Postat 10 March 2010 - 10:31 AM
am primit aces mail,in urma discutiei mele cu sefa de cabinet a d-nei Roberta.Va rog sa o cititi si astept comentarii ca sa fim pregatiti maine in discutia pe care o am cu d-na Roberta.
Buna seara,
Numele meu este Sorin Ionita si sunt unul din cei sau probabil singurul care au/a incercat sa propuna o amendare a initiativei legislative a PD-L in privinta L.82/1991 atat prin interventii la parlamentarii initiatori cat si la D-ra Roberta Anastase.
Propunerea mea vine in urmatorul context general si personal:
•context general:
•legislatia actuala nu permite exercitarea independenta a profesiei contabile in afara OG 65/1994 privind activitatea de expertiza contabila si a contabililor autorizati deci, altfel spus, in afara CECCAR;
•CECCAR, bazandu-se pe o traditie istorica reala de afiliere a profesiei contabile si pe cadrul legal creat de OUG 65/1994 a monopolizat treptat rolul de reprezentant UNIC al profesiei contabile independent exercitate;
•profesia contabila nu este proclamata in nicio lege ca fiind de "utilitate publica" ci doar entitatea CECCAR, conform legislatiei de infiintare este declarata ca avand utilitate publica;
•L.82/1991 "stabileste" la art.10 maniera in care sa se organizeze compartimentul contabil dar, intentionat sau nu, legea nu stabileste vreo sanctiune pentru nerespectarea prevedrilor legale din respectivul articol. In consecinta, atat economistii cat si expertii CECCAR pot fi "sariti" si marginalizati atat timp cat legea nu stabileste imperativ respectarea propriilor prevederi. Am cazuri in care contabilitati sunt conduse de persoane cu 10 clase sau persoane cu competente capatate prin cursuri de initiere sau reconversie. Ce lege este aceea in care se dispune ceva dar nu se creeaza si mecanismele de impunere a prevederilor ???
•L.82/1991 nu defineste CLAR si UNITAR ce inseamna compartiment financiar-contabil si, stim cu toti, viziunile asupra acestui subiect sunt, in mod indreptatit, foarte diferite. Initiativa de acum a PD-L este, intr-o masura limitata la actualul cadru legslativ general, o incercare de a explicita definitia compartimentului contabil si nu o masura tendentioasa de a limita exercitarea profesiei celor care au competenta sa o exercite (voi explica mai jos).
•Competenta generala de a exercita profesia contabila reiese din competentele specifice economistului asa cum sunt ele definite de actele normative din domeniul invatamantului superior si care, acum, sunt armonizate cu sistemul de competente definit la nivelul UE;
•Din legislatia speciala existenta, ne place sau nu, se releva si o competenta speciala de exercitare in mod independent a profesiei asa cum stipuleaza OUG 65;
•La nivel european, ata cat cunosc eu legislatia comunitara, NU EXISTA reglementare comuna privind tinerea contabilitatii, intocmirea SF si activitatile de consulanta fiscala. Singura reglementare comuna transpare din Dir. VIII referitoare la auditul statutar (deci al SF) si implicit este singura reglementare care atribuie o utilitate publica recunoscuta componentei de audit a profesiei contabile. La noi respectivele prevederi au fost implementate initial prin OUG 75 si mai nou OUG 90 referitoare la auditul statutar. Si aici, prin extenso si tendinte pur romanesti, s-a mai creat o camera: CAFR cu toate ca activitatea de audit nu cuprinde doar "auditul reglementat (statutar)"!!!!
•La noi a aparut o divizare a profesiei exercitate liberal si o limitare treptata a profesiei exercitate ca salariat sub prevalenta principiului independentei profesionale a celui ce exercita servicii contabile. Cred ca s-a exagerat atat cu atomizarea profesiei (CECCAR, CAFR, CF) cat si cu aplicarea principiului independentei doar in conditii de afiliere la un corp profesional recunoscut de stat;
•La nivel international IFAC a castigat si castiga teren pe fondul globalizarii economiei dar macar aici sunt emise standarde care se "recomanda" si nu se "impun" a fi folosite si nici nu vorbesc de reguli de afiliere profesionala. Am chestionat personal IFAC si raspunsul lor a fost ca problematica afilierii si recunosterii de competente sunt "probleme specifice fiecarei jurisdictii si corelate cu uzantele din respectiva jurisdictie" (Paul Thompson, director pentru afaceri mici si mijlocii - IFAC).
•context personal:
•am inceput de jos, cursuri initiere/formare/calificare...etc in contabilitate asa cum se facea prin anii '90;
•prima facultate a fost una tehnica dar m-a ajutat ENORM sa inteleg procesele, mecanismele prin care se misca o afacere;
•contabil autorizat cu studii medii;
•propria afacere cu profil tehnic la care tineam singur contabilitatea;
•invatat informatica din carti, realizat primul meu program de contabilitate;
•primii "clienti" la contabilitate;
•nicio problema, un CA cu studii medii putea face si semna bilant.
•am inceput a doua facultate: contabilitate si informatica de gestiune;
•expert contabil CECCAR, si, relativ, un contestatar recunoscut al unor aspecte legate de aceasta organizatie;
•m-am si am intrebat de ce nu pot practica independent activitati de servicii contabile atat timp cat, un economist angajat poate tine contabilitate, poate face fiscalitatea firmei, poate face si semna bilant si toate lucrarile economice care sunt necesare unui agent economic. Raspuns: "asta este legislatia si ati ales liber sa fiti membru CECCAR !!!" Asa este dar eu nu puteam sa exercit independent si nu ca salariat competentele generale ale unui economist fara a fi membru CECCAR !!! Aveam de ales?
•ianuarie 2008, la aparitia CAEN Rev.2, am vazut ca exercitarea activitatilor CAEN "activitati de contabilitate, revizie,....." se pot inregistra ca obiect de activitate al unei firme fara aviz CECCAR. Mers la ONRC, discutie cu judecatorii si....stupoare: "Multumim de ridicarea problemei ca noi trimeteam oamenii sa ia aviz prealabil CECCAR". Faci firma dar nu poti activa pentru ca, una este sa faci firma si alta este dreptul de practica independenta. CECCAR a sarit ars ca savarsesc o infractiune conform OUG 65 si... asa este! Deci solutie finala: inscrierea firmei la CECCAR.
•Recunosc, am spus raspicat si sustin ca CECCAR s-a cam transformat intr-o institutie care, cu pecadere, contra cost si pe efortul intelectual al clientului, da drept de libera practica in profesia contabila;
•In experienta profesionala am constatat ca, nerecunoasterea utilitatii publice a informatiei contabile dublata de divizarile "fraticide", au condus treptat la marginalizarea si devalorizarea serviciului contabil indiferent de fora in care este exercitat (independent sau salarizat).
Fata de cele mai sus expuse, bazandu-ma pe experienta personala, pe gradul de intelegere a cadrului legislativ existent si tinand cont de toata inertia sistemului legislativ si a sistemului socio-profesional, imi permit sa va fac cunoscuta OPINIA SI CONVINGEREA MEA PERSONALA asupra a ceea ce este de facut in acest moment:
AVAND IN VEDERE CA O SINTEZA A CELOR DE MAI SUS:
1. ACUM O MODIFICARE LEGISLATIVA DE AMPLORE, RADICALA NU ESTE PLAUZIBIL CA POATE FI FACUTA;
2. O MODIFICARE "DIN RADACINI" A SISTEMULUI SOCIO-PROFESIONAL IARASI NU CRED CA ESTE RAPID REALIZABILA;
3. LA NIVELUL EXIGENTELOR ACTUALE DE EXERCITARE A PROFESIEI NU SE POATE EXCLUDE UN NIVELUL MINIM UNIVERSITAR DE PREGATIRE PENTRU SUSTINEREA COMPETENTELOR PROFESIONALE ALE CONDUCATORULUI COMPARTIMENTULUI CONTABIL;
4. INFORMATIA CONTABILA SI PROFESIA CARE O REALIZEAZA TREBUIE SA CAPETE RECUNOASTEREA "UTILITATII PUBLICE" NU NUMAI LA NIVELUL INFORMATIEI AGREGATE IN SITUATIILE FINANCIARE;
5. TREBUIE REVALORIZAT SERVICIUL CONTABIL OFERIT AGENTILOR ECONOMICI.
SI DECI:
CRED CU CONVINGERE CA, PENTRU MOMENT, MODOFICAREA LEGII 82/1991 IN PRIVINTA DEFINIRII CAT MAI CLARE A COMPARTIMENTULUI CONTABIL SI A MODALITATILOR DE ORGANIZARE SI CONDUCERE A CONTABILITATII SUNT DEZIDERATE MAJORE ALE EXERCITARII PROFESIEI INDIFERENT DE FORMA DE EXERCITARE.
ACESTE DEZIDERATE TREBUIESC OBLIGATORIU DUBLATE DE MASURI SANCTIONATORII PENTRU NERESPECTAREA PREVEDRILOR LEGALE SI DE MASURI DE CONTROL CONTINUU PRIN DECLARAREA FORMEI DE ORGANIZARE A CONTABILTATII SI A PERSOANEI CARE O CONDUCE.
In baza acestei opinii am adresat Camerei Deputatilor si parlamentarilor initiatori o propunere de completare a initiativei cu elementele legate de sanctiuni si control continuu.
Sunt o groaza de aspecte care mai pot fi discutate insa legislatia de acum da voie ca si un neavenit sa devina cel putin "alta persoana imputernicita" iar respectivul agent economic nu poate fi sanctionat.
Daca doriti sa lasati libera sansa ca ORICINE in numele libertatii economice sau al liberei responsabilitati sa devina furnizor de informatie contabila este dreptul Dvs de optiune dar cred ca sunteti, totusi, bine intentionat.
Modificarea L.82 in formula PD-L NU REZOLVA TOATE PROBLEMELE dar este ceva mai mult decat avem acum.
In mod cert seful contabilitatii va fi un economist cu competente generale legale angajat cuviincios cu norma intraga si platit cel putin cu1.200 ron.
Stiu, unele firme nu isi pot permite insa acolo revine rolul celor care, cel putin deocamdata, au dreptul si competenta speciala sa exercite nesalarizat profesia contabila.
Subscriu inevitabilei intrebari: dar de ce numai membrii CECCAR sa poata exercita independent profesia contabila si nu orice economist care isi asuma LEGAL responsabilitatea practicii libere.
Raspunsul la aceasta intrebare ar implica modificarea nu numai a unei singure legi ci a unui intreg sistem! Propunerea mea se vrea o rezolvare "de moment" sub rezerva oricaror imbunatatiri globale viitoare. Credeti cu tarie in tot sau nimic?
Sper ca cele de mai sus v-au convins ca nu sunt un "fan" CECCAR dar ganditi-va si la alte profesii a caror exercitare independenta este reglementata iar "pastorirea" respectivei profesii este incredintata unei organizatii profesionale (avocatura, medicii, si...tot ce se vrea profesie liberala).
Cu bune si rele, contestabil sub multe aspecte, CECCAR este totusi in acest moment organizatia care a preluat o vasta experienta istorica a corpului profesional, a afiliat profesia la Standardele Internationale IFAC, are un sistem de acces bazat pe competente probate (examene), un sistem bunicel de pregatire continua si, mai ales, un sistem bazat pe norme stricte de exercitare a profesiei.
In acest corp profesional actioneaza oameni si mai buni si mai rai. Si mai competenti si mai putin competenti. Se cer taxe multe si mari. Trebuie sa dovedesti periodic nivelul calitatii serviciilor tale nu numai prin calitatea recunoscuta de client dar si prin calitatea respectarii normelor profesionale si e al naibi de greu.
Nu fac pledoarie pro CECCAR ci vreau sa avertizez ca acest oragnism are o "greutate" recunoscuta si va fi greu de pus ceva similar langa sau in locul acestuia.
De aceea propunerea mea sustine o varianta completata a initiativei PD-L.
Pentru a pune cate ceva in ordine cat mai rapid posibil.
Pentru ca de cand s-a introdus in L.82 notiunea de "compartiment contabil" prea multi altii decat economistii sau membrii CECCAR au facut contabilitate.
Pentru a aduce mai aproape orizontul unei schimbari mai ample.
Sunt bucuros ca v-am putut impartasi opinia mea si va asigur de deplina intelegere fata de orice alte opinii legate de profesia contabila si implicatiile ei.
Deasemenea va asigur de deplina disponibilitate de discuta in continuare pe teme similare.
Cu deosebit respect,
Ec.Ing. Sorin Ionita
Expert Contabil & Evaluator