Cesiunea este un termen legal care se refera la transferul unui drept sa a unei obligatii de la o persoana la alta. Este o practica comuna in domeniul afacerilor, in special in cazurile in care este necesara transferarea drepturilor sau obligatiilor intr-un contract.
In contractul de cesiune cel care transfera este numit cedent, in timp ce persoana care primeste dreptul sau obligatia se numeste cesionar.
Cesiunea este o practica comuna in domeniul financiar, fiind utilizata in colectarea datoriilor sau in alte tranzactii financiare in care transferul de drepturi sau obligatii este necesar.
La cesiune se poate apela si atunci cand se doreste modificarea structurii asociatiilor existenti de la infiintarea firmei, situatie in care suntem in prezenta unei
cesiuni de parti sociale.
Fiecare asociat are un numar de parti sociale. In functie de numarul de parti sociale pe care le detin asociatii pot fi majoritari, minoritari sau pot avea un numar egal. La societatea pe actiuni (SA) ele se numesc actiuni, iar in cazul societatii cu raspundere limitata (SRL) ele se numesc parti sociale.
Detinerea partilor sociale sau a actiunilor unei societati confera drepturi si obligatii asociatilor sau actionarilor, inclusiv dreptul de a participa la deciziile luate in cadrul adunarilor generale ale societatii si de a primi o parte din profitul pe care aceasta il realizeaza.
Fiecare parte sociala confera un drept de vot in cadrul adunarii generale. Cu cat un asociat detine mai multe, cu atat votul lui va cantari mai mult.
Astfel, prin cesiune se transfera partile sociale cu toate drepturile si obligatiile pe care acestea le incumba (dreptul de vot, dreptul de control / obligatia aprobarii situatiilor financiare).
Transferul partilor sociale se poate realiza catre persoane din interiorul societati, adica catre alti asociati, sau catre persoane din afara societatii. Transferul catre persoane din afara societatii trebuie aprobat de adunarea generala a asociatiilor, fiind nevoie de acordul asociatilor reprezentand cel putin trei patrimi din capitalul social. Aceasta aprobare este necesara doar la SRL, nu si la SA.
Procedura de la Registrul Comertului, pentru a opera modificarile care se realizeaza in baza cesiunii, a fost simplificata. Potrivit Legii nr. 223/2020, cesiune de parti sociale catre persoane din afara societatii se face in mod direct, fiind eliminata conditia anterioara potrivit careia trebuia publicat in prealabil acest fapt in Monitorul Oficial al Romaniei pentru a da posibilitatea persoanelor interesate sa faca opozitie.
In prezent, fiind eliminata conditia publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, o cesiune de parti sociale se poate fi evidentiata in evidentele Registrului Comertului in 3 zile, iar procedura poate fi parcursa integral online.
In ce priveste documentatia, partile trebuie sa semneze contractul de cesiune, sa se adopte hotararea generala a asociatilor (AGA) prin care se aproba cesiunea catre persoane din afara societatii si sa se actualizeze actul constitutiv cu datele noului / noilor asociati. In situatia in care asociatul cel nou este numit si administrator, acesta trebuie sa dea declaratia si declaratia pe proprie raspundere din care rezulta indeplinirea conditiilor pentru exercitiul acestei functii. Totodata, in functie de numarul de parti sociale pe care il dobandeste, respectiv daca are mai mult de 25, atunci trebuie sa dea declaratia privind beneficiarii reali.
In situatia in care se doreste cooptarea unui nou asociat fara ca un altul sa iasa, atunci cesiunea nu este operatiunea potrivita, ci
majorarea de capital prin aducerea unui asociat nou. Asociatul se va alatura celor existenti si va contribui la capitalul social al firmei cu sumele proprii.
Daca cesiune se realizeaza la valoarea nominala, atunci nu se achita taxe, insa daca valoarea partilor sociale nu este reala si este subevaluata exista riscul ca in cazul unui eventual control al ANAF, inspectorii sa ajusteze valoarea la valoarea de piata.
Daca cesiune se realizeaza la o valoarea mai mare decat cea nominala, atunci trebuie achitate si taxele, dovada lor fiind solicitata de catre Registrul Comertului in procedura prin care sunt operate aceste modificari.
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Monografie Contabila Reparatii Auto: Cum Inregistrezi Reparatiile Pentru Dauna Autoturismului
Reparatiile auto sunt situatii frecvente care apar in activitatea unei firme si, pentru a fi tratate corect din punct de vedere financiar, au nevoie de o evidenta clara. Din punct de vedere contabil, aceste operatiuni pot ridica uneori semne de intrebare, de exemplu: cum se inregistreaza corect cheltuielile, ce conturi se utilizeaza si care sunt implicatiile fiscale?In acest articol vom prezenta trei studii de caz utile ce contin monografia contabila pentru reparatii auto. Scopul acestor exemple...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Dezvoltare Imobiliara Si Aspecte Fiscale Importante
Dezvoltatorii imobiliari se confrunta cu un set complex de operatiuni economice care necesita o evidenta contabila atenta si conforma cu reglementarile in vigoare. De la achizitia terenurilor si pana la vanzarea imobilelor finalizate, fiecare etapa implica tranzactii cu impact fiscal si contabil semnificativ.In acest articol prezentam o monografie contabila bine structurata pentru un dezvoltator imobiliar. Aceasta contine inregistrarile corecte in contabilitate si explicatii clare pentru fiecare...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Cod TVA Anulat
Anularea codului de TVA poate avea un impact semnificativ asupra activitatii unei firme, iar pentru a evita erorile si sanctiunile, este esential ca antreprenorii si contabilii sa cunoasca reglementarile legislative aplicabile. In acest articol vom prezenta tratamentul fiscal si contabil pentru codul de TVA anulat si o monografie contabila clara.Tratament fiscal-contabil pentru cod TVA anulatAnularea codului de TVA poate avea loc, conform art. 316 alin. (11) din Codul fiscal, in urmatoarele...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Factura Booking.com: Studii De Caz Utile
Factura emisa de platforma Booking.com ridica adesea semne de intrebare din perspectiva tratarii contabile si fiscale, mai ales in cazul firmelor care inchiriaza spatii prin intermediul acestui serviciu. In acest articol, analizam pas cu pas cum se inregistreaza factura de la Booking.com in contabilitate, ce monografii contabile se aplica si ce obligatii declarative revin firmei beneficiare.Inchirieri prin platforma Booking.com: aspecte important de stiutOrice persoana fizica sau juridica care...
vezi AICI monografia << Taxa de Mediu 2% Monografie Contabila
Taxa de mediu a fost instituita prin Legea nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, modificata si completata prin actele normative ulterioare. Aceasta taxa se aplica unei game variate de activitati si produse, de la autovehicule si anvelope uzate, la ambalaje si echipamente electrice si electronice, avand ca obiectiv principal descurajarea comportamentelor poluante si generarea de resurse financiare destinate proiectelor de protectie a mediului.Din perspectiva contabilitatii, taxa de mediu...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Retur Marfa Furnizor
Returul de marfa catre furnizor este o situatie care poate aparea in activitatea unei societati din varii motive, precum: marfa livrata neconforma, expirata, deteriorata sau pur si simplu in surplus fata de necesarul efectiv. Pentru a reflecta corect aceste operatiuni in contabilitate, este esential sa se respecte prevederile legale si principiile contabile in vigoare. In acest articol, prezentam monografia contabila aferenta returului de marfa catre furnizor, alaturi de implicatiile fiscale si...
vezi AICI monografia << Monografie Garantie Chirie Si Reglementari Cheie
Un contract de inchiriere implica, de cele mai multe ori, plata unei garantii de catre chirias, menita sa acopere eventualele daune sau neplati. Din punct de vedere contabil, aceasta garantie trebuie tratata cu atentie, avand un regim specific de inregistrare. In acest articol, prezentam aspecte contractuale importante si oferim o monografie clara pentru inregistrarea garantiei pentru chirie, conforma cu reglementarile contabile in vigoare.Garantie chirie: reglementari legislativeIn cazul unui...
vezi AICI monografia << Restituire Suma Necuvenita: Cont Contabil si Reglementari Cheie
In relatiile de munca pot aparea, uneori, erori sau situatii neprevazute care determina plata unor sume de bani catre salariat fara un temei legal. De la salarii platite in exces sau indemnizatii de concediu de odihna acordate eronate, aceste sume sunt considerate necuvenite si, potrivit legislatiei in vigoare, angajatorul are dreptul sa solicite restituirea acestora. In acest articol prezentam principalele reglementari legale cu privire la returnarea sumelor necuvenite si contul in care se...
vezi AICI monografia << Monografie Constituire Provizioane Clienti Neincasati
Provizioanele reprezinta o componenta importanta a evidentei contabile si sunt utilizate pentru a reflecta obligatii sau pierderi viitoare certe sau probabile. Constituirea corecta a acestora ajuta companiile sa-si gestioneze riscurile financiare si sa respecte principiul prudentei.Cand se constituie provizioanele?Provizioanele se constituie atunci cand o entitate are o obligatie curenta (legala sau implicita) generata de un eveniment trecut, iar pentru solutionarea acesteia este probabil sa fie...
vezi AICI monografia << Venituri Din Alte Surse: Tratament Fiscal si Monografie Contabila
Conform Codului Fiscal din Romania, veniturile din alte surse reprezinta o categorie fiscala distincta, in cadrul careia sunt incluse toate veniturile obtinute de persoanele fizice care nu se incadreaza in alte categorii de venituri, cum ar fi: salarii, activitati independente, cedarea folosintei bunurilor, pensii, investitii etc. In acest articol vom analiza tipurile de venituri din alte surse si tratamentul lor fiscal, oferind si un exemplu de monografie contabila.Ce sunt veniturile din alte...
vezi AICI monografia <<