iata si raspunsul CECCAR vis a vis de aceasta investigatie:
http://www.ceccar.ro/?P=A1066
În legătură cu numeroasele solicitări ale experților contabili și contabililor autorizați privind explicații pe marginea comunicatului de presă lansat de Consiliul Concurenței, Biroul Permanent al Consiliului Superior al CECCAR arată următoarele:
I. Nu cunoaștem ce stă la baza comunicatului de presă dat de Consiliul Concurenței deoarece:
- Nu a existat nici o analiză, verificare sau control de ale cărei concluzii să fi luat la cunoștință conducerea CECCAR;
- Nu a existat nici o comunicare scrisă sau verbală între Consiliul Concurenței și CECCAR cu privire la problema care a făcut obiectul comunicatului respectiv de presă.
Știm doar că în ziua de 26 februarie a.c. la sediul central și la unele filiale ale CECCAR s-au prezentat echipe de inspecție care nu au prezentat obiectivele inspecției, nu au comunicat sau discutat cu reprezentanții CECCAR, iar atunci când li s-a solicitat să spună ce documente să pregătim pentru inspecție răspunsul a fost ceva de genul "noi nu cerem noi luăm pentru că ce facem noi seamănă cu percheziția".
Numai din Ordinul de misiune al președintelui Consiliului Concurenței ne-am dat seama că este vorba de metodologia de stabilire a onorariilor pentru experții contabili, publicată în Monitorul Oficial nr.87 din 13 februarie 2009. Refuzând să colaboreze cu cei controlați, inspectorii au ridicat documente, unele în faza de proiect și fără nici o legătură cu problema căutată; și astfel, o inspecție care putea să dureze cel mult o jumătate de oră, a durat peste 5 ore și fără să fi obținut toate documentele și explicațiile care ar fi fost necesare.
II. Potrivit art.20 lit.c și d din OG nr.65/1994, republicată, CECCAR are ca atribuție luarea de măsuri pentru buna desfășurare a activităților experților contabili și contabililor autorizați. Printre solicitările frecvente de sprijin prezentate de experții contabili a fost și cea referitoare la o metodologie orientativă pentru stabilirea onorariilor; o astfel de metodologie - inspirată din practica experților contabili din unele țări europene - a fost elaborată în anul 2001, a fost amendată în anii 2004 și 2008 și a fost publicată în februarie 2009 a.c. în urma unor analize responsabile care au avut un obiectiv major: protejarea intereselor beneficiarilor (consumatorilor) de servicii contabile și apărarea interesului public.
Astfel, măsura luată de CECCAR reprezintă o încercare timidă de a remedia situația gravă, existentă în piața serviciilor contabile ocupată în proporție de cca 50% de așa ziși specialiști care lucrează la negru, fără obligații fiscale, fără să respecte standardele de calitate, de educație și cele profesionale emise de CECCAR în baza legii sale de organizare și funcționare și a standardelor internaționale ale profesiei contabile.
Revenind la comunicatul de presă, precizăm că nu poate fi vorba de un cartel căci nu e vorba de o uniune creată în scopul încheierii de convenții pentru stabilirea prețurilor sau altor condiții de piață; CECCAR este o persoană juridică autonomă și de interes public creat prin lege specială.
Potrivit legii, se poate spune că CECCAR, ca de altfel toate organismele profesionale similare din Europa și nu numai, deține un anumit monopol și anume monopolul tehnic asupra activității experților contabili și contabililor autorizați atâta timp cât are atribuțiile prevăzute în art. 20 din OG. nr.65/1994, republicată, iar exercitarea în alte condiții a profesiei constituie infracțiune sau abatere disciplinară potrivit art.43 din același act normativ.
III. Credem cu tărie că nu sunt întrunite condițile prevăzute în art.5 (1) din
Legea concurenței nr. 21/1996 pentru ca măsura luată de CECCAR să fie considerată ca interzisă, deoarece:
- Nu este vorba de înțelegere expresă sau tacită între agenții economici, respectiv între experții contabili;
- Nu este vorba de o înțelegere expresă sau tacită între asociațiile de agenți economici, respectiv între mai multe asociații de experți contabili, CECCAR fiind singura autoritate competentă care gestionează activitățile experților contabili și contabililor autorizați, potrivit Legii nr.200/2004;
- Nu este vorba de fixarea concertată a Tarifelor practicate de experții contabili, metodologia publicată de CECCAR menționând fără echivoc că tarifele au unicul rol de a asigura un minim de calitate pentru protejarea clienților;
- Măsura luată nu a avut și nu are ca obiect sau ca efect restrângerea, împiedicarea ori denaturarea concurenței pe piața serviciilor contabile.
- Nu au fost încălcate prevederile art.4 (1) din Lege care cer ca "prețurile produselor și tarifele serviciilor se determină în mod liber, prin concurență, pe baza cererii și ofertei".
Consiliul Concurenței face abstracție de rațiunile și obiectivele care au stat la baza măsurii luate de CECCAR, de care de altfel, nici nu putea lua la cunoștință din documentele ridicate de inspectori, reținând cu ușurință și injust doar aspectul de "înțelegere" între experții contabili.
De altfel, chiar dacă ar fi așa, în art. 5 alin.2 din Legea concurenței se prevede că sunt exceptate de la interdicțiile stabilite la alineatul 1, acele acțiuni și măsuri care îndeplinesc cumulativ următoarele condiții:
a) efectele pozitive prevalează asupra celor negative;
b) beneficiarilor sau consumatorilor li se asigură un avantaj corespunzător celui realizat de experții contabili și contabilii autorizați.;
c) măsurile luate sunt indispensabile pentru obținerea avantajelor scontate pentru clienții serviciilor contabile;
d) măsurile luate nu dau posibilitatea experților contabili și contabililor autorizați să elimine concurența pe piața serviciilor contabile; poate însă fi afectată concurența neloială, concurența făcută de cei care prestează ilegal astfel de servicii;
e) măsura luată are ca unic obiectiv ameliorarea prestărilor de servicii și îmbunătățirea calității serviciilor;
În același sens statuează și textul articolului 101 (ex. articolul 81 ) alin.3 din Tratatul Comunităților Europene.
CECCAR este în măsură să prezinte explicații și argumente pentru îndeplinirea condițiilor prevăzute la lit. a - e de mai sus.
Președintele Biroului Permanent
Prof.univ.dr. Marin Toma