De ce se foloseste sistemul asta? (Marți, 7 iunie 2011, 13:28)
un contribuabil [anonim]
As vrea sa stiu de ce s-a trecut la formula actuala. Inainte era posibila obtinerea unei semnaturi la costuri rezonabile direct de la ANAF. Era nevoie de un numar de hirtii si formalitati, cum e si normal pentru asa un certificat, dar la urma tot cetateanul doritor putea sa-si faca treaba. Si semnatura era valabila 2 ani.
Acum toti trebuie sa plateasca un abonament anual unei terte parti care ia mult mai mult pentru acelasi lucru (adica nu mare lucru).
Intrebarea 1: Cine si de ce a hotarit aceasta schimbare? Stiu ca versiunea oficiala e "decongestionarea aparatului de stat" dar nu mi-a parut prea congestionat. In plus, noi eram cei care plateam functionarii statului. Acum platim pe altcineva. Mai mult.
intrebarea 2: Daca tot e sa fie delegata unei terte parti eliberarea de certificate digitale, poate contribuabilul sa aleaga de unde sa-si procure semnatura electronica? Inteleg ca nu.
Daca asa e, cine si de ce a decis sa fie acceptate numai certificate provenite din "surse agreate" si nu si cele provenite din surse cel putin la fel de sigure si de incredere (de talie internationala)? raspunde trimite Raspuns
(Miercuri, 8 iunie 2011, 12:02)
Adrian Floarea [hotnews.ro] i-a raspuns lui un contribuabil
Raspuns la Intrebarea 1:
Asa cum am spus mai sus valoarea legala a documentelor semnate electronic este asigurata de respectarea conditiilor Legii nr. 455/2001 privind semnatura electronica. O autoritate de certificare care emite certificate fara respectarea cerintelor legale nu poate garanta valabilitatea documentelor semnate in justitie.
De ce a fost nevoie de aceasta schimbare? Lucrurile merg pe cale naturala: reducerea costurilor precum si optimizarea relatiei contribuabil stat in conditii de legalitate. Pot sa va spun ca implementarea unui asemenea sistem poate duce la o economie de minim 30% din costurile curente operationale. Lunar se depuneau pe hartie cateva milioane de declaratii. Va rog sa luati in calcul ca, prin introducerea acestui sistem s-au facut economii importante cu: hartia, procesarea datelor la nivelul ANAF precum si arhivarea acestora. Sa nu mai luam in calcul faptul ca orice persoana isi poate depune direct din fata calculatorului personal declaratiile.
Nu am inventat noi roata: acest sistem este utilizat in marea majoritate a statelor europene si este singurul in masura sa asigura legalitate documentelor electronice.
Certificatul digital calificat este valabil 1 an de zile prin lege (455/2001) si nu intamplator, ci din considerente de securitate si din necesitatea de a se garanta identitatea persoanei careia i se emite certificatul calificat. raspunde trimite Raspuns - continuare II (Miercuri, 8 iunie 2011, 12:04)
Adrian Floarea [hotnews.ro] i-a raspuns lui un contribuabil
Raspuns la intrebarea 2: Contribuabilul poate alege de la ce furnizor sa achizitioneze semnatura electronica. In acest moment, in Romania, sunt 3 furnizori acreditati. Notiunea de furnizor acreditat este preluata din Directiva europeana a semnaturii electronice si garanteaza ca o semnatura creata cu un certificat digital calificat emis de un asemenea furnizor are, fara echivoc si fara alte expertize tehnice, valoare legala in justitie. Calitatea de furnizor acreditat se obtine in urma unui audit de specialitate, care se realizeaza la solicitarea si pe cheltuiala furnizorului si, care certifica respectarea intocmai a cerintelor tehnologice, de securitate si procedurale ale furnizorului relativ la reglementarile in vigoare.
Ganditi-va ce s-ar intampla daca 10 000 de contribuabili nu ar recunoaste, ulterior, continutul declaratiilor depuse. Cat timp si bani s-ar cheltui in instanta si pe expertize tehnice pentru a se dovedi ca respectivele declaratii au fost intocmite si depuse intr-adevar de cei 10.000 de contribuabili? Semnatura electronica bazata pe certificatul digital calificat protejeaza atat statul cat si contribuabilul prin garantarea legala a continutului declaratiilor.
Fiecare institutie are dreptul sa stabileasca conditiile pe care trebuie sa le indeplineasca un furnizor de servicii de certificare pentru a accepta semnaturile electronice create cu certificatele emise de acesta, in conditiile respectarii cadrului legal. Pentru fiecare stat din UE cea mai simpla metoda este sa accepte furnizorii acreditati conform legislatiei nationale. raspunde trimite Raspuns - continuare III (Miercuri, 8 iunie 2011, 12:04)
Adrian Floarea [hotnews.ro] i-a raspuns lui un contribuabil
As mai dori sa fac o mentiune referitoare la „furnizorii de talie internationala”. Foarte multa lume foloseste aceasta sintagma fara o minima intelegere a fenomenului. Ce va pot spune este ca certSIGN depune toate diligentele sa fie un furnizor recunoscut pe piata: pe de o parte certificatele emise de noi sunt in acest moment automat recunoscute de toti furnizorii importanti de tehnologie in domeniul on-line - Microsoft si Mozilla (exista aproximativ 150 de companii de la nivel mondial care au aceasta recunoastere), pe de alta parte, am implementat solutii bazate pe semnatura electronica in alte 5 state. raspunde trimite
...............
Gratuite (Marți, 7 iunie 2011, 16:31)
Jean Valjean [anonim]
1. De ce nu sunt utilizate certificate gratuite ?
De exemplu Banca Transilvania utilizeaza astfel de certificate pentru internet banking, gratuite, valabile 1 an si cu posibilitatea de instalare de zece ori.
2. Daca sunt contra cost, au cumva alte facilitati in plus decat cele gratuite mentionate mai sus ? raspunde trimite Raspuns (Miercuri, 8 iunie 2011, 12:12)
Adrian Floarea [hotnews.ro] i-a raspuns lui Jean Valjean
1. In cazul unui litigiu, documentele semnate in baza acestor certificate nu au valoare legala, pentru ca nu sunt certificate calificate, in conformitate cu Legea 455/2001. Pentru a o dobandi este necesara realizarea unei expertize tehnice (alte costuri).
Ca un exemplu: certificatele emise de multe institutii de care s-a pomenit aici sunt emise direct pe calculator fara a fi utilizat un dispozitiv securizat pentru pastrarea acestora. Astfel orice persoana care are acces la calculatorul respectiv poate utiliza certificatul si semna electronic. Nu cred ca mi-ar place sa existe nici cea mai mica posibilitate ca altcineva sa semneze in numele meu .
Mai mult decat atat, certificatele respective sunt utilizate pentru autentificarea in sistemele institutiilor respective si nu pentru semnatura electronica. Diferenta este, daca doriti, aceea dintre o legitimatie de serviciu si un act de identitate :).
2. Cea mai simpla metoda de a asigura recunoasterea legala a unei semnaturi electronice este utilizarea unui certificat digital calificat emis de un furnizor de servicii de certificare acreditat. raspunde trimite


Acest topic e inchis








