Vom afla in ce conditii o societate A, platitoare de impozit pe profit, poate deconta costul cheltuielilor cu achizitionarea de ochelari de vedere pentru angajati. Precizam faptul ca 90% din activitatea de la locul de munca se desfasoara in fata calculatorului. Pe fisele de medicina muncii este precizat corectie optica sau, dupa caz, control de specialitate.
Societatea A, platitoare de impozit pe profit, poate deconta cheltuielile cu achizitionarea ochelarilor de vedere pentru angajati in conditiile in care respecta cerintele stabilite de HG 1028/2006 si Codul fiscal. Avand in vedere ca 90% din activitatea angajatilor se desfasoara in fata calculatorului si fisele de medicina muncii indica necesitatea corectiei optice sau a unui control de specialitate, sunt indeplinite criteriile de decontare a ochelarilor. Iata cum se poate proceda:
Pentru a deconta aceste cheltuieli in mod corect si deductibil, trebuie sa aveti un set de documente:
-
Recomandarea medicului de medicina muncii pentru un control oftalmologic, care sa specifice necesitatea corectiei optice datorita lucrului la ecran de vizualizare;
-
Prescriptia de la medicul oftalmolog pentru ochelarii necesari;
-
Documentul justificativ al achizitiei ochelarilor (factura emisa pe numele angajatului sau pe numele societatii);
-
Procedura interna a societatii, care reglementeaza procesul de decontare a ochelarilor pentru angajati. Aceasta poate specifica conditiile de eligibilitate, intervalul de timp pentru achizitii, suma maxima decontata etc.
Regimul fiscal al cheltuielilor
Conform Codului fiscal:
-
Pentru angajator cheltuiala este deductibila integral la calculul impozitului pe profit, conform art. 25 alin. (2) din Codul fiscal, deoarece este o cheltuiala de sanatate si securitate in munca.
-
Pentru angajat costul ochelarilor decontat de angajator nu reprezinta un beneficiu taxabil pentru angajat, conform art. 76 alin. (4) lit. f) si art. 142 lit. e) din Codul fiscal. Acesta este considerat un beneficiu scutit de taxe, in contextul in care ochelarii sunt necesari pentru desfasurarea activitatii in conditii de siguranta si sanatate la locul de munca.
Procedura de decontare
Pentru a implementa aceasta masura, societatea ar trebui sa elaboreze o procedura interna, care sa stabileasca:
-
Conditiile de eligibilitate (de exemplu, lucratorii care desfasoara majoritatea activitatii in fata calculatorului si au recomandare pentru ochelari);
-
Documentele necesare pentru decontare (recomandarea medicului de medicina muncii, prescriptia oftalmologica, documentul justificativ de achizitie);
-
-
Plafonul maxim de decontare si frecventa decontarilor, daca se doreste limitarea sumelor.
Potrivit art.12 - 15 din HG 1028/2006 privind cerintele minime de securitate si sanatate in munca referitoare la utilizarea echipamentelor cu ecran de vizualizare:
Art. 12
Lucratorii trebuie sa beneficieze de un examen corespunzator al ochilor si al vederii, efectuat de o persoana care are competenta necesara:
a) inainte de inceperea activitatii la ecranul de vizualizare, prin examenul medical la angajare;
b) ulterior, la intervale regulate;
c) ori de cate ori apar tulburari de vedere care pot fi cauzate de activitatea la ecranul de vizualizare.
Art. 13
Lucratorii beneficiaza de un examen oftalmologic, daca rezultatele examenului prevazut la articolul 12 arata ca acesta este necesar.
Art. 14
Daca rezultatele examenului prevazut la articolul 12 sau ale examenului la care face referire articolul 13 arata ca este necesar si daca nu se pot utiliza dispozitive normale de corectie, lucratorilor trebuie sa li se furnizeze dispozitive de corectie speciale, care sa corespunda activitatii respective.
Art. 15
Masurile luate potrivit articolelor 12-14 nu trebuie sa implice in niciun caz costuri financiare pentru lucratori.
In concluzie, cheltuiala angajatorului pentru ochelarii salariatilor se incadreaza in cheltuieli de sanatate si securitate in munca.
Raspuns oferit in luna noiembrie 2024 de catre specialistii site-ului PortalContabilitate.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile contabile + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.
Foto: pixabay.com
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Monografie Contabila Casare Mijloace Fixe: Cum Se Inregistreaza Scoaterea Din Uz A Activelor
Casarea mijloacelor fixe este o operatiune contabila esentiala care marcheaza scoaterea definitiva din functiune a unor active ale unei entitati, fie din cauza uzurii fizice sau morale, fie pentru ca nu mai sunt eficiente economic.In acest articol, vom prezenta aspecte cheie cu privire la procedura de casare a mijloacelor fixe si vom oferi exemple de monografii contabile.Procedura de casare a mijloacelor fixeConform prevederilor din OMFP 2861/ 2009 privind inventarierea, scoaterea din functiune...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Cesiune Actiuni si Reglementari Cheie
Cesiunea partilor sociale reprezinta transmiterea partilor sociale catre persoane care, astfel, vor dobandi calitatea de asociat. Cesiunea se realizeaza pe baza unui contract de cesiune, iar transmiterea partilor sociale trebuie inscrisa in registrul comertului. In acest articol vom prezenta aspecte fiscale esentiale si vom oferi un exemplu de monografie contabile pentru cesiunea actiunilor.Reglementari cheie cu privire la cesiunea de actiuniContractul de cesiune se va incheia intre:cedenti,...
vezi AICI monografia << Monografie Majorare Capital Social: Studii de Caz
Majorarea capitalului social inseamna cresterea valorii totale a capitalului subscris de asociati sau actionari intr-o societate. Cu alte cuvinte, este o operatiune prin care firma primeste fonduri suplimentare, care se inregistreaza oficial ca parte din capitalul sau social. In acest articol va prezentam 3 monografii contabile cu operatiunile aferente majorarii de capital social.Majorare capital social. Asociat persoana juridicaIntrebare:Va rog sa ma ajutati cu o monografie contabila pentru...
vezi AICI monografia << Monografii Contabile Institutii Publice
Institutiile publice, spre deosebire de entitatile din sectorul privat, se supun unui cadru contabil specific, reglementat de normele Ministerului Finantelor si alte acte normative in vigoare. In activitatea curenta, apar frecvent situatii contabile complexe care necesita o abordare riguroasa, in conformitate cu legislatia bugetara si fiscala aplicabila. In acest articol vom prezenta exemple concrete de monografii contabile care vizeaza situatii des intalnite in institutiile publice!Monografie -...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Colectarea Deseurilor Si Aspecte Fiscale
Activitatea de colectare a deseurilor este tot mai importanta in contextul protejarii mediului si al dezvoltarii durabile. Aceasta implica nu doar operatiuni logistice si tehnice, ci si aspecte contabile specifice. Indiferent daca este vorba despre deseuri reciclabile, menajere sau industriale, firmele care desfasoara astfel de activitati trebuie sa respecte o serie de reglementari fiscale si contabile. In aceasta monografie, prezentam modul de inregistrare in contabilitate a principalelor...
vezi AICI monografia << Monografie Gestionarea Subventiilor Si Reglementari Cheie
Subventiile sunt fonduri nerambursabile acordate de autoritati sau organizatii guvernamentale cu scopul de a sprijini diverse sectoare economice, de la agricultura si industrie pana la educatie si cercetare. O gestionare corecta este esentiala pentru conformitatea legala si pentru asigurarea transparentei si eficientei utilizarii fondurilor respective. Va prezentam in acest articol principalele reglementari contabile cu privire la gestionarea subventiilor si vom oferi o monografie contabila...
vezi AICI monografia << Monografie contabila spalatorie auto self service (cu jetoane)
Deschiderea si gestionarea unei spalatorii auto self-service implica nu doar aspecte operationale si tehnice, ci si obligatii contabile si fiscale specifice. Intrucat acest tip de afacere presupune incasari automate, este esential ca antreprenorii sa cunoasca tratamentul contabil adecvat si evidentierea corecta a veniturilor si cheltuielilor. In acest articol vom oferi informatii esentiale cu privire la inregistrarea in contabilitate a operatiunilor aferente acestei activitati...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Prosumator Si Obligatii fiscale
Avand in vedere cresterea numarului de persoane fizice si juridice care produc si consuma energie electrica este importanta cunoasterea legislatiei pentru aplicarea corecta a reglementarilor. In acest articol va prezentam principalele obligatii fiscale ale prosumatorilor si monografiia contabila aferenta.Ce este un prosumatorProsumatorii sunt persoane fizice sau juridice care produc energie din surse regenerabile pentru consumul propriu, iar surplusul il livreaza in reteaua nationala, primind in...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Reevaluare Cladiri
Reevaluarea cladirilor reprezinta un proces esential pentru reflectarea corecta a valorii acestora in evidentele contabile ale unei entitati. Aceasta procedura permite ajustarea valorii contabile a imobilizarilor in conformitate cu realitatile pietei, asigurand o imagine fidela a situatiei financiare. Va prezentam in acest articol cateva aspecte fiscale importante si monografia contabila a reevaluarii cladirilor.Aspecte fiscale importante privind reevaluare cladirilorDin punct de vedere fiscal,...
vezi AICI monografia << Monografie contabila tichete de masa si reglementari cheie
Tichetele de masa reprezinta un beneficiu extrasalarial frecvent intalnit in mediul de afaceri, oferit angajatilor pentru a sprijini costurile zilnice cu alimentatia. Din punct de vedere contabil, acestea implica inregistrari specifice atat pentru acordarea lor, cat si pentru deductibilitatea fiscala. Monografia contabila a tichetelor de masa trebuie sa respecte reglementarile in vigoare privind tratamentul lor fiscal si contabil, astfel incat firmele sa evite eventuale erori sau sanctiuni. In...
vezi AICI monografia <<