Consiliul National al Intreprinderilor Private Mici si Mijlocii din Romania (CNIPMMR) a realizat o analiza cu privire la modificarile propuse de catre Guvern in ceea ce priveste impozitarea IMM-urilor in 2023.
"1. Dinamica incasarilor la bugetul de stat
2020: aprox. 2,442mld lei
2021: aprox. 3,275mld lei
2022: aprox. 3,757mld lei – Se observa un trend crescator al incasarilor la bugetul de stat –
2. Principalele propuneri de modificare in anul 2023:
- 1% impozit pentru microintreprinderile care au unul sau mai multi salariati si care realizeaza venituri care nu depasesc 300.000lei si nu au realizeaza venituri din anumite sectoare din IT, HORECA si sanatate,
- 3% impozit pentru microintreprinderile care au salariati si realizeaza venituri de peste 300.000lei sau realizeaza venituri din activitatile de mai sus, nedepasind plafonul de 500.000euro venituri,
- Trecerea la impozit pe profit de 16% in cazul in care o firma depaseste in cursul anului o rata a rentabilitatii (profit net/venituri total) peste 30%,
- Limitarea detinerii de catre acelasi actionar/asociat a cel mult 1 firma eligibila sa aplice sistemul de impunere pe veniturile microintreprinderilor,
- Limitarea aplicarii impozitului pe venit pentru firmele care obtin venituri din consultanta si management in cazul carora veniturile de acest tip nu pot depasi 20% din totalul veniturilor obtinute.
3.Analiza CNIPMMR
2022:
- aprox. 590.000 microintreprinderi
- 1,2 mil salariati pentru care s-au platit contributii de peste 18mld lei
- peste 185.000 firme (1/3) cu 0 salariati
- impozit pe venit platit: aprox. 3,757mld lei
- impozit pe venit incasat de la firmele cu venituri intre 500.000euro si 1 mil euro: aprox 1mld lei
2023
- aprox. 540.000 microintreprinderi
- toate microintreprinderile au min. 1 salariat, crescand contributiile incasate la stat cu cel putin 200 mil lei
- impozit pe venit estimat a fi incasat: aprox. 4,500mld lei
- impozit pe venit estimat a fi incasat de la firmele cu venituri pana in 500.000 euro: 4.5 mld
- impozit pe profit estimat a fi incasat de la firmele cu venituri in anul 2022 peste 500.000 euro: 3 mld lei, dar probabilitatea de incasare este foarte redusa in conditiile in care firmele isi vor diminua investitiile, disimula veniturile, reduce profiturile pentru a nu depasi plafonul si pentru a plati cat mai putin la stat
4.Punct de vedere CNIPMMR
- Impozitarea trebuie sa fie simpla, unitara si aplicabila pe minimum 10 ani (fara conditii ce vizeaza domeniul de activitate, praguri de venituri, numar de asociati, valoare rentabilitate etc) si nu in functie de variabile ce se modifica pe parcursul anului
- O crestere a gradului de impozitare va duce la plata unui impozit pe profit similar impozitului pe venit din prezent intrucat companiile vor idenfica noi modalitati de disimulare a profitului si vor amana realizare de cheltuieli cu noi investitii, achizitii sau pregatirea/extindere de personal.
- Modificarile propuse vin pe fondul unei cresteri a numarului de suspendari si dizolvari (suspendarile au crescut cu 8,89% si dizolvarile cu 14,14% fata de aceeasi perioada a anului trecut), apetitul pentru crearea de noi firme fiind oricum in scadere.
- Amanarea/ limitarea extinderii activitatii firmei pentru a nu depasi plafoanele ce schimba modul de impozitare."
Foto: pixabay.com
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Monografie Contabila Casare Mijloace Fixe: Cum Se Inregistreaza Scoaterea Din Uz A Activelor
Casarea mijloacelor fixe este o operatiune contabila esentiala care marcheaza scoaterea definitiva din functiune a unor active ale unei entitati, fie din cauza uzurii fizice sau morale, fie pentru ca nu mai sunt eficiente economic.In acest articol, vom prezenta aspecte cheie cu privire la procedura de casare a mijloacelor fixe si vom oferi exemple de monografii contabile.Procedura de casare a mijloacelor fixeConform prevederilor din OMFP 2861/ 2009 privind inventarierea, scoaterea din functiune...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Cesiune Actiuni si Reglementari Cheie
Cesiunea partilor sociale reprezinta transmiterea partilor sociale catre persoane care, astfel, vor dobandi calitatea de asociat. Cesiunea se realizeaza pe baza unui contract de cesiune, iar transmiterea partilor sociale trebuie inscrisa in registrul comertului. In acest articol vom prezenta aspecte fiscale esentiale si vom oferi un exemplu de monografie contabile pentru cesiunea actiunilor.Reglementari cheie cu privire la cesiunea de actiuniContractul de cesiune se va incheia intre:cedenti,...
vezi AICI monografia << Monografie Majorare Capital Social: Studii de Caz
Majorarea capitalului social inseamna cresterea valorii totale a capitalului subscris de asociati sau actionari intr-o societate. Cu alte cuvinte, este o operatiune prin care firma primeste fonduri suplimentare, care se inregistreaza oficial ca parte din capitalul sau social. In acest articol va prezentam 3 monografii contabile cu operatiunile aferente majorarii de capital social.Majorare capital social. Asociat persoana juridicaIntrebare:Va rog sa ma ajutati cu o monografie contabila pentru...
vezi AICI monografia << Monografii Contabile Institutii Publice
Institutiile publice, spre deosebire de entitatile din sectorul privat, se supun unui cadru contabil specific, reglementat de normele Ministerului Finantelor si alte acte normative in vigoare. In activitatea curenta, apar frecvent situatii contabile complexe care necesita o abordare riguroasa, in conformitate cu legislatia bugetara si fiscala aplicabila. In acest articol vom prezenta exemple concrete de monografii contabile care vizeaza situatii des intalnite in institutiile publice!Monografie -...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Colectarea Deseurilor Si Aspecte Fiscale
Activitatea de colectare a deseurilor este tot mai importanta in contextul protejarii mediului si al dezvoltarii durabile. Aceasta implica nu doar operatiuni logistice si tehnice, ci si aspecte contabile specifice. Indiferent daca este vorba despre deseuri reciclabile, menajere sau industriale, firmele care desfasoara astfel de activitati trebuie sa respecte o serie de reglementari fiscale si contabile. In aceasta monografie, prezentam modul de inregistrare in contabilitate a principalelor...
vezi AICI monografia << Monografie Gestionarea Subventiilor Si Reglementari Cheie
Subventiile sunt fonduri nerambursabile acordate de autoritati sau organizatii guvernamentale cu scopul de a sprijini diverse sectoare economice, de la agricultura si industrie pana la educatie si cercetare. O gestionare corecta este esentiala pentru conformitatea legala si pentru asigurarea transparentei si eficientei utilizarii fondurilor respective. Va prezentam in acest articol principalele reglementari contabile cu privire la gestionarea subventiilor si vom oferi o monografie contabila...
vezi AICI monografia << Monografie contabila spalatorie auto self service (cu jetoane)
Deschiderea si gestionarea unei spalatorii auto self-service implica nu doar aspecte operationale si tehnice, ci si obligatii contabile si fiscale specifice. Intrucat acest tip de afacere presupune incasari automate, este esential ca antreprenorii sa cunoasca tratamentul contabil adecvat si evidentierea corecta a veniturilor si cheltuielilor. In acest articol vom oferi informatii esentiale cu privire la inregistrarea in contabilitate a operatiunilor aferente acestei activitati...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Prosumator Si Obligatii fiscale
Avand in vedere cresterea numarului de persoane fizice si juridice care produc si consuma energie electrica este importanta cunoasterea legislatiei pentru aplicarea corecta a reglementarilor. In acest articol va prezentam principalele obligatii fiscale ale prosumatorilor si monografiia contabila aferenta.Ce este un prosumatorProsumatorii sunt persoane fizice sau juridice care produc energie din surse regenerabile pentru consumul propriu, iar surplusul il livreaza in reteaua nationala, primind in...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Reevaluare Cladiri
Reevaluarea cladirilor reprezinta un proces esential pentru reflectarea corecta a valorii acestora in evidentele contabile ale unei entitati. Aceasta procedura permite ajustarea valorii contabile a imobilizarilor in conformitate cu realitatile pietei, asigurand o imagine fidela a situatiei financiare. Va prezentam in acest articol cateva aspecte fiscale importante si monografia contabila a reevaluarii cladirilor.Aspecte fiscale importante privind reevaluare cladirilorDin punct de vedere fiscal,...
vezi AICI monografia << Monografie contabila tichete de masa si reglementari cheie
Tichetele de masa reprezinta un beneficiu extrasalarial frecvent intalnit in mediul de afaceri, oferit angajatilor pentru a sprijini costurile zilnice cu alimentatia. Din punct de vedere contabil, acestea implica inregistrari specifice atat pentru acordarea lor, cat si pentru deductibilitatea fiscala. Monografia contabila a tichetelor de masa trebuie sa respecte reglementarile in vigoare privind tratamentul lor fiscal si contabil, astfel incat firmele sa evite eventuale erori sau sanctiuni. In...
vezi AICI monografia <<