Tratamentul contabil pentru acordarea tichetelor sau cadourilor in bani sau obiecte - articole conta.ro
Contabilitate � Conta.ro
Va asteptam online 24 ore din 24 sub sloganul: 100% contabilitate!
Puteti cere, oferi si gasi solutii la orice problema de contabilitate si fiscalitate. Si in plus aveti legislatia economica actualizata si un modul important de resurse umane.

Tratamentul contabil pentru acordarea tichetelor sau cadourilor in bani sau obiecte


expert contabil Domnica Vasiliu


Regimul fiscal al tichetelor cadou oferite de angajatori salariatilor

1. Din perspectiva impozitului pe profit - sunt deductibile daca se incadreaza in 2% din fondul de salarii, fiind asimilata unei cheltuieli sociale.

Potrivit prevederilor Legii nr. 193/2006 privind acordarea tichetelor cadou si a tichetelor de cresa, cu modificarile si completarile ulterioare, tichetele cadou se procura de catre angajatori de la unitati emitente si se pot utiliza pentru campanii de marketing, studiul pietei, promovarea pe piete
existente sau noi, pentru protocol, pentru cheltuielile de reclama si publicitate, precum si pentru cheltuieli sociale.

Potrivit prevederilor art. 21 - cheltuieli alin. (3), urmatoarele cheltuieli au deductibilitate limitata: c) cheltuielile sociale, in limita unei cote de pana la 2%, aplicate asupra valorii cheltuielilor cu salariile personalului, potrivit Legii nr. 53/2003, Codul muncii, cu modificarile si completarile ulterioare.
in cadrul acestei limite, pot fi deduse si cheltuielile reprezentand: tichete de cresa acordate de angajator in conformitate cu legislatia in vigoare, cadouri in bani sau in natura oferite copiilor minori si salariatilor, cadouri in bani sau in natura acordate salariatelor etc.

2. Din perspectiva impozitului pe venit salarii - se impoziteaza cu 16% deoarece se considera avantaje care sunt cuprinse in venitul brut lunar din salarii.

Potrivit art. 55 alin. (1) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare: "sunt considerate venituri din salarii toate veniturile in bani si/sau in natura obtinute de o persoana fizica ce desfasoara o activitate in baza unui contract individual de munca sau a unui statut special prevazut de lege, indiferent de perioada la care se refera, denumirea veniturilor ori de forma sub care se acorda…"

Potrivit prevederilor pct. 70 lit. i) dat in aplicarea art. 55 alin. (3) din Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, tichetele cadou acordate potrivit legii, indiferent daca acestea sunt acordate potrivit destinatiei si cuantumului prevazute la art. 55 alin. (4) lit. a) din Codul fiscal (cadourile oferite de angajatori in beneficiul copiilor minori ai angajatilor, cu ocazia Pastelui, zilei de 1 iunie, Craciunului si a sarbatorilor similare ale altor culte religioase, precum si cadourile oferite angajatelor cu ocazia zilei de 8 martie, in limita sumei de 150 lei) sunt avantaje primite de persoana fizica.

3. Din perspectiva contributiilor sociale obligatorii - tichetele cadou nu se cuprind in baza lunara de calcul al contributiilor sociale obligatorii potrivit art. 296^15 lit. o) din Codul fiscal, cu conditia acordarii potrivit legii.

Regimul contabil al tichetelor cadou oferite de angajatori salariatilor


Achizitia tichetelor cadou conform facturii cu comision aferent (se intocmeste NIR):

%                          =                      401                            512,4
5328                                          "Furnizori"                     500
"Alte valori"
628 10
"Serviciu"
4426 2,4
"TVA deductibila"

Plata facturii catre furnizor:

401                            =                   5121             512,4
"Furnizori"                                         "Banca"

Acordarea tichetelor pe baza unor liste cu semnaturi de primire si bon de consum ca document contabil:
 
6458                           =                                 5328                   500
"Costuri sociale"                                      "Alte valori"

Din perspectiva impozitului pe profit, costul de 500 lei se va compara cu 2% din fondul de salarii (rulaj cont 641) si se va considera deductibila la calculul fiscal suma care se incadreaza in acest procent.


EXEMPLU

Fond salarii = 5.000
Cost social = 500
Plafon deductibilitate cost social = 2% x 5.000= 100
Cost social deductibil = 100
Cost social nedeductibil = 400

Din perspectiva impozitului pe venit salarii, suma de 500 lei se va prelua in statul de salarii, doar in scop de calcul, ca suma impozabila in sensul calcularii venitului - baza de calcul pentru impozit salarii. Suma va fi taxata cu 16%, iar impozitul se va retine din salariul datorat angajatului.

Regimul fiscal al cadourilor in bani si in natura

1. Din perspectiva impozitului pe profit, sunt deductibile daca se incadreaza in 2% din fondul de salarii, fiind asimilate unei cheltuieli sociale.

Pentru angajator, din punctul de vedere al impozitului pe profit, aceste cheltuieli cu cadourile in bani si in natura sunt deductibile la calculul impozitului pe profit drept cheltuieli sociale, in limita unei cote de pana la 2%, aplicata asupra valorii cheltuielilor cu salariile personalului, potrivit Legii nr. 53/2003 - Codul muncii, cu modificarile si completarile ulterioare.

2. Din perspectiva impozitului pe venit salarii - cadourile in bani si in natura se impoziteaza cu 16% potrivit art. 55 alin. (3) din Codul fiscal.

Potrivit prevederilor pct. 70 dat in aplicarea art. 55 alin. (3) din Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, la stabilirea venitului impozabil se au in vedere si avantajele primite de persoana fizica, cum ar fi:
a) folosirea vehiculelor de orice tip din patrimoniul afacerii, in scop personal;
b) acordarea de produse alimentare, imbracaminte, cherestea, lemne de foc, carbuni, energie electrica, termica si altele;
c) abonamentele la radio si televiziune, pentru mijloacele de transport, abonamentele si costul convorbirilor telefonice, inclusiv cartelele telefonice;
d) permisele de calatorie pe diverse mijloace de transport;
e) cadourile primite cu diverse ocazii, cu exceptia celor mentionate la art. 55 alin. (4) lit. a) din Codul fiscal;
f) contravaloarea folosintei unei locuinte in scop personal si a cheltuielilor conexe de intretinere, cum sunt cele privind consumul de apa, consumul de energie electrica si termica si altele asemenea, cu exceptia celor prevazute in mod expres la art. 55 alin. (4) lit. c) din Codul fiscal;
g) cazarea si masa acordate in unitati proprii de tip hotelier;
h) contravaloarea primelor de asigurare suportate de persoana juridica sau de o alta entitate, pentru angajatii proprii, precum si pentru alti beneficiari, cu exceptia primelor de asigurare obligatorii potrivit legislatiei in materie.

Daca insa se incadreaza in limita de 150 lei pe fiecare persoana si pe eveniment nu se impoziteaza cu 16% conform art. 55 alin. (4) din Codul fiscal: ajutoarele de inmormantare, ajutoarele pentru pierderi produse in gospodariile proprii ca urmare a calamitatilor naturale, ajutoarele pentru bolile grave si incurabile, ajutoarele pentru nastere, veniturile reprezentand cadouri pentru copiii minori ai salariatilor, cadourile oferite salariatelor, contravaloarea transportului la si de la locul de munca al salariatului, costul prestatiilor pentru tratament si odihna, inclusiv transportul pentru salariatii proprii si membrii de familie ai acestora, acordate de angajator pentru salariatii proprii sau alte persoane, astfel cum este prevazut in contractul de munca. Cadourile oferite de angajatori in beneficiul copiilor minori ai angajatilor, cu ocazia Pastelui, zilei de 1 iunie, Craciunului si a sarbatorilor similare ale altor culte religioase, precum si cadourile oferite angajatelor cu ocazia zilei de 8 martie sunt neimpozabile, in masura in care valoarea cadoului oferit fiecarei persoane, cu orice ocazie din cele de mai sus, nu depaseste 150 lei.

3. Din perspectiva contributiilor sociale obligatorii - cadourile in bani si in natura nu se cuprind in baza lunara de calcul al contributiilor sociale obligatorii potrivit art. 29615 lit. b) din Codul fiscal, cu conditia incadrarii lor in limita de 150 lei pe fiecare persoana si pe eveniment: ajutoarele de inmormantare, ajutoarele pentru pierderi produse in gospodariile proprii ca urmare a calamitatilor naturale, ajutoarele pentru bolile grave si incurabile, ajutoarele pentru nastere, veniturile reprezentand cadouri pentru copiii minori ai salariatilor, cadourile oferite salariatelor, contravaloarea transportului la si de la locul de munca al salariatului, costul prestatiilor pentru tratament si odihna, inclusiv transportul pentru salariatii proprii si membrii de familie ai acestora, acordate de angajator pentru salariatii proprii sau alte persoane, astfel cum este prevazut in contractul de munca.

Cadourile oferite de angajatori in beneficiul copiilor minori ai angajatilor, cu ocazia Pastelui, zilei de 1 iunie, Craciunului si a sarbatorilor similare ale altor culte religioase, precum si cadourile oferite salariatelor cu ocazia zilei de 8 martie nu intra in baza de calcul, in masura in care valoarea cadoului oferit fiecarei persoane, cu orice ocazie dintre cele de mai sus, nu depaseste 150 lei.

Cadourile in bani si in natura acordate cu ocaziile de mai sus care depasesc 150 lei, precum si cadourile oferite cu alte ocazii, sunt impozabile din punctul de vedere al impozitului pe venit si al contributiilor sociale obligatorii.




Examenul CECCAR 2020

100 de Subiecte rezolvate

- explicatii si temeiuri legale -

Click AICI >>


 

Comenteaza acest articol in forum

Articol de: Oana Margulescu - www.conta.ro
Data: 2013-01-16
Vizualizari: 9358


  Alte ContaArticole
postat la: 2020-09-25
MEEMA (Ministerul Economiei, Energiei si Mediului de Afaceri) face demersuri pentru a veni in sprijinul operatorilor economici din turism si propune garantarea in procent de 100% a voucherelor oferite ca alternativa la rambursare, aferente calatoriilor anulate in contextul pandemiei COVID-19. Citeste mai mult ...
postat la: 2020-09-25
ANAF (Agentia Nationala de Administrare Fiscala) reaminteste contribuabililor ca data limita pentru depunere notificarii, prin care se manifesta intentia de a beneficia de masura de restructurare a obligatiilor bugetare restante, este 30 septembrie 2020. Citeste mai mult ...
postat la: 2020-09-23
Administratia Judeteana a Finantelor Publice Teleorman informeaza ca in Monitorul Oficial nr. 817 din 4 septembrie 2020 a fost publicata O.U.G. nr. 153/2020 pentru instituirea unor masuri fiscale de stimulare a mentinerii/cresterii capitalurilor proprii, precum si pentru completarea unor acte normative. Citeste mai mult ...
  Conta Newsletter

MODIFICARILE din Contabilitate in 2020 - 9 Proceduri Contabile actualizate la zi Fii un contabil informat!

Aboneaza-te GRATUIT si vei primi Raportul Special

MODIFICARILE din Contabilitate in 2020 - 9 Proceduri Contabile actualizate la zi


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


  Conta Director
  Conta Site
  Conta Topicuri Forum
Copyright Conta Online / Conta.ro 2006 - 2020. Toate Drepturile rezervate
Un proiect: Fokus Digital Services