Cesiunea este un termen legal care se refera la transferul unui drept sa a unei obligatii de la o persoana la alta. Este o practica comuna in domeniul afacerilor, in special in cazurile in care este necesara transferarea drepturilor sau obligatiilor intr-un contract.
In contractul de cesiune cel care transfera este numit cedent, in timp ce persoana care primeste dreptul sau obligatia se numeste cesionar.
Cesiunea este o practica comuna in domeniul financiar, fiind utilizata in colectarea datoriilor sau in alte tranzactii financiare in care transferul de drepturi sau obligatii este necesar.
La cesiune se poate apela si atunci cand se doreste modificarea structurii asociatiilor existenti de la infiintarea firmei, situatie in care suntem in prezenta unei
cesiuni de parti sociale.
Fiecare asociat are un numar de parti sociale. In functie de numarul de parti sociale pe care le detin asociatii pot fi majoritari, minoritari sau pot avea un numar egal. La societatea pe actiuni (SA) ele se numesc actiuni, iar in cazul societatii cu raspundere limitata (SRL) ele se numesc parti sociale.
Detinerea partilor sociale sau a actiunilor unei societati confera drepturi si obligatii asociatilor sau actionarilor, inclusiv dreptul de a participa la deciziile luate in cadrul adunarilor generale ale societatii si de a primi o parte din profitul pe care aceasta il realizeaza.
Fiecare parte sociala confera un drept de vot in cadrul adunarii generale. Cu cat un asociat detine mai multe, cu atat votul lui va cantari mai mult.
Astfel, prin cesiune se transfera partile sociale cu toate drepturile si obligatiile pe care acestea le incumba (dreptul de vot, dreptul de control / obligatia aprobarii situatiilor financiare).
Transferul partilor sociale se poate realiza catre persoane din interiorul societati, adica catre alti asociati, sau catre persoane din afara societatii. Transferul catre persoane din afara societatii trebuie aprobat de adunarea generala a asociatiilor, fiind nevoie de acordul asociatilor reprezentand cel putin trei patrimi din capitalul social. Aceasta aprobare este necesara doar la SRL, nu si la SA.
Procedura de la Registrul Comertului, pentru a opera modificarile care se realizeaza in baza cesiunii, a fost simplificata. Potrivit Legii nr. 223/2020, cesiune de parti sociale catre persoane din afara societatii se face in mod direct, fiind eliminata conditia anterioara potrivit careia trebuia publicat in prealabil acest fapt in Monitorul Oficial al Romaniei pentru a da posibilitatea persoanelor interesate sa faca opozitie.
In prezent, fiind eliminata conditia publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, o cesiune de parti sociale se poate fi evidentiata in evidentele Registrului Comertului in 3 zile, iar procedura poate fi parcursa integral online.
In ce priveste documentatia, partile trebuie sa semneze contractul de cesiune, sa se adopte hotararea generala a asociatilor (AGA) prin care se aproba cesiunea catre persoane din afara societatii si sa se actualizeze actul constitutiv cu datele noului / noilor asociati. In situatia in care asociatul cel nou este numit si administrator, acesta trebuie sa dea declaratia si declaratia pe proprie raspundere din care rezulta indeplinirea conditiilor pentru exercitiul acestei functii. Totodata, in functie de numarul de parti sociale pe care il dobandeste, respectiv daca are mai mult de 25, atunci trebuie sa dea declaratia privind beneficiarii reali.
In situatia in care se doreste cooptarea unui nou asociat fara ca un altul sa iasa, atunci cesiunea nu este operatiunea potrivita, ci
majorarea de capital prin aducerea unui asociat nou. Asociatul se va alatura celor existenti si va contribui la capitalul social al firmei cu sumele proprii.
Daca cesiune se realizeaza la valoarea nominala, atunci nu se achita taxe, insa daca valoarea partilor sociale nu este reala si este subevaluata exista riscul ca in cazul unui eventual control al ANAF, inspectorii sa ajusteze valoarea la valoarea de piata.
Daca cesiune se realizeaza la o valoarea mai mare decat cea nominala, atunci trebuie achitate si taxele, dovada lor fiind solicitata de catre Registrul Comertului in procedura prin care sunt operate aceste modificari.
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Monografie Majorare Capital Social: Studii de Caz
Majorarea capitalului social inseamna cresterea valorii totale a capitalului subscris de asociati sau actionari intr-o societate. Cu alte cuvinte, este o operatiune prin care firma primeste fonduri suplimentare, care se inregistreaza oficial ca parte din capitalul sau social. In acest articol va prezentam 3 monografii contabile cu operatiunile aferente majorarii de capital social.Majorare capital social. Asociat persoana juridicaIntrebare:Va rog sa ma ajutati cu o monografie contabila pentru...
vezi AICI monografia << Monografii Contabile Institutii Publice
Institutiile publice, spre deosebire de entitatile din sectorul privat, se supun unui cadru contabil specific, reglementat de normele Ministerului Finantelor si alte acte normative in vigoare. In activitatea curenta, apar frecvent situatii contabile complexe care necesita o abordare riguroasa, in conformitate cu legislatia bugetara si fiscala aplicabila. In acest articol vom prezenta exemple concrete de monografii contabile care vizeaza situatii des intalnite in institutiile publice!Monografie -...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Colectarea Deseurilor Si Aspecte Fiscale
Activitatea de colectare a deseurilor este tot mai importanta in contextul protejarii mediului si al dezvoltarii durabile. Aceasta implica nu doar operatiuni logistice si tehnice, ci si aspecte contabile specifice. Indiferent daca este vorba despre deseuri reciclabile, menajere sau industriale, firmele care desfasoara astfel de activitati trebuie sa respecte o serie de reglementari fiscale si contabile. In aceasta monografie, prezentam modul de inregistrare in contabilitate a principalelor...
vezi AICI monografia << Monografie Gestionarea Subventiilor Si Reglementari Cheie
Subventiile sunt fonduri nerambursabile acordate de autoritati sau organizatii guvernamentale cu scopul de a sprijini diverse sectoare economice, de la agricultura si industrie pana la educatie si cercetare. O gestionare corecta este esentiala pentru conformitatea legala si pentru asigurarea transparentei si eficientei utilizarii fondurilor respective. Va prezentam in acest articol principalele reglementari contabile cu privire la gestionarea subventiilor si vom oferi o monografie contabila...
vezi AICI monografia << Monografie contabila spalatorie auto self service (cu jetoane)
Deschiderea si gestionarea unei spalatorii auto self-service implica nu doar aspecte operationale si tehnice, ci si obligatii contabile si fiscale specifice. Intrucat acest tip de afacere presupune incasari automate, este esential ca antreprenorii sa cunoasca tratamentul contabil adecvat si evidentierea corecta a veniturilor si cheltuielilor. In acest articol vom oferi informatii esentiale cu privire la inregistrarea in contabilitate a operatiunilor aferente acestei activitati...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Prosumator Si Obligatii fiscale
Avand in vedere cresterea numarului de persoane fizice si juridice care produc si consuma energie electrica este importanta cunoasterea legislatiei pentru aplicarea corecta a reglementarilor. In acest articol va prezentam principalele obligatii fiscale ale prosumatorilor si monografiia contabila aferenta.Ce este un prosumatorProsumatorii sunt persoane fizice sau juridice care produc energie din surse regenerabile pentru consumul propriu, iar surplusul il livreaza in reteaua nationala, primind in...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Reevaluare Cladiri
Reevaluarea cladirilor reprezinta un proces esential pentru reflectarea corecta a valorii acestora in evidentele contabile ale unei entitati. Aceasta procedura permite ajustarea valorii contabile a imobilizarilor in conformitate cu realitatile pietei, asigurand o imagine fidela a situatiei financiare. Va prezentam in acest articol cateva aspecte fiscale importante si monografia contabila a reevaluarii cladirilor.Aspecte fiscale importante privind reevaluare cladirilorDin punct de vedere fiscal,...
vezi AICI monografia << Monografie contabila tichete de masa si reglementari cheie
Tichetele de masa reprezinta un beneficiu extrasalarial frecvent intalnit in mediul de afaceri, oferit angajatilor pentru a sprijini costurile zilnice cu alimentatia. Din punct de vedere contabil, acestea implica inregistrari specifice atat pentru acordarea lor, cat si pentru deductibilitatea fiscala. Monografia contabila a tichetelor de masa trebuie sa respecte reglementarile in vigoare privind tratamentul lor fiscal si contabil, astfel incat firmele sa evite eventuale erori sau sanctiuni. In...
vezi AICI monografia << Monografie contabila cofetarie
Gestionarea contabila a unei cofetarii presupune o evidenta clara a tuturor operatiunilor financiare, de la achizitia ingredientelor pana la vanzarea produselor finite. Intrucat aceasta activitate implica atat productie, cat si comercializare, inregistrarile contabile trebuie sa reflecte corect toate tranzactiile, inclusiv cheltuielile, veniturile si taxele aferente. In acest articol, va prezentamdoua exemple practice de monografii contabile pentru cofetarii.Monografie contabila...
vezi AICI monografia << Monografie contabila privind depozitarea cerealelor
O monografie contabila bine structurata pentru depozitarea cerealelor este cruciala pentru a reflecta corect si transparent activitatile economice, stocurile si fluxurile financiare implicate. Prin acest articol, ne propunem sa oferim o prezentare detaliata a aspectelor contabile relevante pentru gestionarea depozitelor de cereale, incluzand evidentierea inregistrarilor contabile specifice, conform legislatiei in vigoare.Depozitarea cerealelor: aspecte legislativePotrivit pct. 284 din O.M.F.P....
vezi AICI monografia <<