanta cunoasterea legislatiei pentru aplicarea corecta a reglementarilor. In acest articol va prezentam principalele obligatii fiscale ale prosumatorilor si monografiia contabila aferenta.Ce este un prosumatorProsumatorii sunt persoane fizice sau juridice care produc energie din surse regenerabile pentru consumul propriu, iar surplusul il livreaza in reteaua nationala, primind in...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Reevaluare Cladiri
Reevaluarea cladirilor reprezinta un proces esential pentru reflectarea corecta a valorii acestora in evidentele contabile ale unei entitati. Aceasta procedura permite ajustarea valorii contabile a imobilizarilor in conformitate cu realitatile pietei, asigurand o imagine fidela a situatiei financiare. Va prezentam in acest articol cateva aspecte fiscale importante si monografia contabila a reevaluarii cladirilor.Aspecte fiscale importante privind reevaluare cladirilorDin punct de vedere fiscal,...
vezi AICI monografia << Monografie contabila tichete de masa si reglementari cheie
Tichetele de masa reprezinta un beneficiu extrasalarial frecvent intalnit in mediul de afaceri, oferit angajatilor pentru a sprijini costurile zilnice cu alimentatia. Din punct de vedere contabil, acestea implica inregistrari specifice atat pentru acordarea lor, cat si pentru deductibilitatea fiscala. Monografia contabila a tichetelor de masa trebuie sa respecte reglementarile in vigoare privind tratamentul lor fiscal si contabil, astfel incat firmele sa evite eventuale erori sau sanctiuni. In...
vezi AICI monografia << Monografie contabila cofetarie
Gestionarea contabila a unei cofetarii presupune o evidenta clara a tuturor operatiunilor financiare, de la achizitia ingredientelor pana la vanzarea produselor finite. Intrucat aceasta activitate implica atat productie, cat si comercializare, inregistrarile contabile trebuie sa reflecte corect toate tranzactiile, inclusiv cheltuielile, veniturile si taxele aferente. In acest articol, va prezentamdoua exemple practice de monografii contabile pentru cofetarii.Monografie contabila...
vezi AICI monografia << Monografie contabila privind depozitarea cerealelor
O monografie contabila bine structurata pentru depozitarea cerealelor este cruciala pentru a reflecta corect si transparent activitatile economice, stocurile si fluxurile financiare implicate. Prin acest articol, ne propunem sa oferim o prezentare detaliata a aspectelor contabile relevante pentru gestionarea depozitelor de cereale, incluzand evidentierea inregistrarilor contabile specifice, conform legislatiei in vigoare.Depozitarea cerealelor: aspecte legislativePotrivit pct. 284 din O.M.F.P....
vezi AICI monografia <<