Cadrul normativ cu caracter general aferent pieselor de schimb este dat de Legea nr. 82/1991 privind contabilitatea si de O.M.F.P. nr. 3.055/2009 privind contabilitatea. Potrivit acestor reglementari, piesele de schimb se cuprind in cadrul activelor circulante, considerand ca sunt utilizate in activitatea curenta a societatii sau sunt destinate comercializarii.
Acest lucru inseamna ca se presupune ca activele circulante de natura pieselor de schimb se vor utiliza intr-o perioada mai mica de 1 an. Daca, intamplator, perioada de consum a pieselor de schimb este mai mare de 1 an, tratamentul contabil initial al pieselor de schimb nu se modifica.
Din punctul de vedere al tratamentului contabil, acesta se detaliaza in functie de furnizorul pieselor de schimb.
Prezentam cele mai uzuale situatii posibile:
a) achizitie de la un furnizor din Romania, persoana inregistrata in scopuri de TVA, in baza unei facturi:
3024 = 401
"Piese de schimb" "Furnizori"
4426 = 401
"TVA deductibila" "Furnizori"
b) achizitie intracomunitara de piese de schimb, de la un furnizor dintr-un alt stat membru, in baza unei facturi externe, cunoscute sub denumirea de invoice:
3024 = 401
"Piese de schimb" "Furnizori"
4426 = 4427
"TVA deductibila" "TVA colectata"
Se necesita ca societatea sa fie inscrisa in Registrul operatorilor intracomunitari, inainte de efectuarea achizitiei, se efectueaza plata TVA prin taxare inversa, iar societatea declara achizitia intracomunitara in decontul de TVA si in declaratia recapitulativa 390.
c) achizitie de la o persoana fizica, neinregistrata in scopuri de TVA:
3024 = 401
"Piese de schimb" "Furnizori"
Documentul justificativ este borderoul de achizitie. Pentru fiecare dintre aceste situatii, este obligatoriu de intocmit Nota de receptie si constatare de diferente, cunoscuta in limbajul uzual sub denumirea de NIR. Acest document atesta intrarea in patrimoniu si reprezinta documentul prin care se predau piesele de schimb in responsabilitatea gestionarului.
La data la care se necesita utilizarea acestor piese de schimb, acestea se vor da in consum prin intocmirea Bonului de consum, document ce atesta cheltuiala cu piesele de schimb.
6024 = 3024
"Cheltuieli cu piesele de schimb" "Piese de schimb"
In functie de structura organizatorica a fiecarei societati, se pot stabilii proceduri interne de lucru, cu mai multe esaloane de aprobare a cheltuielii, cum ar fi intocmirea unor referate de necesitate, prin care se aproba scoaterea din gestiune a pieselor de schimb, prin decizia directorului tehnic, directorului general, administratorului, in functie de competenta decizionala a fiecarei persoane implicate.
Din punctul de vedere al gestiunii, conform art. 161 din O.M.F.P. nr. 3.055/2009, la scaderea din gestiune se poate utiliza una din urmatoarele metode:
- metoda primul intrat - primul iesit - FIFO;
- metoda ultimul intrat - primul iesit - LIFO;
- metoda cost mediu ponderat.
Retinem faptul ca pe parcursul exercitiului financiar, odata adoptata o metoda, aceasta nu se poate modifica in interiorul anului, situatie interzisa in mod expres si de art. 19 alin. (2) din Codul fiscal.
In ceea ce priveste stabilirea unui tratament fiscal, ca principiu general, cheltuielile cu piesele de schimb sunt deductibile la calculul impozitului pe profit, considerand ca utilajele si echipamentele pe care au fost montate sunt utilizate in activitatea societatii pentru realizarea de activitati economice si venituri impozabile, avand in vedere prevederile de la art. 21 alin. (1) din Codul fiscal.
Daca piesele de schimb sunt aferente unor autoturisme, reglementarile aplicabile incepand cu 01 iulie 2012, prevazute la art. 21 alin. (4) lit. t) din Codul fiscal, stabilesc ca sunt deductibile 50% cheltuielile in legatura cu autoturismele cu mase de pana la 3.500 kg si pana la 9 pasageri, pentru autoturismele ce nu sunt utilizate exclusiv in activitati economice.
De aici rezulta trei situatii:
1) daca autoturismele sunt utilizate in mod exclusiv in activitati economice, cheltuielile cu piesele de schimb pentru autoturisme sunt deductibile integral;
2) daca autoturismele sunt utilizate atat in activitati economice, cat si in alte scopuri, atunci cheltuielile sunt deductibile in procent de 50%.
Aceasta reglementare trebuie coroborata cu prevederile de la art. 1451 din Codul fiscal, ce reglementeaza o deducere de 50% si pentru TVA, cand autoturismele nu sunt utilizate integral in activitati economice, iar in costuri se va regasi si partea TVA devenita nedeductibila. In acelasi timp, amintim ca partea de costuri aferenta utilizarii autoturismului in folosul unei persoane fizice (salariat, administrator) este venit in natura si se impoziteaza la nivelul persoanei fizice. Procedura de impozitare este detaliata de pct. 70-75 din H.G. nr. 44/2004 privind normele de aplicare a Codului fiscal;
3) daca autoturismul nu este deloc utilizat in activitatea societatii, in acest caz nici cheltuiala cu piesele de schimb si nici TVA nu sunt deductibile fiscal.
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Monografie Contabila Achizitie Actiuni - Aspecte Cheie
Achizitia de actiuni reprezinta o operatiune frecventa in activitatea companiilor care doresc sa isi diversifice investitiile sau sa dobandeasca controlul asupra altor entitati. Din punct de vedere contabil, o astfel de tranzactie implica o serie de inregistrari specifice, in functie de natura actiunilor achizitionate (listate sau nelistate), scopul detinerii acestora si sursa de finantare utilizata. In acest articol prezentam principalele aspecte contabile legate de achizitia de actiuni, cu...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Ajustare TVA Stoc Marfa: Studii De Caz
Ajustarea TVA aferenta stocurilor de marfa este o operatiune contabila importanta, care trebuie tratata cu atentie pentru a respecta prevederile fiscale si a evita erorile in evidenta contabila. In acest articol, prezentam studii de caz relevante ce contin monografii contabile cu ajustarea de TVA pentru un stoc de marfa.Cand se face ajustarea de TVA?Ajustarea TVA in cazul achizitiilor de servicii si bunuri, altele decat bunurile de capital, este reglementata de art. 304 alin (1) din Codul...
vezi AICI monografia << Rentrop & Straton implineste 30 de ani! Consilier Taxe si Impozite implineste 30 de ani!
Rentrop & Straton, cea mai cunoscuta companie din Romania din domeniul informatiilor specializate, aniverseaza 30 de ani de existenta.Sunt 30 de ani in care aceasta companie mixta romano-germana a sprijinit in mod profesionist dezvoltarea sanatoasa a mediului antreprenorial, realizand peste 6.100 de produse destinate firmelor romanesti si profesionistilor din domenii vitale ale economiei: fiscalitate, contabilitate, legislatia muncii, resurse umane, protectia datelor etc.6.100 de...
vezi AICI monografia << Reevaluarea Imobilizarilor Corporale: Monografie Contabila si Aspecte Fiscale Importante
Reevaluarea imobilizarilor corporale se efectueaza pentru a reflecta in contabilitate valoarea justa a acestora, in conformitate cu realitatea economica si cu evolutiile pietei. Aceasta operatiune este necesara atunci cand exista diferente semnificative intre valoarea contabila si valoarea de piata a activelor, astfel incat situatiile financiare sa ofere o imagine fidela si relevanta pentru utilizatori. In acest articol vom prezenta aspecte cheie ce trebuie avute in vedere la aceasta operatiune...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Casare Mijloace Fixe: Cum Se Inregistreaza Scoaterea Din Uz A Activelor
Casarea mijloacelor fixe este o operatiune contabila esentiala care marcheaza scoaterea definitiva din functiune a unor active ale unei entitati, fie din cauza uzurii fizice sau morale, fie pentru ca nu mai sunt eficiente economic.In acest articol, vom prezenta aspecte cheie cu privire la procedura de casare a mijloacelor fixe si vom oferi exemple de monografii contabile.Procedura de casare a mijloacelor fixeConform prevederilor din OMFP 2861/ 2009 privind inventarierea, scoaterea din functiune...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Cesiune Actiuni si Reglementari Cheie
Cesiunea partilor sociale reprezinta transmiterea partilor sociale catre persoane care, astfel, vor dobandi calitatea de asociat. Cesiunea se realizeaza pe baza unui contract de cesiune, iar transmiterea partilor sociale trebuie inscrisa in registrul comertului. In acest articol vom prezenta aspecte fiscale esentiale si vom oferi un exemplu de monografie contabile pentru cesiunea actiunilor.Reglementari cheie cu privire la cesiunea de actiuniContractul de cesiune se va incheia intre:cedenti,...
vezi AICI monografia << Monografie Majorare Capital Social: Studii de Caz
Majorarea capitalului social inseamna cresterea valorii totale a capitalului subscris de asociati sau actionari intr-o societate. Cu alte cuvinte, este o operatiune prin care firma primeste fonduri suplimentare, care se inregistreaza oficial ca parte din capitalul sau social. In acest articol va prezentam 3 monografii contabile cu operatiunile aferente majorarii de capital social.Majorare capital social. Asociat persoana juridicaIntrebare:Va rog sa ma ajutati cu o monografie contabila pentru...
vezi AICI monografia << Monografii Contabile Institutii Publice
Institutiile publice, spre deosebire de entitatile din sectorul privat, se supun unui cadru contabil specific, reglementat de normele Ministerului Finantelor si alte acte normative in vigoare. In activitatea curenta, apar frecvent situatii contabile complexe care necesita o abordare riguroasa, in conformitate cu legislatia bugetara si fiscala aplicabila. In acest articol vom prezenta exemple concrete de monografii contabile care vizeaza situatii des intalnite in institutiile publice!Monografie -...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Colectarea Deseurilor Si Aspecte Fiscale
Activitatea de colectare a deseurilor este tot mai importanta in contextul protejarii mediului si al dezvoltarii durabile. Aceasta implica nu doar operatiuni logistice si tehnice, ci si aspecte contabile specifice. Indiferent daca este vorba despre deseuri reciclabile, menajere sau industriale, firmele care desfasoara astfel de activitati trebuie sa respecte o serie de reglementari fiscale si contabile. In aceasta monografie, prezentam modul de inregistrare in contabilitate a principalelor...
vezi AICI monografia << Monografie Gestionarea Subventiilor Si Reglementari Cheie
Subventiile sunt fonduri nerambursabile acordate de autoritati sau organizatii guvernamentale cu scopul de a sprijini diverse sectoare economice, de la agricultura si industrie pana la educatie si cercetare. O gestionare corecta este esentiala pentru conformitatea legala si pentru asigurarea transparentei si eficientei utilizarii fondurilor respective. Va prezentam in acest articol principalele reglementari contabile cu privire la gestionarea subventiilor si vom oferi o monografie contabila...
vezi AICI monografia <<