rdpfa, la Aug 9 2010, 02:58 PM, a spus:
De unde rezulta ca baza de calcul la contributia pt. pensii va fi venitul net?
Parerea mea:
PFA va plati, ca si pana acum, obligatoriu, 31,3% dintr-o baza de calcul trecuta in contractul initial cu Casa de pensii, baza de calcul care nu are limita inferioara.
PFA care desfasoara activitati dependente nu mai este PFA, deoarece, prin definitie, PFA desfasoara activitati ?individual si independent?, conform OUG 44/2008, art.4a). Asa ca si Registrul Comertului ar trebui sa faca mici modificari.
Pana atunci, nu ne mai incadram nicaieri.
Oricum, OUG 58 spune ca persoanele care desfasoara activitati dependente vor plati obligatiile ?conform legii?, iar legea pensiilor nu prevede o limita inferioara pt. baza de calcul a persoanelor cu contract individual.
Stie cineva altfel?
Nu ai citit ceea ce a fost deja discutat și ai sărit direct la întrebări?
Norme metodologice pt art. III OUG 58/2010
ART. 6
(1) Baza de calcul al contribuțiilor individuale, prevăzută la art. III
alin. (3) din ordonanța de urgență, pentru
asigurările sociale și pentru
asigurările pentru șomaj o constituie:
a)
venitul net lunar realizat, dar nu mai mult de echivalentul a 5 salarii
medii brute pe economie, pentru veniturile de natură profesională cu caracter
repetitiv - lunar, trimestrial sau semestrial - realizate în condițiile
prevăzute la art. 3 alin. (1) sau (2);
b)
venitul net anual realizat, dar nu mai mult de echivalentul a 5 salarii
medii brute pe economie, pentru veniturile de natură profesională realizate în
mod ocazional, în condițiile prevăzute la art. 3 alin. (1).
(2) Baza lunară de calcul al contribuției
pentru asigurările sociale de
sănătate prevăzută la art. III alin. (3) din ordonanța de urgență o constituie
cuantumul net al veniturilor de natură profesională realizate lunar, determinat
ca diferență între venitul brut și cheltuielile deductibile aferente realizării
venitului, care este limitat la echivalentul a 5 salarii medii brute pe economie
și nu poate fi mai mic decât un salariu de bază minim brut pe țară, dacă acest
venit este singurul asupra căruia se calculează contribuția.
(3) Pentru veniturile de natură profesională, contribuția de asigurări
sociale de sănătate se plătește de persoana care le realizează la termenele
stabilite în Legea nr. 95/2006, cu modificările și completările ulterioare.
(4) Modalitatea de declarare și plată a contribuției de asigurări sociale de
sănătate pentru veniturile de natură profesională este reglementată prin Legea
nr. 95/2006 și prin Normele metodologice privind stabilirea documentelor
justificative pentru dobândirea calității de asigurat, respectiv asigurat fără
plata contribuției, precum și pentru aplicarea măsurilor de executare silită
pentru încasarea sumelor datorate la Fondul național unic de asigurări sociale
de sănătate, aprobate prin ordin al președintelui Casei Naționale de Asigurări
de Sănătate.
(5) Salariul mediu brut pe economie prevăzut la alin. (1) și (2) este
salariul mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de
stat și aprobat prin legea bugetului asigurărilor sociale de stat.
Referitor la cota procentuală:
ART. 5
(1) Persoanele fizice care realizează venituri de natură profesională,
pentru care se datorează contribuțiile individuale prevăzute la art. III alin.
(2) din ordonanța de urgență, sunt considerate asigurate obligatoriu, prin
efectul legii, în sistemul public de pensii și alte drepturi de asigurări
sociale, în sistemul asigurărilor pentru șomaj, precum și în sistemul de
asigurări sociale de sănătate și beneficiază de prestațiile prevăzute de Legea
nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii și alte drepturi de asigurări
sociale, cu modificările și completările ulterioare, de indemnizație de șomaj în
condițiile Legii nr. 76/2002 privind sistemul asigurărilor pentru șomaj și
stimularea ocupării forței de muncă, cu modificările și completările ulterioare,
precum și de asigurare socială de sănătate în condițiile Legii nr. 95/2006
privind reforma în domeniul sănătății, cu modificările și completările
ulterioare.
(2) Cotele contribuțiilor individuale prevăzute la alin. (1) sunt cele
prevăzute de lege pentru contribuția individuală de asigurări sociale, pentru
contribuția individuală de asigurări pentru șomaj, precum și pentru contribuția
de asigurări sociale de sănătate.
Și acum te întreb: de ce trebuie ca persoanele fizice autorizate să plătească din venitul lor un CAS de 31,3% atunci când salariații plătesc CAS de 10,5%?
Draga noastră constituție spune așa: "Cetățenii sunt egali în fața legii și a autorităților publice, fără privilegii și fără discriminări." Prin urmare este corect și echitabil ca PFA-urile să plătească un CAS de 10,5% - la fel ca și orice alt salariat - și nu mai mult. Altfel ajungem la discriminare. Chiar dacă mă repet... nu are nicio importanță ce impozite plătește o firmă pentru faptul că a "cumpărat" forță de muncă de pe piața României. Acele impozite sunt obligațiile firmei fiind plătite din VENITUL FIRMEI, nu din VENITUL SALARIATULUI. Un salariat plătește următoarele contribuții: CAS 10,5%, CASS 5,5%, șomaj 0,5%. Apoi din salariul net se scade deducerea personală (mai mare sau mai mică în funcție de câte persoane are în întreținere) și se aplică impozitul de venit de 16%. În situația în care persoanelor fizice autorizate li s-a pus în cârcă aceleași contribuții ca și salariaților ar trebui să li se ofere și beneficiile pe care le au salariații:
- deducere pesonală scutită de la plata impozitului pe venit;
- concediu de odihnă;
- litigiile pe care le au cu clienții lor să fie judecate în regim de urgență și fără plată;
- contractele cu ei să nu poată fi terminate chiar în orice moment dorește clientul;
- să li se recunoască stagiul de cotizare integral și nu ciuntit așa cum prevăd normele metodologice pentru art. III din OUG 58/2010;
- să li se ofere orice altă facilitate sau beneficiu de care se bucură salariații.
Orice altceva înseamnă
DISCRIMINARE:
A DISCRIMINÁ ~éz tranz. (persoane) A lipsi de egalitate în drepturi; a limita în drepturi (în compara?ie cu ceilal?i cetă?eni). /<lat., it. discrimare, fr. discriminer
Iar pe motiv de discriminare se poate da în judecată Guvernul României și cred că se poate câștiga destul de ușor. Totul ține de faptul dacă reușim să ne asociem sau nu. Dacă ne-am asocia cel puțin vreo 250 de persoane, atunci cheltuielile de judecată s-ar împărți și ar fi foarte ușor de suportat, urmând să fie după aceea recuperate de la stat. Părerea mea este că în România, ca în orice alt stat de pe acest pământ, drepturile nu se dau, drepturile se câștigă! Ce ziceți de această idee?
Aceasta postare a fost editata de Vital: 09 August 2010 - 05:19 PM