Este bine de reamintit ca persoanele fizice, persoanele fizice autorizate (PFA), intreprinderile individuale (II), intreprinderile familiale (IF), profesiile liberale au obligatia sa completeze si sa depuna Declaratia unica pana la data de 25 mai 2023.
In cele ce urmeaza, iata un exemplu privind regimul de impozitare asupra venitului brut in situatia in care chiria este exprimata in valuta.
O persoana fizica va realiza in anul 2023 venituri dintr-un contract de inchiriere, in care chiria este exprimata in euro.
Contractul va fi incheiat la data de 01.03.2023 si va fi valabil in perioada 01.03.2023- 31.12.2023 (10 luni).
Chiria lunara mentionata in contractul de inchiriere = 1000 euro/ Iuna.
In anul 2023, persoana fizica va avea obligatia depunerii Declaratiei unice privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice - Capitolul II. Date privind impozitul pe veniturile estimate/norma de venit a se realiza in Romania si contributiile sociale datorate si inregistrarii la organul fiscal a contractului de inchiriere, in termen de 30 de zile de la data incheierii acestuia.
(Presupunem ca 5 lei/ 1 euro este cursul de schimb al pietei valutare, comunicat de Banca Nationala a Romaniei, din ziua precedenta celei in care se va depune Declaratia unica. )
Stabilirea venitului brut estimat =1000 euro x 10 luni x 5 lei/1 euro= 50.000 lei
Calculul impozitului pe venit brut estimat = 50.000 lei x 10% = 5.000 lei
In situatia in care venitul anual estimat din chirii cumulat cu alte categorii de venituri (activitati independente, drepturi de proprietate intelectuala, asocierea cu o persoana juridica, activitati agricole, silvicultura si piscicultura, investitii, alte surse) depaseste plafonul de 6 salarii minime brute pe tara pentru anul 2023, persoana fizica in cauza va datora si contributia de asigurari sociale de sanatate (CASS).
CASS se calculeaza incepand cu anul 2023 prin aplicarea cotei de 10% asupra:
a) nivelului a 6 salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a declaratiei unice, in cazul veniturilor realizate cuprinse intre 6 si 12 salarii minime brute pe tara;
b) nivelul de 12 salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a declaratiei unice, in cazul veniturilor realizate cuprinse intre 12 si 24 de salarii minime brute pe tara;
c) nivelul de 24 de salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a declaratiei unice, in cazul veniturilor realizate de peste 24 de salarii minime.
In anul 2024, pana la data de 25 mai, inclusiv, persoana fizica are obligatia recalcularii venitului brut anual pe baza chiriei lunare evaluate la cursul de schimb mediu anual al pietei valutare, comunicat de Banca Nationala a Romaniei pentru anul 2023. Astfel, completeaza si depune Declaratia unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice (formular 212) - Capitolul I. Date privind veniturile realizate si contributiile sociale datorate in vederea stabilirii venitului brut realizat pentru anul 2023 pana la data de 25 mai 2024.
(Presupunem ca 5,01 lei reprezinta cursul de schimb mediu anual al euro comunicat de BNR pentru anul 2023. )
Stabilirea venitului brut realizat pentru anul 2023 = 1000 euro x 10 luni x 5,01 lei/1 euro = 50.100 lei
Calculul impozitului pe venitul anual datorat =50.100lei x 10%=5.010 lei
Contribuabilul are obligatia de a achita pana la data de 25 MAI 2024 impozitul de 5010 lei si contributia de asigurari sociale de sanatate, dupa caz.
Completarea Declaratiei unice fara un ajutor profesionist poate fi destul de dificila, in special in situatiile complexe, in care exista mai multe tipuri si surse de venit. In plus, si instructiunile de completare pot fi destul de greu de urmarit si chiar insuficiente pentru un contribuabil care nu are cunostinte solide de fiscalitate. Informatii detaliate, recomandari si studii de caz gasiti in lucrarea Declaratia unica 2023 >>
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Monografie Contabila Cesiune Actiuni si Reglementari Cheie
Cesiunea partilor sociale reprezinta transmiterea partilor sociale catre persoane care, astfel, vor dobandi calitatea de asociat. Cesiunea se realizeaza pe baza unui contract de cesiune, iar transmiterea partilor sociale trebuie inscrisa in registrul comertului. In acest articol vom prezenta aspecte fiscale esentiale si vom oferi un exemplu de monografie contabile pentru cesiunea actiunilor.Reglementari cheie cu privire la cesiunea de actiuniContractul de cesiune se va incheia intre:cedenti,...
vezi AICI monografia << Monografie Majorare Capital Social: Studii de Caz
Majorarea capitalului social inseamna cresterea valorii totale a capitalului subscris de asociati sau actionari intr-o societate. Cu alte cuvinte, este o operatiune prin care firma primeste fonduri suplimentare, care se inregistreaza oficial ca parte din capitalul sau social. In acest articol va prezentam 3 monografii contabile cu operatiunile aferente majorarii de capital social.Majorare capital social. Asociat persoana juridicaIntrebare:Va rog sa ma ajutati cu o monografie contabila pentru...
vezi AICI monografia << Monografii Contabile Institutii Publice
Institutiile publice, spre deosebire de entitatile din sectorul privat, se supun unui cadru contabil specific, reglementat de normele Ministerului Finantelor si alte acte normative in vigoare. In activitatea curenta, apar frecvent situatii contabile complexe care necesita o abordare riguroasa, in conformitate cu legislatia bugetara si fiscala aplicabila. In acest articol vom prezenta exemple concrete de monografii contabile care vizeaza situatii des intalnite in institutiile publice!Monografie -...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Colectarea Deseurilor Si Aspecte Fiscale
Activitatea de colectare a deseurilor este tot mai importanta in contextul protejarii mediului si al dezvoltarii durabile. Aceasta implica nu doar operatiuni logistice si tehnice, ci si aspecte contabile specifice. Indiferent daca este vorba despre deseuri reciclabile, menajere sau industriale, firmele care desfasoara astfel de activitati trebuie sa respecte o serie de reglementari fiscale si contabile. In aceasta monografie, prezentam modul de inregistrare in contabilitate a principalelor...
vezi AICI monografia << Monografie Gestionarea Subventiilor Si Reglementari Cheie
Subventiile sunt fonduri nerambursabile acordate de autoritati sau organizatii guvernamentale cu scopul de a sprijini diverse sectoare economice, de la agricultura si industrie pana la educatie si cercetare. O gestionare corecta este esentiala pentru conformitatea legala si pentru asigurarea transparentei si eficientei utilizarii fondurilor respective. Va prezentam in acest articol principalele reglementari contabile cu privire la gestionarea subventiilor si vom oferi o monografie contabila...
vezi AICI monografia << Monografie contabila spalatorie auto self service (cu jetoane)
Deschiderea si gestionarea unei spalatorii auto self-service implica nu doar aspecte operationale si tehnice, ci si obligatii contabile si fiscale specifice. Intrucat acest tip de afacere presupune incasari automate, este esential ca antreprenorii sa cunoasca tratamentul contabil adecvat si evidentierea corecta a veniturilor si cheltuielilor. In acest articol vom oferi informatii esentiale cu privire la inregistrarea in contabilitate a operatiunilor aferente acestei activitati...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Prosumator Si Obligatii fiscale
Avand in vedere cresterea numarului de persoane fizice si juridice care produc si consuma energie electrica este importanta cunoasterea legislatiei pentru aplicarea corecta a reglementarilor. In acest articol va prezentam principalele obligatii fiscale ale prosumatorilor si monografiia contabila aferenta.Ce este un prosumatorProsumatorii sunt persoane fizice sau juridice care produc energie din surse regenerabile pentru consumul propriu, iar surplusul il livreaza in reteaua nationala, primind in...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Reevaluare Cladiri
Reevaluarea cladirilor reprezinta un proces esential pentru reflectarea corecta a valorii acestora in evidentele contabile ale unei entitati. Aceasta procedura permite ajustarea valorii contabile a imobilizarilor in conformitate cu realitatile pietei, asigurand o imagine fidela a situatiei financiare. Va prezentam in acest articol cateva aspecte fiscale importante si monografia contabila a reevaluarii cladirilor.Aspecte fiscale importante privind reevaluare cladirilorDin punct de vedere fiscal,...
vezi AICI monografia << Monografie contabila tichete de masa si reglementari cheie
Tichetele de masa reprezinta un beneficiu extrasalarial frecvent intalnit in mediul de afaceri, oferit angajatilor pentru a sprijini costurile zilnice cu alimentatia. Din punct de vedere contabil, acestea implica inregistrari specifice atat pentru acordarea lor, cat si pentru deductibilitatea fiscala. Monografia contabila a tichetelor de masa trebuie sa respecte reglementarile in vigoare privind tratamentul lor fiscal si contabil, astfel incat firmele sa evite eventuale erori sau sanctiuni. In...
vezi AICI monografia << Monografie contabila cofetarie
Gestionarea contabila a unei cofetarii presupune o evidenta clara a tuturor operatiunilor financiare, de la achizitia ingredientelor pana la vanzarea produselor finite. Intrucat aceasta activitate implica atat productie, cat si comercializare, inregistrarile contabile trebuie sa reflecte corect toate tranzactiile, inclusiv cheltuielile, veniturile si taxele aferente. In acest articol, va prezentamdoua exemple practice de monografii contabile pentru cofetarii.Monografie contabila...
vezi AICI monografia <<