Printr-un proiect OUG pentru modificarea si completarea unor acte normative in domeniul fiscal-bugetar, precum si pentru reglementarea altor masuri, MF propune urmatoarele clarificari in Legea contabilitatii nr. 82/1991:
Conform prevederilor in vigoare, aceasta se intocmeste cel putin la incheierea exercitiului financiar, la termenele de intocmire a situatiilor financiare, a raportarilor contabile, precum si la finele perioadei pentru care entitatea trebuie sa intocmeasca declaratia privind impozitul pe profit/venit, potrivit legii.
Se propune ca aceasta sa se intocmeasca lunar avand in vedere necesitatea asigurarii in timp real a unor informatii centralizatoare. Intrucat contabilitatea trebuie sa asigure inregistrarea cronologica si sistematica a tuturor operatiunilor intocmirea balantei lunare pe baza informatiilor deja existente in contabilitate reprezinta un instrument util atat la nivel intern managerial al entitatii cat si eventualelor organe de control.
Termenele prevazute de legea contabilitatii: atentie la exemple!
Legea contabilitatii prevede termene (de 150 zile, respectiv 120 de zile) pentru intocmirea situatiilor financiare anuale, stabilite prin raportare la data incheierii exercitiului financiar de raportare. In cazul raportarilor contabile anuale, termenul prevazut de lege (de 150 de zile) se stabileste prin raportare la incheierea anului calendaristic.
In ceea ce priveste entitatile care au optat pentru un exercitiu financiar diferit de anul calendaristic, termenele (de 150 zile, respectiv 120 de zile) prevazute de lege se stabilesc prin raportare la data aleasa pentru intocmirea situatiilor financiare anuale.
Avand in vedere ca depasirea termenului de depunere are diverse implicatii (inclusiv fiscale) si cum in practica au fost situatii in care intelegerea modalitatii de calculare a termenului a fost diferita, prin prezentul proiect se propune stabilirea unui termen unitar pana la care entitatile pot depune situatiile financiare anuale, respectiv raportarile contabile anuale.
De asemenea, se propune cuprinderea si a unor prevederi referitoare la situatia in care termenele prevazute de lege se pot implini intr-o zi nelucratoare.
a.1. referitor la termenul de depunere a situatiilor financiare anuale – se propune ca acesta sa fie data de 31 mai, respectiv 30 aprilie, in functie de categoria entitatii raportoare, a exercitiului financiar urmator celui de raportare, astfel:
-
exemplul 1 – entitatea este o societate care are un exercitiu financiar care coincide cu anul calendaristic, respectiv 1 ianuarie N – 31 decembrie N. Data de 31 mai N+1 este zi nelucratoare, prima zi lucratoare fiind data de 2 iunie N+1.
Ca urmare, entitatea raportoare poate depune situatiile financiare anuale pana la 2 iunie N+1.
-
exemplul 2 – entitatea este o societate care a optat pentru un exercitiu financiar diferit de anul calendaristic, si anume 01 februarie N – 31 ianuarie N+1.
Luna februarie a exercitiului financiar N+1 are 28 de zile calendaristice, astfel ca termenul de 150 de zile prevazut de proiectul de act normativ corespunde datei de 30 iunie N+1, care este zi lucratoare.
Ca urmare, entitatea raportoare poate depune situatiile financiare anuale pana la 30 iunie N+1.
a.2. referitor la termenul de depunere a raportarilor contabile anuale - se propune ca acesta sa fie data de 31 mai a exercitiului financiar urmator celui de raportare, termen aplicabil inclusiv in cazul entitatilor care au optat pentru un exercitiu financiar diferit de anul calendaristic
Semnarea situatiile financiare anuale si raportarile contabile
Legea contabilitatii cuprinde prevederi distincte referitoare la organizarea si conducerea contabilitatii, respectiv la semnarea situatiilor financiare.
Pentru corelare cu prevederile art. 10 alin. (2) din legea contabilitatii, se propune completarea prevederilor art. 28 alin. (10), sub aspectul precizarii calitatii de angajat a persoanei imputernicite sa semneze situatiile financiare anuale si raportarile contabile.
Desi din prevederile legale in vigoare, respectiv art. 28 alin. (13) din legea contabilitatii, rezulta cu claritate faptul ca administratorul raspunde pentru organizarea si conducerea contabilitatii, in timp ce directorul economic raspunde pentru aplicarea necorespunzatoare a reglementarilor contabile, numerosi operatori economici au solicitat clarificari legate de atributiile administratorului, respectiv ale directorului economic.
Pentru identificarea modalitatii de exercitare a responsabilitatii aferente acestora, s-a constatat ca, pe baza informatiilor aferente raportarilor depuse de operatorii economici pentru data de 31 decembrie 2023, din totalul de 902.845 cat reprezinta numarul celor care au depus situatii financiare anuale/raportari contabile
anuale, pentru un numar de 108.447 entitati o aceeasi persoana semnatara apare in dubla calitate: administrator si persoana care a intocmit situatiile financiare anuale/raportarile contabile anuale.
Totodata, fara a fi fost prezentate cazuri concrete, aspectele legate de tinerea contabilitatii in alte conditii decat cele prevazute de lege au fost semnalate atat in spatiul public, dar si aduse direct la cunostinta
Ministerului Finantelor, prin intermediul reprezentantilor CECCAR. In ceea ce priveste depunerea situatiilor financiare anuale, avand in vedere ca 98% din operatorii economici care sunt in aria de reglementare a Ministerului Finantelor au depus online situatii financiare anuale/raportari contabile anuale pentru exercitiul financiar al anului 2023 si tinand cont de faptul ca declaratiile fiscale se depun numai online, se propune depunerea exclusiv online a situatiilor financiare anuale incepand exercitiul financiar al anului 2025.
Documentul poate fi consultat integral AICI >>
Foto: unsplash.com
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Monografie acordarea de ajutoare membrilor de sindicat
Organizatiile sindicale conduc contabilitatea potrivit Reglementarilor contabile aprobate prin O.M.F.P. nr. 3.103/2017, cu modificarile si completarile ulterioare. Principalele surse de venit ale sindicatelor sunt cotizatiile membrilor, venituri neimpozabile pentru sindicat conform art. 15 din Codul fiscal.Vom stabili in acest articol monografia contabila pentru acordarea de ajutoare membrilor de sindicatReglementari legislative importante privind acordarea de ajutoare membrilor de sindicatArt....
vezi AICI monografia << Monografie Reparatie In Garantie
Din punct de vedere contabil, reparatiile efectuate in perioada de garantie ridica probleme legate de recunoasterea corecta a cheltuielilor, a provizioanelor si a relatiei cu clientii sau furnizorii implicati. In practica, pot aparea mai multe scenarii: reparatia este efectuata de firma vanzatoare pe cheltuiala proprie, de un service autorizat cu decontare ulterioara, sau direct de catre client cu rambursarea costurilor de catre furnizor.In acest articol vom prezenta o monografie contabila...
vezi AICI monografia << Monografie Achizitie Utilaj: Tratament Fiscal Si Studii De Caz
Achizitia unui utilaj reprezinta o investitie importanta pentru orice companie, indiferent de domeniul de activitate. Din punct de vedere contabil, aceasta operatiune trebuie inregistrata corect, respectand reglementarile privind imobilizarile corporale, amortizarea si tratamentul fiscal aferent. In acest articol vom prezenta pas cu pas monografia contabila pentru achizitia unui utilaj, de la momentul cumpararii pana la punerea in functiune, evidentiind conturile utilizate si implicatiile...
vezi AICI monografia << Rentrop & Straton a implinit 30 de ani! Consilier Taxe si Impozite a implinit 30 de ani!
Rentrop & Straton, cea mai cunoscuta companie din Romania din domeniul informatiilor specializate, aniverseaza 30 de existenta.Sunt 30 de ani in care aceasta companie mixta romano-germana a sprijinit in mod profesionist dezvoltarea sanatoasa a mediului antreprenorial, realizand peste 6.100 de produse destinate firmelor romanesti si profesionistilor din domenii vitale ale economiei: fiscalitate, contabilitate, legislatia muncii, resurse umane, protectia datelor etc.6.100 de produse. O...
vezi AICI monografia << Monografie Profit Reinvestit: Studii De Caz Utile
Profitul reinvestit reprezinta acea parte din castigul net al unei firme care nu este distribuita sub forma de dividende, ci este utilizata pentru dezvoltarea activitatii – de exemplu, pentru achizitia de echipamente, utilaje sau alte active necesare. Legislatia fiscala ofera facilitati companiilor care aleg sa isi reinvesteasca profitul, prin scutirea de impozit a acestor sume. Din perspectiva contabila, profitul reinvestit necesita o monografie contabila specifica, astfel incat sa...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Reparatii Auto: Cum Inregistrezi Reparatiile Pentru Dauna Autoturismului
Reparatiile auto sunt situatii frecvente care apar in activitatea unei firme si, pentru a fi tratate corect din punct de vedere financiar, au nevoie de o evidenta clara. Din punct de vedere contabil, aceste operatiuni pot ridica uneori semne de intrebare, de exemplu: cum se inregistreaza corect cheltuielile, ce conturi se utilizeaza si care sunt implicatiile fiscale?In acest articol vom prezenta trei studii de caz utile ce contin monografia contabila pentru reparatii auto. Scopul acestor exemple...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Dezvoltare Imobiliara Si Aspecte Fiscale Importante
Dezvoltatorii imobiliari se confrunta cu un set complex de operatiuni economice care necesita o evidenta contabila atenta si conforma cu reglementarile in vigoare. De la achizitia terenurilor si pana la vanzarea imobilelor finalizate, fiecare etapa implica tranzactii cu impact fiscal si contabil semnificativ.In acest articol prezentam o monografie contabila bine structurata pentru un dezvoltator imobiliar. Aceasta contine inregistrarile corecte in contabilitate si explicatii clare pentru fiecare...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Cod TVA Anulat
Anularea codului de TVA poate avea un impact semnificativ asupra activitatii unei firme, iar pentru a evita erorile si sanctiunile, este esential ca antreprenorii si contabilii sa cunoasca reglementarile legislative aplicabile. In acest articol vom prezenta tratamentul fiscal si contabil pentru codul de TVA anulat si o monografie contabila clara.Tratament fiscal-contabil pentru cod TVA anulatAnularea codului de TVA poate avea loc, conform art. 316 alin. (11) din Codul fiscal, in urmatoarele...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Factura Booking.com: Studii De Caz Utile
Factura emisa de platforma Booking.com ridica adesea semne de intrebare din perspectiva tratarii contabile si fiscale, mai ales in cazul firmelor care inchiriaza spatii prin intermediul acestui serviciu. In acest articol, analizam pas cu pas cum se inregistreaza factura de la Booking.com in contabilitate, ce monografii contabile se aplica si ce obligatii declarative revin firmei beneficiare.Inchirieri prin platforma Booking.com: aspecte important de stiutOrice persoana fizica sau juridica care...
vezi AICI monografia << Taxa de Mediu 2% Monografie Contabila
Taxa de mediu a fost instituita prin Legea nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, modificata si completata prin actele normative ulterioare. Aceasta taxa se aplica unei game variate de activitati si produse, de la autovehicule si anvelope uzate, la ambalaje si echipamente electrice si electronice, avand ca obiectiv principal descurajarea comportamentelor poluante si generarea de resurse financiare destinate proiectelor de protectie a mediului.Din perspectiva contabilitatii, taxa de mediu...
vezi AICI monografia <<