In Monitorul Oficial nr.74 din 02.02.2016, a fost publicat Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr.442/2016, privind cuantumul tranzactiilor, termenele pentru intocmire, continutul si conditiile de solicitare a dosarului preturilor de transfer si procedura de ajustare/estimare a preturilor de transfer.
In vederea justificarii respectarii principiului valorii de piata a preturilor de transfer dintre persoane afiliate, coroborand prevederile Legii nr.227/2015 privind Codul Fiscal, cu cele ale Legii nr.207/2015 privind Codul de Procedura Fiscala s-a emis Ordinul presedintelui ANAF nr.442/2015 prin care s-a instituit obligativitatea intocmirii dosarului preturilor de transfer pentru anumite categorii de contribuabili si tranzactii efectuate, astfel:
1.Contribuabilii/Platitorii din categoria marilor contribuabili, stabiliti prin ordin al pretedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, care desfasoara tranzactii cu persoane afiliate cu o valoare totala anuala, calculata prin insumarea valorii tranzactiilor efectuate cu toate persoanele afiliate, exclusiv TVA, mai mare sau egala cu oricare din pragurile de semnificatie, prevazute mai jos, au obligatia intocmirii anuale a dosarului preturilor de transfer.
Nivelul valoric al pragului de semnificatie pentru marii contribuabili, in functie de tranzactia desfasurata, este:
- 200.000 €, in cazul dobanzilor incasate/platite pentru serviciile financiare, calculat la cursul de schimb comunicat de Banca Nationala a Romaniei valabil pentru ultima zi a anului fiscal;
- 250.000 €, in cazul tranzactiilor privind prestarile de servicii primite/prestate, calculat la cursul de schimb comunicat de Banca Nationala a Romaniei valabil pentru ultima zi a anului fiscal;
- 350.000 €, in cazul tranzactiilor privind achizitii/vanzari de bunuri corporale sau necorporale, calculata la cursul de schimb comunicat de Banca Nationala a Romaniei valabil pentru ultima zi a anului fiscal.
Termenul de intocmire a dosarului preturilor de transfer este termenul legal stabilit pentru depunerea declaratiilor anuale privind impozitul pe profit (formularul 101), pentru fiecare an fiscal.
Dosarul preturilor de transfer in cazul marilor contribuabili pentru tranzactiile enumerate mai sus poate fi solicitat de organul de inspectie fiscala, pe perioada derularii unei inspectii fiscale sau poate fi solicitat de organul fiscal si in afara unei actiuni de inspectie fiscala (in baza art.58 si art.64 din Codul de Procedura Fiscala).
Termenul de punere la dispozitie a dosarului preturilor de transfer solicitat de organul de inspectie fiscala sau de organul fiscal si in afara unei actiuni de inspectie fiscala este de maxim 10 zile de la data solicitarii, dar nu mai devreme de 10 zile de la expirarea termenului legal stabilit pentru depunerea declaratiilor anuale privind impozitul pe profit (formularul 101).
2. Contribuabilii/Platitorii din categoria marilor contribuabili, care nu se incadreaza in criteriile enumerate la pct.1 de mai sus, precum si contribuabilii/platitorii din categoriile contribuabililor mici si mijlocii, care desfasoara tranzactii cu persoane afiliate cu o valoare totala anuala, calculata prin insumarea valorii tranzactiilor efectuate cu toate persoanele afiliate, exclusiv TVA, mai mare sau egala cu oricare din pragurile de semnificatie, prevazute mai jos, au obligatia intocmirii si prezentarii dosarului preturilor de transfer.
Nivelul valoric al pragului de semnificatie pentru contribuabilii/platitorii din categoria marilor contribuabili, care nu se incadreaza in criteriile precizate la punctul 1, precum si pentru contribuabilii/platitorii din categoriile contribuabililor mici si mijlocii, in functie de tipul tranzactiei desfasurate, este:
- 50.000 €, in cazul dobanzilor incasate/platite pentru serviciile financiare, calculat la cursul de schimb comunicat de Banca Nationala a Romaniei valabil pentru ultima zi a anului fiscal;
- 50.000 €, in cazul tranzactiilor privind prestarile de servicii primite/prestate, calculat la cursul de schimb comunicat de Banca Nationala a Romaniei valabil pentru ultima zi a anului fiscal;
- 100.000 €, in cazul tranzactiilor privind achizitii/vanzari de bunuri corporale sau necorporale, calculata la cursul de schimb comunicat de Banca Nationala a Romaniei valabil pentru ultima zi a anului fiscal.
Intocmirea si prezentarea dosarului preturilor de transfer pentru categoriile de contribuabili enumerati la pct.2 se efectueaza numai la solicitarea organului fiscal, in cadrul unei actiuni de inspectie fiscala.
Termenul pentru prezentarea dosarului preturilor de transfer, pentru contribuabilii de la punctul 2, va fi cuprins intre 30 si 60 de zile calendaristice, cu posibilitatea prelungirii o singura data, la solicitarea scrisa a contribuabililor/platitorilor, cu o perioada de cel mult 30 de zile calendaristice. In aceste conditii, daca se impune, inspectia fiscala poate fi suspendata pana la expirarea termenului de punere la dispozitie a dosarului preturilor de transfer, in temeiul art.127, alin.(1), lit.b) din Codul de Procedura Fiscala.
Astfel, obligatia de intocmire a dosarului preturilor de transfer revine categoriilor de contribuabili enumerati mai sus, a caror valoare a tranzactiilor efectuate cu toate persoanele afiliate, exclusiv TVA, depaseste oricare din pragurile de semnificatie precizate la pct.1 si 2.
Continutul dosarului preturilor de transfer se regaseste in Anexa nr.3 din OPANAF nr.442/2015.
In situatia neprezentarii/prezentarii incomplete a dosarului preturilor de transfer solicitat de organele de inspectie fiscala, acestea vor proceda la estimarea cuantumului preturilor de transfer.
Mentionam ca pentru contribuabilii pentru care nu exista obligatia intocmirii si prezentarii dosarului preturilor de transfer, acestia vor justifica respectarea principiului valorii de piata, in cadrul unei inspectii fiscale, conform regulilor generale prevazute de reglementarile financiar-contabile si fiscale in vigoare.
Termenul de "persoane afiliate" este definit la art.7, pct.26 din Legea nr.227/2015 privind Codul Fiscal.
Sursa: ANAF Cluj
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Monografie Contabila Cesiune Actiuni si Reglementari Cheie
Cesiunea partilor sociale reprezinta transmiterea partilor sociale catre persoane care, astfel, vor dobandi calitatea de asociat. Cesiunea se realizeaza pe baza unui contract de cesiune, iar transmiterea partilor sociale trebuie inscrisa in registrul comertului. In acest articol vom prezenta aspecte fiscale esentiale si vom oferi un exemplu de monografie contabile pentru cesiunea actiunilor.Reglementari cheie cu privire la cesiunea de actiuniContractul de cesiune se va incheia intre:cedenti,...
vezi AICI monografia << Monografie Majorare Capital Social: Studii de Caz
Majorarea capitalului social inseamna cresterea valorii totale a capitalului subscris de asociati sau actionari intr-o societate. Cu alte cuvinte, este o operatiune prin care firma primeste fonduri suplimentare, care se inregistreaza oficial ca parte din capitalul sau social. In acest articol va prezentam 3 monografii contabile cu operatiunile aferente majorarii de capital social.Majorare capital social. Asociat persoana juridicaIntrebare:Va rog sa ma ajutati cu o monografie contabila pentru...
vezi AICI monografia << Monografii Contabile Institutii Publice
Institutiile publice, spre deosebire de entitatile din sectorul privat, se supun unui cadru contabil specific, reglementat de normele Ministerului Finantelor si alte acte normative in vigoare. In activitatea curenta, apar frecvent situatii contabile complexe care necesita o abordare riguroasa, in conformitate cu legislatia bugetara si fiscala aplicabila. In acest articol vom prezenta exemple concrete de monografii contabile care vizeaza situatii des intalnite in institutiile publice!Monografie -...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Colectarea Deseurilor Si Aspecte Fiscale
Activitatea de colectare a deseurilor este tot mai importanta in contextul protejarii mediului si al dezvoltarii durabile. Aceasta implica nu doar operatiuni logistice si tehnice, ci si aspecte contabile specifice. Indiferent daca este vorba despre deseuri reciclabile, menajere sau industriale, firmele care desfasoara astfel de activitati trebuie sa respecte o serie de reglementari fiscale si contabile. In aceasta monografie, prezentam modul de inregistrare in contabilitate a principalelor...
vezi AICI monografia << Monografie Gestionarea Subventiilor Si Reglementari Cheie
Subventiile sunt fonduri nerambursabile acordate de autoritati sau organizatii guvernamentale cu scopul de a sprijini diverse sectoare economice, de la agricultura si industrie pana la educatie si cercetare. O gestionare corecta este esentiala pentru conformitatea legala si pentru asigurarea transparentei si eficientei utilizarii fondurilor respective. Va prezentam in acest articol principalele reglementari contabile cu privire la gestionarea subventiilor si vom oferi o monografie contabila...
vezi AICI monografia << Monografie contabila spalatorie auto self service (cu jetoane)
Deschiderea si gestionarea unei spalatorii auto self-service implica nu doar aspecte operationale si tehnice, ci si obligatii contabile si fiscale specifice. Intrucat acest tip de afacere presupune incasari automate, este esential ca antreprenorii sa cunoasca tratamentul contabil adecvat si evidentierea corecta a veniturilor si cheltuielilor. In acest articol vom oferi informatii esentiale cu privire la inregistrarea in contabilitate a operatiunilor aferente acestei activitati...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Prosumator Si Obligatii fiscale
Avand in vedere cresterea numarului de persoane fizice si juridice care produc si consuma energie electrica este importanta cunoasterea legislatiei pentru aplicarea corecta a reglementarilor. In acest articol va prezentam principalele obligatii fiscale ale prosumatorilor si monografiia contabila aferenta.Ce este un prosumatorProsumatorii sunt persoane fizice sau juridice care produc energie din surse regenerabile pentru consumul propriu, iar surplusul il livreaza in reteaua nationala, primind in...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Reevaluare Cladiri
Reevaluarea cladirilor reprezinta un proces esential pentru reflectarea corecta a valorii acestora in evidentele contabile ale unei entitati. Aceasta procedura permite ajustarea valorii contabile a imobilizarilor in conformitate cu realitatile pietei, asigurand o imagine fidela a situatiei financiare. Va prezentam in acest articol cateva aspecte fiscale importante si monografia contabila a reevaluarii cladirilor.Aspecte fiscale importante privind reevaluare cladirilorDin punct de vedere fiscal,...
vezi AICI monografia << Monografie contabila tichete de masa si reglementari cheie
Tichetele de masa reprezinta un beneficiu extrasalarial frecvent intalnit in mediul de afaceri, oferit angajatilor pentru a sprijini costurile zilnice cu alimentatia. Din punct de vedere contabil, acestea implica inregistrari specifice atat pentru acordarea lor, cat si pentru deductibilitatea fiscala. Monografia contabila a tichetelor de masa trebuie sa respecte reglementarile in vigoare privind tratamentul lor fiscal si contabil, astfel incat firmele sa evite eventuale erori sau sanctiuni. In...
vezi AICI monografia << Monografie contabila cofetarie
Gestionarea contabila a unei cofetarii presupune o evidenta clara a tuturor operatiunilor financiare, de la achizitia ingredientelor pana la vanzarea produselor finite. Intrucat aceasta activitate implica atat productie, cat si comercializare, inregistrarile contabile trebuie sa reflecte corect toate tranzactiile, inclusiv cheltuielile, veniturile si taxele aferente. In acest articol, va prezentamdoua exemple practice de monografii contabile pentru cofetarii.Monografie contabila...
vezi AICI monografia <<