search

Situatii financiare anuale: termene, exemple si clarificari aduse de MF

De la 1 ianuarie 2025, salariul minim brut pe tara este 4.050 lei

Printr-un proiect OUG pentru modificarea si completarea unor acte normative in domeniul fiscal-bugetar, precum si pentru reglementarea altor masuri, MF propune urmatoarele clarificari in Legea contabilitatii nr. 82/1991:

Balanta de verificare

Conform prevederilor in vigoare, aceasta se intocmeste cel putin la incheierea exercitiului financiar, la termenele de intocmire a situatiilor financiare, a raportarilor contabile, precum si la finele perioadei pentru care entitatea trebuie sa intocmeasca declaratia privind impozitul pe profit/venit, potrivit legii.

Se propune ca aceasta sa se intocmeasca lunar avand in vedere necesitatea asigurarii in timp real a unor informatii centralizatoare. Intrucat contabilitatea trebuie sa asigure inregistrarea cronologica si sistematica a tuturor operatiunilor intocmirea balantei lunare pe baza informatiilor deja existente in contabilitate reprezinta un instrument util atat la nivel intern managerial al entitatii cat si eventualelor organe de control.

Termenele prevazute de legea contabilitatii: atentie la exemple!

Legea contabilitatii prevede termene (de 150 zile, respectiv 120 de zile) pentru intocmirea situatiilor financiare anuale, stabilite prin raportare la data incheierii exercitiului financiar de raportare. In cazul raportarilor contabile anuale, termenul prevazut de lege (de 150 de zile) se stabileste prin raportare la incheierea anului calendaristic.

In ceea ce priveste entitatile care au optat pentru un exercitiu financiar diferit de anul calendaristic, termenele (de 150 zile, respectiv 120 de zile) prevazute de lege se stabilesc prin raportare la data aleasa pentru intocmirea situatiilor financiare anuale. 

Avand in vedere ca depasirea termenului de depunere are diverse implicatii (inclusiv fiscale) si cum in practica au fost situatii in care intelegerea modalitatii de calculare a termenului a fost diferita, prin prezentul proiect se propune stabilirea unui termen unitar pana la care entitatile pot depune situatiile financiare anuale, respectiv raportarile contabile anuale.

De asemenea, se propune cuprinderea si a unor prevederi referitoare la situatia in care termenele prevazute de lege se pot implini intr-o zi nelucratoare.

a.1. referitor la termenul de depunere a situatiilor financiare anuale – se propune ca acesta sa fie data de 31 mai, respectiv 30 aprilie, in functie de categoria entitatii raportoare, a exercitiului financiar urmator celui de raportare, astfel:

  • exemplul 1 – entitatea este o societate care are un exercitiu financiar care coincide cu anul calendaristic, respectiv 1 ianuarie N – 31 decembrie N. Data de 31 mai N+1 este zi nelucratoare, prima zi lucratoare fiind data de 2 iunie N+1.

Ca urmare, entitatea raportoare poate depune situatiile financiare anuale pana la 2 iunie N+1. 

  • exemplul 2 – entitatea este o societate care a optat pentru un exercitiu financiar diferit de anul calendaristic, si anume 01 februarie N – 31 ianuarie N+1.

Luna februarie a exercitiului financiar N+1 are 28 de zile calendaristice, astfel ca termenul de 150 de zile prevazut de proiectul de act normativ corespunde datei de 30 iunie N+1, care este zi lucratoare.

Ca urmare, entitatea raportoare poate depune situatiile financiare anuale pana la 30 iunie N+1.

a.2. referitor la termenul de depunere a raportarilor contabile anuale - se propune ca acesta sa fie data de 31 mai a exercitiului financiar urmator celui de raportare, termen aplicabil inclusiv in cazul entitatilor care au optat pentru un exercitiu financiar diferit de anul calendaristic

Semnarea situatiile financiare anuale si raportarile contabile

Legea contabilitatii cuprinde prevederi distincte referitoare la organizarea si conducerea contabilitatii, respectiv la semnarea situatiilor financiare. 

Pentru corelare cu prevederile art. 10 alin. (2) din legea contabilitatii, se propune completarea prevederilor art. 28 alin. (10), sub aspectul precizarii calitatii de angajat a persoanei imputernicite sa semneze situatiile financiare anuale si raportarile contabile.

Desi din prevederile legale in vigoare, respectiv art. 28 alin. (13) din legea contabilitatii, rezulta cu claritate faptul ca administratorul raspunde pentru organizarea si conducerea contabilitatii, in timp ce directorul economic raspunde pentru aplicarea necorespunzatoare a reglementarilor contabile, numerosi operatori economici au solicitat clarificari legate de atributiile administratorului, respectiv ale directorului economic.

Pentru identificarea modalitatii de exercitare a responsabilitatii aferente acestora, s-a constatat ca, pe baza informatiilor aferente raportarilor depuse de operatorii economici pentru data de 31 decembrie 2023, din totalul de 902.845 cat reprezinta numarul celor care au depus situatii financiare anuale/raportari contabile
anuale, pentru un numar de 108.447 entitati o aceeasi persoana semnatara apare in dubla calitate: administrator si persoana care a intocmit situatiile financiare anuale/raportarile contabile anuale.

Totodata, fara a fi fost prezentate cazuri concrete, aspectele legate de tinerea contabilitatii in alte conditii decat cele prevazute de lege au fost semnalate atat in spatiul public, dar si aduse direct la cunostinta
Ministerului Finantelor, prin intermediul reprezentantilor CECCAR. In ceea ce priveste depunerea situatiilor financiare anuale, avand in vedere ca 98% din operatorii economici care sunt in aria de reglementare a Ministerului Finantelor au depus online situatii financiare anuale/raportari contabile anuale pentru exercitiul financiar al anului 2023 si tinand cont de faptul ca declaratiile fiscale se depun numai online, se propune depunerea exclusiv online a situatiilor financiare anuale incepand exercitiul financiar al anului 2025.
 

Documentul poate fi consultat integral AICI >>

Foto: unsplash.com



Esential pentru contabili - Monografii contabile complete



Atentie, contabili!

Contabilitatea se schimba!
Completeaza adresa de email la care
vrei sa primesti Raportul Gratuit
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici