In Monitorul Oficial nr.74 din 02.02.2016, a fost publicat Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr.442/2016, privind cuantumul tranzactiilor, termenele pentru intocmire, continutul si conditiile de solicitare a dosarului preturilor de transfer si procedura de ajustare/estimare a preturilor de transfer.
In vederea justificarii respectarii principiului valorii de piata a preturilor de transfer dintre persoane afiliate, coroborand prevederile Legii nr.227/2015 privind Codul Fiscal, cu cele ale Legii nr.207/2015 privind Codul de Procedura Fiscala s-a emis Ordinul presedintelui ANAF nr.442/2015 prin care s-a instituit obligativitatea intocmirii dosarului preturilor de transfer pentru anumite categorii de contribuabili si tranzactii efectuate, astfel:
1.Contribuabilii/Platitorii din categoria marilor contribuabili, stabiliti prin ordin al pretedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, care desfasoara tranzactii cu persoane afiliate cu o valoare totala anuala, calculata prin insumarea valorii tranzactiilor efectuate cu toate persoanele afiliate, exclusiv TVA, mai mare sau egala cu oricare din pragurile de semnificatie, prevazute mai jos, au obligatia intocmirii anuale a dosarului preturilor de transfer.
Nivelul valoric al pragului de semnificatie pentru marii contribuabili, in functie de tranzactia desfasurata, este:
- 200.000 €, in cazul dobanzilor incasate/platite pentru serviciile financiare, calculat la cursul de schimb comunicat de Banca Nationala a Romaniei valabil pentru ultima zi a anului fiscal;
- 250.000 €, in cazul tranzactiilor privind prestarile de servicii primite/prestate, calculat la cursul de schimb comunicat de Banca Nationala a Romaniei valabil pentru ultima zi a anului fiscal;
- 350.000 €, in cazul tranzactiilor privind achizitii/vanzari de bunuri corporale sau necorporale, calculata la cursul de schimb comunicat de Banca Nationala a Romaniei valabil pentru ultima zi a anului fiscal.
Termenul de intocmire a dosarului preturilor de transfer este termenul legal stabilit pentru depunerea declaratiilor anuale privind impozitul pe profit (formularul 101), pentru fiecare an fiscal.
Dosarul preturilor de transfer in cazul marilor contribuabili pentru tranzactiile enumerate mai sus poate fi solicitat de organul de inspectie fiscala, pe perioada derularii unei inspectii fiscale sau poate fi solicitat de organul fiscal si in afara unei actiuni de inspectie fiscala (in baza art.58 si art.64 din Codul de Procedura Fiscala).
Termenul de punere la dispozitie a dosarului preturilor de transfer solicitat de organul de inspectie fiscala sau de organul fiscal si in afara unei actiuni de inspectie fiscala este de maxim 10 zile de la data solicitarii, dar nu mai devreme de 10 zile de la expirarea termenului legal stabilit pentru depunerea declaratiilor anuale privind impozitul pe profit (formularul 101).
2. Contribuabilii/Platitorii din categoria marilor contribuabili, care nu se incadreaza in criteriile enumerate la pct.1 de mai sus, precum si contribuabilii/platitorii din categoriile contribuabililor mici si mijlocii, care desfasoara tranzactii cu persoane afiliate cu o valoare totala anuala, calculata prin insumarea valorii tranzactiilor efectuate cu toate persoanele afiliate, exclusiv TVA, mai mare sau egala cu oricare din pragurile de semnificatie, prevazute mai jos, au obligatia intocmirii si prezentarii dosarului preturilor de transfer.
Nivelul valoric al pragului de semnificatie pentru contribuabilii/platitorii din categoria marilor contribuabili, care nu se incadreaza in criteriile precizate la punctul 1, precum si pentru contribuabilii/platitorii din categoriile contribuabililor mici si mijlocii, in functie de tipul tranzactiei desfasurate, este:
- 50.000 €, in cazul dobanzilor incasate/platite pentru serviciile financiare, calculat la cursul de schimb comunicat de Banca Nationala a Romaniei valabil pentru ultima zi a anului fiscal;
- 50.000 €, in cazul tranzactiilor privind prestarile de servicii primite/prestate, calculat la cursul de schimb comunicat de Banca Nationala a Romaniei valabil pentru ultima zi a anului fiscal;
- 100.000 €, in cazul tranzactiilor privind achizitii/vanzari de bunuri corporale sau necorporale, calculata la cursul de schimb comunicat de Banca Nationala a Romaniei valabil pentru ultima zi a anului fiscal.
Intocmirea si prezentarea dosarului preturilor de transfer pentru categoriile de contribuabili enumerati la pct.2 se efectueaza numai la solicitarea organului fiscal, in cadrul unei actiuni de inspectie fiscala.
Termenul pentru prezentarea dosarului preturilor de transfer, pentru contribuabilii de la punctul 2, va fi cuprins intre 30 si 60 de zile calendaristice, cu posibilitatea prelungirii o singura data, la solicitarea scrisa a contribuabililor/platitorilor, cu o perioada de cel mult 30 de zile calendaristice. In aceste conditii, daca se impune, inspectia fiscala poate fi suspendata pana la expirarea termenului de punere la dispozitie a dosarului preturilor de transfer, in temeiul art.127, alin.(1), lit.b) din Codul de Procedura Fiscala.
Astfel, obligatia de intocmire a dosarului preturilor de transfer revine categoriilor de contribuabili enumerati mai sus, a caror valoare a tranzactiilor efectuate cu toate persoanele afiliate, exclusiv TVA, depaseste oricare din pragurile de semnificatie precizate la pct.1 si 2.
Continutul dosarului preturilor de transfer se regaseste in Anexa nr.3 din OPANAF nr.442/2015.
In situatia neprezentarii/prezentarii incomplete a dosarului preturilor de transfer solicitat de organele de inspectie fiscala, acestea vor proceda la estimarea cuantumului preturilor de transfer.
Mentionam ca pentru contribuabilii pentru care nu exista obligatia intocmirii si prezentarii dosarului preturilor de transfer, acestia vor justifica respectarea principiului valorii de piata, in cadrul unei inspectii fiscale, conform regulilor generale prevazute de reglementarile financiar-contabile si fiscale in vigoare.
Termenul de "persoane afiliate" este definit la art.7, pct.26 din Legea nr.227/2015 privind Codul Fiscal.
Sursa: ANAF Cluj
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Restituire Suma Necuvenita: Cont Contabil si Reglementari Cheie
In relatiile de munca pot aparea, uneori, erori sau situatii neprevazute care determina plata unor sume de bani catre salariat fara un temei legal. De la salarii platite in exces sau indemnizatii de concediu de odihna acordate eronate, aceste sume sunt considerate necuvenite si, potrivit legislatiei in vigoare, angajatorul are dreptul sa solicite restituirea acestora. In acest articol prezentam principalele reglementari legale cu privire la returnarea sumelor necuvenite si contul in care se...
vezi AICI monografia << Monografie Constituire Provizioane Clienti Neincasati
Provizioanele reprezinta o componenta importanta a evidentei contabile si sunt utilizate pentru a reflecta obligatii sau pierderi viitoare certe sau probabile. Constituirea corecta a acestora ajuta companiile sa-si gestioneze riscurile financiare si sa respecte principiul prudentei.Cand se constituie provizioanele?Provizioanele se constituie atunci cand o entitate are o obligatie curenta (legala sau implicita) generata de un eveniment trecut, iar pentru solutionarea acesteia este probabil sa fie...
vezi AICI monografia << Venituri Din Alte Surse: Tratament Fiscal si Monografie Contabila
Conform Codului Fiscal din Romania, veniturile din alte surse reprezinta o categorie fiscala distincta, in cadrul careia sunt incluse toate veniturile obtinute de persoanele fizice care nu se incadreaza in alte categorii de venituri, cum ar fi: salarii, activitati independente, cedarea folosintei bunurilor, pensii, investitii etc. In acest articol vom analiza tipurile de venituri din alte surse si tratamentul lor fiscal, oferind si un exemplu de monografie contabila.Ce sunt veniturile din alte...
vezi AICI monografia << Drepturi Salariale Castigate In Instanta: Monografie Contabila Si Tratament Fiscal
Drepturile salariale castigate in instanta de catre angajati genereaza obligatii clare pentru angajatori, nu doar din punct de vedere juridic, ci si fiscal-contabil. Aceste sume trebuie tratate ca venituri salariale, impozitate si inregistrate corespunzator, inclusiv cu dobanzile legale aplicabile. In acest articol analizam regimul fiscal al acestor plati si prezentam un studiu de caz practic cu monografie contabila.Tratament fiscal si contabil drepturi salariale castigate in instantaDrepturile...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Achizitie Actiuni - Aspecte Cheie
Achizitia de actiuni reprezinta o operatiune frecventa in activitatea companiilor care doresc sa isi diversifice investitiile sau sa dobandeasca controlul asupra altor entitati. Din punct de vedere contabil, o astfel de tranzactie implica o serie de inregistrari specifice, in functie de natura actiunilor achizitionate (listate sau nelistate), scopul detinerii acestora si sursa de finantare utilizata. In acest articol prezentam principalele aspecte contabile legate de achizitia de actiuni, cu...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Ajustare TVA Stoc Marfa: Studii De Caz
Ajustarea TVA aferenta stocurilor de marfa este o operatiune contabila importanta, care trebuie tratata cu atentie pentru a respecta prevederile fiscale si a evita erorile in evidenta contabila. In acest articol, prezentam studii de caz relevante ce contin monografii contabile cu ajustarea de TVA pentru un stoc de marfa.Cand se face ajustarea de TVA?Ajustarea TVA in cazul achizitiilor de servicii si bunuri, altele decat bunurile de capital, este reglementata de art. 304 alin (1) din Codul...
vezi AICI monografia << Rentrop & Straton implineste 30 de ani! Consilier Taxe si Impozite implineste 30 de ani!
Rentrop & Straton, cea mai cunoscuta companie din Romania din domeniul informatiilor specializate, aniverseaza 30 de ani de existenta.Sunt 30 de ani in care aceasta companie mixta romano-germana a sprijinit in mod profesionist dezvoltarea sanatoasa a mediului antreprenorial, realizand peste 6.100 de produse destinate firmelor romanesti si profesionistilor din domenii vitale ale economiei: fiscalitate, contabilitate, legislatia muncii, resurse umane, protectia datelor etc.6.100 de...
vezi AICI monografia << Reevaluarea Imobilizarilor Corporale: Monografie Contabila si Aspecte Fiscale Importante
Reevaluarea imobilizarilor corporale se efectueaza pentru a reflecta in contabilitate valoarea justa a acestora, in conformitate cu realitatea economica si cu evolutiile pietei. Aceasta operatiune este necesara atunci cand exista diferente semnificative intre valoarea contabila si valoarea de piata a activelor, astfel incat situatiile financiare sa ofere o imagine fidela si relevanta pentru utilizatori. In acest articol vom prezenta aspecte cheie ce trebuie avute in vedere la aceasta operatiune...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Casare Mijloace Fixe: Cum Se Inregistreaza Scoaterea Din Uz A Activelor
Casarea mijloacelor fixe este o operatiune contabila esentiala care marcheaza scoaterea definitiva din functiune a unor active ale unei entitati, fie din cauza uzurii fizice sau morale, fie pentru ca nu mai sunt eficiente economic.In acest articol, vom prezenta aspecte cheie cu privire la procedura de casare a mijloacelor fixe si vom oferi exemple de monografii contabile.Procedura de casare a mijloacelor fixeConform prevederilor din OMFP 2861/ 2009 privind inventarierea, scoaterea din functiune...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Cesiune Actiuni si Reglementari Cheie
Cesiunea partilor sociale reprezinta transmiterea partilor sociale catre persoane care, astfel, vor dobandi calitatea de asociat. Cesiunea se realizeaza pe baza unui contract de cesiune, iar transmiterea partilor sociale trebuie inscrisa in registrul comertului. In acest articol vom prezenta aspecte fiscale esentiale si vom oferi un exemplu de monografie contabile pentru cesiunea actiunilor.Reglementari cheie cu privire la cesiunea de actiuniContractul de cesiune se va incheia intre:cedenti,...
vezi AICI monografia <<