Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Voicu Rogojan's Content - Forum 100% contabilitate - Conta.ro

Salt la continut


Voicu Rogojan's Content

There have been 35 items by Voicu Rogojan (Search limited from 25-November 07)



Sort by                Order  

#236662 registru control

Postat de Voicu Rogojan on 05 February 2011 - 05:45 AM in Contabilitate PFA

Buna Ziua,

Contabila mea imi spunea ca nu este necesar sa detin un registru unic de contorl, deoarece acesta este obligatoriu doar pentru persoanele juridice.

Cu toate acestea, definirea PFA-ului ca persoana juridica sau fizica este vaga, unele legi zic ca nu e, altele legi zic ca e. Legislatie proasta si imbecila (ca deobicei).

Intrebarea mea pt dvs care sunteti contabili, avocati sau ati avut control fiscal:

1. Este necesar registrul unic de control ?

2. Eu am PFA din 2009, Octombrie. Daca il achizitionez acuma, risc sa iau amenda pentru ca l-am achizitionat prea tarziu?

Va rog sa NU imi prezentati pasaje din lege, deoarece deja am citit Legea 252 / 2003, care reglementeaza treaba asta si nu m-a lamurit cu nimic, deoarece unele legi zic ca PFA e pers juridica, altele zic ca nu.

As dori un raspuns cat se poate de repede

Numai bine,
Voicu Rogojan



#227099 rata masina PFA

Postat de Voicu Rogojan on 19 June 2010 - 10:34 PM in Arhiva

Vezi postareaiorga marian, la Jan 24 2010, 02:08 PM, a spus:

buna ziua. am un PFA (I) si as dori sa stiu daca pot deduce din venituri rata de la masina. masina are contract de comodat cu PFA.

va multumesc

Da, se poate. Treci Masina pe PFA si o amortizezi pe o perioada de X luni / ani. Daca ai luato pe un credit pe 36 luni, amortizezi masina pe 36 de luni (masina trecuta in registru sau in ce acte trebuie si imparti valoarea masinii la 36 de luni) si pui rata de amortizare.

Rata de leasing sau credit la orice produs nu se poate deduce, dar produsul poate fi amortizat daca are valoare mai mare de 1800 ron si o amortizezi.

Un contabil te poate ajuta, eu am fost la 2 contabili si mi-au confirmat ca se poate dar cu AMORTIZARE.

Best Regards,
Voicu Rogojan

Vezi postareaSERBAN MARIANA, la Jun 9 2010, 07:33 AM, a spus:

nu se poate deduce nici o cheltuiala pe comodat

Cum se face ca majoritatea care au masina pe PFA si le deduc pe baza de comodat?
Am intrebat si eu acest lucru la contabili si mi-au confirmat ca se poate dar trebuie avut grija (ordin de deplasare, etc). E mai stufos, dar se poate. Contractul de comodat cu masina il faci tu intre tine ca PFA si masina. Ca urmare tu folosesti masina ca PFA iar benzina , repartiile, service-ul se pot deduce pe PFA, daca o folosesti in scop de PFA. Daca esti PFA pe IT si mergi la un client care sta la 20 km de tine sa ii reinstalezi un windows sau sa ii repari un calculator, iti poti deduce benzina.

La fel e si cu contractul de comodat pe locuinta unde iti desfasori activitatea. Iti deduci cheltuielile pentru camera unde iti desfasori activitatea.

De unde ati scoso ca nu se poate deduce nici o cheltuiala pe comodat? Din contra, comodatul pentru asta e facut.



Vezi postareacorpus, la Jan 24 2010, 07:45 PM, a spus:

Nu.

Gresit, se poate. Dar cu limita si in scopul activitatii ca PFA.

Dupa mentalitatea voastra de aici, nici o cheltuiala n-ar fi deductibila.

Sunteti cumva angajati la fisc, sau sunteti cumva platiti de vreun partid politic sa speriati lumea pe aici?

Sfatul meu: mergeti la un contabil autorizat, pentru 50-100 ron va lamureste tot. Asa am procedat eu. Mai bine dati 50/100 ron decat sa platiti amenzi. Aia de la fisc nu va ajuta cu nimic.



#246434 Proiect OUG care modifică Codul Fiscal - 02.12.2011

Postat de Voicu Rogojan on 07 December 2011 - 01:03 AM in Legislatie specifica PFA

Bun,

Deci avem urmatoarea situatie:

PFA incaseaza 1000 RON NET

IMPOZIT CAS - 31,3% x 1000 RON = 313 RON
IMPOZIT CASS - 5,5% x 1000 RON = 55 RON

Aceste 2 impozite de mai sus sunt NEDEDUCTIBILE, deci platesti la venitul net FARA SA SCAZI CAS-urile (pana acuma erau deductibile)

Ai CAS-uri totale de 358 RON. 1000 RON - 358 RON = 642 RON la care se aplica 16% , adica 102.72 RON

Total impozite: 460.72 RON, deci pe la 46% ajungem.

Practic orice venit in Romania va fi impozitat cu 46% (cam atat is impozitate si salariille, tinand cont de CONTRIBUTIILE ANGAJATORULUI care nu vin din aer).

Singurele care scapa sunt dividendele, dar alea oricum erau impozitate prosteste cu 16% + 5,5%

In fine, presa inca nu a semnalat aceasta imbecilitate de lege, iar termenul ei de intrare in vigoare (de aprobare) e de 31.12.2011, fiind ordonanta de urgenta.

Intrebarea e urmatoarea: Ce ne facem noi ?

Ar fi rentabila trecerea pe un SRL neplatitor de TVA? Trebuie gasite metode de a ne proteja banii, chiar daca e greu sa ii scoatem dintr-un SRL, ii lasam acolo sa dospeasca si sa faca profit, decat sa ni-i ia statu la japca ca la PFA.



#246813 Proiect OUG care modifică Codul Fiscal - 02.12.2011

Postat de Voicu Rogojan on 30 December 2011 - 04:57 PM in Legislatie specifica PFA

Am verificat pe www.monitoruloficial.ro

Vom plati 31,3% din VENITUL DECLARAT (care e 35% din venitul mediu brut folosit la funamentarea bugetului asigurarilor sociale, in jur de 2100-2200 RON), deci platim inainte.

ATENTIE!!! La calculul CASS, cheltuielile cu CAS / CASS sunt NEDEDUCTIBILE!



#246803 Proiect OUG care modifică Codul Fiscal - 02.12.2011

Postat de Voicu Rogojan on 29 December 2011 - 11:04 PM in Legislatie specifica PFA

ANUNT IMPORTANT! Normele de venit pentru IT au fost reintoduse.
Verifiati www.monitoruloficial.ro , din 29.12.2011, Partea a I-a M. Of. Partea I nr. 931 29 Decembrie 2011
Pagina nr.15



#246799 Proiect OUG care modifică Codul Fiscal - 02.12.2011

Postat de Voicu Rogojan on 29 December 2011 - 04:12 PM in Legislatie specifica PFA

Vezi postareaVital, la 29 December 2011 - 08:37 AM, a spus:

Da, cred că am încurcat borcanele! Pe site-ul celor de la avocatnet.ro a fost publicată, la 28.12.2011, ordonanața guvernului nr. 30. Eu am considerat că este vorba de ordonanța care a fost aprobată de guvern în ședința ținută cu o seară înainte (adică la 27.12.2011). Astăzi însă am făcut o mică investigația și am descoperit că OG nr. 30 a fost publicată în monitorul oficial la data de 02.09.2011! Așa că am tras concluzii pripite în postarea de mai sus.

În concluzie: agricultura este în pom, iar pomu'n aer! Cine are textul ordonanței recent adoptate de guvern?

Salut,

OUG a fost aprobata, dar nu stim in ce forma. Nicaieri nu se mentioneaza despre schimbarea bazei de calcul la PFA. Mai mult, presa nu a scris absolut nimic despre asta.

Textul final o sa il vedem in Monitorul Oficial zilele acestea.



#246405 Proiect OUG care modifică Codul Fiscal - 02.12.2011

Postat de Voicu Rogojan on 06 December 2011 - 06:35 AM in Legislatie specifica PFA

Am citit si eu azi proiectul.

E a 3a incercare in 2 ani de a supune PFA-urile la impozitele pe care le platesc salariatii. Vorbim de o impozitare totala de 46.52%. E ENORM!



#246760 Proiect OUG care modifică Codul Fiscal - 02.12.2011

Postat de Voicu Rogojan on 25 December 2011 - 04:28 PM in Legislatie specifica PFA

Va reamintesc ca asta nu e prima incercare de a impune impozitarea CAS (31,3% din venitul net) la PFA.

Prima incercare a fost in Ianuarie 2010, in proiectul legii pensiilor. A doua incercre a fost esecul OUG nr.58/2010, daca tineti minte, ce a fost abrogata dupa 2 luni.

Asta este a 3a, iar s-a putea sa nu se aprobe.

In alta ordine de idei, proiectul acestei ordonante s-a aflat pe agenda de lucru a guvernului din 22.12.2011:
http://www.gov.ro/in..._l1a115495.html
http://www.gov.ro/gu..._l1a115497.html

Nu pare sa fi fost aprobata pana acum.

Furthermore, a fost publicat si proiectul de hotarare de guvern privind NORMELE METODOLOGICE de aplicare a acestui proiect de OUG:

http://discutii.mfin..._HG571_9dec.pdf

Iar in norme nu apare nicaieri acel punct 97 cu CAS-ul la PFA.

Mai mult, acel proiect de OUG nu abroga decat prevederile OUG NR. 58/2010 (care a fost abrogata de 1 an prin OUG 82/2010) , si nu articolele din legea pensiilor - L263/2010, ce reglementeza plata CAS-ului de catre PFA-uri , si nici articolele din legea sanatatii, ce reglementeaza CASS-urile pt PFA.

Ca urmare, acest proiect de OUG nici macar nu poate fi aplicat.



#230722 PFA- cheltuieli deductibile... sau nu?

Postat de Voicu Rogojan on 31 August 2010 - 07:58 PM in Arhiva

Buna ziua,

O mare nelamurire circula pe Internet, discutata in multe locuri, iar parerile sunt impartite.

Eu sunt PFA(in sistem real) si am un apartament de 2 camere (pe numele lui mama). Am contract de comodat cu mama pt utilizarea a unei camere ca PFA. Teoretic as putea sa imi deduc 50% din cheltuielile de intretinere si curent electric.

Problema e: Chitantele la intretinere si curent electric sunt pe numele proprietarului ( a lui mama), dupa cum e si normal.

Unii oameni spun ca aceste cheltuieli NU sunt deductibile, deoarece factura trebuie sa fie pe PFA, si nu pe proprietarul apartamentului.

Este adevarat?

Si daca da, atunci ce rost isi mai are contractul de comodat?!
Daca aceste facturi ar fi pe PFA, atunci s-ar putea deduce in integralitate?

Adica ce rost si logica isi mai are comodatul si povestea cu cota parte din cheltuieli in baza contractului de comodat? Daca apartamentul e pe PFA (ca sa iti poti deduce cheltuielile), atunci la ce saracie mai iti trebuie comodat?

Va rog sa imi raspundeti la intrebare.



#234573 pfa nou infiintat

Postat de Voicu Rogojan on 31 December 2010 - 05:53 PM in Infiintare, radiere, modificare, suspendare PFA

View PostDan I., on Dec 29 2010, 02:16 PM, said:

2. Eu te sfatuiesc sa tii la zi Registrul Jurnal de Incasari si Plati (RJIP), eventual in format electronic. Astfel vei sti si cand depasesti plafonul de 35.000 EUR/an. In RJIP inregistrezi toate incasarile si platile (conform facturilor si chitantelor). Atentie: platile (cheltuielile) trebuie sa fie facute in scopul obtinerii de venituri: tel. mobil, internet, rechizite etc. Nu ptr. mancare, haine, bautura... "protocol" :-)

Gresit. Poti deduce si cheltuielile de protocol in limita a 2% din venitul net din care se scad cheltuielile deductibile si cele cu impozitul (e o formula de calcul mai alambicata). Cheltuieli de protocol NU pot fi tutun sau alcool. Se pot deduce bonuri de restaurant, de pizza, etc. In codul fiscal e explicat mai detaliat cum sta treaba cu protocolul

Se deduc si cheltuielile cu intretinerea (in functie de suprafata alocata in contractul de comodat) si cu electricitatea.
De asemenea sunt deductibile si taxele de protectie sau pe aer (adica CAS si CASS). Si amortizarea mijloacelor fixe, cat si consumabilele necesare pentru birou.

Transportul este deductibil, atata cat sa fie realizat in scopul obtinerii de venituri. Deci, daca vrei sa te plimbi cu taxi, iti deduci 2 bonuri in aceeasi zi, cu conditia sa ai un contract cu un client ce sta departe de tine sau sa ai facturi achitate, bunuri cumparate (in scopul realizarii de venituri) ziua respectiva.

Grija mare la taxi, nu baga la cheltuieli bonuri din zile in care nu ai avut activitate care poate fi documentata (facturi achitate sau contracte).
Daca vrei sa iti deduci benzina, trebuie sa ai ordin de deplasare semnat si stampilat de client.

Iarasi, daca ai cheltuieli de protocol, sau cheltuieli cu intretinerea casei sau a masinii unde ai contract de protocol, acelea sunt partial eductibile (pentru partea alocata). Deci iti trebuie si fise de operatiuni, jurnal de operatiuni diverse si centralizator cheltuieli nedeductibile.

View PostDan I., on Dec 29 2010, 02:16 PM, said:

3. Poti emite facturile in format electronic, pe baza unei decizii de alocare a unei plaje de numere. Decizia este data de tine, in format scris - vezi pe google. Exista softuri de facturare specializate, unele gratuite, altele nu... La fel si ptr. chitante.

Absolut corect. Atata sa le ai printate in caz de control. Poti folosi IceFact sau factureaza punct ro care sunt gratuite.

View PostDan I., on Dec 29 2010, 02:16 PM, said:

5. Citeste si tu legile legate de PFA si Codul Fiscal (macar partea cu privire la PFA).

Degeaba le citesti ca sunt multe, proaste si se bat cap in cap. Mai mult, sunt interpretabile. Daca iti vine ANAF in control, cheama un avocat acolo. Ca altfel nu scapi fara amenda / spaga. 95% din procesele impotriva ANAF sunt castigate oricum, deoarece jurispundenta CEDO da castig de cauza contribuabilului in cazul legilor proaste / interpretabile.

Discuta cu un contabil si un avocat. 100-200 RON nu-i mult. Legile le-am citit si eu pana mi-au iesit pe urechi si nu am ajuns la nici o concluzie.

Nu uitati ca traiti intr-o tara bananiera, unde analfabetii si semidoctii ocupa functii inalte.
Ministerul Finantelor Publice e renumit mondial pentru incompetenta si imbecilitatea celor care il conduc, cat si a angajatilor.

Numai bine si un an nou fericit!
Voicu Rogojan



#234629 pfa nou infiintat

Postat de Voicu Rogojan on 03 January 2011 - 08:20 PM in Infiintare, radiere, modificare, suspendare PFA

View PostDan I., on Jan 3 2011, 01:36 PM, said:

Dl. Voicu, cand l-am sfatuit pe Daniel sa-si completeze RJIP, am facut-o in primul rand ptr. a avea un instrument de verificare a acelui plafon de 35.000 EUR.
Restul precizarilor erau doar cu titlu informativ, iar referinta la cheltuielile de protocol, sub forma de zambet, am facut-o stiind ca uneori contribuabilii se avanta sa-si deduca mai multe decat "inghite" fiscul.
In faza actuala Daniel ar avea de tinut strict evidenta incasarilor, si e mai putin relevanta afundarea in deductibilitatea/nedeductibilitatea anumitor categorii de cheltuieli. O sa aiba timp sa se lamureasca pana ce depaseste cei 35.000 EUR incasati anual, singur sau cu ajutorul unui contabil, cum e cu evidenta in sistem real.

In ceea ce priveste cunoasterea Legilor/HG/OUG/Cod Fiscal etc., daca Daniel nu ar fi vrut sa aiba de a face cu ele, si-ar fi angajat un contabil de la inceput, si nu mai bantuia pe forumuri de conta.ro
Lecturand Codul Fiscal, varianta ultima!, macar isi face o idee despre subiect, nu devine expert contabil.

Dl. Voicu, ai perfecta dreptate, la sistemul legislativ/fiscal romanesc, aflat in permanenta schimbare (hotarari si legi ce se bat cap in cap, aberatii, prevederi stufoase, de neinteles chiar si ptr. specialisti etc.), este aproape imposibil sa te descurci, ca simplu PFA/contribuabil.
Ar insemna ca, in loc sa-ti desfasori activitatea ptr. care ai fost autorizat, sa studiezi zi de zi legile si normele...
Eu inca ma intreb daca toate astea sunt facute de niste amatori/imbecili, sau au drept scop sa dea de lucru contabililor si avocatilor.

Avocat, CEDO, procese....?! :thumbup:
Cine si cum are timp/bani/nervi sa lupte in instanta cu ANAF-ul, in speranta ca peste cativa ani UE ii va da dreptate?!
Intr-o societate normala, sfatul tau e de bun simt dar, asa cum ai observat, aici nu avem de a face cu o astfel de tara... Nici macar bananiera nu o putem numi, ca cei de acolo nu prea se omoara cu scrisul/cititul :cool:

Have fun!

Iti dau dreptate. Chiar discutam cu cineva pe un blog despre problema cu justitia noastra. Nu avem timp si bani de avocati si procese. Si intr-adevar, sunt mii de firme de avocatura si de contabilitate care traiesc de pe urma sistemului si a legilor proaste. Ma uit si eu cat de mult am de lucru pentru clienti si ma gandesc si eu de unde naiba sa mai am timp sa citesc toate imbecilitatile legislative.



#234574 PFA IT - norma de venit eliminata ...?!

Postat de Voicu Rogojan on 31 December 2010 - 06:02 PM in Legislatie specifica PFA

Vezi postareaPopu, la Dec 28 2010, 10:14 PM, a spus:

Lucrurile par sa se imputa... Pe langa cei din Arges se pare ca si cei din Brasov au scos IT-ul din lista activitatilor ce puteau fi desfasurate pe baza normelor de venit.
http://bv.finantepublice.ro/html/asistenta...enit%202011.pdf


Salut,

Popule, asculta de la un "mos batran" de 23 de ani :)))))
Bagati cv in ea de norma, treci pe venit real, ia-ti masina, calculator nou si laptop si baga-le la cheltuieli.
Baga si curentu si tot ce folosesti la cheltuieli ca se poate. Si iesi cu bani mai putini dati la stat. Ca asa fac si eu. Investi si putina contabilitate cu ocazia asta.

Nu stiu de ce sunteti asa stresati cu normele, deoarece is mari ca dracu (cel putin la mine in Cluj a fost horror anul asta, 29000 ron / an, deci vreo 2500 ron / luna).

Asa cu venit real dai un 21,5% pe venitul net. Si venitul net il obtii scazand cheltuielile deductibile din totalul incasarilor tale.
E loc pentru o masina (iei credit de la banca si o amortizezi sau leasing sau stiu io), putina benzina, intretinere, curent, factura mobil, calculator nou, laptop nou. Si facultatea (pregatirea profesionala) se pot deduce.

Fii capitalist, si daca te stii misca bine, ajungi sa dai 0 la stat. Lasai tu pe toti astia de pe forumuri care o ard ca nuti poti deduce ca mama dracului ca nu stiu ce. 95% din procesele cu fiscu sunt castigate , deoarece legile tampite trebuie interpretate obligatoriu in favoarea contribuabilului. Dar ce sa le ceri de la niste oameni crescuti pe ritmuri de "Stima noastra si mandria .... Ceausescu Romania" :)))

Best Regards,
Voicu rogojan



#236690 PFA - Registrul operatorilor intracomunitari

Postat de Voicu Rogojan on 05 February 2011 - 08:49 PM in Contabilitate PFA

Vezi postareaG David, la Feb 5 2011, 06:55 PM, a spus:

Daca o firma neinregistrata ca platitoare de TVA efectueaza achizitii de bunuri cu o valoare mai mare de 10.000 de euro dintr-o tara din Uniunea Europeana, trebuie sa se inregistreze in scopuri de TVA, conform art. 153.1, printr-o procedura speciala, numai pentru aceste operatiuni intracomunitare.
PFA va fi obligata sa plateasca TVA calculata asupra valorii achizitiilor intracomunitare, fara a avea dreptul sa deduca TVA aferenta acestei operatiuni. De asemenea, persoana impozabila are obligatia depunerii unui decont special de TVA (301) pentru declararea achizitiei intracomunitare respective, precum si declaratie recapitulativa (390).

Am inteles. Dar daca presteaza un PFA neplatitor de TVA servicii catre o firma din UE? Primeste codul "RO", si nu plateste TVA mai departe?

Best Regards,
Voicu Rogojan



#236663 PFA - Registrul operatorilor intracomunitari

Postat de Voicu Rogojan on 05 February 2011 - 05:49 AM in Contabilitate PFA

Buna ziua,

Doresc sa ma inscriu in ROI, pentru a putea sa imi achizitionez niste produse din UE. Si, eventual , pe viitor daca voi presta servicii in alte tari din UE.

Sunt PFA, neplatitor de TVA, pe venit real

As dori sa stiu daca pentru inscrierea in Registrul Operatorilor Intracomunitari, devin obligatoriu platitor de TVA? Sau doar primesc un cod cu "RO" in fata pe care sa il folosesc pe facturile catre UE ?

As dori sa stiu, pot sa raman in continuare neplatitor de TVA si inregistrat in ROI ? Mentionez ca nu voi depasi suma de 10.000 EUR, ca produse achizitionate si nici ca incasari .

Va rog sa nu imi dati paste din lege, ca am citit legea si nu am inteles nimic din ea :)
Va rog, de asemenea, sa nu ma "sfatuiti" sa angajez un contabil ,pentru ca, atunci, nu veneam pe forum sa va cer lamuriri.
Va rog, de asemenea, sa nu ma sfatuiti sa ma duc la Asistenta Contribuabili, ca am fost deja de vreo 5 ori si nu m-au ajutat cu nimic.

Multumesc,
Voicu Rogojan



#250111 PFA - Avize necesare

Postat de Voicu Rogojan on 01 September 2012 - 07:55 PM in Infiintare, radiere, modificare, suspendare PFA

Nu ai nici o treaba cu sanepidul (nici macar nu mai exista aceasta institutie comunista).
Aviz de mediu, protectia muncii, etc nu iti trebuie ca nu ai angajati. Ca PFA pe IT cat timp nu esti fraier sa angajezi pe carte de munca, nu ai nici o treaba cu acceste baliverne comuniste.

Ai nevoie de: Registru inventar, registru jurnal incasasri si plati, registru de vanzari, registru cumpaarari, registru unic de control. Eu sunt neplatitor de TVA ( nu inteleg dc ai facut greseala sa te faci platitor de TVA). Ca platitor de TVA ai nevoie de mai multe documente, registre, asa ca va trebui sa apelezi la un contabil. Nu de alta dar TVA-ul e o chestie foarte complexa si serioasa. Iar amenzile sunt atat de mari incat ai toate sansele sa ajungi boschetar in urma lor. La TVA nu se merita sa risti fara un contabil. Trebuie sa intelegi ca legile sunt facute in asa fel de complicate, incat sa ai nevoie de contabil pentru orice rahat daca esti platitor de TVA.

Daca ai venituri sub 10.000 RON / luna nu ti se preteaza sa te faci platitor de TVA. Pt ca deducerile la TVA sunt crima. Si o s-o sfarsesti platind in prostie la stat + controale abuzive la ordinea zilei.

E doar o sugestie.Te-as sfatui dupa primul an sa iti faci un calcul serios si sa vezi cum ti-e mai bine.
Doar daca ai clienti mulit persoane juridice se merita sa ai TVA. Si incasari serioase incat sa si ramai cu ceva.



#230265 Norme art. III din OUG 58/2010 care modifică codul fiscal

Postat de Voicu Rogojan on 24 August 2010 - 11:56 AM in Arhiva

Vezi postarea_Smiley_, la Aug 24 2010, 12:26 PM, a spus:

In normele de aplicare, anexa 2 articolul 3 paragraful 3 spune asa:

Citeaza

(3) Persoanele care, pe lângă veniturile de natură salarială, realizează și venituri de natură profesională în mod ocazional nu datorează contribuțiile individuale și pentru aceste venituri de natură profesională.

Eu sunt PFA pe IT, impozitat la norma. In acelasi timp sunt si salariat (program normal, 8 ore).
Pe PFA am 2-3 clienti carora le-am facut niste programe si pe care ii facturez din cand in cand (in contract am stabilit o suma platibila in 3-4 transe, pe masura ce se indeplinesc anumite conditii mai facturez o transa). Nu exista o periodicitate legata de activitatea pe PFA sau de facturare.

Ma incadrez la paragraful specificat mai sus? Cum se defineste acel "mod ocazional"?

Avand in vedere paragraful 2 al aceluiasi articol ( Persoanele care, pe lângă veniturile de natură salarială,realizează și venituri de natură profesională cu caracter repetitiv —lunar, trimestrial sau semestrial — datorează contribuțiile individuale și pentru aceste venituri de natură profesională. ) as tinde sa spun ca da, ce fac eu pe PFA se incadreaza la "venituri in mod ocazional", in special din cauza ca nici activitatea si nici facturarea (obtinerea veniturilor) nu au caracter repetitiv.

Aceste lucruri se bazeaza pe logica. Daca ai un client pe care sa zicem l-ai facturat de 3 ori, la o perioada fixa (deci odata la 3 luni, odata pe luna sau odatal a 6 luni), atunci e venit regulat.

Daca a 3 clienti. Primul il facturezi in ianuarie, al doilea in martie, al treilea in aprilie, apoi il mai facturezi odata pe primul in septembrie si pe al 3lea in octombrie, atunci e ocazional. Deoarece cheltuielile sunt imprastiate, aiurea. Nu indeplinesc nici o regula pentru a fi regulate (semestriale, lunare sau anuale).

Deci la tine e lejer, avand 3 clienti. Daca ai un singur client trebuie avut grija ca factura sa i-o emiti neregulat. Adica una in ianuarie, una in martie, una in octombrie. Ceva de genu :) Sa nu o emiti in ianuarie, martie si iunie (ca atunci e din 3 in 3 luni si are caracter regulat).

Oricum conteaza si ce scrie in factura, in contract.

Dar in mare, la tine e destul de lejer, avand 3 clienti ocazionali.

Si eu is tot pe IT, dar pe venit real. Norma mi se pare o prostie (in Cluj e mare, si nu poti deduce nimic).



#228430 Inregistrare la cheltuieli bonuri de casa

Postat de Voicu Rogojan on 15 July 2010 - 03:07 PM in Arhiva

Salut,

Se pot inregistra bonuri de casa in registru in limita a 100 RON. Acestea pot fi bonuri de restaurant, benzina, taxi, medicamente. In general sunt bonuri pentru consumabile. Cel putin mie asa mi-a zis contabila.

Vezi postareaDeimara, la Jul 15 2010, 10:25 AM, a spus:

Imi raspunde si mie cineva, va rog?



#229522 FACTURA catre firma din SUA/Canatada

Postat de Voicu Rogojan on 07 August 2010 - 05:51 AM in Arhiva

Buna ziua,

Sunt PFA neplatitor de TVA, cu venitul in sistem real.
As dori sa stiu, care dintre dumneavoastra ati mai emis facturi catre firme din afara UE, daca puteti sa ma lamuriti cu urmatoarele:

1. Am inteles ca trebuie sa emit 2 facturi, una in engleza (invoice) cu suma in EUR/USD si una in romana cu suma convertita in RON la cursul oficial BNR al zilei in care o emit. Este corect?

2. In momentul in care incasez factura in EUR/USD de la clientul meu din New Jersey, SUA, cum o trec in registrul de incasari si plati?
a) In RON, convertit la cursul zilei din data incasarii sau din data facturarii?
b) In USD/EUR in registrul de incasari/plati sau este nevoie de alt registru de incasari si plati in valuta?

3. Trebuie sa duc ceva declaratii suplimentare la fisc in afara de 220/200 ?

Va multumesc anticipat,
Voicu Rogojan



#229626 FACTURA catre firma din SUA/Canatada

Postat de Voicu Rogojan on 09 August 2010 - 06:11 PM in Arhiva

Buna ziua,

Poate cineva sa ofere un raspuns la aceste intrebari?

Banuiesc ca sunt multi pe acest forum care factureaza societati comerciale din strainatate (UE/non-UE) si nu sunt singur.

Best Regards,
Voicu Rogojan



#230708 declaratii pfa incepand cu luna iulie 2010

Postat de Voicu Rogojan on 31 August 2010 - 01:39 PM in Arhiva

Vezi postareaSorinhg, la Aug 29 2010, 06:19 PM, a spus:

Vezi postareaVoicu Rogojan, la Aug 29 2010, 04:51 PM, a spus:

Unde ati citit voi prostia ca sunt deductibile limitat cheltuielile cu contributiile sociale obligatorii?

Consultati http://codfiscal.money.ro care e actualizat.

NU EXISTA nici o prevedere ca sunt limitate(la deducere) contributiile sociale obligatorii.

Banuiesc ca ai observat intre timp alineatul (5) din art.48 al codului fiscal, cu prima fraza ingrosata si subliniata, in postarea lui Vital.



Vital a spus:

Deci pentru ca o cheltuială să fie luată în calcul la determinarea venitului net aceasta trebuie să îndeplinească două condiții mari și late: 1) să fie efectuată în scopul realizăii venitului; 2) să fie deductibilă (potrivit codului fiscal sau a altor legi speciale).

Problema este ca numai una din cele doua conditii mari si late este indeplinita de contributiile sociale obligatorii: sunt deductibile, conform alin.(5) litera j), dar nu sunt cheltuieli efectuate in scopul realizarii de venituri.

By the way, in postarea anterioara ti-a scapat prima fraza, art.(1) modificat prin prin OUG 109/2009, care a inlocuit "cheltuielile aferente realizarii venitului" cu "cheltuielile efectuate in scopul realizarii de venituri":
AC15-2 (1) Venitul net din activitati independente se determina ca diferenta intre venitul brut si cheltuielile efectuate in scopul realizarii de venituri, deductibile, pe baza datelor din contabilitatea in partida simpla, cu exceptia prevederilor art. 49 si 50. AC15-2

Mai Sorin, tu ai baut gaz?

Contributiile sociale (care sunt TAXE, OBLIGATORII) NU SUNT CHELTUIELI IN SCOPUL REALIZARII DE VENITURI?!?!?

Mai omule, ORICE TAXA (cu exceptia IMPOZITULUI PE VENIT) este deductibil, deoarece este OBLIGATORIE si ca sa realizezi venituri, trebuie sa ai PFA. Ca sa ai PFA, trebuie sa iti platesti taxele si contributiile!

Uitate mai atent in lege, lasa principiile de 2 bani. Principiile sunt detaliate in norme ma.

Cum pastele masii sa nu fie deductibile contributiile sociale obligatorii? Ai consultat un contabil? Ai fost la asistenta contribuabili la FISC?

Mai stiu eu unu care zice ca, curentul electric nu e deductibil.

Dupa mintea voastra de fricosi si de semianalfabeti in lege, NIMIC nu ar trebuio sa fie deductibil.

Ar trebui ca 90% sa dam la stat.

Aratami, te rog frumos , IN CARE ARTICOL din codul fiscal scrie ca NU sunt deductibile contributiile sociale obligatorii sau sunt deductibile limitat?

NU SCRIE NICAIERI BA. Viziteaza http://codfiscal.money.ro/ si aratami unde vezi tu ca nu sunt deductibile contributiile sociale obligatorii.
Acestea sunt niste TAXE, niste contributii obligatorii.

BA MAI MULT, si pe DECLARATIA 200 scrie clar "Contributii sociale obligatorii platite". SUNT ABSOLUT DEDUCTIBILE, din moment ce sunt obligatorii.

Pune mana pe telefon si suna un contabil, ca eu tocmai am sunat si un avocat si un contabil.



#230272 declaratii pfa incepand cu luna iulie 2010

Postat de Voicu Rogojan on 24 August 2010 - 12:34 PM in Arhiva

Vezi postareakiller, la Aug 24 2010, 01:10 PM, a spus:

Vezi postareaVoicu Rogojan, la Aug 24 2010, 12:40 PM, a spus:

Veti plati 31,3% din ce-ati declarat, iar in Septembrie cand se vor clarifica treburile in institutie, veti plati diferenta retoractiv (intre ce ati platit acuma si ce a ramas din cei 10,5% din venitul net pe iulie).

OK, si daca am platit 31,3% pe iulie 2010, adica vreo 170 RON, acum ca trebuie sa platesc vreo 80 RON , o sa imi dea banii inapoi? Cel mult poate o sa ma scuteasca de plata prin regularizare, ceea ce iarasi nu prea cred. Asta deoarece la deficitul actual de la bugetul de pensii eu zic totusi ca nu e de mirare ca vor sa platim si contributia pe legea 19 si cea pe OUG58.

Nu, nu o sa mai platesti lunile viitoare sau ceva. Iti face o regularizare.



#230429 declaratii pfa incepand cu luna iulie 2010

Postat de Voicu Rogojan on 26 August 2010 - 04:21 AM in Arhiva

Vezi postareaela24, la Aug 26 2010, 04:27 AM, a spus:

O mica observatie : normele juridice din legea pensiilor sunt mai importante decat cele dintr-o ordonanta de urgenta. Nu conteaza ca o lege este mai noua sau mai veche. Consultati un avocat si va va lamuri mai bine. O zi buna!

Nah. Ordonanta si Legea sunt tot acelasi lucru. Au nume diferite, dar au acelasi caracter legislativ. Ambele sunt legi ordinare. Legea se trimite spre vot in Parlament, OUG se aplica direct si apoi se trimite spre vot in Parlament. Deaca timp de 1 an nu e votata, se aplica direct.

De aceea foarte multe legi (chiar si legi organice) sunt modificate peste noapte de OUG. OUG e la fel ca o lege. Normele juridice din legea pensiilor sunt o hotarare de guvern. HG/Normele sunt acte de procedura, ce insotesc o lege. De exemplu Codul de Procedura Penala reprezinta normele Codului Penal. Normele nu sunt legi propriu-zise. Sunt aplicate de Guvern direct, si sunt pentru a explica legea sau a o pune in aplicare (nu pentru a o modifica). Normele nu sunt legi. O lege spune ce sa faci. O norma spune cum sa faci ce-a zis legea.

OUG 58/2010 se aplica in momentul de fata. Eu asa am platit si pensiile si somajul (chiar ieri).



#230262 declaratii pfa incepand cu luna iulie 2010

Postat de Voicu Rogojan on 24 August 2010 - 11:47 AM in Arhiva

O scurta precizare la ce v-am zis mai sus. Nu sunt contabil, nici nu lucrez la fisc. Sunt PFA pe venit real in IT.
Ceea ce v-am spus eu mai sus e exact cum scrie in lege. Lucrul acela mi-a fost confirmat si de catre contabila, si de catre serviciul Asistenta Contribuabili din Cluj. De asemenea, o ruda care e avocat mi-a confirmat cum functioneaza legea, si fatul ca, Ordonanta 58 are prioritate in fata Legii 19/2000.

Datele de plata / depunere ale declaratiilor pot diferi de la un an la altul. Anul acesta a fost 17 mai limita (pentru declaratia 200), nu 15.
Informatiile pe care vi le-am prezentat sunt pur informative, dar sper sa va fi de folos. In mare parte cam asa va fi. Eu am platit dupa legea veche, si apoi am platit diferenta dupa legea noua.



#230260 declaratii pfa incepand cu luna iulie 2010

Postat de Voicu Rogojan on 24 August 2010 - 11:40 AM in Arhiva

Vezi postareak0b3, la Aug 24 2010, 11:13 AM, a spus:

Vezi postareagcip, la Aug 24 2010, 10:46 AM, a spus:

Confirm situatia descrisa de gasil si in Iasi.

Sunt asigurat pt suma de aproximativ 332 lei, la o contributie de 31,3% inseamna aporximativ 100 lei lunar.

In aceasta dimineata am mers la CAS Iasi, am explicat ca platesc deja 31.3% la un venit de 332 lei declarat si
ca as dori sa compltez noua declaratie.

Raspunsul a fost: Din moment ce NU se stie clar care din cele 2 forme se vor lua in calcul (31.3% pt venitul declarat sau 10.5% pt venitul net)
pot contribui in continuare pe baza vechiului contract pana la precizari ulterioare.


Mai confirma cineva aceasta situatie?


La fel am primit si eu raspuns ieri (tot la CAS Iasi). Nu pot spune insa ca ma simt 100% SIGUR pe acest raspuns.

Azi voi merge la Somaj sa depun/platesc conform calculelor mele (pe norma fixa de venit/12 x 0.5%) si... astept.

Veti plati 31,3% din ce-ati declarat, iar in Septembrie cand se vor clarifica treburile in institutie, veti plati diferenta retoractiv (intre ce ati platit acuma si ce a ramas din cei 10,5% din venitul net pe iulie).
Legea e in vigoare si normele sunt cat se poate de clare:

10,5% din venitul net Contributie pensii
0,5% din venitul net Contributie fond somaj
5,5% din venitul net contributie fond asigurari sanatate
16% impozit pe venit

Ca functionarii isi dau cu stangul in dreptul, si nu au soft, nu au norme interne asta e partea a 2a. Asta NU inseamna ca scapam de plata.
Amenzi nu se vor da , nici penalitati deoarece e harababura si nu exista nici o baza legala.

Referitor la norma de venit. Norma de venit reprezinta venitulul net. Ca urmare platiti 16,5% din norma contributii.

Si ca si clarificare: Legea pensiilor (19/2000) si OUG 58/2010 sunt ambele in vigoare. In caz ca 2 legi se bat cap in cap, legea cea mai noua are prioritate. Articolele referitoare la contributia pentru PFA in Legea veche sunt anulate de Legea noua (ordonanta de urgenta).

Indiferent de ce va zic functionarii, treaba e cat se poate de clara.

Ca urmare, sa nu ne culcam pe ureche ca am scapat, ca am platit ca inainte de 1 iulie. NU. Contractul vechi cu casa de pensii este nul, incepand cu 1 iulie. Vom plati diferenta, dupa ce se vor organiza institutiile si vor avea softul/intrumentele necesare preluarii declaratiilor si inregistrarii lor.

La Cluj-Napoca deja se preiau ambele declaratii. La pensii am platit la inceputul lunii 22 RON (31,3% din venitul meu asigurat de 70 RON) si 10,5% din venitul net pe luna iulie. Ca urmare din 10,5% din venitul net pe iulie mi s-au scazut cei 22 RON ce i-am platit inainte. Ca urmare am platit diferenta intre cei 22 RON si 10,5% din venitul net. Adica peste 200 lei.

La cei cu norma, vor imparti norma anuala la 12 , si vor introduce 1/12 din norma la Venitul net. Si la pensii si la somaj.

Sfatul meu e sa va faceti calculele bine, sa va organizati bine contabilitatea si tot ce trebuie. Ajustati facturile clientilor vostri, deoarece incepand cu 1 iulie , avem de platit 16,5% din venitul net contributii si 16% din venitul net impozit.

Va fac un scurt calendar aici despre cum e procedura la VENIT REAL:

Ianuarie:
Data de 14 - Declaratii pensii / somaj luna anterioara (Decembrie)
Data de 25 - Plata conform declaratiilor de mai sus

Februarie:
Data de 14 - Declaratii pensii / somaj luna anterioara
Data de 25 - Plata conform declaratiilor de mai sus

Martie:
Data de 14 - Declaratii pensii / somaj luna anterioara
Data de 15 - Plata 16% impozit pe venit din venitul estimat pe anul anterior (conform deciziei de impunere Declaratiei 220)
Data de 15 - Plata 5,5% CASS din venitul estimat pe anul anterior (conform deciziei de impunere Declaratiei 220)
Data de 25 - Plata conform declaratiilor de mai sus

Aprilie:
Data de 14 - Declaratii pensii / somaj luna anterioara
Data de 25 - Plata conform declaratiilor de mai sus

Mai:
Data de 14 - Declaratii pensii / somaj luna anterioara
Data de 15 - Declaratie 200 - Venituri anul anterior
Data de 15 - Declaratie 220 - Venit estimat anul curent
Data de 15 - Declaratie CJAS/CAS Bucuresti Venit estimat anul curent
Data de 15 - Plata impozit 16% pe venitul estimat anul curent (conform decizieie de impunere aferente Declaratiei 220)
Data de 15 - Plata CASS 5,5% pe venitul estimat anul curent (conform deciziei de impunere aferente Declaratiei 220)
Data de 25 - Plata conform declaratiilor de mai sus
!!! Atentie, La impozit / CAS conform Declaratiei 220 SE SCADE CE ATI PLATIT IN MARTIE. Platiti pe tot anul ca sa scapati de griji.


Iunie:
Data de 14 - Declaratii pensii / somaj luna anterioara
Data de 25 - Plata conform declaratiilor de mai sus

Iulie:
Data de 14 - Declaratii pensii / somaj luna anterioara
Data de 25 - Plata conform declaratiilor de mai sus

August:
Data de 14 - Declaratii pensii / somaj luna anterioara
Data de 25 - Plata conform declaratiilor de mai sus

Septembrie:
Data de 14 - Declaratii pensii / somaj luna anterioara
Data de 25 - Plata conform declaratiilor de mai sus

Octombrie:
Data de 14 - Declaratii pensii / somaj luna anterioara
Data de 25 - Plata conform declaratiilor de mai sus

Noiembrie:
Data de 14 - Declaratii pensii / somaj luna anterioara (Decembrie)
Data de 15 - Plata impozit pe venit 16% pe anul anterior (conform deciziei de impunere aferente 200)
Data de 15 - Plata CASS 5,5% pe anul anterior (conform deciziei de impunere aferente 200)
Data de 25 - Plata conform declaratiilor de mai sus

Decembrie:
Data de 14 - Declaratii pensii / somaj luna anterioara (Decembrie)
Data de 25 - Plata conform declaratiilor de mai sus


Nu pot confirma exactitatea datelor, deoarece acestea sunt schimbatoare.
Dar cam asa functioenaza sistemul

La cei cu norma pe venit, trebuie sa primiti decizia de impuenre odata pe an (primele 3 luni ale anului) si cu aia platit 16% din norma impozit pe venit. Platiti odata in 15 martie sau in 4 rate (trimestrial). La fel si cu sanatatea
Iar la Pensii/Somaj depuneti odata (in ianuarie) declaratia , in care scrieti la venit net Norma impartita la 12. Si platiti lunar pana in 25.

In mare parte, cam asa va functiona. Functionarii deocamdata sunt debusolati, dar asta nu inseamna ca trebuie sa ne luam dupa ei. Ajustati-va tarifele cu clientii (unde puteti), refacetiva cheltuielile. Unde trebuie sa deduceti mai mult (daca puteti), deduceti.

O zi buna!



#230597 declaratii pfa incepand cu luna iulie 2010

Postat de Voicu Rogojan on 29 August 2010 - 03:51 PM in Arhiva

Unde ati citit voi prostia ca sunt deductibile limitat cheltuielile cu contributiile sociale obligatorii?

Consultati http://codfiscal.money.ro care e actualizat.

NU EXISTA nici o prevedere ca sunt limitate(la deducere) contributiile sociale obligatorii.




Cometa SQL