Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Voicu Rogojan's Content - Forum 100% contabilitate - Conta.ro

Salt la continut


Voicu Rogojan's Content

There have been 35 items by Voicu Rogojan (Search limited from 23-November 07)



Sort by                Order  

#250111 PFA - Avize necesare

Postat de Voicu Rogojan on 01 September 2012 - 07:55 PM in Infiintare, radiere, modificare, suspendare PFA

Nu ai nici o treaba cu sanepidul (nici macar nu mai exista aceasta institutie comunista).
Aviz de mediu, protectia muncii, etc nu iti trebuie ca nu ai angajati. Ca PFA pe IT cat timp nu esti fraier sa angajezi pe carte de munca, nu ai nici o treaba cu acceste baliverne comuniste.

Ai nevoie de: Registru inventar, registru jurnal incasasri si plati, registru de vanzari, registru cumpaarari, registru unic de control. Eu sunt neplatitor de TVA ( nu inteleg dc ai facut greseala sa te faci platitor de TVA). Ca platitor de TVA ai nevoie de mai multe documente, registre, asa ca va trebui sa apelezi la un contabil. Nu de alta dar TVA-ul e o chestie foarte complexa si serioasa. Iar amenzile sunt atat de mari incat ai toate sansele sa ajungi boschetar in urma lor. La TVA nu se merita sa risti fara un contabil. Trebuie sa intelegi ca legile sunt facute in asa fel de complicate, incat sa ai nevoie de contabil pentru orice rahat daca esti platitor de TVA.

Daca ai venituri sub 10.000 RON / luna nu ti se preteaza sa te faci platitor de TVA. Pt ca deducerile la TVA sunt crima. Si o s-o sfarsesti platind in prostie la stat + controale abuzive la ordinea zilei.

E doar o sugestie.Te-as sfatui dupa primul an sa iti faci un calcul serios si sa vezi cum ti-e mai bine.
Doar daca ai clienti mulit persoane juridice se merita sa ai TVA. Si incasari serioase incat sa si ramai cu ceva.



#246813 Proiect OUG care modifică Codul Fiscal - 02.12.2011

Postat de Voicu Rogojan on 30 December 2011 - 04:57 PM in Legislatie specifica PFA

Am verificat pe www.monitoruloficial.ro

Vom plati 31,3% din VENITUL DECLARAT (care e 35% din venitul mediu brut folosit la funamentarea bugetului asigurarilor sociale, in jur de 2100-2200 RON), deci platim inainte.

ATENTIE!!! La calculul CASS, cheltuielile cu CAS / CASS sunt NEDEDUCTIBILE!



#246803 Proiect OUG care modifică Codul Fiscal - 02.12.2011

Postat de Voicu Rogojan on 29 December 2011 - 11:04 PM in Legislatie specifica PFA

ANUNT IMPORTANT! Normele de venit pentru IT au fost reintoduse.
Verifiati www.monitoruloficial.ro , din 29.12.2011, Partea a I-a M. Of. Partea I nr. 931 29 Decembrie 2011
Pagina nr.15



#246799 Proiect OUG care modifică Codul Fiscal - 02.12.2011

Postat de Voicu Rogojan on 29 December 2011 - 04:12 PM in Legislatie specifica PFA

Vezi postareaVital, la 29 December 2011 - 08:37 AM, a spus:

Da, cred că am încurcat borcanele! Pe site-ul celor de la avocatnet.ro a fost publicată, la 28.12.2011, ordonanața guvernului nr. 30. Eu am considerat că este vorba de ordonanța care a fost aprobată de guvern în ședința ținută cu o seară înainte (adică la 27.12.2011). Astăzi însă am făcut o mică investigația și am descoperit că OG nr. 30 a fost publicată în monitorul oficial la data de 02.09.2011! Așa că am tras concluzii pripite în postarea de mai sus.

În concluzie: agricultura este în pom, iar pomu'n aer! Cine are textul ordonanței recent adoptate de guvern?

Salut,

OUG a fost aprobata, dar nu stim in ce forma. Nicaieri nu se mentioneaza despre schimbarea bazei de calcul la PFA. Mai mult, presa nu a scris absolut nimic despre asta.

Textul final o sa il vedem in Monitorul Oficial zilele acestea.



#246760 Proiect OUG care modifică Codul Fiscal - 02.12.2011

Postat de Voicu Rogojan on 25 December 2011 - 04:28 PM in Legislatie specifica PFA

Va reamintesc ca asta nu e prima incercare de a impune impozitarea CAS (31,3% din venitul net) la PFA.

Prima incercare a fost in Ianuarie 2010, in proiectul legii pensiilor. A doua incercre a fost esecul OUG nr.58/2010, daca tineti minte, ce a fost abrogata dupa 2 luni.

Asta este a 3a, iar s-a putea sa nu se aprobe.

In alta ordine de idei, proiectul acestei ordonante s-a aflat pe agenda de lucru a guvernului din 22.12.2011:
http://www.gov.ro/in..._l1a115495.html
http://www.gov.ro/gu..._l1a115497.html

Nu pare sa fi fost aprobata pana acum.

Furthermore, a fost publicat si proiectul de hotarare de guvern privind NORMELE METODOLOGICE de aplicare a acestui proiect de OUG:

http://discutii.mfin..._HG571_9dec.pdf

Iar in norme nu apare nicaieri acel punct 97 cu CAS-ul la PFA.

Mai mult, acel proiect de OUG nu abroga decat prevederile OUG NR. 58/2010 (care a fost abrogata de 1 an prin OUG 82/2010) , si nu articolele din legea pensiilor - L263/2010, ce reglementeza plata CAS-ului de catre PFA-uri , si nici articolele din legea sanatatii, ce reglementeaza CASS-urile pt PFA.

Ca urmare, acest proiect de OUG nici macar nu poate fi aplicat.



#246434 Proiect OUG care modifică Codul Fiscal - 02.12.2011

Postat de Voicu Rogojan on 07 December 2011 - 01:03 AM in Legislatie specifica PFA

Bun,

Deci avem urmatoarea situatie:

PFA incaseaza 1000 RON NET

IMPOZIT CAS - 31,3% x 1000 RON = 313 RON
IMPOZIT CASS - 5,5% x 1000 RON = 55 RON

Aceste 2 impozite de mai sus sunt NEDEDUCTIBILE, deci platesti la venitul net FARA SA SCAZI CAS-urile (pana acuma erau deductibile)

Ai CAS-uri totale de 358 RON. 1000 RON - 358 RON = 642 RON la care se aplica 16% , adica 102.72 RON

Total impozite: 460.72 RON, deci pe la 46% ajungem.

Practic orice venit in Romania va fi impozitat cu 46% (cam atat is impozitate si salariille, tinand cont de CONTRIBUTIILE ANGAJATORULUI care nu vin din aer).

Singurele care scapa sunt dividendele, dar alea oricum erau impozitate prosteste cu 16% + 5,5%

In fine, presa inca nu a semnalat aceasta imbecilitate de lege, iar termenul ei de intrare in vigoare (de aprobare) e de 31.12.2011, fiind ordonanta de urgenta.

Intrebarea e urmatoarea: Ce ne facem noi ?

Ar fi rentabila trecerea pe un SRL neplatitor de TVA? Trebuie gasite metode de a ne proteja banii, chiar daca e greu sa ii scoatem dintr-un SRL, ii lasam acolo sa dospeasca si sa faca profit, decat sa ni-i ia statu la japca ca la PFA.



#246405 Proiect OUG care modifică Codul Fiscal - 02.12.2011

Postat de Voicu Rogojan on 06 December 2011 - 06:35 AM in Legislatie specifica PFA

Am citit si eu azi proiectul.

E a 3a incercare in 2 ani de a supune PFA-urile la impozitele pe care le platesc salariatii. Vorbim de o impozitare totala de 46.52%. E ENORM!



#239173 Cheltuieli cu pregatirea profesionala - facultate

Postat de Voicu Rogojan on 08 March 2011 - 03:51 AM in Arhiva

Buna ziua,

O intrebare am si eu. Daca sunt PFA, cu CAEN principal 6311 - Prelucrare informatica a datelor, dar am si alte 2 CAEN-uri (Service si Consultanta IT) si doresc sa urmez o facultate de profil: Facultatea de Informatica - Universitatea BAbes Bolyai sau Facultatea de STiinte Economice - specializarea informatica economica, pot sa deduc taxa de scolarizare? (2500-3000 ron / an) cat si cheltuielile de admitere?

Si daca da, cum fac? Cer la facultate factura? Sau contract de sponsorizare?

Eu am obtinut PFA-ul in baza unui atestat Microsoft, si doresc sa ma perfectionez prin a obtine o diploma de licenta de la universitatea babes-bolyai in informatica sau informatica economica. Banuiesc ca ar trebui sa fie deductibile cheltuielile cu studiile.

Corectati-ma daca gresesc,

Multumesc,
Voicu Rogojan



#236690 PFA - Registrul operatorilor intracomunitari

Postat de Voicu Rogojan on 05 February 2011 - 08:49 PM in Contabilitate PFA

Vezi postareaG David, la Feb 5 2011, 06:55 PM, a spus:

Daca o firma neinregistrata ca platitoare de TVA efectueaza achizitii de bunuri cu o valoare mai mare de 10.000 de euro dintr-o tara din Uniunea Europeana, trebuie sa se inregistreze in scopuri de TVA, conform art. 153.1, printr-o procedura speciala, numai pentru aceste operatiuni intracomunitare.
PFA va fi obligata sa plateasca TVA calculata asupra valorii achizitiilor intracomunitare, fara a avea dreptul sa deduca TVA aferenta acestei operatiuni. De asemenea, persoana impozabila are obligatia depunerii unui decont special de TVA (301) pentru declararea achizitiei intracomunitare respective, precum si declaratie recapitulativa (390).

Am inteles. Dar daca presteaza un PFA neplatitor de TVA servicii catre o firma din UE? Primeste codul "RO", si nu plateste TVA mai departe?

Best Regards,
Voicu Rogojan



#236663 PFA - Registrul operatorilor intracomunitari

Postat de Voicu Rogojan on 05 February 2011 - 05:49 AM in Contabilitate PFA

Buna ziua,

Doresc sa ma inscriu in ROI, pentru a putea sa imi achizitionez niste produse din UE. Si, eventual , pe viitor daca voi presta servicii in alte tari din UE.

Sunt PFA, neplatitor de TVA, pe venit real

As dori sa stiu daca pentru inscrierea in Registrul Operatorilor Intracomunitari, devin obligatoriu platitor de TVA? Sau doar primesc un cod cu "RO" in fata pe care sa il folosesc pe facturile catre UE ?

As dori sa stiu, pot sa raman in continuare neplatitor de TVA si inregistrat in ROI ? Mentionez ca nu voi depasi suma de 10.000 EUR, ca produse achizitionate si nici ca incasari .

Va rog sa nu imi dati paste din lege, ca am citit legea si nu am inteles nimic din ea :)
Va rog, de asemenea, sa nu ma "sfatuiti" sa angajez un contabil ,pentru ca, atunci, nu veneam pe forum sa va cer lamuriri.
Va rog, de asemenea, sa nu ma sfatuiti sa ma duc la Asistenta Contribuabili, ca am fost deja de vreo 5 ori si nu m-au ajutat cu nimic.

Multumesc,
Voicu Rogojan



#236662 registru control

Postat de Voicu Rogojan on 05 February 2011 - 05:45 AM in Contabilitate PFA

Buna Ziua,

Contabila mea imi spunea ca nu este necesar sa detin un registru unic de contorl, deoarece acesta este obligatoriu doar pentru persoanele juridice.

Cu toate acestea, definirea PFA-ului ca persoana juridica sau fizica este vaga, unele legi zic ca nu e, altele legi zic ca e. Legislatie proasta si imbecila (ca deobicei).

Intrebarea mea pt dvs care sunteti contabili, avocati sau ati avut control fiscal:

1. Este necesar registrul unic de control ?

2. Eu am PFA din 2009, Octombrie. Daca il achizitionez acuma, risc sa iau amenda pentru ca l-am achizitionat prea tarziu?

Va rog sa NU imi prezentati pasaje din lege, deoarece deja am citit Legea 252 / 2003, care reglementeaza treaba asta si nu m-a lamurit cu nimic, deoarece unele legi zic ca PFA e pers juridica, altele zic ca nu.

As dori un raspuns cat se poate de repede

Numai bine,
Voicu Rogojan



#236207 Calcul contributii PFA 2011

Postat de Voicu Rogojan on 31 January 2011 - 03:25 AM in Arhiva

Vezi postareag.alina, la Jan 23 2011, 03:46 PM, a spus:

In primul rand, multumesc mult pentru raspunsuri!
Clientul ar urma sa fie o firma din strainatate iar baza materiala, software-ul si venitul lunar ar veni de la acest client, deci cred ca intru destul de usor la capitolul de activitate dependenta. Cat ar deveni taxele datorate la bugetul de pensii si sanatate in acest caz?

Ca sa imi imbunatatesc situatia as putea sa incerc sa figurez ca angajat in cadrul unei firme oarecare. Nu sint sigura dar am inteles ca in acest caz norma de venit se injumatateste.

Nu stiu daca OUG 82/2010 (care a modificat OUG 58/2010) mai are vreo referire la PFA.

Daca tu lucrezi de acasa sau stiu de unde, nu folosesti nici o baza materiala a clientului. Daca ai fi trecut ca activitate dependenta, ai plati aceleasi impozite ca si pe cartea de munca, iar acele impozite ar fi retinute la sursa si ar trebui platite de catre clientul tau din strainatate. Deci o gramada de contributii si impozite, undeva intre 40 si 60% din incasarile tale. Si ar trebui platite de clientul tau, nu de tine.

Codul Fiscal romanesc se aplica in Romania, si nu in afara Romaniei.
Doar in capul alora de la Ministerul Finantelor codul fiscal romanesc se aplica peste tot, pamantul e plat, iar soarele se invarte in jurul lunii.

Deci n-ai cum sa fii reconsiderata ca dependenta, pentru ca nu are nici o logica. Nu vad cum o sa vina clientul tau in Romania lunar sa iti plateasca CAS-urile si sa stea la cozi sa depuna declaratii pentru tine. E imposibil. Si el nici macar nu e obligat sa faca asta, ca nu e persoana juridica romana.

Si faptul ca folosesti software-ul lui, pai tu crezi ca aia de la ANAF vin cu armata de specialisti in IT la tine in control sa verifice exact ceea ce faci tu ? Majoritatea dintre ei nu stiu vorbi limba romana corect, dapoi sa mai aiba cunostinte in IT :)))) Aia nu isi cunosc propriile legi si regulamente, dapoi sa mai si stie ei ce software folosesti tu. Sa fim seriosi.

Majoritatea de pe forum-uri sfatuiesc pe toti sa se adresese DGFP / ANAF - Asistenta contribuabili. Eu n-am sa te sfatuiesc asta, deoarece oamenii aia nu te ajuta cu nimic. Pe mine nu m-au ajutat cu nimic si m-au tratat in scarba. M-am trezit ca stiu eu mai bine legea decat ei....

Eu te-as sfatui sa citesti OUG 82/2010 si sa vezi clar daca indeplinesti CLAR toate acele criterii (parca sunt 4 acum) pentru fi reconsiderata ca activitate dependenta ceea ce faci tu.

Daca nu ti-e clar, jurispundenta CEDO sustine ca, daca legea este interpretabila, trebuie interpretata obligatoriu in favoarea contribuabilului. Daca iti comenteaza cei de la ANAF in control, ii dai in tribunal si gata. 95% din procesele cu ANAF sunt castigate usor, din cauza unor inspectori tampiti care vin in control si aplica legea dupa cum au ei chef. De altfel, ei au si obiceiul de a intimida si abuza contribuabilii. In acest caz daca tu castigi procesul cu ei, faci o scrisorica frumoasa catre ANAF si o publici si in presa (pe un blog sau pe undeva) unde ceri demiterea functionarului incapabil / abuziv / imbecil. Un sut in fund e mereu un pas inainte :))))

Ca sa te lamuresc pe scurt, cu aceste legi noi ce vei plati ca PFA:

1. IMPOZIT PE VENIT - 16% din a) VENITUL NET ANUAL sau b) NORMA ANUALA DE VENIT
2. Contributii la asigurarile sociale de sanatate - 5,5% din a) VENITUL NET ANUAL sau b) NORMA ANUALA DE VENIT
3. Contributii la Pensii - minim 222 RON / luna* (poti plati mai mult decat vrei)

*La pensii platesti 31,3% din venitul tau asigurat. Iti poti alege ce venit vrei, dar sa nu fie mai mic decat 35% din valoarea salariului mediu brut. 222 RON / luna este contributia minima lunara.



#234629 pfa nou infiintat

Postat de Voicu Rogojan on 03 January 2011 - 08:20 PM in Infiintare, radiere, modificare, suspendare PFA

Vezi postareaDan I., la Jan 3 2011, 01:36 PM, a spus:

Dl. Voicu, cand l-am sfatuit pe Daniel sa-si completeze RJIP, am facut-o in primul rand ptr. a avea un instrument de verificare a acelui plafon de 35.000 EUR.
Restul precizarilor erau doar cu titlu informativ, iar referinta la cheltuielile de protocol, sub forma de zambet, am facut-o stiind ca uneori contribuabilii se avanta sa-si deduca mai multe decat "inghite" fiscul.
In faza actuala Daniel ar avea de tinut strict evidenta incasarilor, si e mai putin relevanta afundarea in deductibilitatea/nedeductibilitatea anumitor categorii de cheltuieli. O sa aiba timp sa se lamureasca pana ce depaseste cei 35.000 EUR incasati anual, singur sau cu ajutorul unui contabil, cum e cu evidenta in sistem real.

In ceea ce priveste cunoasterea Legilor/HG/OUG/Cod Fiscal etc., daca Daniel nu ar fi vrut sa aiba de a face cu ele, si-ar fi angajat un contabil de la inceput, si nu mai bantuia pe forumuri de conta.ro
Lecturand Codul Fiscal, varianta ultima!, macar isi face o idee despre subiect, nu devine expert contabil.

Dl. Voicu, ai perfecta dreptate, la sistemul legislativ/fiscal romanesc, aflat in permanenta schimbare (hotarari si legi ce se bat cap in cap, aberatii, prevederi stufoase, de neinteles chiar si ptr. specialisti etc.), este aproape imposibil sa te descurci, ca simplu PFA/contribuabil.
Ar insemna ca, in loc sa-ti desfasori activitatea ptr. care ai fost autorizat, sa studiezi zi de zi legile si normele...
Eu inca ma intreb daca toate astea sunt facute de niste amatori/imbecili, sau au drept scop sa dea de lucru contabililor si avocatilor.

Avocat, CEDO, procese....?! :thumbup:
Cine si cum are timp/bani/nervi sa lupte in instanta cu ANAF-ul, in speranta ca peste cativa ani UE ii va da dreptate?!
Intr-o societate normala, sfatul tau e de bun simt dar, asa cum ai observat, aici nu avem de a face cu o astfel de tara... Nici macar bananiera nu o putem numi, ca cei de acolo nu prea se omoara cu scrisul/cititul :cool:

Have fun!

Iti dau dreptate. Chiar discutam cu cineva pe un blog despre problema cu justitia noastra. Nu avem timp si bani de avocati si procese. Si intr-adevar, sunt mii de firme de avocatura si de contabilitate care traiesc de pe urma sistemului si a legilor proaste. Ma uit si eu cat de mult am de lucru pentru clienti si ma gandesc si eu de unde naiba sa mai am timp sa citesc toate imbecilitatile legislative.



#234574 PFA IT - norma de venit eliminata ...?!

Postat de Voicu Rogojan on 31 December 2010 - 06:02 PM in Legislatie specifica PFA

Vezi postareaPopu, la Dec 28 2010, 10:14 PM, a spus:

Lucrurile par sa se imputa... Pe langa cei din Arges se pare ca si cei din Brasov au scos IT-ul din lista activitatilor ce puteau fi desfasurate pe baza normelor de venit.
http://bv.finantepublice.ro/html/asistenta...enit%202011.pdf


Salut,

Popule, asculta de la un "mos batran" de 23 de ani :)))))
Bagati cv in ea de norma, treci pe venit real, ia-ti masina, calculator nou si laptop si baga-le la cheltuieli.
Baga si curentu si tot ce folosesti la cheltuieli ca se poate. Si iesi cu bani mai putini dati la stat. Ca asa fac si eu. Investi si putina contabilitate cu ocazia asta.

Nu stiu de ce sunteti asa stresati cu normele, deoarece is mari ca dracu (cel putin la mine in Cluj a fost horror anul asta, 29000 ron / an, deci vreo 2500 ron / luna).

Asa cu venit real dai un 21,5% pe venitul net. Si venitul net il obtii scazand cheltuielile deductibile din totalul incasarilor tale.
E loc pentru o masina (iei credit de la banca si o amortizezi sau leasing sau stiu io), putina benzina, intretinere, curent, factura mobil, calculator nou, laptop nou. Si facultatea (pregatirea profesionala) se pot deduce.

Fii capitalist, si daca te stii misca bine, ajungi sa dai 0 la stat. Lasai tu pe toti astia de pe forumuri care o ard ca nuti poti deduce ca mama dracului ca nu stiu ce. 95% din procesele cu fiscu sunt castigate , deoarece legile tampite trebuie interpretate obligatoriu in favoarea contribuabilului. Dar ce sa le ceri de la niste oameni crescuti pe ritmuri de "Stima noastra si mandria .... Ceausescu Romania" :)))

Best Regards,
Voicu rogojan



#234573 pfa nou infiintat

Postat de Voicu Rogojan on 31 December 2010 - 05:53 PM in Infiintare, radiere, modificare, suspendare PFA

Vezi postareaDan I., la Dec 29 2010, 02:16 PM, a spus:

2. Eu te sfatuiesc sa tii la zi Registrul Jurnal de Incasari si Plati (RJIP), eventual in format electronic. Astfel vei sti si cand depasesti plafonul de 35.000 EUR/an. In RJIP inregistrezi toate incasarile si platile (conform facturilor si chitantelor). Atentie: platile (cheltuielile) trebuie sa fie facute in scopul obtinerii de venituri: tel. mobil, internet, rechizite etc. Nu ptr. mancare, haine, bautura... "protocol" :-)

Gresit. Poti deduce si cheltuielile de protocol in limita a 2% din venitul net din care se scad cheltuielile deductibile si cele cu impozitul (e o formula de calcul mai alambicata). Cheltuieli de protocol NU pot fi tutun sau alcool. Se pot deduce bonuri de restaurant, de pizza, etc. In codul fiscal e explicat mai detaliat cum sta treaba cu protocolul

Se deduc si cheltuielile cu intretinerea (in functie de suprafata alocata in contractul de comodat) si cu electricitatea.
De asemenea sunt deductibile si taxele de protectie sau pe aer (adica CAS si CASS). Si amortizarea mijloacelor fixe, cat si consumabilele necesare pentru birou.

Transportul este deductibil, atata cat sa fie realizat in scopul obtinerii de venituri. Deci, daca vrei sa te plimbi cu taxi, iti deduci 2 bonuri in aceeasi zi, cu conditia sa ai un contract cu un client ce sta departe de tine sau sa ai facturi achitate, bunuri cumparate (in scopul realizarii de venituri) ziua respectiva.

Grija mare la taxi, nu baga la cheltuieli bonuri din zile in care nu ai avut activitate care poate fi documentata (facturi achitate sau contracte).
Daca vrei sa iti deduci benzina, trebuie sa ai ordin de deplasare semnat si stampilat de client.

Iarasi, daca ai cheltuieli de protocol, sau cheltuieli cu intretinerea casei sau a masinii unde ai contract de protocol, acelea sunt partial eductibile (pentru partea alocata). Deci iti trebuie si fise de operatiuni, jurnal de operatiuni diverse si centralizator cheltuieli nedeductibile.

Vezi postareaDan I., la Dec 29 2010, 02:16 PM, a spus:

3. Poti emite facturile in format electronic, pe baza unei decizii de alocare a unei plaje de numere. Decizia este data de tine, in format scris - vezi pe google. Exista softuri de facturare specializate, unele gratuite, altele nu... La fel si ptr. chitante.

Absolut corect. Atata sa le ai printate in caz de control. Poti folosi IceFact sau factureaza punct ro care sunt gratuite.

Vezi postareaDan I., la Dec 29 2010, 02:16 PM, a spus:

5. Citeste si tu legile legate de PFA si Codul Fiscal (macar partea cu privire la PFA).

Degeaba le citesti ca sunt multe, proaste si se bat cap in cap. Mai mult, sunt interpretabile. Daca iti vine ANAF in control, cheama un avocat acolo. Ca altfel nu scapi fara amenda / spaga. 95% din procesele impotriva ANAF sunt castigate oricum, deoarece jurispundenta CEDO da castig de cauza contribuabilului in cazul legilor proaste / interpretabile.

Discuta cu un contabil si un avocat. 100-200 RON nu-i mult. Legile le-am citit si eu pana mi-au iesit pe urechi si nu am ajuns la nici o concluzie.

Nu uitati ca traiti intr-o tara bananiera, unde analfabetii si semidoctii ocupa functii inalte.
Ministerul Finantelor Publice e renumit mondial pentru incompetenta si imbecilitatea celor care il conduc, cat si a angajatilor.

Numai bine si un an nou fericit!
Voicu Rogojan



#233944 declaratii pfa incepand cu luna iulie 2010

Postat de Voicu Rogojan on 08 December 2010 - 07:32 AM in Arhiva

Salut,

Doina P, s-a schimbat codul fiscal sau s-au aliniat planetele in alt mod ?

Declaratia 200 pentru 2010 se depune in Mai 2011 la anul (asa se face de ani de zile), iar in Noiembrie 2011 la anu vei plati conform declaratiei 200 diferenta de impozit intre ce-ai declarat anticipat (220) in 2010 si ce ai realizat efectiv (200) in 2010 .

Declaratia 220 o depui acuma si mai depui una pe 2011 la anul pana in mai, deodata cu declaratia 200 pentru 2010.

Doina P, nu inteleg aici ce vrei sa spui:

Vezi postareaDoina P, la Dec 7 2010, 10:42 PM, a spus:

Depui decl finala 200 pt anul 2010 in ian feb 2011, asta pt a fi impozata anticipat pt.2011 in functie de venitul realizat in 2010.In mod normal decl finala se poate depune pana in mai 2011.

Cum adica declaratia 200 sa fie impozitata antnicipat? Adica daca in 2011 realizez mai putin ca in 2010, platesc inca odata impozit ca in 2010 , iar in 2012 sau la pastele cailor imi recuperez ce-am platit in plus ? Doamne Fereste!

Daca vreti sa mergeti direct in faliment, finantati statul roman! Nu va deduceti nimic si declarati in 220 cat mai mult. Dar nu va plangeti dupa aia ca ati ajuns sa dormiti in gara!

In declaratia 220 declarti cat mai putin, chiar si 100 RON/an. E perfect legal, si scrieti la motivare ca aveti nevoie de cash. E ilegal si ilogic sa fii obligat sa declari o suma minima ca venit anticipat. Nu ai de unde sa anticipezi ce si cat vei castiga la anul.
E declaratie anticipata, puteti sa realizati sau nu venit la anul. Fiscul nu poate ghici in cafea si in balegar cat veti realiza.

In primii ani de activitate aveti nevoie de bani gheata pentru investitii. Aveti nevoie de masina sau orice tip de transport, de un calculator, de licente soft. Poate aveti nevoie de un birou. Veti avea probleme de sanatate si va trebui sa mergeti la privat, deoarece CASS-ul platit de 5,5% e DEGEABA. V-o zic din proprie experienta.

Nu va grabiti sa ii dati la stat aiurea. Declarati cat vreti in 220 (chiar si 100 RON / an venit net) , faceti-va contabilitatea si in 200 anul viitor platiti diferentele. E foarte important in perioada de plina criza sa aveti bani lichizi la voi. Ca de la stat oricum nu primiti nimic. Acu 1 luna am platit CASS-u pe 2010 si pe 2009 (diferenta) si de 1 luna de zile medicul de familie NU MA POATE INSCRIE IN SISTEM, in conditiile in care am fost bolnav si am fost la privat. Pot sa ma imbolnavesc din nou oricand si sa nu fiu internat. Chiar daca am platit contributiile la zi, nu exist in sistem din cauza incompetentei CJAS Cluj.

Bagati-va ceva in el de stat, invatati legile cum trebuie, invatati sa va faceti contabilitatea cum trebuie si nu va grabiti ca prostii sa dati bani la stat. Invatati legea, invatati sa deduceti si invatati sa dati in transe, preferabil cat mai mici.

Imi cer scuze pentru agresivitate sau pentru neplaceri, dar tot ce incerc sa fac e sa va dau un sfat bun aici. Pentru ca e plin acest forum de fricosi care nu cunosc legea si de oameni care promoveaza ideea sa dai cat mai mult la stat, daca se poate, sa nu iti deduci nimic.

Nu va bateti joc de munca voastra! Ca oricum in spitale la stat o sa ne imbolnavim mai rau, iar pensia la 65 de ani n-o apucam (cel putin in tara asta), asa ca sa platim taxe/CAS-uri putin si cu cu cap, nu mult si fara cap.

Best Regards,
Voicu Rogojan



#230722 PFA- cheltuieli deductibile... sau nu?

Postat de Voicu Rogojan on 31 August 2010 - 07:58 PM in Arhiva

Buna ziua,

O mare nelamurire circula pe Internet, discutata in multe locuri, iar parerile sunt impartite.

Eu sunt PFA(in sistem real) si am un apartament de 2 camere (pe numele lui mama). Am contract de comodat cu mama pt utilizarea a unei camere ca PFA. Teoretic as putea sa imi deduc 50% din cheltuielile de intretinere si curent electric.

Problema e: Chitantele la intretinere si curent electric sunt pe numele proprietarului ( a lui mama), dupa cum e si normal.

Unii oameni spun ca aceste cheltuieli NU sunt deductibile, deoarece factura trebuie sa fie pe PFA, si nu pe proprietarul apartamentului.

Este adevarat?

Si daca da, atunci ce rost isi mai are contractul de comodat?!
Daca aceste facturi ar fi pe PFA, atunci s-ar putea deduce in integralitate?

Adica ce rost si logica isi mai are comodatul si povestea cu cota parte din cheltuieli in baza contractului de comodat? Daca apartamentul e pe PFA (ca sa iti poti deduce cheltuielile), atunci la ce saracie mai iti trebuie comodat?

Va rog sa imi raspundeti la intrebare.



#230712 declaratii pfa incepand cu luna iulie 2010

Postat de Voicu Rogojan on 31 August 2010 - 02:06 PM in Arhiva

Vezi postareaVoicu Rogojan, la Aug 31 2010, 02:39 PM, a spus:

Vezi postareaSorinhg, la Aug 29 2010, 06:19 PM, a spus:

Vezi postareaVoicu Rogojan, la Aug 29 2010, 04:51 PM, a spus:

Unde ati citit voi prostia ca sunt deductibile limitat cheltuielile cu contributiile sociale obligatorii?

Consultati http://codfiscal.money.ro care e actualizat.

NU EXISTA nici o prevedere ca sunt limitate(la deducere) contributiile sociale obligatorii.

Banuiesc ca ai observat intre timp alineatul (5) din art.48 al codului fiscal, cu prima fraza ingrosata si subliniata, in postarea lui Vital.



Vital a spus:

Deci pentru ca o cheltuială să fie luată în calcul la determinarea venitului net aceasta trebuie să îndeplinească două condiții mari și late: 1) să fie efectuată în scopul realizăii venitului; 2) să fie deductibilă (potrivit codului fiscal sau a altor legi speciale).

Problema este ca numai una din cele doua conditii mari si late este indeplinita de contributiile sociale obligatorii: sunt deductibile, conform alin.(5) litera j), dar nu sunt cheltuieli efectuate in scopul realizarii de venituri.

By the way, in postarea anterioara ti-a scapat prima fraza, art.(1) modificat prin prin OUG 109/2009, care a inlocuit "cheltuielile aferente realizarii venitului" cu "cheltuielile efectuate in scopul realizarii de venituri":
AC15-2 (1) Venitul net din activitati independente se determina ca diferenta intre venitul brut si cheltuielile efectuate in scopul realizarii de venituri, deductibile, pe baza datelor din contabilitatea in partida simpla, cu exceptia prevederilor art. 49 si 50. AC15-2

Mai Sorin, tu ai baut gaz?

Contributiile sociale (care sunt TAXE, OBLIGATORII) NU SUNT CHELTUIELI IN SCOPUL REALIZARII DE VENITURI?!?!?

Mai omule, ORICE TAXA (cu exceptia IMPOZITULUI PE VENIT) este deductibil, deoarece este OBLIGATORIE si ca sa realizezi venituri, trebuie sa ai PFA. Ca sa ai PFA, trebuie sa iti platesti taxele si contributiile!

Uitate mai atent in lege, lasa principiile de 2 bani. Principiile sunt detaliate in norme ma.

Cum pastele masii sa nu fie deductibile contributiile sociale obligatorii? Ai consultat un contabil? Ai fost la asistenta contribuabili la FISC?

Mai stiu eu unu care zice ca, curentul electric nu e deductibil.

Dupa mintea voastra de fricosi si de semianalfabeti in lege, NIMIC nu ar trebuio sa fie deductibil.

Ar trebui ca 90% sa dam la stat.

Aratami, te rog frumos , IN CARE ARTICOL din codul fiscal scrie ca NU sunt deductibile contributiile sociale obligatorii sau sunt deductibile limitat?

NU SCRIE NICAIERI BA. Viziteaza http://codfiscal.money.ro/ si aratami unde vezi tu ca nu sunt deductibile contributiile sociale obligatorii.
Acestea sunt niste TAXE, niste contributii obligatorii.

BA MAI MULT, si pe DECLARATIA 200 scrie clar "Contributii sociale obligatorii platite". SUNT ABSOLUT DEDUCTIBILE, din moment ce sunt obligatorii.

Pune mana pe telefon si suna un contabil, ca eu tocmai am sunat si un avocat si un contabil.


Vital, Sorin, imi cer scuze. Am exagerat aici . Am verificat acuma si intr-adevar, Art.48, alin. (5) spune asa:

j) cheltuielile reprezentand contributii sociale obligatorii pentru salariati si contribuabili, inclusiv cele pentru asigurarea de accidente de munca si boli profesionale, potrivit legii;

Exista prevederea ca sunt limitate, dar este complet neclara.

Totusi nu inteleg declaratia 200 zice "Contributii sociale obligatorii platite". Deci e clar ca sunt deductibile. Si nu ar trebui sa fie o limita. Aceste contributii sunt obligatorii si pentru firme (le platesc pentru angajati), cat si pentru PFA, deci e clar ca sunt in scopul obtinerii veniturilor.

Chiar daca ele sunt pe persoana fizica. Juridic, declaratiile sunt inregistrate in baza activitatii ca PFA. Sa nu uitam, cand ne-am inscris la pensii, sanatate si somaj am dus copie dupa certificatul de inregistrare. Sunt bazate pe realizarea veniturilor pe PFA.

Deci, ar trebui sa fie deductibile normal.

Oricum, nu trebuie nici sa bagam teroarea si spaima in oameni.
Ajunge ca avem de platit ~30% din tot ce incasam taxe pe aer. Mai riscam si abuzul cu reconsiderarea activitatilor ca dependente (in baza punctului f).

Anyway, amenzile cat si dispozitiile de la fisc pot fi contestate (ca si amenzile de circulatie) si pot fi si atacate in instanta.
Dar 99% din romani nu cunosc legile, nu isi cunosc drepturile si tremura de frica la fisc.

Unchiul meu (ca avocat) a avut de platit vreo 20.000 RON retroactiv contributii la sanatate. I-a dat in tribunal, a castigat procesul si n-am mai platit nimic.

Sunt legi ce se bat cap in cap, dar nu ajuta doar fiscul . Ajuta si contribuabilul.



#230708 declaratii pfa incepand cu luna iulie 2010

Postat de Voicu Rogojan on 31 August 2010 - 01:39 PM in Arhiva

Vezi postareaSorinhg, la Aug 29 2010, 06:19 PM, a spus:

Vezi postareaVoicu Rogojan, la Aug 29 2010, 04:51 PM, a spus:

Unde ati citit voi prostia ca sunt deductibile limitat cheltuielile cu contributiile sociale obligatorii?

Consultati http://codfiscal.money.ro care e actualizat.

NU EXISTA nici o prevedere ca sunt limitate(la deducere) contributiile sociale obligatorii.

Banuiesc ca ai observat intre timp alineatul (5) din art.48 al codului fiscal, cu prima fraza ingrosata si subliniata, in postarea lui Vital.



Vital a spus:

Deci pentru ca o cheltuială să fie luată în calcul la determinarea venitului net aceasta trebuie să îndeplinească două condiții mari și late: 1) să fie efectuată în scopul realizăii venitului; 2) să fie deductibilă (potrivit codului fiscal sau a altor legi speciale).

Problema este ca numai una din cele doua conditii mari si late este indeplinita de contributiile sociale obligatorii: sunt deductibile, conform alin.(5) litera j), dar nu sunt cheltuieli efectuate in scopul realizarii de venituri.

By the way, in postarea anterioara ti-a scapat prima fraza, art.(1) modificat prin prin OUG 109/2009, care a inlocuit "cheltuielile aferente realizarii venitului" cu "cheltuielile efectuate in scopul realizarii de venituri":
AC15-2 (1) Venitul net din activitati independente se determina ca diferenta intre venitul brut si cheltuielile efectuate in scopul realizarii de venituri, deductibile, pe baza datelor din contabilitatea in partida simpla, cu exceptia prevederilor art. 49 si 50. AC15-2

Mai Sorin, tu ai baut gaz?

Contributiile sociale (care sunt TAXE, OBLIGATORII) NU SUNT CHELTUIELI IN SCOPUL REALIZARII DE VENITURI?!?!?

Mai omule, ORICE TAXA (cu exceptia IMPOZITULUI PE VENIT) este deductibil, deoarece este OBLIGATORIE si ca sa realizezi venituri, trebuie sa ai PFA. Ca sa ai PFA, trebuie sa iti platesti taxele si contributiile!

Uitate mai atent in lege, lasa principiile de 2 bani. Principiile sunt detaliate in norme ma.

Cum pastele masii sa nu fie deductibile contributiile sociale obligatorii? Ai consultat un contabil? Ai fost la asistenta contribuabili la FISC?

Mai stiu eu unu care zice ca, curentul electric nu e deductibil.

Dupa mintea voastra de fricosi si de semianalfabeti in lege, NIMIC nu ar trebuio sa fie deductibil.

Ar trebui ca 90% sa dam la stat.

Aratami, te rog frumos , IN CARE ARTICOL din codul fiscal scrie ca NU sunt deductibile contributiile sociale obligatorii sau sunt deductibile limitat?

NU SCRIE NICAIERI BA. Viziteaza http://codfiscal.money.ro/ si aratami unde vezi tu ca nu sunt deductibile contributiile sociale obligatorii.
Acestea sunt niste TAXE, niste contributii obligatorii.

BA MAI MULT, si pe DECLARATIA 200 scrie clar "Contributii sociale obligatorii platite". SUNT ABSOLUT DEDUCTIBILE, din moment ce sunt obligatorii.

Pune mana pe telefon si suna un contabil, ca eu tocmai am sunat si un avocat si un contabil.



#230597 declaratii pfa incepand cu luna iulie 2010

Postat de Voicu Rogojan on 29 August 2010 - 03:51 PM in Arhiva

Unde ati citit voi prostia ca sunt deductibile limitat cheltuielile cu contributiile sociale obligatorii?

Consultati http://codfiscal.money.ro care e actualizat.

NU EXISTA nici o prevedere ca sunt limitate(la deducere) contributiile sociale obligatorii.



#230429 declaratii pfa incepand cu luna iulie 2010

Postat de Voicu Rogojan on 26 August 2010 - 04:21 AM in Arhiva

Vezi postareaela24, la Aug 26 2010, 04:27 AM, a spus:

O mica observatie : normele juridice din legea pensiilor sunt mai importante decat cele dintr-o ordonanta de urgenta. Nu conteaza ca o lege este mai noua sau mai veche. Consultati un avocat si va va lamuri mai bine. O zi buna!

Nah. Ordonanta si Legea sunt tot acelasi lucru. Au nume diferite, dar au acelasi caracter legislativ. Ambele sunt legi ordinare. Legea se trimite spre vot in Parlament, OUG se aplica direct si apoi se trimite spre vot in Parlament. Deaca timp de 1 an nu e votata, se aplica direct.

De aceea foarte multe legi (chiar si legi organice) sunt modificate peste noapte de OUG. OUG e la fel ca o lege. Normele juridice din legea pensiilor sunt o hotarare de guvern. HG/Normele sunt acte de procedura, ce insotesc o lege. De exemplu Codul de Procedura Penala reprezinta normele Codului Penal. Normele nu sunt legi propriu-zise. Sunt aplicate de Guvern direct, si sunt pentru a explica legea sau a o pune in aplicare (nu pentru a o modifica). Normele nu sunt legi. O lege spune ce sa faci. O norma spune cum sa faci ce-a zis legea.

OUG 58/2010 se aplica in momentul de fata. Eu asa am platit si pensiile si somajul (chiar ieri).



#230272 declaratii pfa incepand cu luna iulie 2010

Postat de Voicu Rogojan on 24 August 2010 - 12:34 PM in Arhiva

Vezi postareakiller, la Aug 24 2010, 01:10 PM, a spus:

Vezi postareaVoicu Rogojan, la Aug 24 2010, 12:40 PM, a spus:

Veti plati 31,3% din ce-ati declarat, iar in Septembrie cand se vor clarifica treburile in institutie, veti plati diferenta retoractiv (intre ce ati platit acuma si ce a ramas din cei 10,5% din venitul net pe iulie).

OK, si daca am platit 31,3% pe iulie 2010, adica vreo 170 RON, acum ca trebuie sa platesc vreo 80 RON , o sa imi dea banii inapoi? Cel mult poate o sa ma scuteasca de plata prin regularizare, ceea ce iarasi nu prea cred. Asta deoarece la deficitul actual de la bugetul de pensii eu zic totusi ca nu e de mirare ca vor sa platim si contributia pe legea 19 si cea pe OUG58.

Nu, nu o sa mai platesti lunile viitoare sau ceva. Iti face o regularizare.



#230265 Norme art. III din OUG 58/2010 care modifică codul fiscal

Postat de Voicu Rogojan on 24 August 2010 - 11:56 AM in Arhiva

Vezi postarea_Smiley_, la Aug 24 2010, 12:26 PM, a spus:

In normele de aplicare, anexa 2 articolul 3 paragraful 3 spune asa:

Citeaza

(3) Persoanele care, pe lângă veniturile de natură salarială, realizează și venituri de natură profesională în mod ocazional nu datorează contribuțiile individuale și pentru aceste venituri de natură profesională.

Eu sunt PFA pe IT, impozitat la norma. In acelasi timp sunt si salariat (program normal, 8 ore).
Pe PFA am 2-3 clienti carora le-am facut niste programe si pe care ii facturez din cand in cand (in contract am stabilit o suma platibila in 3-4 transe, pe masura ce se indeplinesc anumite conditii mai facturez o transa). Nu exista o periodicitate legata de activitatea pe PFA sau de facturare.

Ma incadrez la paragraful specificat mai sus? Cum se defineste acel "mod ocazional"?

Avand in vedere paragraful 2 al aceluiasi articol ( Persoanele care, pe lângă veniturile de natură salarială,realizează și venituri de natură profesională cu caracter repetitiv —lunar, trimestrial sau semestrial — datorează contribuțiile individuale și pentru aceste venituri de natură profesională. ) as tinde sa spun ca da, ce fac eu pe PFA se incadreaza la "venituri in mod ocazional", in special din cauza ca nici activitatea si nici facturarea (obtinerea veniturilor) nu au caracter repetitiv.

Aceste lucruri se bazeaza pe logica. Daca ai un client pe care sa zicem l-ai facturat de 3 ori, la o perioada fixa (deci odata la 3 luni, odata pe luna sau odatal a 6 luni), atunci e venit regulat.

Daca a 3 clienti. Primul il facturezi in ianuarie, al doilea in martie, al treilea in aprilie, apoi il mai facturezi odata pe primul in septembrie si pe al 3lea in octombrie, atunci e ocazional. Deoarece cheltuielile sunt imprastiate, aiurea. Nu indeplinesc nici o regula pentru a fi regulate (semestriale, lunare sau anuale).

Deci la tine e lejer, avand 3 clienti. Daca ai un singur client trebuie avut grija ca factura sa i-o emiti neregulat. Adica una in ianuarie, una in martie, una in octombrie. Ceva de genu :) Sa nu o emiti in ianuarie, martie si iunie (ca atunci e din 3 in 3 luni si are caracter regulat).

Oricum conteaza si ce scrie in factura, in contract.

Dar in mare, la tine e destul de lejer, avand 3 clienti ocazionali.

Si eu is tot pe IT, dar pe venit real. Norma mi se pare o prostie (in Cluj e mare, si nu poti deduce nimic).



#230263 Cheltuieli Protocol si Rezerva legala

Postat de Voicu Rogojan on 24 August 2010 - 11:52 AM in Arhiva

Buna ziua,

As avea cateva intrebari, referitor la contabilitatea in partida simpla.

1. Rezerva legala (de 5% din venitul net) cum se trece in RJIP? La fiecare sfarsit de luna (in 30/31) sau la sfarsit de an (30 decembrie)? Eu le-am trecut la sfarsitul lui Decembrie anul trecut (5% din venitul net rezerva legala). Contabila mi-a confirmat ca e OK.
As dori si alte pareri


2. Cheltuielile de protocol (2% din venitul net), cum le introduc in RJIP ? Le trec la sfarsit de luna sau la sfarsit de an? (ca in cazul rezervei legale).
Sau trec facturile pentru mancare/sucuri, etc normal in RJIP si la sfarsit de an introduc ceva "DEDUCERE PROTOCL", 2% din venitul net pe an?



#230262 declaratii pfa incepand cu luna iulie 2010

Postat de Voicu Rogojan on 24 August 2010 - 11:47 AM in Arhiva

O scurta precizare la ce v-am zis mai sus. Nu sunt contabil, nici nu lucrez la fisc. Sunt PFA pe venit real in IT.
Ceea ce v-am spus eu mai sus e exact cum scrie in lege. Lucrul acela mi-a fost confirmat si de catre contabila, si de catre serviciul Asistenta Contribuabili din Cluj. De asemenea, o ruda care e avocat mi-a confirmat cum functioneaza legea, si fatul ca, Ordonanta 58 are prioritate in fata Legii 19/2000.

Datele de plata / depunere ale declaratiilor pot diferi de la un an la altul. Anul acesta a fost 17 mai limita (pentru declaratia 200), nu 15.
Informatiile pe care vi le-am prezentat sunt pur informative, dar sper sa va fi de folos. In mare parte cam asa va fi. Eu am platit dupa legea veche, si apoi am platit diferenta dupa legea noua.




Cometa SQL