Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Voicu Rogojan's Content - Forum 100% contabilitate - Conta.ro

Salt la continut


Voicu Rogojan's Content

There have been 35 items by Voicu Rogojan (Search limited from 12-December 07)



Sort by                Order  

#229522 FACTURA catre firma din SUA/Canatada

Postat de Voicu Rogojan on 07 August 2010 - 05:51 AM in Arhiva

Buna ziua,

Sunt PFA neplatitor de TVA, cu venitul in sistem real.
As dori sa stiu, care dintre dumneavoastra ati mai emis facturi catre firme din afara UE, daca puteti sa ma lamuriti cu urmatoarele:

1. Am inteles ca trebuie sa emit 2 facturi, una in engleza (invoice) cu suma in EUR/USD si una in romana cu suma convertita in RON la cursul oficial BNR al zilei in care o emit. Este corect?

2. In momentul in care incasez factura in EUR/USD de la clientul meu din New Jersey, SUA, cum o trec in registrul de incasari si plati?
a) In RON, convertit la cursul zilei din data incasarii sau din data facturarii?
b) In USD/EUR in registrul de incasari/plati sau este nevoie de alt registru de incasari si plati in valuta?

3. Trebuie sa duc ceva declaratii suplimentare la fisc in afara de 220/200 ?

Va multumesc anticipat,
Voicu Rogojan



#229626 FACTURA catre firma din SUA/Canatada

Postat de Voicu Rogojan on 09 August 2010 - 06:11 PM in Arhiva

Buna ziua,

Poate cineva sa ofere un raspuns la aceste intrebari?

Banuiesc ca sunt multi pe acest forum care factureaza societati comerciale din strainatate (UE/non-UE) si nu sunt singur.

Best Regards,
Voicu Rogojan



#230263 Cheltuieli Protocol si Rezerva legala

Postat de Voicu Rogojan on 24 August 2010 - 11:52 AM in Arhiva

Buna ziua,

As avea cateva intrebari, referitor la contabilitatea in partida simpla.

1. Rezerva legala (de 5% din venitul net) cum se trece in RJIP? La fiecare sfarsit de luna (in 30/31) sau la sfarsit de an (30 decembrie)? Eu le-am trecut la sfarsitul lui Decembrie anul trecut (5% din venitul net rezerva legala). Contabila mi-a confirmat ca e OK.
As dori si alte pareri


2. Cheltuielile de protocol (2% din venitul net), cum le introduc in RJIP ? Le trec la sfarsit de luna sau la sfarsit de an? (ca in cazul rezervei legale).
Sau trec facturile pentru mancare/sucuri, etc normal in RJIP si la sfarsit de an introduc ceva "DEDUCERE PROTOCL", 2% din venitul net pe an?



#239173 Cheltuieli cu pregatirea profesionala - facultate

Postat de Voicu Rogojan on 08 March 2011 - 03:51 AM in Arhiva

Buna ziua,

O intrebare am si eu. Daca sunt PFA, cu CAEN principal 6311 - Prelucrare informatica a datelor, dar am si alte 2 CAEN-uri (Service si Consultanta IT) si doresc sa urmez o facultate de profil: Facultatea de Informatica - Universitatea BAbes Bolyai sau Facultatea de STiinte Economice - specializarea informatica economica, pot sa deduc taxa de scolarizare? (2500-3000 ron / an) cat si cheltuielile de admitere?

Si daca da, cum fac? Cer la facultate factura? Sau contract de sponsorizare?

Eu am obtinut PFA-ul in baza unui atestat Microsoft, si doresc sa ma perfectionez prin a obtine o diploma de licenta de la universitatea babes-bolyai in informatica sau informatica economica. Banuiesc ca ar trebui sa fie deductibile cheltuielile cu studiile.

Corectati-ma daca gresesc,

Multumesc,
Voicu Rogojan



#216409 !Noul proiect de lege a pensiilor / CAS obligatoriu conventii civile / dr...

Postat de Voicu Rogojan on 12 January 2010 - 03:43 AM in Arhiva

Salut,

Mersi de raspunsuri. Intre timp am aflat pe site la realitatea (nu stiu daca am voie sa postez link), dar voi cita:

Citeaza

După ce vineri anunțase că este posibil să se ridice excepția de la plata CAS-ului în cazul contractelor privind drepturile de autor, șeful de la Muncă face acum un pas înapoi.

Mihai Șeitan susține că "unii s-au inflamat în necunoștință de cauză" și că, de fapt nu era vorba decât despre o idee ce urmează să fie analizată la nivelul ministerelor, după ce a fost prezentată în ședința de Guvern de săptămâna trecută.

Ministrul a mai declarat că măsura e posibil să nici nu fie adoptată. Dar dacă totuși se va adopta, ea va fi inclusă în proiectul noii legi a sistemului de pensii și nu va intra în vigoare decât odată cu acesta, adică cel mai devreme în 2011.

Ca urmare s-ar putea aplica din 2011 cel devreme. Oricum nu stiu daca ar fi chiar ni discutie si PFA-ul, deoarece la PFA (fie ca e contract de prestari servicii sau conventie civila) deja e obligatorie pensia (~30% din cat de clari).

Parerea mea personala e ca pentru mine ca PFA daca fac un contract cu cineva sa-i instalez un Linux, va trebui sa ii cer cu 30% mai mult , sau mi-ar lua 30% din instalare doar pt pensie ? Pai aia cu PFA care au si TVA ce se fac? Impozitele se pot deduce, dar ca PFA mai trebuie sa si traiesti... nu poti sa iti decontezi si ciorapii si hainele si cadourile si iesitu in oras, si mersul la c***e , sau berile ce le bei pe terasa.

De asemenea daca se va aplica celor care obtin venituri exclusive din asta. In situatia asta, oricine isi face un SRL cu minim 2 asociati, se autoangajeaza, isi face contract de muncac u 1 ora / zi (iese la vreo 1/8 din salariul minim pe economie) si plateste un 50 ron. la pensie si la revedere.

Altfel, am da faliment cu totii. Personal (nu vreau sa intru in polemica cu nimeni), dar pe mine pensia e ultimul lucru ce ma intereseaza. Mai ales cu noile reglementari cu iesitul la 65 de ani de pensie. Pentru mine ar fi execrabil sa dau pe langa 16% si 5,5%, sa mai dau 31% din ce castig la pensii. Vorba aia, trebuie sa fim sociali, dar totusi..... sa dai 31% pentru o pensie pe care 90% ai sanse sa NU O APUCI NICIODATA? ....
Am 21 de ani, si personal mi se cam rupe in 16 de pensie, intentionez sa lucrez in Romania doar pana ce termin facultatea. Odata ce-am terminato, adio Romania. Ca orice tanar, am un depozit in banca in care pun cam ... 31% din ce castig pentru calatorii si un master in strainatate. Ca vorba aia, la varsta asta te formezi profesional, nu la 40 de ani.

Mi se pare scarbos sa vina Guvernul si sa imi ia acesti bani chiar acum la tinerete, pentru o pensie de care nu ma prea intereseaza. De altfel nu ma prea intereseaza sa mai fiu cetatean roman in urmatorii 5-10 ani, iar motivele mele sunt impartasite de multi.

De altfel, in IT foarte multi sunt chiar angajati ca PFA deoarece angajarea prin PFA permite plata unui "salariu" cu mult mai bun si mai decent. CAS-urile imense sunt una dintre principalele cauze ale salariilor mici de la noi. Ori munca de programator, inginer de sistem sau developer nu e o munca usoara, si nu e pentru oricine. Singura metoda sa atragi astfel de tineri sa lucreze pentru tine ca si firma romaneasca e sa le dai un salariu decent,nu? Eu garantez oricui, cu 1200-1300 ron/luna nici un absolvent de facultate nu se va angaja, in conditiile ni care are alternative suficiente in tarile occidentale. Pe timpul facultatii, din nou nu se va angaja, deoarece munca in IT presupune efroturi mari, iar implica riscul intarzierii absolvirii facultatii. Chiar daca tanarul acumuleaza experienta, el nu isi va risca studiile pentru un salariu mic.
Ori, cu PFA salariul creste cu 30-40%, iar ajunge la un plafon unde un tanar va accepta (cel putin pe timpul facultatii sau in primii ani de experienta) sa lucreze. Angajarea ca PFA in IT e, deocamdata, una din putinele sanse ca un tanar sa aiba parte de un salariu decent. Pe 90% din tineri ii cam doare in 16 de pensia ce o vor primi dupa 65 de ani. Cu nivelul actual de trai, nu prea pauci varsta aia, si daca o apuci, majoritatea avocatilor, contabililor sau informaticienilor batrani lucreaza in continuare si fac bani. Cunosc cazuri.

Numai bine, si raspundeti daca aveti informatii noi,
Voicu Rogjoan



#216329 !Noul proiect de lege a pensiilor / CAS obligatoriu conventii civile / dr...

Postat de Voicu Rogojan on 11 January 2010 - 02:54 PM in Arhiva

Buna ziua,

Vad ca pe foarte multe forumuri inca nu se discuta despre acest proiect de lege, desi este deja larg dezbatut in presa. Referitor la faptul ca se va impune ca obligatorie contributia CAS pentru conventii civile si drepturi de autor.

Eu unul sunt inregistrat ca PFA din Octombrie 2009, si lucrez cu clienti cu contract de presatari servicii.

In acest moment, stiu ca pentru PFA este obligatorie contributia CASS (Sanatate) de 5,5% si pentru CAS (Pensii) de ~31% dintr-un venit declarat (asigurat).

Nelamurirea mea este daca acest nou proiect de lege a pensiilor ne va afecta si pe noi ca PFA ? (Fiind vorba de conventii civile in acest proiect, desi legi (legisatia e varza nu pot gasi definitia exact la conventiile astea, stiu ca se faceau itnr-o vreme intre firme si persoane fizice sau intre persoane fizice si PFA). Si se impozitau cu 10% si erau scutite de restul.

In orice caz, vreau sa stiu (si nu doar eu, ci majoritatea care suntem PFA in acest moment), daca cumva acest nou proiect de lege ne va OBLIGA sa platim 31,3% din TOT ce incasam? (Ce declaram in declaratia 200)? Sau in continuare vom plati 31,3% din cat declaram (intr-o vreme era 29% x 1/4 din salariul mediu brut pe economie, care acuma e ~1830 RON/luna).

As dori, care dintre dumneavoastra sunteti avocati sau contabili sa lamuriti acest lucru, deoarece e o chestiune ce ne ingrijoreaza foarte mult si pe mine, si pe alti prieteni care lucram cu PFA, deoarece daca s-ar aplica aceasta lege, ne e frica sa nu ajungem sa platim peste 50% din tot ce incasam la stat (16%+5,5% sanatate + 31,3% pensii).


Va rog sa imi raspundeti la intrebare care stiti mai multe despre asta, deoarece informatiile gasite pe internet nu sunt complete, iar spre mirarea mea inca nu am vazut discutata aceasta problema pe nici un forum.

Numai bine,
Voicu Rogojan



#227099 rata masina PFA

Postat de Voicu Rogojan on 19 June 2010 - 10:34 PM in Arhiva

Vezi postareaiorga marian, la Jan 24 2010, 02:08 PM, a spus:

buna ziua. am un PFA (I) si as dori sa stiu daca pot deduce din venituri rata de la masina. masina are contract de comodat cu PFA.

va multumesc

Da, se poate. Treci Masina pe PFA si o amortizezi pe o perioada de X luni / ani. Daca ai luato pe un credit pe 36 luni, amortizezi masina pe 36 de luni (masina trecuta in registru sau in ce acte trebuie si imparti valoarea masinii la 36 de luni) si pui rata de amortizare.

Rata de leasing sau credit la orice produs nu se poate deduce, dar produsul poate fi amortizat daca are valoare mai mare de 1800 ron si o amortizezi.

Un contabil te poate ajuta, eu am fost la 2 contabili si mi-au confirmat ca se poate dar cu AMORTIZARE.

Best Regards,
Voicu Rogojan

Vezi postareaSERBAN MARIANA, la Jun 9 2010, 07:33 AM, a spus:

nu se poate deduce nici o cheltuiala pe comodat

Cum se face ca majoritatea care au masina pe PFA si le deduc pe baza de comodat?
Am intrebat si eu acest lucru la contabili si mi-au confirmat ca se poate dar trebuie avut grija (ordin de deplasare, etc). E mai stufos, dar se poate. Contractul de comodat cu masina il faci tu intre tine ca PFA si masina. Ca urmare tu folosesti masina ca PFA iar benzina , repartiile, service-ul se pot deduce pe PFA, daca o folosesti in scop de PFA. Daca esti PFA pe IT si mergi la un client care sta la 20 km de tine sa ii reinstalezi un windows sau sa ii repari un calculator, iti poti deduce benzina.

La fel e si cu contractul de comodat pe locuinta unde iti desfasori activitatea. Iti deduci cheltuielile pentru camera unde iti desfasori activitatea.

De unde ati scoso ca nu se poate deduce nici o cheltuiala pe comodat? Din contra, comodatul pentru asta e facut.



Vezi postareacorpus, la Jan 24 2010, 07:45 PM, a spus:

Nu.

Gresit, se poate. Dar cu limita si in scopul activitatii ca PFA.

Dupa mentalitatea voastra de aici, nici o cheltuiala n-ar fi deductibila.

Sunteti cumva angajati la fisc, sau sunteti cumva platiti de vreun partid politic sa speriati lumea pe aici?

Sfatul meu: mergeti la un contabil autorizat, pentru 50-100 ron va lamureste tot. Asa am procedat eu. Mai bine dati 50/100 ron decat sa platiti amenzi. Aia de la fisc nu va ajuta cu nimic.



#250111 PFA - Avize necesare

Postat de Voicu Rogojan on 01 September 2012 - 07:55 PM in Infiintare, radiere, modificare, suspendare PFA

Nu ai nici o treaba cu sanepidul (nici macar nu mai exista aceasta institutie comunista).
Aviz de mediu, protectia muncii, etc nu iti trebuie ca nu ai angajati. Ca PFA pe IT cat timp nu esti fraier sa angajezi pe carte de munca, nu ai nici o treaba cu acceste baliverne comuniste.

Ai nevoie de: Registru inventar, registru jurnal incasasri si plati, registru de vanzari, registru cumpaarari, registru unic de control. Eu sunt neplatitor de TVA ( nu inteleg dc ai facut greseala sa te faci platitor de TVA). Ca platitor de TVA ai nevoie de mai multe documente, registre, asa ca va trebui sa apelezi la un contabil. Nu de alta dar TVA-ul e o chestie foarte complexa si serioasa. Iar amenzile sunt atat de mari incat ai toate sansele sa ajungi boschetar in urma lor. La TVA nu se merita sa risti fara un contabil. Trebuie sa intelegi ca legile sunt facute in asa fel de complicate, incat sa ai nevoie de contabil pentru orice rahat daca esti platitor de TVA.

Daca ai venituri sub 10.000 RON / luna nu ti se preteaza sa te faci platitor de TVA. Pt ca deducerile la TVA sunt crima. Si o s-o sfarsesti platind in prostie la stat + controale abuzive la ordinea zilei.

E doar o sugestie.Te-as sfatui dupa primul an sa iti faci un calcul serios si sa vezi cum ti-e mai bine.
Doar daca ai clienti mulit persoane juridice se merita sa ai TVA. Si incasari serioase incat sa si ramai cu ceva.



#236663 PFA - Registrul operatorilor intracomunitari

Postat de Voicu Rogojan on 05 February 2011 - 05:49 AM in Contabilitate PFA

Buna ziua,

Doresc sa ma inscriu in ROI, pentru a putea sa imi achizitionez niste produse din UE. Si, eventual , pe viitor daca voi presta servicii in alte tari din UE.

Sunt PFA, neplatitor de TVA, pe venit real

As dori sa stiu daca pentru inscrierea in Registrul Operatorilor Intracomunitari, devin obligatoriu platitor de TVA? Sau doar primesc un cod cu "RO" in fata pe care sa il folosesc pe facturile catre UE ?

As dori sa stiu, pot sa raman in continuare neplatitor de TVA si inregistrat in ROI ? Mentionez ca nu voi depasi suma de 10.000 EUR, ca produse achizitionate si nici ca incasari .

Va rog sa nu imi dati paste din lege, ca am citit legea si nu am inteles nimic din ea :)
Va rog, de asemenea, sa nu ma "sfatuiti" sa angajez un contabil ,pentru ca, atunci, nu veneam pe forum sa va cer lamuriri.
Va rog, de asemenea, sa nu ma sfatuiti sa ma duc la Asistenta Contribuabili, ca am fost deja de vreo 5 ori si nu m-au ajutat cu nimic.

Multumesc,
Voicu Rogojan



#236690 PFA - Registrul operatorilor intracomunitari

Postat de Voicu Rogojan on 05 February 2011 - 08:49 PM in Contabilitate PFA

Vezi postareaG David, la Feb 5 2011, 06:55 PM, a spus:

Daca o firma neinregistrata ca platitoare de TVA efectueaza achizitii de bunuri cu o valoare mai mare de 10.000 de euro dintr-o tara din Uniunea Europeana, trebuie sa se inregistreze in scopuri de TVA, conform art. 153.1, printr-o procedura speciala, numai pentru aceste operatiuni intracomunitare.
PFA va fi obligata sa plateasca TVA calculata asupra valorii achizitiilor intracomunitare, fara a avea dreptul sa deduca TVA aferenta acestei operatiuni. De asemenea, persoana impozabila are obligatia depunerii unui decont special de TVA (301) pentru declararea achizitiei intracomunitare respective, precum si declaratie recapitulativa (390).

Am inteles. Dar daca presteaza un PFA neplatitor de TVA servicii catre o firma din UE? Primeste codul "RO", si nu plateste TVA mai departe?

Best Regards,
Voicu Rogojan



#228430 Inregistrare la cheltuieli bonuri de casa

Postat de Voicu Rogojan on 15 July 2010 - 03:07 PM in Arhiva

Salut,

Se pot inregistra bonuri de casa in registru in limita a 100 RON. Acestea pot fi bonuri de restaurant, benzina, taxi, medicamente. In general sunt bonuri pentru consumabile. Cel putin mie asa mi-a zis contabila.

Vezi postareaDeimara, la Jul 15 2010, 10:25 AM, a spus:

Imi raspunde si mie cineva, va rog?



#234629 pfa nou infiintat

Postat de Voicu Rogojan on 03 January 2011 - 08:20 PM in Infiintare, radiere, modificare, suspendare PFA

Vezi postareaDan I., la Jan 3 2011, 01:36 PM, a spus:

Dl. Voicu, cand l-am sfatuit pe Daniel sa-si completeze RJIP, am facut-o in primul rand ptr. a avea un instrument de verificare a acelui plafon de 35.000 EUR.
Restul precizarilor erau doar cu titlu informativ, iar referinta la cheltuielile de protocol, sub forma de zambet, am facut-o stiind ca uneori contribuabilii se avanta sa-si deduca mai multe decat "inghite" fiscul.
In faza actuala Daniel ar avea de tinut strict evidenta incasarilor, si e mai putin relevanta afundarea in deductibilitatea/nedeductibilitatea anumitor categorii de cheltuieli. O sa aiba timp sa se lamureasca pana ce depaseste cei 35.000 EUR incasati anual, singur sau cu ajutorul unui contabil, cum e cu evidenta in sistem real.

In ceea ce priveste cunoasterea Legilor/HG/OUG/Cod Fiscal etc., daca Daniel nu ar fi vrut sa aiba de a face cu ele, si-ar fi angajat un contabil de la inceput, si nu mai bantuia pe forumuri de conta.ro
Lecturand Codul Fiscal, varianta ultima!, macar isi face o idee despre subiect, nu devine expert contabil.

Dl. Voicu, ai perfecta dreptate, la sistemul legislativ/fiscal romanesc, aflat in permanenta schimbare (hotarari si legi ce se bat cap in cap, aberatii, prevederi stufoase, de neinteles chiar si ptr. specialisti etc.), este aproape imposibil sa te descurci, ca simplu PFA/contribuabil.
Ar insemna ca, in loc sa-ti desfasori activitatea ptr. care ai fost autorizat, sa studiezi zi de zi legile si normele...
Eu inca ma intreb daca toate astea sunt facute de niste amatori/imbecili, sau au drept scop sa dea de lucru contabililor si avocatilor.

Avocat, CEDO, procese....?! :thumbup:
Cine si cum are timp/bani/nervi sa lupte in instanta cu ANAF-ul, in speranta ca peste cativa ani UE ii va da dreptate?!
Intr-o societate normala, sfatul tau e de bun simt dar, asa cum ai observat, aici nu avem de a face cu o astfel de tara... Nici macar bananiera nu o putem numi, ca cei de acolo nu prea se omoara cu scrisul/cititul :cool:

Have fun!

Iti dau dreptate. Chiar discutam cu cineva pe un blog despre problema cu justitia noastra. Nu avem timp si bani de avocati si procese. Si intr-adevar, sunt mii de firme de avocatura si de contabilitate care traiesc de pe urma sistemului si a legilor proaste. Ma uit si eu cat de mult am de lucru pentru clienti si ma gandesc si eu de unde naiba sa mai am timp sa citesc toate imbecilitatile legislative.



#234573 pfa nou infiintat

Postat de Voicu Rogojan on 31 December 2010 - 05:53 PM in Infiintare, radiere, modificare, suspendare PFA

Vezi postareaDan I., la Dec 29 2010, 02:16 PM, a spus:

2. Eu te sfatuiesc sa tii la zi Registrul Jurnal de Incasari si Plati (RJIP), eventual in format electronic. Astfel vei sti si cand depasesti plafonul de 35.000 EUR/an. In RJIP inregistrezi toate incasarile si platile (conform facturilor si chitantelor). Atentie: platile (cheltuielile) trebuie sa fie facute in scopul obtinerii de venituri: tel. mobil, internet, rechizite etc. Nu ptr. mancare, haine, bautura... "protocol" :-)

Gresit. Poti deduce si cheltuielile de protocol in limita a 2% din venitul net din care se scad cheltuielile deductibile si cele cu impozitul (e o formula de calcul mai alambicata). Cheltuieli de protocol NU pot fi tutun sau alcool. Se pot deduce bonuri de restaurant, de pizza, etc. In codul fiscal e explicat mai detaliat cum sta treaba cu protocolul

Se deduc si cheltuielile cu intretinerea (in functie de suprafata alocata in contractul de comodat) si cu electricitatea.
De asemenea sunt deductibile si taxele de protectie sau pe aer (adica CAS si CASS). Si amortizarea mijloacelor fixe, cat si consumabilele necesare pentru birou.

Transportul este deductibil, atata cat sa fie realizat in scopul obtinerii de venituri. Deci, daca vrei sa te plimbi cu taxi, iti deduci 2 bonuri in aceeasi zi, cu conditia sa ai un contract cu un client ce sta departe de tine sau sa ai facturi achitate, bunuri cumparate (in scopul realizarii de venituri) ziua respectiva.

Grija mare la taxi, nu baga la cheltuieli bonuri din zile in care nu ai avut activitate care poate fi documentata (facturi achitate sau contracte).
Daca vrei sa iti deduci benzina, trebuie sa ai ordin de deplasare semnat si stampilat de client.

Iarasi, daca ai cheltuieli de protocol, sau cheltuieli cu intretinerea casei sau a masinii unde ai contract de protocol, acelea sunt partial eductibile (pentru partea alocata). Deci iti trebuie si fise de operatiuni, jurnal de operatiuni diverse si centralizator cheltuieli nedeductibile.

Vezi postareaDan I., la Dec 29 2010, 02:16 PM, a spus:

3. Poti emite facturile in format electronic, pe baza unei decizii de alocare a unei plaje de numere. Decizia este data de tine, in format scris - vezi pe google. Exista softuri de facturare specializate, unele gratuite, altele nu... La fel si ptr. chitante.

Absolut corect. Atata sa le ai printate in caz de control. Poti folosi IceFact sau factureaza punct ro care sunt gratuite.

Vezi postareaDan I., la Dec 29 2010, 02:16 PM, a spus:

5. Citeste si tu legile legate de PFA si Codul Fiscal (macar partea cu privire la PFA).

Degeaba le citesti ca sunt multe, proaste si se bat cap in cap. Mai mult, sunt interpretabile. Daca iti vine ANAF in control, cheama un avocat acolo. Ca altfel nu scapi fara amenda / spaga. 95% din procesele impotriva ANAF sunt castigate oricum, deoarece jurispundenta CEDO da castig de cauza contribuabilului in cazul legilor proaste / interpretabile.

Discuta cu un contabil si un avocat. 100-200 RON nu-i mult. Legile le-am citit si eu pana mi-au iesit pe urechi si nu am ajuns la nici o concluzie.

Nu uitati ca traiti intr-o tara bananiera, unde analfabetii si semidoctii ocupa functii inalte.
Ministerul Finantelor Publice e renumit mondial pentru incompetenta si imbecilitatea celor care il conduc, cat si a angajatilor.

Numai bine si un an nou fericit!
Voicu Rogojan



#236662 registru control

Postat de Voicu Rogojan on 05 February 2011 - 05:45 AM in Contabilitate PFA

Buna Ziua,

Contabila mea imi spunea ca nu este necesar sa detin un registru unic de contorl, deoarece acesta este obligatoriu doar pentru persoanele juridice.

Cu toate acestea, definirea PFA-ului ca persoana juridica sau fizica este vaga, unele legi zic ca nu e, altele legi zic ca e. Legislatie proasta si imbecila (ca deobicei).

Intrebarea mea pt dvs care sunteti contabili, avocati sau ati avut control fiscal:

1. Este necesar registrul unic de control ?

2. Eu am PFA din 2009, Octombrie. Daca il achizitionez acuma, risc sa iau amenda pentru ca l-am achizitionat prea tarziu?

Va rog sa NU imi prezentati pasaje din lege, deoarece deja am citit Legea 252 / 2003, care reglementeaza treaba asta si nu m-a lamurit cu nimic, deoarece unele legi zic ca PFA e pers juridica, altele zic ca nu.

As dori un raspuns cat se poate de repede

Numai bine,
Voicu Rogojan



#236207 Calcul contributii PFA 2011

Postat de Voicu Rogojan on 31 January 2011 - 03:25 AM in Arhiva

Vezi postareag.alina, la Jan 23 2011, 03:46 PM, a spus:

In primul rand, multumesc mult pentru raspunsuri!
Clientul ar urma sa fie o firma din strainatate iar baza materiala, software-ul si venitul lunar ar veni de la acest client, deci cred ca intru destul de usor la capitolul de activitate dependenta. Cat ar deveni taxele datorate la bugetul de pensii si sanatate in acest caz?

Ca sa imi imbunatatesc situatia as putea sa incerc sa figurez ca angajat in cadrul unei firme oarecare. Nu sint sigura dar am inteles ca in acest caz norma de venit se injumatateste.

Nu stiu daca OUG 82/2010 (care a modificat OUG 58/2010) mai are vreo referire la PFA.

Daca tu lucrezi de acasa sau stiu de unde, nu folosesti nici o baza materiala a clientului. Daca ai fi trecut ca activitate dependenta, ai plati aceleasi impozite ca si pe cartea de munca, iar acele impozite ar fi retinute la sursa si ar trebui platite de catre clientul tau din strainatate. Deci o gramada de contributii si impozite, undeva intre 40 si 60% din incasarile tale. Si ar trebui platite de clientul tau, nu de tine.

Codul Fiscal romanesc se aplica in Romania, si nu in afara Romaniei.
Doar in capul alora de la Ministerul Finantelor codul fiscal romanesc se aplica peste tot, pamantul e plat, iar soarele se invarte in jurul lunii.

Deci n-ai cum sa fii reconsiderata ca dependenta, pentru ca nu are nici o logica. Nu vad cum o sa vina clientul tau in Romania lunar sa iti plateasca CAS-urile si sa stea la cozi sa depuna declaratii pentru tine. E imposibil. Si el nici macar nu e obligat sa faca asta, ca nu e persoana juridica romana.

Si faptul ca folosesti software-ul lui, pai tu crezi ca aia de la ANAF vin cu armata de specialisti in IT la tine in control sa verifice exact ceea ce faci tu ? Majoritatea dintre ei nu stiu vorbi limba romana corect, dapoi sa mai aiba cunostinte in IT :)))) Aia nu isi cunosc propriile legi si regulamente, dapoi sa mai si stie ei ce software folosesti tu. Sa fim seriosi.

Majoritatea de pe forum-uri sfatuiesc pe toti sa se adresese DGFP / ANAF - Asistenta contribuabili. Eu n-am sa te sfatuiesc asta, deoarece oamenii aia nu te ajuta cu nimic. Pe mine nu m-au ajutat cu nimic si m-au tratat in scarba. M-am trezit ca stiu eu mai bine legea decat ei....

Eu te-as sfatui sa citesti OUG 82/2010 si sa vezi clar daca indeplinesti CLAR toate acele criterii (parca sunt 4 acum) pentru fi reconsiderata ca activitate dependenta ceea ce faci tu.

Daca nu ti-e clar, jurispundenta CEDO sustine ca, daca legea este interpretabila, trebuie interpretata obligatoriu in favoarea contribuabilului. Daca iti comenteaza cei de la ANAF in control, ii dai in tribunal si gata. 95% din procesele cu ANAF sunt castigate usor, din cauza unor inspectori tampiti care vin in control si aplica legea dupa cum au ei chef. De altfel, ei au si obiceiul de a intimida si abuza contribuabilii. In acest caz daca tu castigi procesul cu ei, faci o scrisorica frumoasa catre ANAF si o publici si in presa (pe un blog sau pe undeva) unde ceri demiterea functionarului incapabil / abuziv / imbecil. Un sut in fund e mereu un pas inainte :))))

Ca sa te lamuresc pe scurt, cu aceste legi noi ce vei plati ca PFA:

1. IMPOZIT PE VENIT - 16% din a) VENITUL NET ANUAL sau b) NORMA ANUALA DE VENIT
2. Contributii la asigurarile sociale de sanatate - 5,5% din a) VENITUL NET ANUAL sau b) NORMA ANUALA DE VENIT
3. Contributii la Pensii - minim 222 RON / luna* (poti plati mai mult decat vrei)

*La pensii platesti 31,3% din venitul tau asigurat. Iti poti alege ce venit vrei, dar sa nu fie mai mic decat 35% din valoarea salariului mediu brut. 222 RON / luna este contributia minima lunara.



#227100 Ce intelegeti din "răspundere în solidar cu firmele cu care lucrează"

Postat de Voicu Rogojan on 19 June 2010 - 10:49 PM in Arhiva

Vezi postareaPopu, la Jun 19 2010, 12:55 PM, a spus:

Persoanele care au venituri din activități independente vor răspunde în solidar cu firmele cu care lucrează pentru contribuțiile sociale și impozitele datorate dacă banii încasați vor fi asimilați câștigurilor salariale, potrivit unui proiect de OUG pentru modificarea Codului Fiscal.
În cazul reconsiderării unei activități ca activitate dependentă se aplică regulile de determinare a impozitului și a contribuțiilor sociale obligatorii, stabilite potrivit legii, pentru veniturile din salarii realizate în afara funcției de bază. (...) Orice activitate poate fi reconsiderată drept activitate dependentă în conformitate cu principiul prevalenței economicului asupra juridicului, dacă sunt îndeplinite criteriile prevăzute la art. 7, alin. (1), pct. 2. În cazul reconsiderării unei activități ca activitate dependentă, impozitul pe venit și contribuțiile sociale obligatorii, stabilite potrivit legii, vor fi recalculate și virate fiind datorate solidar de către plătitorul și beneficiarul de venit", se arată în proiectul de ordonanță, care ar urma să intre în vigoare la 1 iulie.
Articolul complet e la pagina:
http://www.capital.ro/articol/impozite-mai...tm_campaign=rss

Daca tu lucrezi ca PFA, substituind contractul de munca, ei te vor putea forta sa platesti impozite ca pentru un salariat cu carte de munca. Deci la un venit lunar de 2200 ron vei plati vreo 600-700 ron si angajatorul tau va plati inca 600-700 ron .

Vei plati tot bullshitu de taxe care trebuie sa il plateasca aia cu carte de munca. Si mai rau, va plati si angajatorul tau.

Ca sa scapi de problema asta, trebuie sa renegociezi contractele tale, astfel incat din ele sa reiasa ca sunt de prestari servicii si sa nu reiasa nici o relatie de subordonare intre tine si angajatorul tau. Daca esti pe IT, incearca sa lucrezi de acasa sau de pe laptopul personal.

Oricum fiscul cand vine in control vine la tine acasa, la sediul tau profesional ,deci nu la firma unde lucrezi. Deci majoritatea articolelor nu prea pot fi probate.

Vezi postareaPopu, la Jun 19 2010, 03:34 PM, a spus:

Din asta eu inteleg ca daca esti PFA si te prinde garda folosind de pilda un calculator la un punct de lucru al platitorului de venit, automat esti considerat dependent de acesta (folosesti baza materiala a platitorului de venit). Prin asta orice PFA care are si contract de munca cu firma X, daca are venituri pe PFA de la firma X, venitul respectiv este asimilat salariului.

Nu prea au cum sa probeze asta, ca sediul tau de PFA e la tine acasa, nu la platitorul de venit. Fiscul vine la tine acasa in control, n-are de unde sa stie ce faci tu toata ziua. Le zici ca lucrezi de acasa, le arati calcul tau, 2-3 site-uri facute de tine, contractele si actele. Pa si pusi. In contract sa nu fie mentionate ore de lucru, sau faptul ca trebuie sa lucrezi la sediul platitorului de venit. Doar cu contractul pot proba ca tu lucrezi la sediul clientului. In rest, in acte sediul tau e acasa, ei n-au de unde sa stie pe unde umbli tu toata ziua. Daca nu estio acasa, ai fost l o bere cu prietenii sau la c***e.

Vezi postareaPopu, la Jun 19 2010, 03:34 PM, a spus:

Sunt ceva contabili pe site-ul acesta sau sunt doar pfa-uri care au citit intr-o masura mai mica / mai mare codul fiscal si legile statului ...?

E o lege tampita, ca toate legile date de guvernul Boc. Mare lucru n-o sa prea faca.

Vezi postareaPopu, la Jun 19 2010, 05:50 PM, a spus:

Aici am gasit ordonanta de urgenta.
http://codfiscal.money.ro/act-pdf/2010-06-...odul-fiscal.pdf
Litera f) e fenomenala, f) orice alte elemente care reflectă natura dependentă a activității.
Totusi legile nu-s facute sa fie aplicate nu interpretate dupa bunul plac de catre organul fiscal?

Ca punctul f) sa poata fi aplicat, trebuie sa se bazeze ceva. Ei nu pot sa iti dea decizii dupa bunul plac. In caz contrar, ii dai in judecata in contencios administrativ si ei vor trebui sa probeze in instanta ca tu depinzi de platitorul de venit. Daca ei nu au ce proba, orice judecator va anula decizia, deoarece aceste paragrafe de lege de tipul "orice alte elemente..." trebuie probate pe baza unui fapt rational. Adica ei trebuie sa gaseasca ceva concret prin care sa reiasa ca tu depinzi de angajator. In caz contrar, ei n-au ce sa iti faca.

Sunt multe institutii (Politie, Fisc, etc.) care dau amenzi sau decizii pe ochi frumosi. Si in 99% din cazuri acestea sunt contestate si anulate. Vedeti amenzile auto, 90% sunt contestate si mai toate sunt anulate. Din ce cauza? Din cauza ca-s prosti politistii si nu stiu sa le dea :)



#227106 Ce intelegeti din "răspundere în solidar cu firmele cu care lucrează"

Postat de Voicu Rogojan on 20 June 2010 - 12:18 AM in Arhiva

Vezi postareaPopu, la Jun 19 2010, 11:18 PM, a spus:

@Voicu Rogojan
Multumesc pentru toate informatiile, eu pot sa zic ca sunt un caz fericit, nu am contact de munca cu nici o firma din romania, lucrez cu o firma din state; daca ma poti lamuri cu un lucru, e obligatoriu contractul cu firma din state sau pot sa lucrez doar pe baza de factura ...?Multumesc anticipat!
Fiscul la mine in control prefer sa nu vina, sunt la norma de venit si nu prea tin nici o evidenta :). Acum cu toata agitatia asta probabil o sa caut sa vad ce anume ar trebui sa am minim.

Suntem in aceeasi situatie amandoi. Si eu am contract cu o firma din state. Le emit factura lunara catreo persoana juridica din ro. Eu din pacate nu sunt pe norma de venit, deoarece in Cluj-Napoca norma de venit e exorbitanta (29.000 ron / an). Am preferat venitul real deoarece it imai poti deduce una alta (facultate, abonament mobil, masina, etc). E obligatoriu sa ai contract, iar in contract sa nu fie specificate date care ar putea da impresia unei relatii de subordonare (deci sa nu fie specificat orarul, sau ca tre sa respecti nush ce indicatii, sau mentiuni cu privire la concedii medicale, etc). Sa fie doar mentiunea "partile contractante se obliga sa respecte regulamentele de colaborare stabilite de comun acord". Iar acele regulamente pot fi regulamente interne, puse intr-un document intern sau ceva (poate fi document electronic intr-un sharepoint sau VPN). Ma cam indoiesc ca niste bugetari angajati pe pile cunosc notiunile pe care noi le folosim :) E bine ,deci, sa ai un contract din care sa reiasa clar ca nu esti subordonat. Cel putin de ochii fiscului.

Dupa cum am zis mai sus, aspectele legate de activitatea IT si online nu pot fi verificate de fisc. Nu au competenta, nici atributia. Mai rau, nici nu prea cred ca in afara de Solitaire mai stiu ei sa faca altceva. Iti pui Ubuntu sau Slackware pe laptop sau un FreeBsd, le arati linia de comanda si le zici: nah baieti, cautati probe :))))))

Vezi postareaPopu, la Jun 19 2010, 11:18 PM, a spus:

Cand faceam referinta la Firma X, ma gandeam la toti angajatii din IT(si nu numai) care isi primesc o parte din venituri pe PFA si au si cartea de munca tinuta de firma cu care au contract ca si PFA, acolo e evidenta subordonarea (cel putin mie asa imi lasa impresia)

Din pacate in acest caz, daca sunt angajati platiti cu o parte din venituri pe PFA e evidenta subordonarea. Poti scapa doar daca activitatea ca PFA in contract e ceva total diferit fata de ce e in contracutl de munca. In acest caz se poate trece total pe PFA. Nu au ei cum sa verifice ca tu lucrezi de la domiciliu sau de la birou. Daca e control pe la birou, deschideti un CS sau un Age of Empries / Heroes 3, si le ziceti ca faceti PC party si va jucati in retea :))))))))

Toata ideea ii sa aratam fiscului ca noi desfasuram activitati comerciale (prestari servicii) si nu muncim pentru firmele respective. Asa vom avea acelasi regim de impozitare ca orice alta activitate comerciala.

Noi, cei din IT avem un renume, prin faptul ca stapanim niste cunostinte pe care gunoaiele din guvern / politica / administratie nu le pot stapani. La urma urmei noi suntem elita Romaniei in materie de exporturi. Nu trebuie sa lasam un guvern nenorocit sa isi bata joc de munca noastra.



#227108 Ce intelegeti din "răspundere în solidar cu firmele cu care lucrează"

Postat de Voicu Rogojan on 20 June 2010 - 12:52 AM in Arhiva

Vezi postareaPopu, la Jun 20 2010, 12:42 AM, a spus:

Vezi postareaVoicu Rogojan, la Jun 20 2010, 01:18 AM, a spus:

Poti sa-mi dai cumva un template pentru contract, sau ma poti ghida spre un site de unde ti-ai luat asa ceva, am incercat sa-ti trimit un PM dar nu merge
Mersi
criss@personal.ro

Sunt membru nou, si nu merge mesageria. Template-uri de contracte cred ca gasesti chiar pe site (conta.money.ro). Cauta pe google formular contract prestari servicii. Trebuie un contract simplu de prestari servicii si tradus in engleza.



#246803 Proiect OUG care modifică Codul Fiscal - 02.12.2011

Postat de Voicu Rogojan on 29 December 2011 - 11:04 PM in Legislatie specifica PFA

ANUNT IMPORTANT! Normele de venit pentru IT au fost reintoduse.
Verifiati www.monitoruloficial.ro , din 29.12.2011, Partea a I-a M. Of. Partea I nr. 931 29 Decembrie 2011
Pagina nr.15



#246813 Proiect OUG care modifică Codul Fiscal - 02.12.2011

Postat de Voicu Rogojan on 30 December 2011 - 04:57 PM in Legislatie specifica PFA

Am verificat pe www.monitoruloficial.ro

Vom plati 31,3% din VENITUL DECLARAT (care e 35% din venitul mediu brut folosit la funamentarea bugetului asigurarilor sociale, in jur de 2100-2200 RON), deci platim inainte.

ATENTIE!!! La calculul CASS, cheltuielile cu CAS / CASS sunt NEDEDUCTIBILE!



#246799 Proiect OUG care modifică Codul Fiscal - 02.12.2011

Postat de Voicu Rogojan on 29 December 2011 - 04:12 PM in Legislatie specifica PFA

Vezi postareaVital, la 29 December 2011 - 08:37 AM, a spus:

Da, cred că am încurcat borcanele! Pe site-ul celor de la avocatnet.ro a fost publicată, la 28.12.2011, ordonanața guvernului nr. 30. Eu am considerat că este vorba de ordonanța care a fost aprobată de guvern în ședința ținută cu o seară înainte (adică la 27.12.2011). Astăzi însă am făcut o mică investigația și am descoperit că OG nr. 30 a fost publicată în monitorul oficial la data de 02.09.2011! Așa că am tras concluzii pripite în postarea de mai sus.

În concluzie: agricultura este în pom, iar pomu'n aer! Cine are textul ordonanței recent adoptate de guvern?

Salut,

OUG a fost aprobata, dar nu stim in ce forma. Nicaieri nu se mentioneaza despre schimbarea bazei de calcul la PFA. Mai mult, presa nu a scris absolut nimic despre asta.

Textul final o sa il vedem in Monitorul Oficial zilele acestea.



#246405 Proiect OUG care modifică Codul Fiscal - 02.12.2011

Postat de Voicu Rogojan on 06 December 2011 - 06:35 AM in Legislatie specifica PFA

Am citit si eu azi proiectul.

E a 3a incercare in 2 ani de a supune PFA-urile la impozitele pe care le platesc salariatii. Vorbim de o impozitare totala de 46.52%. E ENORM!



#246760 Proiect OUG care modifică Codul Fiscal - 02.12.2011

Postat de Voicu Rogojan on 25 December 2011 - 04:28 PM in Legislatie specifica PFA

Va reamintesc ca asta nu e prima incercare de a impune impozitarea CAS (31,3% din venitul net) la PFA.

Prima incercare a fost in Ianuarie 2010, in proiectul legii pensiilor. A doua incercre a fost esecul OUG nr.58/2010, daca tineti minte, ce a fost abrogata dupa 2 luni.

Asta este a 3a, iar s-a putea sa nu se aprobe.

In alta ordine de idei, proiectul acestei ordonante s-a aflat pe agenda de lucru a guvernului din 22.12.2011:
http://www.gov.ro/in..._l1a115495.html
http://www.gov.ro/gu..._l1a115497.html

Nu pare sa fi fost aprobata pana acum.

Furthermore, a fost publicat si proiectul de hotarare de guvern privind NORMELE METODOLOGICE de aplicare a acestui proiect de OUG:

http://discutii.mfin..._HG571_9dec.pdf

Iar in norme nu apare nicaieri acel punct 97 cu CAS-ul la PFA.

Mai mult, acel proiect de OUG nu abroga decat prevederile OUG NR. 58/2010 (care a fost abrogata de 1 an prin OUG 82/2010) , si nu articolele din legea pensiilor - L263/2010, ce reglementeza plata CAS-ului de catre PFA-uri , si nici articolele din legea sanatatii, ce reglementeaza CASS-urile pt PFA.

Ca urmare, acest proiect de OUG nici macar nu poate fi aplicat.



#246434 Proiect OUG care modifică Codul Fiscal - 02.12.2011

Postat de Voicu Rogojan on 07 December 2011 - 01:03 AM in Legislatie specifica PFA

Bun,

Deci avem urmatoarea situatie:

PFA incaseaza 1000 RON NET

IMPOZIT CAS - 31,3% x 1000 RON = 313 RON
IMPOZIT CASS - 5,5% x 1000 RON = 55 RON

Aceste 2 impozite de mai sus sunt NEDEDUCTIBILE, deci platesti la venitul net FARA SA SCAZI CAS-urile (pana acuma erau deductibile)

Ai CAS-uri totale de 358 RON. 1000 RON - 358 RON = 642 RON la care se aplica 16% , adica 102.72 RON

Total impozite: 460.72 RON, deci pe la 46% ajungem.

Practic orice venit in Romania va fi impozitat cu 46% (cam atat is impozitate si salariille, tinand cont de CONTRIBUTIILE ANGAJATORULUI care nu vin din aer).

Singurele care scapa sunt dividendele, dar alea oricum erau impozitate prosteste cu 16% + 5,5%

In fine, presa inca nu a semnalat aceasta imbecilitate de lege, iar termenul ei de intrare in vigoare (de aprobare) e de 31.12.2011, fiind ordonanta de urgenta.

Intrebarea e urmatoarea: Ce ne facem noi ?

Ar fi rentabila trecerea pe un SRL neplatitor de TVA? Trebuie gasite metode de a ne proteja banii, chiar daca e greu sa ii scoatem dintr-un SRL, ii lasam acolo sa dospeasca si sa faca profit, decat sa ni-i ia statu la japca ca la PFA.



#234574 PFA IT - norma de venit eliminata ...?!

Postat de Voicu Rogojan on 31 December 2010 - 06:02 PM in Legislatie specifica PFA

Vezi postareaPopu, la Dec 28 2010, 10:14 PM, a spus:

Lucrurile par sa se imputa... Pe langa cei din Arges se pare ca si cei din Brasov au scos IT-ul din lista activitatilor ce puteau fi desfasurate pe baza normelor de venit.
http://bv.finantepublice.ro/html/asistenta...enit%202011.pdf


Salut,

Popule, asculta de la un "mos batran" de 23 de ani :)))))
Bagati cv in ea de norma, treci pe venit real, ia-ti masina, calculator nou si laptop si baga-le la cheltuieli.
Baga si curentu si tot ce folosesti la cheltuieli ca se poate. Si iesi cu bani mai putini dati la stat. Ca asa fac si eu. Investi si putina contabilitate cu ocazia asta.

Nu stiu de ce sunteti asa stresati cu normele, deoarece is mari ca dracu (cel putin la mine in Cluj a fost horror anul asta, 29000 ron / an, deci vreo 2500 ron / luna).

Asa cu venit real dai un 21,5% pe venitul net. Si venitul net il obtii scazand cheltuielile deductibile din totalul incasarilor tale.
E loc pentru o masina (iei credit de la banca si o amortizezi sau leasing sau stiu io), putina benzina, intretinere, curent, factura mobil, calculator nou, laptop nou. Si facultatea (pregatirea profesionala) se pot deduce.

Fii capitalist, si daca te stii misca bine, ajungi sa dai 0 la stat. Lasai tu pe toti astia de pe forumuri care o ard ca nuti poti deduce ca mama dracului ca nu stiu ce. 95% din procesele cu fiscu sunt castigate , deoarece legile tampite trebuie interpretate obligatoriu in favoarea contribuabilului. Dar ce sa le ceri de la niste oameni crescuti pe ritmuri de "Stima noastra si mandria .... Ceausescu Romania" :)))

Best Regards,
Voicu rogojan




Cometa SQL