Salt la continut


Otilia Alupei

Inregistrat la: 17 Aug 2004
Offline Ultimul click: Private
*****

Postari ale mele

In topicul:Calcul salariu 2018

20 November 2017 - 02:11 PM

Pare corect, la prima vedere. Zic asa fiindca nu am verificat deducerile personale, dar am incredere ca ai facut-o tu ! Procentele si modul de calcul sunt corecte.

Bravo ! :smile:

In topicul:Impozitare venituri din drepturi de autor - 2018 !

17 November 2017 - 02:04 PM

Incep variantele de calcul prin a expune situatia unui venit lunar din DDA, media lunara a lui 2017 !!, in val. aprox. a unui salariu mediu. Pt a evidentia aceasta situatie, am ales val. venitului lunar ca fiind 3.165 lei in mod constant (luna de luna) si o sa vedeti de ce tocmai asta.
De asemenea, NU fac parte din categoriile scutite prin efectul legii.

1. Calculul CAS

Cota forfetara de 40 % la acest venit este de 1.266,
Baza de calcul pt CAS este : 3.165 - 1.266 = 1.899 lei, adica sub sal. minim pe tara existent in luna ian. 2018 (luna de referinta).
In acest caz, NU exista obligatia de a plati CAS, dar pot opta pt plata lui.
Nu optez - nu depun decl. si nu platesc = NU-mi merge vechime DELOC !
Optez sa platesc (la salariul minim sau mai mult) - obligatoriu depun decl. cu optiunea si apoi platesc trimestrial in fct de val. pt care am optata, adica minim 475 LUNAR = 1.425 lei trimestrial, adica 5.700 lei anual !!
Fata de cat plateam pana acum, adica 199 lei lunar [(3.165 - 40%) x 10,5%]/ ~600 lei trimestrial/ 2.400 lei anual, cu retinere la sursa - deci fara balamucul declaratiilor si grija platilor, fara erori in deciziile de impunere si altele ale fiscului - si aveam 10,5 / 26,3 = 40% vechime fata de vechimea intreaga aferenta unui prg. de 8 ore/zi = 3,2 ore/zi vechime .... a aparut o mare dif. IN PLUS de circa 3.300 lei anual !! Dar am vechime integrala, insa asta poate sa nu sa ma incante neaparat, mai ales daca mai am si CIM cu norma intreaga !!
.............................................................................................................................................

2. Calculul CASS

La aceasta contributie NU se aplica nicio deducere, astfel ca venitul lunar constant de 3.165 lei duce catre obligativitatea platii ctb. la val. lunara a unui sal. minim pe tara aferent lunii pt care se face plata. Adica, CASS se calc. in fct. de val sal minim din fiecare luna a anului si NU la val. sal. minim din luna ian. 2018 pt tot anul - asa cum se face pt CAS.

Prin urmare, voi avea de plata 190 lei lunar DACA sal. minim ramane 1.900 lei in fiecare luna a lui 2018, adica 570 lei trimestrial, adica 2.280 lei anual.
Obligatoriu depun decl. la fisc fiindca nu e nimic de optat si nu fac parte din categoriile scutite prin lege.
Fata de per. actuala, cand platesc lunar [(3.165x40%)x 5,5%] = 104 lei, adica 313 lei trimestrial si 1.253 lei anual, tot cu retinere la sursa si fara niciun balamuc pt mine ... a aparut o dif. mare de circa 1.000 lei (1.030 lei mai precis) !
Din pacate, pt banii astia platiti in plus fata de 2017, eu nu beneficiez de absolut nimic in plus la serviciile medicale oferite de stat - ele sunt si raman execrabile !

Daca as fi avut un venit anual < decat 12 salarii minime cumulate, adica < de 1.900 x 12 = 22.800 lei, atunci nu as mai fi fost oblgata la plata CASS, nu trebuia sa depun nici decl. pana la 31 ian. 2018, DAR nici asigurare medicala nu mai aveam, deci nici medic de familie si doar in caz de urgenta mai primeam servicii medicale gratuite de la stat. Ca sa ma asigur totusi, nu pot s-o fac decat la val. unui sal. minim, adica exact ca si cum as fi depasit plafonul (am scris mai sus cum si cat).
.....................................................................................................................................................

3. Impozitul pe venit.

Par a fi (si o sa vedeti de ce spun asa) 2 variante de luat in seama, ambele sunt cu retinere la sursa, obligatoriu :
- cota de 7% apliacata la venitul brut fara nicio deducere, impozitul NU este final si asta inseamna ca fiscul imi va recalcula impozitul dupa ce eu depun D200 anul urmator, pana pe 25 mai
- cota de 10 % aplicata la venitul brut diminuat cu cota forfetara de 40%, impozit FINAL si asta inseamna ca fiscul NU imi reclaculeaza niciun impozit pe aceste venituri.

Care ar fi diferenta intre aceste sume ?
- la 10% lunar rezulta [(3.165x40%)x10%] = 190 lei, adica 2.280 lei anual. Impozitul este final si nu mai trebuie sa depun D200 in anul 2019 pt anul 2018 fiindca fiscul are deja in sistem ctb. pe care le-am platit cf obligatiilor mele si/sau optiunilor exprimate prin decl. din ian. 2018 !!
- la 7% lunar revine suma de 3.165 lei x 7% = 222 lei lunar = 2.664 lei anual. Intrebarea importanta acum apare : cum va recalcula fiscul impozitul pe venit ?
* Va acorda cota forfetara ? Probabil ca da, asa ca vom ajunge la calculul cu 10% impozit final.
* Va acorda deductibilitate ctb. CAS si CASS ? Probabil ca nu, fiindca daca ar fi intentionat asta ar fi specificat-o clar. Dupa parerea mea, exista riscul mare ca optiunea pt cota de 7% sa nu ne ajute cu nimic, deci nu vad beneficiul acestei optiuni.

Fata de calcului actual, cand la 3.165 lei lunar este un impozit pe venit de 255 lei lunar (calculul e mai lung, nu-l mai scriu dar retineti ca CAS si CASS se calc. prin diminuarea bazei de calcul cu cota forfetara de 40%, iar impozitul de 16% final se calc. prin diminuarea bazei de calcul si cu cota forfetara si cu ctb. sociale, adica se plaica de la inceput toate deducerile, totul se retine la sursa, frumos si fara alte batai de cap pt contribuabil).
Val anula a impoz. pe venit in 2017 este de 3.060 lei, ceea ce inseamna o reducere in 2018 de circa 800 lei (780 lei mai precis).
..................................................................................................................................................

Facand calculele finale, avem urmatoarea situatie : - 3.300 - 1.030 + 780 = - 3.550 lei, adica statul ne jupoaie de circa 3.500 in 2018, bani de urma carora nu prea avem beneficii - ca pana la urma aici e buba mare !!

La nivelul lui 2017, legislatia privind impozitarea DDA asigura, la costuri rezonabile, o cota acceptabila de vechime pt pensia publica si o asigurare medicala de stat ! Eiiii ... n-a fost bine cum facuse guvernul tehnocrat, trebuia sa vina astia si sa bage mana in buzunarele celor care obtin aceste venituri ... Pai, sa nu li se "ridice" toata lista cu sfinti si sa li se ureze de muuuult "bine" ? :angry2:
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Alte pareri, va rog ? :smile:

In topicul:Impozitare venituri din drepturi de autor - 2018 !

17 November 2017 - 01:45 PM

Primele elemente de observat, in afara de modificarea cotelor, sunt legate de calcularea/ retinerea/ declararea / deductibilitatea si platitorul contributiilor sociale, astfel :

- La calculul impozitului pe venit final, cu retinere la sursa nu se mai acorda deductibilitatea contributiilor sociale fiindca acestea NU se mai retin la sursa, ci numai cota forfetara de 40%. Din pacate, nu am vazut nici ca organul fiscal va acorda deducerea ctb. sociale la recalcularea impozitului daca optam pt cota de 7% in cursul anului, adica acel impozit nu este final si se va recalcula de catre fisc. Deci, nu prea stii pt ce impozit sa optezi, 10% sau 7% ... care o fi mai avantajos ?
O sa facem niste calcule impreuna, poate ne dumirim !

- Pt declararea ctb. sociale, in caz ca le datoram, va trebui sa depunem o decl. in acest sens, cu termen de depunere 31 ian. 2018, pt ca fiscul sa ne poata calcula trimestrial ctb. de platit in cursul anului 2018. Numai cine nu datoreaza si nici nu opteaza sa platesca chiar daca nu datoreaza, nu are obligatia depunerii acestei declaratii. Cum lipsa platii ctb. sociale inseamna si lipsa asigurarii pe per. respectiva, este de asteptat ca lumea sa opteze pt plata ctb., mai ales a celei de sanatate.
Parerea mea e ca va fi ca la balamuc inclusiv pt fisc fiindca vorbim de sute de mii de declaratii urmate de tot atatea decizii de impunere de facut in mare viteza pt. ca termenul de plata este 25 a ultimei luni a trimestrului si nu 25 a lunii urmatoare ultimei luni a trimestrului !!

- Desi in proiectul de ordonanta figura scutirea de la plata ctb. sociale pt activ. independente (deci si pt DDA) daca se mai obtineau si venituri de natura salariala (art 150 fusese modificat), Guvernul s-a razgandit si a renuntat la aceasta modificare, asa ca se vor plati ctb. sociale pt ambele categorii de venituri.

- s-a introdus optiunea plafonarii bazei de calcul lunara a CAS si plafonarea exclusiva a CASS, la salariul minim brut

- se acorda scutire la plata ctb. pt sanatate persoanelor care obtin venituri anuale sub cele 12 salarii minime brurte, dar eu ma intreb ce se intampla cu aceste persoane care pot opta sa nu plateasca CASS ... Ele vor ramane NEasigurate ? Eu nu le-am vazut cuprinse in categ. celor asigurate prin efectul legii, prin urmare ele vor beneficia de gratuitate numai pt tratamentele de urgenta, corect ?

- Exista o diferenta la modul de calcul al bazei de impozitare a CAS si CASS. IN timp ce baza pt CAS se calculeaza prin deducerea cotei forfetare de 40% din venitul brut lunar, Pt CASS nu exista aceasta deducere si mi-e teama ca nici fiscul nu o va acorda la recalcularea anuala fiindca ar insemna ca toata lumea sa aiba plati anticipate efectuate in plus. Deci, adio deductibilitate a cotei forfetare pt calc. CASS !

OK, ma opresc aici, deocamdata, pt ca in postul urmator vreau sa incerc un calcul concret.

In topicul:D112 - topic 2017

17 November 2017 - 11:23 AM

Mai stiu eu pe cineva care face la fel ... nu spun cine .... :blush2: :biggrin:

Multumim frumos, Gabita ! :wub:

In topicul:Acces stagiu expert - topic 2017

17 November 2017 - 11:20 AM

Nu-i nicio problema ! :smile:

Spor mare !

Cometa SQL
Privacy Policy RO | Termeni si conditii